Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
21 July 2025, 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: Valse S88 meldingen  (gelezen 17351 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #45 Gepost op: 03 February 2007, 14:01:28 »
Geduld Klaas, eerst even de tekeningen aanpassen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #46 Gepost op: 03 February 2007, 14:14:49 »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #47 Gepost op: 03 February 2007, 14:37:20 »
Wim,

je valt misschien van verbazing van je stoel af als je dit leest, maar ik ben het helemaal met je eens. :)

Ik zie trouwens nog een derde mogelijkheid om de zaak te ontkoppelen, maar die houd ik even voor me, om de verwarring niet groter te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #48 Gepost op: 03 February 2007, 14:46:14 »
Gelukkig zit ik redelijk stevig. Het ergste van het hele verhaal is dat ik dit al minstens 10 jaar vertel, en iedere keer opnieuw als er sprake is van valse S88 meldingen. In ieder geval had Jan Huchshorn, het inmiddels al wel begrepen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #49 Gepost op: 03 February 2007, 23:29:23 »
Alles aangesloten zo als Wim het hier beschreef.

Nog regelmatig zie ik meldingen verschijnen.
En dat is als mijn LK100 inschakelt, dat ding gaat er dus eerdaags uit....

Zo af en toe nog wat spookmeldingen die net zo hard op komen als afvallen. vreemd....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #50 Gepost op: 03 February 2007, 23:40:14 »
Sander, dan zou ik zeggen dan zit er nog steeds iets niet goed.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #51 Gepost op: 04 February 2007, 00:17:15 »
Sander,

ter verduidelijking van de boodschap die Wim al 10 jaar uitdraagt heb ik een plaatje gemaakt. Het is een bewerking van het schema van de floodland site: klik

Aan de IB (en aan elke booster) heb je een centraal massapunt (M). Dat is het punt waar de bruine draad van de trafo en de bruine draad naar de rails aangesloten zijn. Op de IB zijn dat twee klemmen, maar binnen in de IB zitten die gewoon aan elkaar.
Vanaf dat punt loopt ook een massaverbinding door de 6-polige lintkabel naar de s88-module, om precies te zijn in ader nummer 2. In de tekening heb ik dat aangegeven met een bruine streeplijn.

De essentie van het verhaal van Wim is nu dat er buiten deze massaverbinding door de 6-polige kabel geen enkele andere verbinding tussen het massapunt M op de IB en het massapunt X op de s88-modules mag bestaan.
Je zult dus op zoek moeten of er misschien toch ergens zo'n verbinding verscholen zit.

Ik heb ook zitten filosoferen over de vraag waarom zo'n extra verbinding storingen geeft. Volgens mij zit het zo: als er een extra massaverbinding tussen M en X is, dan geef je de rijstroom de kans om voor een deel door de massadraad in de 6-polige lintkabel te lopen. Aangezien dit een kabel is waar tamelijk gevoelige signalen door worden overgedragen zal de digitale rijstroom aanzienlijke storingen veroorzaken op de data-overdracht tussen de s88 modules en de IB.
Maar ik sta open voor een betere verklaring.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #52 Gepost op: 04 February 2007, 00:31:19 »
....En dat is als mijn LK100 inschakelt, dat ding gaat er dus eerdaags uit....

Dit ondersteunt mijn verklaring van het verschijnsel. Als de LK100 schakelt is er een kortsluiting, dus een extra grote boosterstroom. Die waarschijnlijk voor een deel door de lintkabel loopt en daar een gigantisch stoorsignaal veroorzaakt.
Dus, op zoek naar de "verboden verbinding".
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

treintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #53 Gepost op: 04 February 2007, 00:47:34 »
Maar ik sta open voor een betere verklaring.

Volgens mij noemen we zoiets een aardlus...

Groetjes,
Robin
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #54 Gepost op: 04 February 2007, 09:17:55 »
Volgens mij noemen we zoiets een aardlus...

