Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 10:18:20
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: Treinbotsing Zevenaar  (gelezen 31617 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #105 Gepost op: 14 January 2011, 17:44:24 »
http://www.nu.nl/binnenland/2423215/treinbotsing-zevenaar-vermoedelijk-koperdiefstal.html

Toch al 29 verdachten opgepakt wegens koperdiefstal. Als ze degene(n) te pakken krijgen die dit geflikt hebben, dan is de strafrechtelijke eis straks vast meer dan alleen diefstal.

mvg,
Gert

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #106 Gepost op: 14 January 2011, 17:45:14 »
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de oorzaak koperdiefstal is. Er ontbreekt 300m koperdraad.

Oppakken, veroordelen voor poging tot doodslag, en voor alle schade op laten draaien >:(

Grrroeten Erwin
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #107 Gepost op: 14 January 2011, 17:54:20 »
Ik hoorde zojuist op het nieuws dat de oorzaak koperdiefstal is. Er ontbreekt 300m koperdraad.
Grrroeten Erwin

Hmmm, dacht dat we in Nederland een "fail-safe"systeem hadden waardoor diefstal van koperdraad een storing in de sectie zou moeten hebben veroorzaakt..... of zou er een ontwerpfoutje gemaakt zijn waardoor er een "zwevende" sectie is ontstaan......? intrigerend......

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #108 Gepost op: 14 January 2011, 17:57:56 »
Oppakken, veroordelen voor poging tot doodslag, en voor alle schade op laten draaien >:(

Alleen is het natuurlijk geen poging tot doodslag...dat is strafrechtelijk nooit rond te krijgen. Als er doden waren gevallen bij het ongevel, had het hooguit dood door schuld kunnen zijn, en er bestaat niet zoiets als "poging dood door schuld". Dat komt omdat dood door schuld een zogenaamd "culpoos delict is": je hebt niet opzettelijk iemand gedood, maar iemand is overleden door jouw schuld (denk aan onoplettende badmeesters, verpleegkundigen die de verkeerde injectievloeistof toedienen enzovoort). Doodslag kan het niet zijn omdat de koperdieven niet het oogmerk hadden om mensen te doden of zelfs maar dat risico "op de koop toe hebben genomen": er is geen opzet, en opzet is vereist voor een veroordeling voor (poging tot) doodslag.

Voor alle schade op laten draaien is theoretisch prima mogelijk, alleen kun je van een kale kip niet plukken... ik verwacht niet dat de koperdieven genoeg geld op de bank hebben om alle schade te kunnen vergoeden. Was dat wel zo geweest, hadden ze ook geen koperdraad hoeven stelen, lijkt mij zo. Zó lucratief is dat nu ook weer niet.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 18:00:03 door Wesley­­ »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #109 Gepost op: 14 January 2011, 18:12:55 »
Vergis je niet in de koperprijzen!

En een kale kip krijgt ook een uitkering.
Als je dan meent te moeten stelen, heb je hier mi ook geen recht meer op.

Tinus.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #110 Gepost op: 14 January 2011, 18:16:42 »
Was even een emotionele reactie op het gebeuren, dat poging tot doodslag niet zou kunnen had ik naderhand ook wel bedacht om de reden die jij aangeeft. Het komt wel weer terecht in mijn werkgebied, waarbij ik dus als eerste de klap opvang mocht het in dit geval echt mis gaan. Vandaar die reactie.

Koperdieven nemen wel bewust het risico dat beveligingsystemen niet meer functioneren met alle gevolgen van dien. Een verpleegster/badmeester werken met het idee dat ze juist goed werk verrichten. En maken niet bewust die fouten om mensen letsel toe dienen.

Maar je zult het toch wel met me eens zijn dat dit niet kan, en de daders gewoon zwaar gestraft moeten worden (en laat nu maar eens een voorbeeld gesteld worden).

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #111 Gepost op: 14 January 2011, 19:06:21 »
Was even een emotionele reactie op het gebeuren, dat poging tot doodslag niet zou kunnen had ik naderhand ook wel bedacht om de reden die jij aangeeft. Het komt wel weer terecht in mijn werkgebied, waarbij ik dus als eerste de klap opvang mocht het in dit geval echt mis gaan. Vandaar die reactie.

Ik snap de emotie wel, maar ik poogde er wat objectiviteit tegenaan te gooien om het weer in evenwicht te brengen :).

Koperdieven nemen wel bewust het risico dat beveligingsystemen niet meer functioneren met alle gevolgen van dien.

Juridisch is daar een maatstaf voor: hadden de dieven behoren te weten dat het wegnemen van die kabel een veel grotere kans op ontsporingen betekende? Je kunt dat misschien als OM rond krijgen, maar dan moet je wel van héél goeden huize komen vrees ik... niet iedere leek hoeft te weten waar elke kabel bij het spoor voor dient, en dat geldt ook voor koperdieven... Hooguit kun je m.i. een verhaal in elkaar draaien in het schimmige gebied van "voorwaardelijk opzet", maar dat is niet eenvoudig.

Maar je zult het toch wel met me eens zijn dat dit niet kan, en de daders gewoon zwaar gestraft moeten worden (en laat nu maar eens een voorbeeld gesteld worden).

