Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
  

Auteur Topic: Keerlus vraag  (gelezen 6405 keer)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Keerlus vraag
« Gepost op: 29 December 2010, 22:29:43 »
Onderstaand is een deel van mijn baanplan schematisch in Paint getekend.


Aansluitend aan de kruising ligt een 7-sporig station.
Het geheel ligt op afzonderlijke platen.
Ovaal op 2, kruising apart en station op 2 platen.

Mijn vraag is waar de keerlusgarnituur aan te sluiten. De beide ovalen zijn reeds van elkaar geïsoleerd, moet het alleen nog beter aan gaan sluiten.
'Probleem' hierbij lijkt mij dat de dubbele ovaal meestal los van de kruising opereert, dat wil zeggen de de kruising naar het station ligt onbruikbaar onder het bed.
Het 'station' hangt los aan de muur.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Keerlus vraag
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2010, 23:34:12 »
Marcel,

heb je geen tekening van je baanplan?
Ik persoonlijk kan uit deze schets niks wijs worden.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2010, 09:44:27 »
Plaats van de keerlusschakeling is in een van beide sporen tussen de kruising en de lus. Ik weet niet hoelang dit is, anders moet er een andere plaats gezocht worden.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2010, 10:33:53 »
Of direct links naast de kruising beide sporen isoleren. De spoorbaan is dan in twee delen gesplitst. Het ene deel krijgt de vaste voeding, het andere deel fungeert als keerlus. Welk deel je tot keerlus promoveert maakt eigenlijk niks uit.
Door de isolaties direct naast de kruising te leggen voorkom je dat beide scheidingen tegelijk door een trein overbrugd kunnen worden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
    • MCKmodelbouw
Re:Keerlus vraag
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2010, 11:52:44 »
Rij je tweerail of drierail?
Met drierail heb je er geen last van. Dan hoef je niks aan te sluiten.
Voor de rest vind ik het wel erg onduidelijk.
Download anders dit gratis: http://www.anyrail.com/index_nl.html
Kan je maximaal 50 railstukken plaatsen. voor onbeperkt moet je betalen.
Maar dan kan je het in ieder geval wat duidelijker maken.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2010, 17:12:39 »


@Mathyn
2-rail natuurlijk. Anders had ik het niet eens gevraagd ;)
@ Gerard.
Het stuk tussen de lus en de kruising is op zijn langst nog geen meter.
Ergens anders heb ik gelezen dat de gehele trein in de 'keerlus' moet kunnen passen.
Met een 8-delige ICE gaat dat dan niet lukken.

@ rest.

Ben niet zo heel handig met de railplan ontwerpers.
Hopelijk kan ik het zo verduidelijken.
Elke lijn is een afzonderlijk spoor.
Buiten en binnen baan zijn van elkaar gescheiden bij de bochtwissels.
Heb in gedachten om de buitenrails, tot aan de kruising te gebruiken als keerlus.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2010, 18:42:20 »
Buiten en binnen baan zijn van elkaar gescheiden bij de bochtwissels.
Waarom is dat dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #7 Gepost op: 31 December 2010, 18:52:56 »
Dit heb ik reeds gedaan om hiervan secties te kunnen maken.

Ooit zal het geheel hopelijk nog eens permanent aan elkaar komen.
Ik kan dan net zo goed nu al de benodigde sectiescheidingen aanleggen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2011, 14:53:18 »
Zal morgen eens kijken of ik met hulp op de club een duidelijker baanplan in elkaar kan draaien.

Ondertussen heb ik zitten denken om het volgende stuk als keerlus te nemen.
Vanuit de kruising met de klok mee naar de bochtwissel rechtsboven.
Dit zou voldoende lengte moeten geven.

Kan het kwaad om de infrastructuur reeds aan te leggen in het ovaal, en pas in een veel later stadium door te trekken richting de kruising?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2011, 16:02:49 »
Een behoorlijk sporenplan kan inderdaad helpen. Wat van belang is, wat zit er rechts voorbij de kruising. Als die sporen hun eigen weg gaan, en verder nergens contact maken, dan zou het zomaar kunnen dat je helemaal geen keerlus hebt.

Je hoeft overigens niet zo moeilijk te doen over dat sporenplan. Als je een scanner hebt dan kan je het sporenplan gewoon met een balpen op papier tekenen en die tekening scannen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2011, 16:52:55 »
Die kruisende moet eigenlijk een hosenträger voorstellen.
Hierop komt het station. De andere kant van het station is nog niet ontworpen en dat zal nog wel even gaan duren ook denk ik.
Echter aan de andere kant moet eenzelfde costructie komen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1943
Re:Keerlus vraag
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2011, 21:20:56 »
Hallo Marcel,

Ik ga wel een eind met Klaas mee. Als de kruizing, die je rechts getekend hebt een echte kruizing is en geen Engelse wissel, dan heb je geen keerlus nodig. Bij de kruizing zijn de beide doorgaande sporen namelijk geïsoleerd van elkaar. Als het een Engelse wissel is zou ik het hele stuk links naast deze wissel als keerlus gebruiken, dus meteen naast de Engelse wissel dubbel isoleren en een keerlusschakeling op het geheel aansluiten. Succes met het verder puzzelen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #12 Gepost op: 04 January 2011, 22:22:02 »
Het is eigenlijk een wissel op Engelsman op Engelsman, dit om vanaf beide sporen het station in en uit te kunnen komen naar alle sporen.

Blijft voor mij de vraag hoe ik dit het eenvoudigst kan doen.
Zoals gezegd moet ooit alles aan elkaar echter zal nu vooral alleen het ovaal operationeel zijn.
Dan komt er ook nog het feit van bezetmelding kijken.
Kan ik halverwege deze schakeling bij de wissels wel een bezettign detecteren op alleen het ovaal.

Zal dit donderdag proberen te verduidelijken met het baanplan.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1943
Re:Keerlus vraag
« Reactie #13 Gepost op: 04 January 2011, 23:15:20 »
Hallo Marcel,

Volgens mij kan je er nog steeds een keerlus van maken, als je meteen naast de Engelse wissel de scheidingen aanlegt. Je kunt dan ook in de keerlus bezetmeldingen opnemen. Die moet je dan wel ook via de keerlus schakeling aanleggen, zodat het ook netjes omgepoold.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2011, 22:29:04 »
Het baanplan is gisteren niet gelukt.

Ik zal proberen om er komend weekend alleen uit te komen.
Zal dan nogmaals de vraag posten, en een en ander proberen te verduidelijken door de scheidingen van de platen en de baan ensich aan te geven.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube