Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:15:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Charles_
Vandaag
om 17:13:38
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Charles_
Vandaag
om 17:10:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Eric v C
Vandaag
om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:14:02
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:13:35
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:37:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Luud H
Vandaag
om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
Jelmer
Vandaag
om 13:59:17
Bauarbeiten im gange
door
Eric B
Vandaag
om 13:52:03
Modelbaan Beltheim.
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:04:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
Vandaag
om 11:14:32
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 10:57:07
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:43:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
door
bask185
Vandaag
om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 09:46:33
NS Upcycleshop
door
R1954
Vandaag
om 09:23:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Keerlus vraag (gelezen 6738 keer)
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Keerlus vraag
«
Gepost op:
29 December 2010, 22:29:43 »
Onderstaand is een deel van mijn baanplan schematisch in Paint getekend.
Aansluitend aan de kruising ligt een 7-sporig station.
Het geheel ligt op afzonderlijke platen.
Ovaal op 2, kruising apart en station op 2 platen.
Mijn vraag is waar de keerlusgarnituur aan te sluiten. De beide ovalen zijn reeds van elkaar geïsoleerd, moet het alleen nog beter aan gaan sluiten.
'Probleem' hierbij lijkt mij dat de dubbele ovaal meestal los van de kruising opereert, dat wil zeggen de de kruising naar het station ligt onbruikbaar onder het bed.
Het 'station' hangt los aan de muur.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #1 Gepost op:
29 December 2010, 23:34:12 »
Marcel,
heb je geen tekening van je baanplan?
Ik persoonlijk kan uit deze schets niks wijs worden.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2010, 09:44:27 »
Plaats van de keerlusschakeling is in een van beide sporen tussen de kruising en de lus. Ik weet niet hoelang dit is, anders moet er een andere plaats gezocht worden.
Groeten,
Gerard van der Sel
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26980
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2010, 10:33:53 »
Of direct links naast de kruising beide sporen isoleren. De spoorbaan is dan in twee delen gesplitst. Het ene deel krijgt de vaste voeding, het andere deel fungeert als keerlus. Welk deel je tot keerlus promoveert maakt eigenlijk niks uit.
Door de isolaties direct naast de kruising te leggen voorkom je dat beide scheidingen tegelijk door een trein overbrugd kunnen worden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
MathynK
Offline
Berichten: 3914
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #4 Gepost op:
30 December 2010, 11:52:44 »
Rij je tweerail of drierail?
Met drierail heb je er geen last van. Dan hoef je niks aan te sluiten.
Voor de rest vind ik het wel erg onduidelijk.
Download anders dit gratis:
http://www.anyrail.com/index_nl.html
Kan je maximaal 50 railstukken plaatsen. voor onbeperkt moet je betalen.
Maar dan kan je het in ieder geval wat duidelijker maken.
Gr,
Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #5 Gepost op:
31 December 2010, 17:12:39 »
Citaat van: Marcel112 op 29 December 2010, 22:29:43
@Mathyn
2-rail natuurlijk. Anders had ik het niet eens gevraagd
@ Gerard.
Het stuk tussen de lus en de kruising is op zijn langst nog geen meter.
Ergens anders heb ik gelezen dat de gehele trein in de 'keerlus' moet kunnen passen.
Met een 8-delige ICE gaat dat dan niet lukken.
@ rest.
Ben niet zo heel handig met de railplan ontwerpers.
Hopelijk kan ik het zo verduidelijken.
Elke lijn is een afzonderlijk spoor.
Buiten en binnen baan zijn van elkaar gescheiden bij de bochtwissels.
Heb in gedachten om de buitenrails, tot aan de kruising te gebruiken als keerlus.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26980
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #6 Gepost op:
31 December 2010, 18:42:20 »
Citaat van: Marcel112 op 31 December 2010, 17:12:39
Buiten en binnen baan zijn van elkaar gescheiden bij de bochtwissels.
Waarom is dat dan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #7 Gepost op:
31 December 2010, 18:52:56 »
Dit heb ik reeds gedaan om hiervan secties te kunnen maken.
Ooit zal het geheel hopelijk nog eens permanent aan elkaar komen.
Ik kan dan net zo goed nu al de benodigde sectiescheidingen aanleggen.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #8 Gepost op:
04 January 2011, 14:53:18 »
Zal morgen eens kijken of ik met hulp op de club een duidelijker baanplan in elkaar kan draaien.
Ondertussen heb ik zitten denken om het volgende stuk als keerlus te nemen.
Vanuit de kruising met de klok mee naar de bochtwissel rechtsboven.
Dit zou voldoende lengte moeten geven.
Kan het kwaad om de infrastructuur reeds aan te leggen in het ovaal, en pas in een veel later stadium door te trekken richting de kruising?
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26980
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #9 Gepost op:
04 January 2011, 16:02:49 »
Een behoorlijk sporenplan kan inderdaad helpen. Wat van belang is, wat zit er rechts voorbij de kruising. Als die sporen hun eigen weg gaan, en verder nergens contact maken, dan zou het zomaar kunnen dat je helemaal geen keerlus hebt.
Je hoeft overigens niet zo moeilijk te doen over dat sporenplan. Als je een scanner hebt dan kan je het sporenplan gewoon met een balpen op papier tekenen en die tekening scannen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #10 Gepost op:
04 January 2011, 16:52:55 »
Die kruisende moet eigenlijk een hosenträger voorstellen.
Hierop komt het station. De andere kant van het station is nog niet ontworpen en dat zal nog wel even gaan duren ook denk ik.
Echter aan de andere kant moet eenzelfde costructie komen.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
phdirk
Offline
Berichten: 1967
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #11 Gepost op:
04 January 2011, 21:20:56 »
Hallo Marcel,
Ik ga wel een eind met Klaas mee. Als de kruizing, die je rechts getekend hebt een echte kruizing is en geen Engelse wissel, dan heb je geen keerlus nodig. Bij de kruizing zijn de beide doorgaande sporen namelijk geïsoleerd van elkaar. Als het een Engelse wissel is zou ik het hele stuk links naast deze wissel als keerlus gebruiken, dus meteen naast de Engelse wissel dubbel isoleren en een keerlusschakeling op het geheel aansluiten. Succes met het verder puzzelen.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #12 Gepost op:
04 January 2011, 22:22:02 »
Het is eigenlijk een wissel op Engelsman op Engelsman, dit om vanaf beide sporen het station in en uit te kunnen komen naar alle sporen.
Blijft voor mij de vraag hoe ik dit het eenvoudigst kan doen.
Zoals gezegd moet ooit alles aan elkaar echter zal nu vooral alleen het ovaal operationeel zijn.
Dan komt er ook nog het feit van bezetmelding kijken.
Kan ik halverwege deze schakeling bij de wissels wel een bezettign detecteren op alleen het ovaal.
Zal dit donderdag proberen te verduidelijken met het baanplan.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
phdirk
Offline
Berichten: 1967
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #13 Gepost op:
04 January 2011, 23:15:20 »
Hallo Marcel,
Volgens mij kan je er nog steeds een keerlus van maken, als je meteen naast de Engelse wissel de scheidingen aanlegt. Je kunt dan ook in de keerlus bezetmeldingen opnemen. Die moet je dan wel ook via de keerlus schakeling aanleggen, zodat het ook netjes omgepoold.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
Marcel112
Lid EMV & NLMV
Offline
Berichten: 1647
Re:Keerlus vraag
«
Reactie #14 Gepost op:
06 January 2011, 22:29:04 »
Het baanplan is gisteren niet gelukt.
Ik zal proberen om er komend weekend alleen uit te komen.
Zal dan nogmaals de vraag posten, en een en ander proberen te verduidelijken door de scheidingen van de platen en de baan ensich aan te geven.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Keerlus vraag