Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:55:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:55:37
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 22:37:45
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 22:29:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:28:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 21:52:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 21:18:01
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door VAM65
Vandaag om 21:06:04
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 20:57:34
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:56:53
Yamorc 7001 dood door ruudns
Vandaag om 20:51:36
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 20:50:27
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
Vandaag om 19:40:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Eric B
Vandaag om 19:13:44
Beekdaelen in H0 door Lambert
Vandaag om 19:04:49
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
Vandaag om 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
Vandaag om 17:15:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:08:19
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
Vandaag om 15:31:16
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
Vandaag om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
Vandaag om 15:13:56
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21
  

Auteur Topic: ESU DB BR 215 Engineering Edition  (gelezen 26415 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Gepost op: 01 January 2011, 13:30:55 »
Afgelopen week heb ik de nieuwe ESU DB BR 215 Engineering Edition ontvangen
welke sinds kort leverbaar is. Deze loc is een echt huzarenstukje en mocht daarom
niet ontbreken op mijn modelbaan.



Alles wordt geleverd in een keurige verpakking, overigens, de doos waarin de verzending
plaats vond was ook van ESU en deze was zo voorzien van mijn adres en doorgestuurd, uiteraard
wel voorzien van een flesje rookvloeistof en de rekening.  ;)



Zo komt de loc uit de doos, netjes verpakt en daarnaast ligt de loc niet in in het piepschuim of
een stuk plastic folie maar "hangt" deze vrij in de lucht vastgezet op een kunststof "bed"
zoals hier onder te zien is, de loc zit daarop met een imbusboutje vast, inclusief sleutel!



Allereerst de loc maar eens bevrijden en deze op de rollenbank getest op alle funties.
Netjes hoor, maar wat staat dat geluid toch altijd hard, dat ook direct aangepast aan een
acceptabel niveau.

En daar komt nog een mooie truc om de hoek kijken, het master volume is in te stellen zoals
bij elke willekeurige locomotief met Sound maar......
Ook de individuele geluiden zijn naar gelang in te regelen, dus wil je het motorgeluid graag dimmen
maar de turbolader wel graag horen, dan verander je de Cv waarde van de turbolader om deze meer
volume te geven. En zo ook met het geluid van de Weichen en Kurbensensor (2! aparte Cv's)

Dan komen we bij de verlichting, doorschijnen? ja maar alleen in het donker bij het tonen van
het rangeerlicht zie je een heel klein beetje licht doorschijnen in het rechterfrontsein,
niet noemenswaardig want dit zie je dus bij daglicht helemaal niet.


De frontseinen.


Inclusief cabineverlichting.


Rangeerverlichting, en cabineverlichting.


De sluitseinen, ik zie geen lichtlekkage.


En de meest lastige om een goede plaat van te maken, de stuurtafelverlichting!

Wat betreft de verlichting, daar is echt aandacht aan besteed.

De front en sluitseinen werken gewoon via F0 en wisselen daarbij met rijrichting.
Daarbij kan je de cabineverlichting inschakelen met F4, deze brand in de cabine
waar dan het frontsein getoond wordt, of zou worden.

De stuurtafelverlichting met een combinatie van F0 en F7 en brand dan ook
aan de kant van de loc waar het frontsein getoond wordt, of zou worden.

De frontseinen, sluitseinen en rangeerlicht  kunnen daarnaast voor het rijden met een trein of
rangeerdeel afhankelijk van waar deze zich aan de loc bevind uitgeschakeld worden.
Dan schakel je F0 of F8 in en met F5 of F6 kan je de verlichting aan één van de beide
kanten uitschakelen. Dan werkt dus alleen het frontsein, sluitsein of rangeerlicht
aan de kant van de loc waar geen rijtuig of wagon zich bevind.
Dan is het wel zo, dat je middels F5 of F6 zelf de goede kant moet uitschakelen  ::)

De geluiden, ja dat zijn er dus een hoop en allemaal individueel regelbaar kwa volume via de Cv's.

- Dieselmotor: 12 Cylinder MTU met 2500 Pk.
- Turbolader.
- Signalhorn 1 (activeren is een continu gebrul van de hoorn)
- Signalhorn 2 ("")
- Glocke (De bel bevestigt op de bufferbalk van de loc)
- Luftpresser.
- Bahnsteigansage (Ja een ingeblikte deutsche frau die omroept)
- Kupplungsgeräusch.
- Luftablassen.
- Schaffnerpfiff (de conducteur, de zelfde als in de DE-1)
- Sanden
- Achtungspfiff Signalhorn 1
- Achtungspfiff Signalhorn 2
- Weichenstoss (het rijden door wissels)
- Kurvenquitschen (het gieren van de wielbanden door bogen van wissels en krappe bogen op de baan)
- Bremsenquitschen.
- Zufallsgeräusche (voornamelijk het willekeurig aanslaan van de compressor)

het geluid van het berijden van wissels en bogen funtioneerd niet boven rijstap 7.

Hier laat ik het eerst even bij, genoeg stof om over te discussieren dacht ik zo.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2011, 13:56:07 »
Geweldig apparaat! Het geluid in het filmpje is ook super realistisch. Ben wel benieuwd hoe de loc "weet" dat er een wissel bereden wordt (en daarbij dus het bijbehorende geluid produceert) of een boog inrijd. Of is het geluid dan hetzelfde?

Heeft iemand de blauw/beige variant al?

Groet, Edwin

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2011, 14:08:53 »
Dit lijkt me echt iets bijzonders! Had me voorgenomen het in 2011 met de aankoop van locs wat rustiger aan te doen, maar als ik dit zo lees ... De forse prijs van 356 euro schrikt me alleen voorlopig nog wel af.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2011, 14:40:04 »
De loc heeft voor het rijden door wissels en bogen sensoren in het draaistel:


De 2 metalen beugeltjes bij de voorste as, deze zitten op beide draaistellen aan de voorzijde.

Hoe dit dan precies werk weet ik ook niet, het gaat in ieder geval niet op contact met
de rail of iets dergelijks.

De loc reageerd eigenlijk direct bij het ingaan van een boog of wissel en geeft dan het
bijbehorende geluid. Zelfs op een engelsman waarbij rechtdoor gereden wordt geeft de loc
het geluid weer van een loc die over een wissel rijdt, zij "ziet" dus wel een wissel.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2011, 15:09:13 »
Wellicht zijn het inductieve opnemers. Zoiets als "detectielussen in de weg".
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2011, 15:14:11 »
nee, veel suffer, gewoon sleepcontactjes.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2011, 15:25:58 »
Ik werd misleid door het woord Engineering. Ik dacht, er is een ingenieur aan te pas gekomen. Die had er wel een openemer in gezet... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2011, 16:34:28 »
sleepcontactjes is veel betere engineering. simpeler, goedkoper en werkt goed genoeg.  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2011, 17:43:04 »
Precies, goed genoeg. Dat zal het zijn.  8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2011, 18:00:12 »
tja, ik ben maar anderhalf jaar aangetast door wtb...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #10 Gepost op: 01 January 2011, 18:47:29 »
Tsja, inductieve opnemers kwamen 2 weken later aan bod... ::) ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #11 Gepost op: 01 January 2011, 18:51:15 »
ja... gelukkig heb ik die net gemist, pfoe...  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #12 Gepost op: 01 January 2011, 19:01:32 »
Ja, dan zou je echt voor altijd verpest zijn... :P
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #13 Gepost op: 01 January 2011, 19:32:31 »
ja, dan zou ik al gauw 4 keer zo lang doen over een locje fixen...

Gert1

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #14 Gepost op: 01 January 2011, 20:44:18 »
Fantastisch model! Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de rookvloeistof aan de loc toedient.
Kan dat door de uitlaten op het dak of moet je de loc openmaken?
En als dat laatste het geval is, kun je de loc eenvoudig openmaken door middel van een of meer schroeven of moet je de kap telkens uitbuigen?

mvg,
Gert