Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
  

Auteur Topic: ESU DB BR 215 Engineering Edition  (gelezen 25398 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #15 Gepost op: 01 January 2011, 20:46:55 »
Het is een metalen kap geloof ik Gert ;D

Dus uitbuigen wordt zo'n bende :D

Gr. Remco.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #16 Gepost op: 01 January 2011, 20:58:34 »
*Haalt de loc weer uit de "jaws-of-life"*
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #17 Gepost op: 01 January 2011, 21:55:33 »
De rookvloeistof kan middels het bijgeleverde pipet gemakkelijk
In de uitlaatpijp gespoten worden. Daarmee ben ik nog niet bezig
geweest, het hoe en wat weet ik dus niet.

Ik verwacht dat 1 pipet vol genoeg is, maar voordat ik er aan begin
eerst even de gebruiksaanwijzing doorspitten.

De kap zit met 4 schroefjes vast dus geen vage klikverbindingen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Rene de Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2011, 10:33:13 »
Robbert Jan,

Een pipet is veel te veel!
Ik heb dit helaas al mogen ondervinden. Ik had - voorzichtig - er maar een halve in gedaan, oftewel 1 mm.
Dit resulteerde in een stotternde lok na een rondje of 4 en toen complete uitval.
Na omdraaien, drogen en nogmaals proberen doet nu helaas de verlichting geen fluit meer...
Aangezien de treinenwinkels er ook niets meer mee kunnen (de binnenkant is nog een mooi groot zwart blok ijzer) mag ie terug naar Ulm :(

Dus maximaal 0,5 mm (zag ik helaas ook te laat in het bijzonder dikke en uitvoerige boekje).

Overigens past de pipet moet net in de uitlaatopeningen. PErsoonlijk gebruik ik liever een spuitje met naald (bv de Seute als je die hebt)

Maar: de rook is echt fantastisch. Bij opstarten ineens - gelijk gesynced met het geluid - de dikke pluimen...
En als je gaat rijden ook een dikke stoot en daarna blijft de lok zachtjes roken.
Ik vind - persoonlijk dan - dat ook deze vloeistof de lok nogal vettig maakt. Dus schoonmaken is dan een must :(

Rene.
He, een raadplaat *tje :)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2011, 10:40:03 »
mag ie terug naar Ulm

Is dat toevallig ook niet het Bw waar de echte loc onder viel? ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #20 Gepost op: 02 January 2011, 10:54:53 »
Dus uitbuigen wordt zo'n bende :D

Ha ha!
Blij te horen dat ESU netjes met schroeven werkt.

mvg,
Gert (die stilletjes op een Bolle Neus Engineering Edition hoopt)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #21 Gepost op: 02 January 2011, 11:01:35 »
Ik heb de gebruiksaanwijzing al even doorgelezen en inderdaad, 0,5 milliliter rookvloeistof
is het maximale wat er in gespoten mag worden, liever nog 0,4 milliliter voor alle zekerheid.
Overigens, volgens de handleiding zou je overtollige vloeistof weg moeten vloeien door de
2 messing buisjes die onder uit de loc komen...

Dat de vloeistof vettig is daar kan ik wel inkomen, het is toch parrafine, een aardolie product.

Vanochtend ook even gekeken hoe het nu precies zit met de weichensensor en kurbensersor.
De kurbensensor bestaat als ik het goed kan zien uit een "opnemer" en ik vermoed een
metalen plaatje of een magneet in de voorzijde van het draaistel.
Als het draaistel dus uitslaat veranderd waarschijnlijk de mate van elektrische geleiding in de
opnemer.

De weichensensor werkt inderdaad als een sleper en wanneer je er dus spanning op zet van
de rails, wisseltongen, puntstuk etc etc. wordt het geluid daarbij afgespeeld.

Een leuk stukje techniek.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #22 Gepost op: 02 January 2011, 11:26:41 »
Ik had begin 2010 al het idee, dat deze loc een technisch hoogstandje zou worden. Na het lezen van deze draad wordt ik hierin alleen maar bevestigd. :)
Tot nu toe hoorde ik nog niets over de details aan de loc, die bij mij een positieve indruk geven. Kijk maar eens naar de rangeertreden.

Groet,
Basilicum

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #23 Gepost op: 02 January 2011, 13:04:04 »
Ik kan wel even uitwijden over de details  ;D van boven naar onder.

Het dak, erg netjes afgewerkt met keurige roosters waarvan uiteraard de middelste
opengewerkt zodat de speaker er onder zijn geluid optimaal ten gehore kan brengen.
De uitlaatpijpen, zijn los aangezet maar zitten goed vast op de loc en hebben een
zilveren kleur zodat ze contrasteren met het dak.