Jawel, maar dat woord wilde ik niet noemen. Want alleen het feit dat er een aardlus is zegt mij nog niks. Je moet ook elektrisch verklaren wat er in die aardlus gebeurt.
Niet elke aardlus heeft kwalijke gevolgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #55 Gepost op: 04 February 2007, 10:07:50 »
All,

Even voor alle duidelijkheid, dit beperkt zich niet alleen tot de Intellibox, dit verschijnsel, maar het probleem doet zich voor op alle systemen met een S88-Bus, dus ook met Märklin (6050/6051).
Bij Tams denken ze het Ei van Columbus te hebben, in de vorm van een Bus nivo omzetter. Dus van 5V naar 12V. Of dat werkelijk een oplossing geeft, kan ik niet zeggen.

http://www.tams-online.de/htmls/produkte/S88-2/produkte_s88-2.html

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #56 Gepost op: 04 February 2007, 11:24:48 »
Hopelijk voor Tams zijn de opgepikte stoorpulsen kleiner dan 6V,anders gaat het weer mis.
 Maar mss worden opgepikte stoorpulsen geen 6V of hoger. ;D ???
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #57 Gepost op: 04 February 2007, 13:53:05 »

Ik heb ook zitten filosoferen over de vraag waarom zo'n extra verbinding storingen geeft. Volgens mij zit het zo: als er een extra massaverbinding tussen M en X is, dan geef je de rijstroom de kans om voor een deel door de massadraad in de 6-polige lintkabel te lopen. Aangezien dit een kabel is waar tamelijk gevoelige signalen door worden overgedragen zal de digitale rijstroom aanzienlijke storingen veroorzaken op de data-overdracht tussen de s88 modules en de IB.
Maar ik sta open voor een betere verklaring.

Waar het als eerste fout gaat weet ik ook niet precies, maar het lijkt mij dat stoorsignalen en/of een digitale spanning van een paar tiende volt op de massa van de S88-kabel ook de voedingspanning van de IC's vervuilt,
via de condensators ook op de ingangen van de 4044's kan komen te staan. Onbedoelde resets van de 4044's lijken mij ook niet onmogelijk.

Voor de duidelijkheid hieronder nog een schema van een S88 kloon (voor drierail), in de laatste uit voering die ik gemaakt heb. (staan een paar schoonheidsfoutjes in, maar niet erg belangrijk)
http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/S88-schema.jpg


Als op de ingangen van een CMOS ic de spanning lager is da 45% van de voedingspanning, dan wordt dit als een '"0" gezien, is de spanning op de ingang hoger dan 55% van de voedingspanning dan wordt dit als een "1"gezien. Tams claimt zo de S88 terugmelding ongevoeliger voor stoorsignalen te maken. Dit werkt echter alleen voor clock, P/S en data signalen. De reset reageert al op een veel lagere spanning en is afhankelijk van de gebruikte transistor en de waarden van de weerstanden
R19 en R20. In veel schema's zit R20 er echter helemaal niet in.
Of de tams schakeling goed werkt zal de praktijk maar uit moeten maken.

Groeten Jan.
 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #58 Gepost op: 04 February 2007, 16:20:02 »
Waar het als eerste fout gaat weet ik ook niet precies, maar het lijkt mij dat stoorsignalen en/of een digitale spanning van een paar tiende volt op de massa van de S88-kabel ook de voedingspanning van de IC's vervuilt,....

Ik denk dat een spanningsverschil over de massaleiding nog niet eens het grootste probleem is. Volgens mij zit het kwaad in de stroomflanken. Als er een digitale stroom door de massaleiding van de s88 kabel loopt dan zal elke stroomomkering een inductiepiek veroorzaken op de overige draden in de kabel.
Normaal gesproken probeer je juist om de digitale stromen uit de buurt te houden van de s88 kabel, maar door het aanbrengen van extra massaverbindingen haal je die stroom juist in de kabel.

Overigens vind ik de voedingsspanning van 5V voor de s88 modules ook onhandig laag gekozen. CMOS IC's kunnen maximaal 18V hebben, dus een voeding van 12V ligt veel meer voor de hand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Valse S88 meldingen
« Reactie #59 Gepost op: 04 February 2007, 19:03:43 »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net