Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Vreemd probleem
door
AP3737
Vandaag
om 14:35:31
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 14:20:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus vraag (gelezen 6437 keer)
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Keerlus vraag
«
Gepost op:
29 December 2010, 22:29:43 »
Onderstaand is een deel van mijn baanplan schematisch in Paint getekend.
Aansluitend aan de kruising ligt een 7-sporig station.
Het geheel ligt op afzonderlijke platen.
Ovaal op 2, kruising apart en station op 2 platen.
Mijn vraag is waar de keerlusgarnituur aan te sluiten. De beide ovalen zijn reeds van elkaar geïsoleerd, moet het alleen nog beter aan gaan sluiten.
'Probleem' hierbij lijkt mij dat de dubbele ovaal meestal los van de kruising opereert, dat wil zeggen de de kruising naar het station ligt onbruikbaar onder het bed.
Het 'station' hangt los aan de muur.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #1 Gepost op:
29 December 2010, 23:34:12 »
Marcel,
heb je geen tekening van je baanplan?
Ik persoonlijk kan uit deze schets niks wijs worden.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3603
Als het maar elektrisch is.
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2010, 09:44:27 »
Plaats van de keerlusschakeling is in een van beide sporen tussen de kruising en de lus. Ik weet niet hoelang dit is, anders moet er een andere plaats gezocht worden.
Groeten,
Gerard van der Sel
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26675
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2010, 10:33:53 »
Of direct links naast de kruising beide sporen isoleren. De spoorbaan is dan in twee delen gesplitst. Het ene deel krijgt de vaste voeding, het andere deel fungeert als keerlus. Welk deel je tot keerlus promoveert maakt eigenlijk niks uit.
Door de isolaties direct naast de kruising te leggen voorkom je dat beide scheidingen tegelijk door een trein overbrugd kunnen worden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
MathynK
Offline
Berichten: 3859
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #4 Gepost op:
30 December 2010, 11:52:44 »
Rij je tweerail of drierail?
Met drierail heb je er geen last van. Dan hoef je niks aan te sluiten.
Voor de rest vind ik het wel erg onduidelijk.
Download anders dit gratis:
http://www.anyrail.com/index_nl.html
Kan je maximaal 50 railstukken plaatsen. voor onbeperkt moet je betalen.
Maar dan kan je het in ieder geval wat duidelijker maken.
Gr,
Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #5 Gepost op:
31 December 2010, 17:12:39 »
Citaat van: Marcel112 op 29 December 2010, 22:29:43
@Mathyn
2-rail natuurlijk. Anders had ik het niet eens gevraagd
@ Gerard.
Het stuk tussen de lus en de kruising is op zijn langst nog geen meter.
Ergens anders heb ik gelezen dat de gehele trein in de 'keerlus' moet kunnen passen.
Met een 8-delige ICE gaat dat dan niet lukken.
@ rest.
Ben niet zo heel handig met de railplan ontwerpers.
Hopelijk kan ik het zo verduidelijken.
Elke lijn is een afzonderlijk spoor.
Buiten en binnen baan zijn van elkaar gescheiden bij de bochtwissels.
Heb in gedachten om de buitenrails, tot aan de kruising te gebruiken als keerlus.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26675
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #6 Gepost op:
31 December 2010, 18:42:20 »
Citaat van: Marcel112 op 31 December 2010, 17:12:39
Buiten en binnen baan zijn van elkaar gescheiden bij de bochtwissels.
Waarom is dat dan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #7 Gepost op:
31 December 2010, 18:52:56 »
Dit heb ik reeds gedaan om hiervan secties te kunnen maken.
Ooit zal het geheel hopelijk nog eens permanent aan elkaar komen.
Ik kan dan net zo goed nu al de benodigde sectiescheidingen aanleggen.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #8 Gepost op:
04 January 2011, 14:53:18 »
Zal morgen eens kijken of ik met hulp op de club een duidelijker baanplan in elkaar kan draaien.
Ondertussen heb ik zitten denken om het volgende stuk als keerlus te nemen.
Vanuit de kruising met de klok mee naar de bochtwissel rechtsboven.
Dit zou voldoende lengte moeten geven.
Kan het kwaad om de infrastructuur reeds aan te leggen in het ovaal, en pas in een veel later stadium door te trekken richting de kruising?
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26675
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #9 Gepost op:
04 January 2011, 16:02:49 »
Een behoorlijk sporenplan kan inderdaad helpen. Wat van belang is, wat zit er rechts voorbij de kruising. Als die sporen hun eigen weg gaan, en verder nergens contact maken, dan zou het zomaar kunnen dat je helemaal geen keerlus hebt.
Je hoeft overigens niet zo moeilijk te doen over dat sporenplan. Als je een scanner hebt dan kan je het sporenplan gewoon met een balpen op papier tekenen en die tekening scannen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #10 Gepost op:
04 January 2011, 16:52:55 »
Die kruisende moet eigenlijk een hosenträger voorstellen.
Hierop komt het station. De andere kant van het station is nog niet ontworpen en dat zal nog wel even gaan duren ook denk ik.
Echter aan de andere kant moet eenzelfde costructie komen.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
phdirk
Offline
Berichten: 1943
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #11 Gepost op:
04 January 2011, 21:20:56 »
Hallo Marcel,
Ik ga wel een eind met Klaas mee. Als de kruizing, die je rechts getekend hebt een echte kruizing is en geen Engelse wissel, dan heb je geen keerlus nodig. Bij de kruizing zijn de beide doorgaande sporen namelijk geïsoleerd van elkaar. Als het een Engelse wissel is zou ik het hele stuk links naast deze wissel als keerlus gebruiken, dus meteen naast de Engelse wissel dubbel isoleren en een keerlusschakeling op het geheel aansluiten. Succes met het verder puzzelen.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #12 Gepost op:
04 January 2011, 22:22:02 »
Het is eigenlijk een wissel op Engelsman op Engelsman, dit om vanaf beide sporen het station in en uit te kunnen komen naar alle sporen.
Blijft voor mij de vraag hoe ik dit het eenvoudigst kan doen.
Zoals gezegd moet ooit alles aan elkaar echter zal nu vooral alleen het ovaal operationeel zijn.
Dan komt er ook nog het feit van bezetmelding kijken.
Kan ik halverwege deze schakeling bij de wissels wel een bezettign detecteren op alleen het ovaal.
Zal dit donderdag proberen te verduidelijken met het baanplan.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
phdirk
Offline
Berichten: 1943
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #13 Gepost op:
04 January 2011, 23:15:20 »
Hallo Marcel,
Volgens mij kan je er nog steeds een keerlus van maken, als je meteen naast de Engelse wissel de scheidingen aanlegt. Je kunt dan ook in de keerlus bezetmeldingen opnemen. Die moet je dan wel ook via de keerlus schakeling aanleggen, zodat het ook netjes omgepoold.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1645
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #14 Gepost op:
06 January 2011, 22:29:04 »
Het baanplan is gisteren niet gelukt.
Ik zal proberen om er komend weekend alleen uit te komen.
Zal dan nogmaals de vraag posten, en een en ander proberen te verduidelijken door de scheidingen van de platen en de baan ensich aan te geven.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraag