Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:06:27
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 18:55:41
Halling aandrijvingen door skiptram
Vandaag om 18:53:59
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Overstap naar HTM door Wim1969
Vandaag om 18:26:01
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 18:25:15
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:11:34
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Vandaag bij pon door Stefan88
Vandaag om 17:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31862 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #105 Gepost op: 14 January 2011, 17:44:24 »
http://www.nu.nl/binnenland/2423215/treinbotsing-zevenaar-vermoedelijk-koperdiefstal.html

Toch al 29 verdachten opgepakt wegens koperdiefstal. Als ze degene(n) te pakken krijgen die dit geflikt hebben, dan is de strafrechtelijke eis straks vast meer dan alleen diefstal.

mvg,
Gert

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #106 Gepost op: 14 January 2011, 17:45:14 »
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de oorzaak koperdiefstal is. Er ontbreekt 300m koperdraad.

Oppakken, veroordelen voor poging tot doodslag, en voor alle schade op laten draaien >:(

Grrroeten Erwin
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #107 Gepost op: 14 January 2011, 17:54:20 »
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de oorzaak koperdiefstal is. Er ontbreekt 300m koperdraad.
Grrroeten Erwin

Hmmm, dacht dat we in Nederland een "fail-safe"systeem hadden waardoor diefstal van koperdraad een storing in de sectie zou moeten hebben veroorzaakt..... of zou er een ontwerpfoutje gemaakt zijn waardoor er een "zwevende" sectie is ontstaan......? intrigerend......

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #108 Gepost op: 14 January 2011, 17:57:56 »
Oppakken, veroordelen voor poging tot doodslag, en voor alle schade op laten draaien >:(

Alleen is het natuurlijk geen poging tot doodslag...dat is strafrechtelijk nooit rond te krijgen. Als er doden waren gevallen bij het ongevel, had het hooguit dood door schuld kunnen zijn, en er bestaat niet zoiets als "poging dood door schuld". Dat komt omdat dood door schuld een zogenaamd "culpoos delict is": je hebt niet opzettelijk iemand gedood, maar iemand is overleden door jouw schuld (denk aan onoplettende badmeesters, verpleegkundigen die de verkeerde injectievloeistof toedienen enzovoort). Doodslag kan het niet zijn omdat de koperdieven niet het oogmerk hadden om mensen te doden of zelfs maar dat risico "op de koop toe hebben genomen": er is geen opzet, en opzet is vereist voor een veroordeling voor (poging tot) doodslag.

Voor alle schade op laten draaien is theoretisch prima mogelijk, alleen kun je van een kale kip niet plukken... ik verwacht niet dat de koperdieven genoeg geld op de bank hebben om alle schade te kunnen vergoeden. Was dat wel zo geweest, hadden ze ook geen koperdraad hoeven stelen, lijkt mij zo. Zó lucratief is dat nu ook weer niet.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 18:00:03 door Wesley­­ »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #109 Gepost op: 14 January 2011, 18:12:55 »
Vergis je niet in de koperprijzen!

En een kale kip krijgt ook een uitkering.
Als je dan meent te moeten stelen, heb je hier mi ook geen recht meer op.

Tinus.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #110 Gepost op: 14 January 2011, 18:16:42 »
Was even een emotionele reactie op het gebeuren, dat poging tot doodslag niet zou kunnen had ik naderhand ook wel bedacht om de reden die jij aangeeft. Het komt wel weer terecht in mijn werkgebied, waarbij ik dus als eerste de klap opvang mocht het in dit geval echt mis gaan. Vandaar die reactie.

Koperdieven nemen wel bewust het risico dat beveligingsystemen niet meer functioneren met alle gevolgen van dien. Een verpleegster/badmeester werken met het idee dat ze juist goed werk verrichten. En maken niet bewust die fouten om mensen letsel toe dienen.

Maar je zult het toch wel met me eens zijn dat dit niet kan, en de daders gewoon zwaar gestraft moeten worden (en laat nu maar eens een voorbeeld gesteld worden).

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #111 Gepost op: 14 January 2011, 19:06:21 »
Was even een emotionele reactie op het gebeuren, dat poging tot doodslag niet zou kunnen had ik naderhand ook wel bedacht om de reden die jij aangeeft. Het komt wel weer terecht in mijn werkgebied, waarbij ik dus als eerste de klap opvang mocht het in dit geval echt mis gaan. Vandaar die reactie.

Ik snap de emotie wel, maar ik poogde er wat objectiviteit tegenaan te gooien om het weer in evenwicht te brengen :).

Koperdieven nemen wel bewust het risico dat beveligingsystemen niet meer functioneren met alle gevolgen van dien.

Juridisch is daar een maatstaf voor: hadden de dieven behoren te weten dat het wegnemen van die kabel een veel grotere kans op ontsporingen betekende? Je kunt dat misschien als OM rond krijgen, maar dan moet je wel van héél goeden huize komen vrees ik... niet iedere leek hoeft te weten waar elke kabel bij het spoor voor dient, en dat geldt ook voor koperdieven... Hooguit kun je m.i. een verhaal in elkaar draaien in het schimmige gebied van "voorwaardelijk opzet", maar dat is niet eenvoudig.

