Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:51:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:50:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:32:28
Klompentrein door Huup
Vandaag om 15:30:37
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 15:16:53
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 13:49:19
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 13:33:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
  

Auteur Topic: Keerlus vraag  (gelezen 6645 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #30 Gepost op: 12 January 2011, 15:26:41 »
Klaas,

Dit gaat mis als je in de cirkel rijdt. Dan moet het relais in de stand DE staan (en blijven staan).
Wissel 5 kan inderdaad sectie E worden. Sectie D er dan vlak voor.
Echter bij wissel W1 moet er geschakeld worden. In de stand naar kruispunt moet de keerlus omgepoold worden, terwijl in de stand naar W2 de keerlus niet omgepoold hoeft te worden.
Ik heb dit proberen uit te leggen door secties D' en E' te introduceren.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2011, 15:30:18 door gvandersel. Reden: Sectie naam D vergeten. »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #31 Gepost op: 12 January 2011, 15:30:39 »
Gerard, je hebt gelijk. Maar lees je eigen antwoord nog eens terug. Volgens mij heb je je daar vergist in het wisselnummer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:Keerlus vraag
« Reactie #32 Gepost op: 12 January 2011, 15:45:55 »
Kan Klaas of Gerard S. de secties in mijn plaatje er even in zetten? Nu raak ik weer even de draad kwijt.  ???

Marius.
Marius

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #33 Gepost op: 12 January 2011, 15:54:50 »
Volgens mij kan/moet het zo:

<edit> plaatje weggehaald omdat het niet klopte.
Zie volgende bijdrage van Gerard. </edit>

Schiet maar als ik het verkeerd zie.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2011, 16:18:43 door Klaas Zondervan. Reden: foutje, bedankt »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:Keerlus vraag
« Reactie #34 Gepost op: 12 January 2011, 16:03:51 »
Klaas:  (y)  (y)

Ik kan het weer volgen!  ;D

Marius.
Marius

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #35 Gepost op: 12 January 2011, 16:11:31 »
Hier zoals ik bedoel:

Bij W1:
donker blauw: sectie B
donker groen: sectie A
licht blauw: sectie D'
licht groen: sectie E'
Bij W5:
licht blauw: sectie D
licht groen: sectie E
De secties D' en E' zin parallelle sectie aan D en E, die het keerlus relais echter wel dezelfde kant iopschakelen.

@Klaas: laat in gedachten eens een trein rondrijden op je voorstel. Je zult merken dat als ik je goed begrijp de trein bij het inrijden van de keerlus komende van W2 een fikse sluiting veroorzaakt.

Groet,

Gerard van der Sel
« Laatst bewerkt op: 12 January 2011, 16:21:11 door gvandersel. Reden: Verwijdering plaatje Klaas. »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #36 Gepost op: 12 January 2011, 16:17:05 »
Gerard, je bent een kei. Ik had alweer niet ver genoeg doorgedacht.
Ben het nu helemaal met je eens.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #37 Gepost op: 12 January 2011, 16:19:09 »
Klaas,

Nu het schema nog ;D

Daar ben jij veel beter in.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #38 Gepost op: 12 January 2011, 16:21:47 »
Welk schema? Ik ging er vanuit dat hier de Ultieme keerlus op aangsloten wordt.
Of heb ik alweer niet op zitten letten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #39 Gepost op: 12 January 2011, 16:25:38 »
Ultime keerlus kent de secties A, B, C, D en E, echter niet de secties D' en E'.
Er zal iets geknutseld moeten worden om de twee secties D' en E' te maken.
Als er niet met de computer gereden gaat worden is het simpel, maar anders zal er wat moeten gebeuren.

Groeten,

Gerard van der Sel.

PS.: Een ultime keerlus met een microcontroller zou hier helpen (blij dat ik Selectrix rijdt ;D, en zelf microcontrollers kan coderen).
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #40 Gepost op: 12 January 2011, 16:27:50 »
Gerard, je kan toch D met D' en E met E' verbinden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #41 Gepost op: 12 January 2011, 16:30:04 »
Dat kan. Echter mag je deze secties dan niet aan een terugmelder aansluiten, want welke computer begrijpt dat een trein zowel aan het begin als aan het eind van het blok is?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re:Keerlus vraag
« Reactie #42 Gepost op: 12 January 2011, 17:09:50 »
Heren, heren,

Ik snap dat jullie hoogstandjes willen met een ultime keerlus module maar waarom zo moeilijk?  Het geneuzel over kortsluiting snap ik al helemaal niet. Daar heb je toch een keerlus module voor die dat voorkomt? Waarom al de secties van jullie na het wissel, als we nu eens gemoon vanaf de wissels W1 en W5 naar binnen werken dan wordt het er een stuk duidelijker op m.i. Maar Marcel kan natuurlijk ook gewoon een Roco module toepassen.
En nog een opmerking waarom zal je de schakelsecties koppelen aan een terugmeld module? Koploper is een prima programma dat goed omgaat met ff geen info.

Marius.

Marius

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #43 Gepost op: 12 January 2011, 17:17:47 »
Het geneuzel over kortsluiting snap ik al helemaal niet. Daar heb je toch een keerlus module voor die dat voorkomt?
Een gewone keerlusmodule, zoals die van Roco of Viessmann, voorkomt de kortsluiting niet, maar schakelt de keersectie snel om zodra hij constateert dat er een kortsluiting ontstaat.
De Ultieme Keerlus en de eXtreme Keerlus schakelen de keersectie al goed voordat de kortsluiting kan ontstaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
« Reactie #44 Gepost op: 12 January 2011, 17:48:50 »
De LDT KSM doet dat ook en heeft maar drie secties nodig in plaats van 5.

Gerard