Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 12:37:07
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Keerlus vraag  (gelezen 6414 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #30 Gepost op: 12 January 2011, 15:26:41 »
Klaas,

Dit gaat mis als je in de cirkel rijdt. Dan moet het relais in de stand DE staan (en blijven staan).
Wissel 5 kan inderdaad sectie E worden. Sectie D er dan vlak voor.
Echter bij wissel W1 moet er geschakeld worden. In de stand naar kruispunt moet de keerlus omgepoold worden, terwijl in de stand naar W2 de keerlus niet omgepoold hoeft te worden.
Ik heb dit proberen uit te leggen door secties D' en E' te introduceren.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2011, 15:30:18 door gvandersel. Reden: Sectie naam D vergeten. »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #31 Gepost op: 12 January 2011, 15:30:39 »
Gerard, je hebt gelijk. Maar lees je eigen antwoord nog eens terug. Volgens mij heb je je daar vergist in het wisselnummer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Keerlus vraag
« Reactie #32 Gepost op: 12 January 2011, 15:45:55 »
Kan Klaas of Gerard S. de secties in mijn plaatje er even in zetten? Nu raak ik weer even de draad kwijt.  ???

Marius.
Marius

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #33 Gepost op: 12 January 2011, 15:54:50 »
Volgens mij kan/moet het zo:

<edit> plaatje weggehaald omdat het niet klopte.
Zie volgende bijdrage van Gerard. </edit>

Schiet maar als ik het verkeerd zie.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2011, 16:18:43 door Klaas Zondervan. Reden: foutje, bedankt »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Keerlus vraag
« Reactie #34 Gepost op: 12 January 2011, 16:03:51 »
Klaas:  (y)  (y)

Ik kan het weer volgen!  ;D

Marius.
Marius

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #35 Gepost op: 12 January 2011, 16:11:31 »
Hier zoals ik bedoel:

Bij W1:
donker blauw: sectie B
donker groen: sectie A
licht blauw: sectie D'
licht groen: sectie E'
Bij W5:
licht blauw: sectie D
licht groen: sectie E
De secties D' en E' zin parallelle sectie aan D en E, die het keerlus relais echter wel dezelfde kant iopschakelen.

@Klaas: laat in gedachten eens een trein rondrijden op je voorstel. Je zult merken dat als ik je goed begrijp de trein bij het inrijden van de keerlus komende van W2 een fikse sluiting veroorzaakt.

Groet,

Gerard van der Sel
« Laatst bewerkt op: 12 January 2011, 16:21:11 door gvandersel. Reden: Verwijdering plaatje Klaas. »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #36 Gepost op: 12 January 2011, 16:17:05 »
Gerard, je bent een kei. Ik had alweer niet ver genoeg doorgedacht.
Ben het nu helemaal met je eens.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #37 Gepost op: 12 January 2011, 16:19:09 »
Klaas,

Nu het schema nog ;D

Daar ben jij veel beter in.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #38 Gepost op: 12 January 2011, 16:21:47 »
Welk schema? Ik ging er vanuit dat hier de Ultieme keerlus op aangsloten wordt.
Of heb ik alweer niet op zitten letten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #39 Gepost op: 12 January 2011, 16:25:38 »
Ultime keerlus kent de secties A, B, C, D en E, echter niet de secties D' en E'.
Er zal iets geknutseld moeten worden om de twee secties D' en E' te maken.
Als er niet met de computer gereden gaat worden is het simpel, maar anders zal er wat moeten gebeuren.

Groeten,

Gerard van der Sel.

PS.: Een ultime keerlus met een microcontroller zou hier helpen (blij dat ik Selectrix rijdt ;D, en zelf microcontrollers kan coderen).
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #40 Gepost op: 12 January 2011, 16:27:50 »
Gerard, je kan toch D met D' en E met E' verbinden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #41 Gepost op: 12 January 2011, 16:30:04 »
Dat kan. Echter mag je deze secties dan niet aan een terugmelder aansluiten, want welke computer begrijpt dat een trein zowel aan het begin als aan het eind van het blok is?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Keerlus vraag
« Reactie #42 Gepost op: 12 January 2011, 17:09:50 »
Heren, heren,

Ik snap dat jullie hoogstandjes willen met een ultime keerlus module maar waarom zo moeilijk?  Het geneuzel over kortsluiting snap ik al helemaal niet. Daar heb je toch een keerlus module voor die dat voorkomt? Waarom al de secties van jullie na het wissel, als we nu eens gemoon vanaf de wissels W1 en W5 naar binnen werken dan wordt het er een stuk duidelijker op m.i. Maar Marcel kan natuurlijk ook gewoon een Roco module toepassen.
En nog een opmerking waarom zal je de schakelsecties koppelen aan een terugmeld module? Koploper is een prima programma dat goed omgaat met ff geen info.

Marius.

Marius

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #43 Gepost op: 12 January 2011, 17:17:47 »
Het geneuzel over kortsluiting snap ik al helemaal niet. Daar heb je toch een keerlus module voor die dat voorkomt?
Een gewone keerlusmodule, zoals die van Roco of Viessmann, voorkomt de kortsluiting niet, maar schakelt de keersectie snel om zodra hij constateert dat er een kortsluiting ontstaat.
De Ultieme Keerlus en de eXtreme Keerlus schakelen de keersectie al goed voordat de kortsluiting kan ontstaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
« Reactie #44 Gepost op: 12 January 2011, 17:48:50 »
De LDT KSM doet dat ook en heeft maar drie secties nodig in plaats van 5.

Gerard