Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 11:56:58
Opschrift verwijderen, hoe? door VAM65
Vandaag om 11:52:26
Verlichting ruimte door Karst Drenth
Vandaag om 11:49:25
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:46:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:45:23
Beslissingen hoe (1) aan digitaal te beginnen en (2) automatisch rijden? door henk
Vandaag om 11:31:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:13:58
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:07:49
West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen door Marc tramt
Vandaag om 11:04:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 10:38:41
Rivarossi onderdelen bestellen door Bartje81
Vandaag om 10:22:33
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door JaJo
Vandaag om 10:21:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:42:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 09:28:59
Trix 12863 door Jobak
Vandaag om 09:10:28
Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door NL-modelspoor
Vandaag om 08:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
07 mei 2021, 23:46:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 mei 2021, 23:43:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 mei 2021, 23:38:17
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
07 mei 2021, 23:08:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
07 mei 2021, 22:58:05
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door damngrazy
07 mei 2021, 22:39:23
Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling door System-M
07 mei 2021, 22:28:58
Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog door Klaas Zondervan
07 mei 2021, 22:00:58
Toon hier je (model)treinfoto's door eemstede
07 mei 2021, 21:23:08
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
07 mei 2021, 21:21:30
Zelf bouwen. door St00mboy
07 mei 2021, 21:15:07
K40 Chinese lasersnijder 300x200 door Marcel112
07 mei 2021, 20:49:19
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 375577 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5124
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1245 Gepost op: 13 juli 2012, 09:01:37 »
Chris,

Mooi verslag. Aardig dat je even meldt bij het plaatsen van de ESU decoder dat je je garantie kwijt bent als je het stukje kunststof weghaalt. Dat geldt denk ik ook voor alle andere pimpwerkzaamheden: dus raamranden zwart maken en stukje styreen plakken voor de koppeling lijkt me ook niet gunstig voor de (omruil)garantie.

Maar dat terzijde, al deze akties ga ik ook doen en mijn stel rijdt, dus waarom zou ik het omruilen.

Ik ken de NS machinisten alleen van een Preiser set met een aantal NS medewerkers, waarvan een machinist. Zou er geen markt zijn voor een Preiser set met alleen machinisten? Die gebruik ik het meeste.

Groeten,
Ivo
*

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5932
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1246 Gepost op: 13 juli 2012, 09:09:44 »
Het is eerder al in deze draad ter sprake gekomen, maar nog nergens een antwoord gezien.
De cabine trapjes.
Deze zijn aan een zijde korter dan aan de andere, hoort dit zo?


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4513
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1247 Gepost op: 13 juli 2012, 09:18:07 »
Jos, nee dat hoort zeker niet zo.

Bij de echte Mat'64 stellen zit het trappetje aan de bak vast, waarbij de bovenste trede gelijk zit met de stelbalk (onderkant van de kap op je model) en de onderste trede ongeveer gelijk hangt met de bovenste helft van de aspot op het draaistel.

Om het model door de veel te krappe modelbaanbogen te kunnen laten rijden, heeft Roco de bovenste traptrede meegegoten aan de kap en de onderste helft aan het draaistel gezet. Hier hoort dus nog één trede te zitten ter hoogte van de bovenste helft van de aspot. De Bk van de 431 heeft dus een trede te veel. Het juiste trappetje zit op de ABDk.

Eens kijken of die los te bestellen zijn......

Jeroen  
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3118
  • is met treintjes aan het spelen
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1248 Gepost op: 13 juli 2012, 09:33:21 »
het verschil tussen fleischmann (links) en en roco welke trap is nu juist.


mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 10:34:38 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat. »

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Klein Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1249 Gepost op: 13 juli 2012, 10:02:21 »
Het trapje van het model Fleischmann komt dichter bij de werkelijkheid. Net als het trappetje op de ABDk van Roco. Dat laatste heeft Jeroen ook aangegeven.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18105
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1250 Gepost op: 13 juli 2012, 10:38:33 »
Chris,

Mooi verslag. Aardig dat je even meldt bij het plaatsen van de ESU decoder dat je je garantie kwijt bent als je het stukje kunststof weghaalt. Dat geldt denk ik ook voor alle andere pimpwerkzaamheden: dus raamranden zwart maken en stukje styreen plakken voor de koppeling lijkt me ook niet gunstig voor de (omruil)garantie.