Maar je zult het toch wel met me eens zijn dat dit niet kan, en de daders gewoon zwaar gestraft moeten worden (en laat nu maar eens een voorbeeld gesteld worden).

Dat de daders gestraft moeten worden: ja, absoluut. Of ze zwaar gestraft moeten worden, tja... daaromtrent ben ik behept met nogal wat kennis van wetenschappelijke studies die in meerderheid stellen dat zwaardere straffen niet leiden tot minder criminaliteit... de gedachte achter het pleidooi voor hogere straffen is immers "als de straf zwaarder wordt, valt de rationele kosten-batenanalyse ongunstiger uit en dus zullen meer mensen het uit hun hoofd laten", maar het probleem is dat een crimineel doorgaans nu juist niet rationeel handelt en dus geen kosten-batenanalyse maakt. Daarom zie ik het nut niet zo in van almaar zwaarder willen straffen: dat kost de samenleving alleen maar geld en levert op zijn best geen enkel effect op en op zijn slechtst een averechts effect.

Maar goed, het ging hier over de aanrijding, niet over colleges strafrecht en/of criminologie ;D.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 19:10:19 door Wesley­­ »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #112 Gepost op: 14 January 2011, 19:33:51 »
Maar of de dieven nu wel of niet iets veroorzaakt hebben doet mijn insziens niet ter zake als het systeem "fail-safe"is. Dan was de diefstal opgemerkt (denk aan de gesloten overwegen bij Etten-Leur) maar in dit geval is het naar mijn mening wat genuanceerder......

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #113 Gepost op: 14 January 2011, 20:06:42 »
Mee eens. Dat is een heel andere vraag: waarom reageerde "het systeem" niet op het ontbreken van een stuk draad? Ging het mis of is "het systeem" niet ontworpen om fail-safe te zijn? Dat is eigenlijk een veel wezenlijkere vraag (dat maakt het overigens m.i. nóg lastiger om het doodslagverhaal rond te breien: moet een leek bedenken dat het systeem mogelijk niet fail-safe is? Antwoord: nee, maar dat terzijde). Ongeacht de juridische nitty-gritty moet je als spoorbeheerder gewoon zorgen voor een systeem dat robuust is m.b.t. enkele uitval van componenten, ongeacht waardoor die uitval plaatsvindt.

Als er een hele serie componenten uitvalt (ik denk dan aan veel vliegtuigcrashes) dan is dat een ander verhaal en moet je je afvragen hoe ver je wilt gaan.

Repelsteeltje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #114 Gepost op: 14 January 2011, 20:10:52 »
Juridisch is daar een maatstaf voor: hadden de dieven behoren te weten dat het wegnemen van die kabel een veel grotere kans op ontsporingen betekende? Je kunt dat misschien als OM rond krijgen, maar dan moet je wel van héél goeden huize komen vrees ik... niet iedere leek hoeft te weten waar elke kabel bij het spoor voor dient, en dat geldt ook voor koperdieven... Hooguit kun je m.i. een verhaal in elkaar draaien in het schimmige gebied van "voorwaardelijk opzet", maar dat is niet eenvoudig.
Ik denk dat je dat anders moet omschrijven: hadden de daders kunnen vermoeden dat het wegnemen van kabels tot onveilige situaties kon leiden? Volgens mij weet elk normaal denkend mens dat die kabels daar niet zomaar zitten en dat ze een veiligheidsfunctie kunnen vervullen. Bij mij zou het antwoord dus zijn: ja.

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #115 Gepost op: 14 January 2011, 20:35:29 »
"Onveilige situaties" in het algemeen gaat hem niet doen in juridische zin. Je moet een verband aantonen tussen de actie (het wegnemen van het koperdraad) en deze specifieke onveilige situatie, nl. het risico op een aanrijding. En dan speelt mee dat
1) iemand bij het zien van een koperdraad ook best kan denken aan stroomvoorziening i.p.v. ATB-signalen, én (heel belangrijk)
2) iemand dan ook rekening zou moeten houden met dat het systeem niet fail-safe is.

En met name bij 2) zit hem de kneep in mijn optiek...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #116 Gepost op: 14 January 2011, 20:42:51 »
Ehhhh, boeiend!
De treinenhobby is toch maar breed.
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #117 Gepost op: 14 January 2011, 21:06:15 »
Sorry Marc, ik had al geprobeerd het stuk "strafrecht / criminologie" af te sluiten, dat lukte niet helemaal ;D 8).

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #118 Gepost op: 14 January 2011, 21:08:46 »
Volgens de politie en Prorail hebben de dieven het detectiesysteem weten te omzeilen en daarmee dus ook de fail-safe. Die gasten wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren. Ik weet niet wat 300 meter koper oplevert, maar ik weet vrij zeker dat het niet in verhouding staat tot de kosten die gemaakt zijn bij en na het ongeval. Om nog maar te zijgen over wat er had kunnen gebeuren...
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #119 Gepost op: 14 January 2011, 21:14:31 »
Door het ontstane "gat" te overbruggen met iets anders of zo? Hoe werkt dat?

(geen sarcastische ondertoon, gewoon een neutrale vraag 8))