Dat de daders gestraft moeten worden: ja, absoluut. Of ze zwaar gestraft moeten worden, tja... daaromtrent ben ik behept met nogal wat kennis van wetenschappelijke studies die in meerderheid stellen dat zwaardere straffen niet leiden tot minder criminaliteit... de gedachte achter het pleidooi voor hogere straffen is immers "als de straf zwaarder wordt, valt de rationele kosten-batenanalyse ongunstiger uit en dus zullen meer mensen het uit hun hoofd laten", maar het probleem is dat een crimineel doorgaans nu juist niet rationeel handelt en dus geen kosten-batenanalyse maakt. Daarom zie ik het nut niet zo in van almaar zwaarder willen straffen: dat kost de samenleving alleen maar geld en levert op zijn best geen enkel effect op en op zijn slechtst een averechts effect.

Maar goed, het ging hier over de aanrijding, niet over colleges strafrecht en/of criminologie ;D.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2011, 19:10:19 door Wesley­­ »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #112 Gepost op: 14 January 2011, 19:33:51 »
Maar of de dieven nu wel of niet iets veroorzaakt hebben doet mijn insziens niet ter zake als het systeem "fail-safe"is. Dan was de diefstal opgemerkt (denk aan de gesloten overwegen bij Etten-Leur) maar in dit geval is het naar mijn mening wat genuanceerder......

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #113 Gepost op: 14 January 2011, 20:06:42 »
Mee eens. Dat is een heel andere vraag: waarom reageerde "het systeem" niet op het ontbreken van een stuk draad? Ging het mis of is "het systeem" niet ontworpen om fail-safe te zijn? Dat is eigenlijk een veel wezenlijkere vraag (dat maakt het overigens m.i. nóg lastiger om het doodslagverhaal rond te breien: moet een leek bedenken dat het systeem mogelijk niet fail-safe is? Antwoord: nee, maar dat terzijde). Ongeacht de juridische nitty-gritty moet je als spoorbeheerder gewoon zorgen voor een systeem dat robuust is m.b.t. enkele uitval van componenten, ongeacht waardoor die uitval plaatsvindt.

Als er een hele serie componenten uitvalt (ik denk dan aan veel vliegtuigcrashes) dan is dat een ander verhaal en moet je je afvragen hoe ver je wilt gaan.

Repelsteeltje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #114 Gepost op: 14 January 2011, 20:10:52 »
Juridisch is daar een maatstaf voor: hadden de dieven behoren te weten dat het wegnemen van die kabel een veel grotere kans op ontsporingen betekende? Je kunt dat misschien als OM rond krijgen, maar dan moet je wel van héél goeden huize komen vrees ik... niet iedere leek hoeft te weten waar elke kabel bij het spoor voor dient, en dat geldt ook voor koperdieven... Hooguit kun je m.i. een verhaal in elkaar draaien in het schimmige gebied van "voorwaardelijk opzet", maar dat is niet eenvoudig.
Ik denk dat je dat anders moet omschrijven: hadden de daders kunnen vermoeden dat het wegnemen van kabels tot onveilige situaties kon leiden? Volgens mij weet elk normaal denkend mens dat die kabels daar niet zomaar zitten en dat ze een veiligheidsfunctie kunnen vervullen. Bij mij zou het antwoord dus zijn: ja.

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #115 Gepost op: 14 January 2011, 20:35:29 »
"Onveilige situaties" in het algemeen gaat hem niet doen in juridische zin. Je moet een verband aantonen tussen de actie (het wegnemen van het koperdraad) en deze specifieke onveilige situatie, nl. het risico op een aanrijding. En dan speelt mee dat
1) iemand bij het zien van een koperdraad ook best kan denken aan stroomvoorziening i.p.v. ATB-signalen, én (heel belangrijk)
2) iemand dan ook rekening zou moeten houden met dat het systeem niet fail-safe is.

En met name bij 2) zit hem de kneep in mijn optiek...

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10759
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #116 Gepost op: 14 January 2011, 20:42:51 »
Ehhhh, boeiend!
De treinenhobby is toch maar breed.
No dress rehearsel, this is our life.

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #117 Gepost op: 14 January 2011, 21:06:15 »
Sorry Marc, ik had al geprobeerd het stuk "strafrecht / criminologie" af te sluiten, dat lukte niet helemaal ;D 8).

Rutger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #118 Gepost op: 14 January 2011, 21:08:46 »
Volgens de politie en Prorail hebben de dieven het detectiesysteem weten te omzeilen en daarmee dus ook de fail-safe. Die gasten wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren. Ik weet niet wat 300 meter koper oplevert, maar ik weet vrij zeker dat het niet in verhouding staat tot de kosten die gemaakt zijn bij en na het ongeval. Om nog maar te zijgen over wat er had kunnen gebeuren...
Märklin H0, Stoom, Spoorzoeken & Fotograferen
Sr Trdl

Anoniem

  • Gast
Re:Treinbotsing Zevenaar
« Reactie #119 Gepost op: 14 January 2011, 21:14:31 »
Door het ontstane "gat" te overbruggen met iets anders of zo? Hoe werkt dat?

(geen sarcastische ondertoon, gewoon een neutrale vraag 8))