Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 12:37:07
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Keerlus vraag  (gelezen 6424 keer)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #15 Gepost op: 09 January 2011, 17:24:14 »
Maken van het baanplan ging eenvoudiger dan ik had verwacht met Anyrail.
Het progje dat ik eerder gebruikte ging voor geen meter.



De strepen over de baan zijn de harde plaatscheidingen. Scheidingen in de baan heb ik bij de laatste aanpassing schijnbaar weer weggehaald.

Hopelijk is het nu duidelijk hoe alles loopt. Afstanden en radius kloppen niet overal.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #16 Gepost op: 09 January 2011, 19:05:33 »
Je kan de keersectie maken in het stuk A-A of in B-B. Als een van de twee tenminste lang genoeg is voor een hele trein.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan_13x.jpg
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #17 Gepost op: 09 January 2011, 19:17:17 »
Beide zijn niet lang genoeg., max 1 meter.
Zat zelf te denken om B-B to bijna A door te trekken en dat als keerlus te gebruiken.
Vraag is alleen of dat mogelijk is, ook richting de toekomst van mogelijk automatisch rijden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
« Reactie #18 Gepost op: 09 January 2011, 22:58:54 »
Wat je ook zou kunnen doen is A-A verder naar links doortrekken en de overloopwissels verplaatsen naar bijvoorbeeld halverwege het linker rechte stuk...

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #19 Gepost op: 10 January 2011, 00:21:53 »
Nog verder doortrekken van je idee zou ook geen problemen opleveren Gerard?

De wissels zouden bijvoorbeeld ook rechtsonder geplaatst kunnen worden.
Of kom ik dan in de knoei met de lengte van andere secties voor het automatisch rijden?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
« Reactie #20 Gepost op: 10 January 2011, 08:03:20 »
Het komt nooit in de knoop als je rekening houdt met de langste trein die je wilt laten rijden. In de ideale situatie moet die in al de blokken van je baan passen. Maar zeker in het middelste gedeelte van je "keerlus" oplossing.

Grootste beperkingen hierbij zijn vaak perronsporen of rangeersporen. Maar soms ook "keerlus" oplossingen dus...

Gerard


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #21 Gepost op: 10 January 2011, 19:53:56 »
Langste personentrein is voorlopig 8 bakken ICE3.
Ben alleen van plan om langere goederentreinen te laten rijden op den duur.
Zal wel eens goed na gaan denken en dan waarschijnlijk voor de laatste oplossing gaan.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Keerlus vraag
« Reactie #22 Gepost op: 11 January 2011, 19:30:28 »
Toch nog even een vraag Gerard.
Zou ik dan bij de linker A moeten starten met de keerlus vanwege detectie problemen aankomend van B naar A via de kortste zijde?
Of kan ik detectie maken voorbij de wissel voor verkeer van deze kant.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
« Reactie #23 Gepost op: 11 January 2011, 22:34:01 »
Dag Marcel,

Wil je s.v.p. even een nieuwe tekening maken met je nieuwe idee, daarin duidelijk de plek aangeven, en dan de vraag die je hebt nogmaals goed formuleren? Want ik snap het nu niet helemaal.

Gerard

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Keerlus vraag
« Reactie #24 Gepost op: 12 January 2011, 00:16:57 »
Hoi,
Ik dacht dat jullie er al uit waren, maar toch niet dus. Gisteren had ik al een schetsje gamaakt. Misschien helpt dit bij de verdere discussie:



Marius.

PS rood is dus de 'keer'-lus.

Marius

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
« Reactie #25 Gepost op: 12 January 2011, 08:02:09 »
Dag Marius,

Dankjewel. Hoewel het "normale" traject aan de linkerkant nu enkelsporig is geworden, wat volgens mij niet Marcel's bedoeling was, kan de tekening wel dienst doen bij de uitleg.

@Marcel:
Ook bij een dubbelsporig traject kun je de "keerlus" (of: het kortsluitingopheffingsbaanvak voor liefhebbers van Scrabble) uitvoeren zoals in Marius' plaatje.

In het door hem geschetste rode gedeelte installeer je de oplossing die je voor de opheffing van de kortsluiting nodig hebt.

En ja, je kunt dat rode stuk uiteraard ook nog verder laten doorlopen door de bocht heen als je wilt, zoals je geloof ik eerder vroeg. Als je die lengte nodig denkt te hebben voor je langste treinen vraag ik me wel af hoe je dat op de rest van de baan gaat doen...

Is het zo duidelijker?

Gerard

SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
Re:Keerlus vraag
« Reactie #26 Gepost op: 12 January 2011, 12:38:09 »
Nieuw plaatje:



Tussen W1 en W5 moet je langste trein passen.

@Gerard en Marcel: Was dit de bedoeling?

Marius.
Marius

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus vraag
« Reactie #27 Gepost op: 12 January 2011, 14:32:56 »
Dag Marius,

Dit vind ik verwarrend worden, want waar in je eerste tekening in het rode gedeelte de keerlus oplossing kon worden geplaatst kan dat hier door de toevoeging van de wissel bovenin zeker niet!

Dit plaatje kun je volgens mij beter even weghalen, want dat verwart de zaak alleen maar, en laten we dan eerst het antwoord van Marcel op jouw eerste plaatje en mijn reactie daarop even afwachten, okay?

Anders lopen we op zijn bedoeling vooruit.

Gerard

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Keerlus vraag
« Reactie #28 Gepost op: 12 January 2011, 14:49:00 »
Gerard,

Het plaatje is het oorspronkelijk plaatje.
Met een aangepaste keerlusschakeling kan zo inderdaad de keerlus bereden worden.
De rode lijn bij W1 moet over beide sporen iets doorgetrokken worden.
Als je dan bij wissel 5 de secties D en E plaatst.
En in het stuk spoor tussen W1 en W2 de secties D' en E'.
Dan kan op het stuk van wissel 1 naar het kruispunt de secties A en B geplaatst worden.
Nu zal het geheel als keerlus functioneren.

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re:Keerlus vraag
« Reactie #29 Gepost op: 12 January 2011, 15:22:30 »
De oplossing van Marius is zeker wel goed gevonden. Alleen is de sectie-indeling van Gerard (van der Sel) een beetje verwarrend.
Je kan het beter zo doen:
W1 vormt in zijn geheel sectie A, direct links daarvan sectie B.
Direct links van W5 komen dan de secties E en D.
Je kan zelfs overwegen om W5 in zijn geheel sectie E te maken, en direct links daarnaast sectie D.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.