Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Het Boemeltje - Electronica door bask185
Vandaag om 20:03:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
  

Auteur Topic: ESU DB BR 215 Engineering Edition  (gelezen 25296 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #30 Gepost op: 03 January 2011, 14:31:24 »
Er is een duitstalig bericht op railroad24.de verschenen, die ik jullie niet wil onthouden: klikkk.

@Robbert Jan: Ik wil je niet in de wielen rijden met deze link. Ik lees graag jouw ervaringsberichten: schrijf vooral verder. :)

Groet,
Basilicum

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #31 Gepost op: 03 January 2011, 14:49:47 »
Hoi Basilicum,

Integendeel, het voegt juist interresante informatie toe.
Ik ga het vanavond even op de pc doorlezen want op de telefoon
is het net even te klein.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #32 Gepost op: 03 January 2011, 15:33:13 »
Er is een duitstalig bericht op railroad24.de verschenen, die ik jullie niet wil onthouden: klikkk.

@Robbert Jan: Ik wil je niet in de wielen rijden met deze link. Ik lees graag jouw ervaringsberichten: schrijf vooral verder. :)

Groet,
Basilicum
Mooi bericht , fraaie foto's Lok is prijs blijkbaar meer dan waard.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

paul joosten

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
  • oi allemaal
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #33 Gepost op: 03 January 2011, 16:12:31 »
hey,

heb de creme groene variant afgelopen woensdag of donderdag gehaald bij Wentink in arnhem heel gave machine maar even een vraagje.
Hoe zorge je ervoor dat op de esu 50200 centrale functie 20 en 21 geactiveerd wordt? Kom niet verder dan 19 namelijk.

Met vriendelijke groet,

Paul

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #34 Gepost op: 03 January 2011, 19:49:32 »
Volgens de website van ESU: 9 direkt erreichbare Funktionstasten gewähren Ihnen Zugriff auf Ihre Loks.
In Verbindung mit dem Touchpanel können Sie pro Lok bis zu 20 Funktionen schalten.

Ik heb zelf geen ervaringen met deze apperatuur, ik rij met de Multimaus, welke 20 funties kan aansturen.
Alleen de rangeergang op F21 kan ik niet bedienen, maar de loc kruipt al zonder deze funtie.
Hoewel je met funtiemapping vast wel de rangeergang aan het rangeerlicht kan koppelen.

Overigens, nog een filmpje gemaakt gister.

http://www.youtube.com/watch?v=gc1jZTZDlzg


De rijeigenschappen van de loc, daar had ik het nog niet over gehad.

Zo uit de doos heb ik de loc op de rollenbank gezet, daar reed deze helemaal niet verkeerd.
Daarnaa maar eens de baan op, wat een drama! eerst maar eens het spoor schoongemaakt.
Dat scheelde al een hoop  ::)
Maar nog ging het niet echt lekker en dan ga je toch zoeken naar een oorzaak, en die vond ik al
vrij snel. De slepers van 1 draaistel hadden waarschijnlijk een lik smeervet van de aandrijving
meegekregen bij het assembleren, dus die maar eens even schoongemaakt.

Tja, dan ben je toch bezig en heb je de draaistellen uitelkaar liggen, dan ook maar gelijk de
assen uitwisselen voor de bijgeleverde assen zonder slipringen. (da's service!)
Daarna, geen problemen weer gehad en kwa trekkracht, tja met 2 silberlingen.....

Helaas kan ik de loc wegens de decoder niet testen op de clubbaan waar met PWM besturing
wordt gereden (puls breedte modulatie) dat wordt eigenlijk wel afgeraden. En uit ervaring
weet ik ook dat de decoders raar kunnen reageren op pulsen, en dan zomaar de rijrichting omkeren etc.
Ach voor 2 silberlingen of een paar goederenwagens heeft de loc met zijn 508 gram gewicht
trekkracht genoeg, het is ook wel een uitdaging om natuurlijk zonder slipringen een
volwaardige trein te gaan rijden  8) met een handregelaar!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #35 Gepost op: 04 January 2011, 19:29:08 »
Als ik dit zo lees allemaal heb ik echt zoiets van: WAUW, die wil ik ook wel hebben  ::)
Maar.. Ik had met mezelf afgesproken dat ik niet zoveel Duits materieel meer zou aanschaffen.. En zou niet weten wat ik er voor Materieel achter zou moeten hangen haha.

Hopelijk gaat ESU hier ook nog een Nederlandse diesel mee pimpen haha. Zou wel gaaf zijn om een 2200 met deze functies te hebben  :P ;D haha!

Greetz Johan

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #36 Gepost op: 04 January 2011, 19:34:59 »
 :o Hoe weet die locdecoder nu dat je door een wissel/boog gaat zodat hij het kan laten 'snerpen/piepen'

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 856
  • Tijdperk III
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #37 Gepost op: 04 January 2011, 19:46:08 »
@ René W

Als ik het goed begrepen heb, komt dit door sensoren die onder het draaistel zitten! (y)

Greetz Johan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #38 Gepost op: 04 January 2011, 20:27:47 »
Klopt helemaal, er zitten slepers voor onder de assen van de draaistellen.
Zie ook de foto's op de eerste pagina van het topic.

[Edit] Deze:



Gr.

Robbert Jan.



« Laatst bewerkt op: 04 January 2011, 21:53:50 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Lokpaint

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #39 Gepost op: 22 April 2011, 23:22:05 »
vandaag mogen ontvangen , de br215 van ESU  (y)

....superprachtige lok....


Hoi

Stefan, van harte gefeliciteerd met je aanwinst.

En zo zie je maar hoe meningen en smaken kunnen verschillen.
Wat mij betreft mag de ESU 215 zowel vormtechnisch als wat betreft het lakwerk gelijk de prullenbak in  :-X

Bart

Gert1

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #40 Gepost op: 22 April 2011, 23:28:07 »
Hoi Bart,

Je hoeft jezelf niet middels  :-X het zwijgen op te leggen.
Kun je je mening eens toelichten?

mvg,
Gert

Lokpaint

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #41 Gepost op: 22 April 2011, 23:41:20 »
Hoi

kort samengevat  ;D
Moeilijk uit te leggen, maar de radius op de hoeken van de kop is te klein. Neus te vlak.

Lijkt erg op een roco hobbymodel, i.p.v. een 215.


(marklin, origineel en esu)

tja, en over de bedroevende lakkwaliteit..spuitnevel, blauwe biezen die te hoog zitten (omdat de lampenbak te hoog is/zit)en te smal zijn. Blauwe framekleur die te laag zit omdat de roosters aan de zijkant weer te laag zitten...

bart

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #42 Gepost op: 23 April 2011, 10:04:13 »
De fotovergelijking van de drie versies van de 215 valt inderdaad erg in het nadeel van Esu uit. Interessant is de neus van de Brawa-versie ernaast te plaatsen. Ben benieuwd of die beter uit de bus komt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Lokpaint

  • Gast
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #43 Gepost op: 23 April 2011, 11:19:32 »
Brawa vs Esu



Bart
« Laatst bewerkt op: 23 April 2011, 11:39:19 door Lokpaint »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8971
  • Hengelooo 1:160
Re:ESU DB BR 215 Engineering Edition
« Reactie #44 Gepost op: 23 April 2011, 11:31:29 »
De neus van de 215 oogt wel erg massief... :-\ Ik denk dat het ontbreken van het nummer en Kekse daar ook voor een deel debet aan zijn. Binnenkort zal ik mijn rode Brawa 216 naast de rode ESU 215 die ik voor iemand besteld heb naast elkaar op de foto zetten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.