De opbouw is gemaakt van metaal, genoeg gewicht, de roosters zijn netjes afgewerkt
en de raamlijsten zijn gezilvert. De handgrepen bij de cabinedeuren zijn los aangezet, dat
is bijna niet te zien omdat deze bijna binnen de opbouw vallen.
De cabinedeuren daarintegen hadden wel een lijntje zwart om de rand kunnen hebben om deze
net even iets meer af te zetten, dit is wel iets om nog te doen met een fineliner o.i.d.

De opschriften en bedrukkingen zijn haarscherp, zie foto's:




Ze is niet toegelaten in Nederland.  ::)



En het detail van de draaistellen, die zitten er vol mee, en zo goed als alles is los aangezet.
De spiraalveren zijn van metaal, het trapje er voor zit op 1 punt vast en kan wijken zodra het
draaistel die kant op draaid.

Ook op de kop van de machine is alles netjes, los aangezette handrailtjes, nette bedrukking en
de diverse kopwandkranen, stoomverwarmingsleiding, koppeling, messing opstaptreden, stuurstroomkabel
en een bel.

De assen onder deze loc zijn daarnaast ook nog eens voorzien van een nette flens, het is nog geen
RP 25 maar het komt er wel in de buurt. Het belangrijkste is toch wel dat de loc netjes in het
spoor blijft en dat doet ze zeker gezien het gewicht van: 508 gram schoon aan de haak.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #24 Gepost op: 02 January 2011, 13:12:31 »
RobbertJan, dat ze niet is toegelaten in Nederland kan te maken hebben met het verschil tussen dit nummer uit de eerste batch en de serielocs. Ik weet namelijk zeker dat ik de 215 031 wel eens in Weert heb gezien. Dat was ooit het nummer van een oud Roco model dat ik had en toen ik enthousiast afdrukte voor een foto bleek er geen film in mijn toestel te zitten...........
Groet, Frank

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #25 Gepost op: 02 January 2011, 13:19:06 »
Het zou inderdaad goed kunnen dat er een kleine deelserie is geweest met
Nederlandse toelating en dat deze 215 010-0 in een serie ondergebracht was
welke niet in Nederland kwam.

Ach, het is dusdanig klein opgedrukt dat ik er niet mee zit, hoewel ik nog wel eens
naar de mogelijkheid wil kijken om de loc om te nummeren naar een V 160 i.v.m de
combinatie met de V100 die ik ook heb rondrijden.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #26 Gepost op: 02 January 2011, 13:19:27 »
Citaat van: RobbertJan
De cabinedeuren daarintegen hadden wel een lijntje zwart om de rand kunnen hebben om deze
net even iets meer af te zetten, dit is wel iets om nog te doen met een fineliner o.i.d.

Beter om er een beetje sterk verdunde zwarte verf in te laten lopen... ;)

By the way, prachtige loc met dito technische snufjes  8) (y)

Grtzz,

Karst

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #27 Gepost op: 02 January 2011, 13:22:21 »
RobbertJan, dat ze niet is toegelaten in Nederland kan te maken hebben met het verschil tussen dit nummer uit de eerste batch en de serielocs. Ik weet namelijk zeker dat ik de 215 031 wel eens in Weert heb gezien. Dat was ooit het nummer van een oud Roco model dat ik had en toen ik enthousiast afdrukte voor een foto bleek er geen film in mijn toestel te zitten...........

Klopt, de 030-032 waren opvallend veel in Nm en Ah te gast. Juist deze locs hadden elektrische treinverwarming om bijv. de Austria Expres te kunnen rijden. Bw was Krefeld.

Ik kocht op 7 januari 1982 de wijnrode 215 031-6 van Roco in N-spoor. Een paar maanden later zag ik deze loc voor trein 2425 in Nijmegen.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2011, 13:37:10 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #28 Gepost op: 02 January 2011, 16:27:35 »
... hoewel ik nog wel eens naar de mogelijkheid wil kijken om de loc om te nummeren naar een V 160
Dat zal niet gaan. Een V160 heeft een kleinere lengte en, onder andere, de ventilatierooster hebben een andere plek. De Br. 215 zou eigenlijk V163 gaan heten volgens Wikipedia, maar kreeg gelijk al een 'computernummer'.

Groet,
Basilicum

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #29 Gepost op: 02 January 2011, 16:50:02 »
Ah juist, dan is dat ook weer opgehelderd, ik heb in de handleiding het gedeelte text
wel geheel doorgelezen over het "voorbeeld" van het model.
Daarin staat een hoop leuke informatie over de tot standkoming van het loctype.

Nu weet ik dat ik het locnummer niet hoef te wijzigen in V163 maar het zo kan laten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5