Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
  

Auteur Topic: ESU DB BR 215 Engineering Edition  (gelezen 25397 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #30 Gepost op: 03 January 2011, 14:31:24 »
Er is een duitstalig bericht op railroad24.de verschenen, die ik jullie niet wil onthouden: klikkk.

@Robbert Jan: Ik wil je niet in de wielen rijden met deze link. Ik lees graag jouw ervaringsberichten: schrijf vooral verder. :)

Groet,
Basilicum

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #31 Gepost op: 03 January 2011, 14:49:47 »
Hoi Basilicum,

Integendeel, het voegt juist interresante informatie toe.
Ik ga het vanavond even op de pc doorlezen want op de telefoon
is het net even te klein.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #32 Gepost op: 03 January 2011, 15:33:13 »
Er is een duitstalig bericht op railroad24.de verschenen, die ik jullie niet wil onthouden: klikkk.

@Robbert Jan: Ik wil je niet in de wielen rijden met deze link. Ik lees graag jouw ervaringsberichten: schrijf vooral verder. :)

Groet,
Basilicum
Mooi bericht , fraaie foto's Lok is prijs blijkbaar meer dan waard.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

paul joosten

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
  • oi allemaal
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #33 Gepost op: 03 January 2011, 16:12:31 »
hey,

heb de creme groene variant afgelopen woensdag of donderdag gehaald bij Wentink in arnhem heel gave machine maar even een vraagje.
Hoe zorge je ervoor dat op de esu 50200 centrale functie 20 en 21 geactiveerd wordt? Kom niet verder dan 19 namelijk.

Met vriendelijke groet,

Paul

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #34 Gepost op: 03 January 2011, 19:49:32 »
Volgens de website van ESU: 9 direkt erreichbare Funktionstasten gewähren Ihnen Zugriff auf Ihre Loks.
In Verbindung mit dem Touchpanel können Sie pro Lok bis zu 20 Funktionen schalten.

Ik heb zelf geen ervaringen met deze apperatuur, ik rij met de Multimaus, welke 20 funties kan aansturen.
Alleen de rangeergang op F21 kan ik niet bedienen, maar de loc kruipt al zonder deze funtie.
Hoewel je met funtiemapping vast wel de rangeergang aan het rangeerlicht kan koppelen.

Overigens, nog een filmpje gemaakt gister.

http://www.youtube.com/watch?v=gc1jZTZDlzg


De rijeigenschappen van de loc, daar had ik het nog niet over gehad.

Zo uit de doos heb ik de loc op de rollenbank gezet, daar reed deze helemaal niet verkeerd.
Daarnaa maar eens de baan op, wat een drama! eerst maar eens het spoor schoongemaakt.
Dat scheelde al een hoop  ::)
Maar nog ging het niet echt lekker en dan ga je toch zoeken naar een oorzaak, en die vond ik al
vrij snel. De slepers van 1 draaistel hadden waarschijnlijk een lik smeervet van de aandrijving
meegekregen bij het assembleren, dus die maar eens even schoongemaakt.

Tja, dan ben je toch bezig en heb je de draaistellen uitelkaar liggen, dan ook maar gelijk de
assen uitwisselen voor de bijgeleverde assen zonder slipringen. (da's service!)
Daarna, geen problemen weer gehad en kwa trekkracht, tja met 2 silberlingen.....

Helaas kan ik de loc wegens de decoder niet testen op de clubbaan waar met PWM besturing
wordt gereden (puls breedte modulatie) dat wordt eigenlijk wel afgeraden. En uit ervaring
weet ik ook dat de decoders raar kunnen reageren op pulsen, en dan zomaar de rijrichting omkeren etc.
Ach voor 2 silberlingen of een paar goederenwagens heeft de loc met zijn 508 gram gewicht
trekkracht genoeg, het is ook wel een uitdaging om natuurlijk zonder slipringen een
volwaardige trein te gaan rijden  8) met een handregelaar!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #35 Gepost op: 04 January 2011, 19:29:08 »
Als ik dit zo lees allemaal heb ik echt zoiets van: WAUW, die wil ik ook wel hebben  ::)
Maar.. Ik had met mezelf afgesproken dat ik niet zoveel Duits materieel meer zou aanschaffen.. En zou niet weten wat ik er voor Materieel achter zou moeten hangen haha.

Hopelijk gaat ESU hier ook nog een Nederlandse diesel mee pimpen haha. Zou wel gaaf zijn om een 2200 met deze functies te hebben  :P ;D haha!

Greetz Johan

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #36 Gepost op: 04 January 2011, 19:34:59 »
 :o Hoe weet die locdecoder nu dat je door een wissel/boog gaat zodat hij het kan laten 'snerpen/piepen'

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #37 Gepost op: 04 January 2011, 19:46:08 »
@ René W

Als ik het goed begrepen heb, komt dit door sensoren die onder het draaistel zitten! (y)

Greetz Johan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #38 Gepost op: 04 January 2011, 20:27:47 »
Klopt helemaal, er zitten slepers voor onder de assen van de draaistellen.
Zie ook de foto's op de eerste pagina van het topic.

[Edit] Deze:



Gr.

Robbert Jan.



« Laatst bewerkt op: 04 January 2011, 21:53:50 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Lokpaint

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #39 Gepost op: 22 April 2011, 23:22:05 »
vandaag mogen ontvangen , de br215 van ESU  (y)

....superprachtige lok....


Hoi

Stefan, van harte gefeliciteerd met je aanwinst.

En zo zie je maar hoe meningen en smaken kunnen verschillen.
Wat mij betreft mag de ESU 215 zowel vormtechnisch als wat betreft het lakwerk gelijk de prullenbak in  :-X

Bart

Gert1

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #40 Gepost op: 22 April 2011, 23:28:07 »
Hoi Bart,

Je hoeft jezelf niet middels  :-X het zwijgen op te leggen.
Kun je je mening eens toelichten?

mvg,
Gert

Lokpaint

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #41 Gepost op: 22 April 2011, 23:41:20 »
Hoi

kort samengevat  ;D
Moeilijk uit te leggen, maar de radius op de hoeken van de kop is te klein. Neus te vlak.

Lijkt erg op een roco hobbymodel, i.p.v. een 215.


(marklin, origineel en esu)

tja, en over de bedroevende lakkwaliteit..spuitnevel, blauwe biezen die te hoog zitten (omdat de lampenbak te hoog is/zit)en te smal zijn. Blauwe framekleur die te laag zit omdat de roosters aan de zijkant weer te laag zitten...

bart

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12177
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #42 Gepost op: 23 April 2011, 10:04:13 »
De fotovergelijking van de drie versies van de 215 valt inderdaad erg in het nadeel van Esu uit. Interessant is de neus van de Brawa-versie ernaast te plaatsen. Ben benieuwd of die beter uit de bus komt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Lokpaint

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #43 Gepost op: 23 April 2011, 11:19:32 »
Brawa vs Esu



Bart
« Laatst bewerkt op: 23 April 2011, 11:39:19 door Lokpaint »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #44 Gepost op: 23 April 2011, 11:31:29 »
De neus van de 215 oogt wel erg massief... :-\ Ik denk dat het ontbreken van het nummer en Kekse daar ook voor een deel debet aan zijn. Binnenkort zal ik mijn rode Brawa 216 naast de rode ESU 215 die ik voor iemand besteld heb naast elkaar op de foto zetten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.