Groeten,
Ivo

Ivo,

Een decoder plaatsen doen veel meer mensen, en denken er dan niet snel bij na, dat als men knipt, dat de garantie vervalt.
Bij pimpen is dat natuurlijk vanzelfsprekender maar dat doet niet iedereen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2481
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1251 Gepost op: 13 juli 2012, 10:42:02 »
Dat is niet helemaal waar, Jeroen. In werkelijkheid hebben de plan V's sinds de jaren '70 langere trapjes met in totaal drie treden gekregen. En de laatst gebouwde series hadden deze al vanaf fabriek:
Treinstel 930 met lange, drietredige trapjes in 1974
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151953
Treinstel 401 met tweetredige trapjes in 1966:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151897

Roco heeft dus beide soorten trapjes dus op één model gebruikt. De kans is heel klein dat dit -door bijvoorbeeld een bakwisseling- in de jaren '70 is voorgekomen, maar bij de 431 klopt dit dus niet. Die moet dus tweetredige trapjes hebben.

Overigens kon ik nog niet via mijn winkelier losse onderdelen bestellen. Ik wil namelijk ook wel die mooie koppelingen.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 10:43:59 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18105
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1252 Gepost op: 13 juli 2012, 10:52:01 »
Ik heb 133390 al besteld  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4513
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1253 Gepost op: 13 juli 2012, 11:34:28 »
Dat is niet helemaal waar, Jeroen. In werkelijkheid hebben de plan V's sinds de jaren '70 langere trapjes met in totaal drie treden gekregen. En de laatst gebouwde series hadden deze al vanaf fabriek:
Treinstel 930 met lange, drietredige trapjes in 1974
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151953
Treinstel 401 met tweetredige trapjes in 1966:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151897

Roco heeft dus beide soorten trapjes dus op één model gebruikt. De kans is heel klein dat dit -door bijvoorbeeld een bakwisseling- in de jaren '70 is voorgekomen, maar bij de 431 klopt dit dus niet. Die moet dus tweetredige trapjes hebben.

Overigens kon ik nog niet via mijn winkelier losse onderdelen bestellen. Ik wil namelijk ook wel die mooie koppelingen.

Maarten

Dat geef ik toch aan Maarten, het trappetje op de ABDk van de 431 is correct voor deze uitvoering. De bovenste trede zit op de stelbalk van de kap, de onderste aan het draaistel, maakt samen twee treden en geen drie zoals de Bk nu heeft. Het Roco model is de 431 van Werkspoor in de staat zoals deze door de fabriek aan NS is geleverd. Met tweedelige trappetjes dus.

@Evert: Jouw vergelijking tussen Fleischmann en Roco gaat dus niet op. Het treinstel van Fleischmann is van na de revisie in de jaren '80 en dus corrct met drie traptreden (daar zit de bovesnte ook op de stelbalk). Bij treisntel van Roco is het trappetje van de ABDk (dus met bagage-afdeling) correct.

@Chris,

Is 133390 het trappetje van de ABDk of is dit de automatische koppeling?

jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 11:36:34 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2481
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1254 Gepost op: 13 juli 2012, 12:01:32 »
Als ik je bericht lees, heb je inderdaad niet ongelijk, Jeroen. Mijn interpretatie van jouw tekst was niet helemaal juist ;). Ik las het alsof driedelige trapjes sowieso fout zijn.

Chris, waarom kan jij nu al wel bestellen? Zeker zelf winkelier?  8)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4754
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1255 Gepost op: 13 juli 2012, 12:03:00 »
Heren,

Mooie verslagen! (y)
Nu wachten op een verslag wie een Fleischmann aan een Roco koppelt.
Als jullie het niet doen, ga ik het doen...
Eerst nog ff m`n vakantie afronden en daarna m`n Roco ophalen (over ruim 2 weken pas  :( )
Is er als een idee wanneer de gele plan T uitkomt?
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18105
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1256 Gepost op: 13 juli 2012, 12:14:58 »
@Maarten :  ;D Ik maak gewoon een artikelnummer aan en ga bestellen  ;D

@Jeroen : De koppelingen, die trapjes geloof ik wel.  8)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4513
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1257 Gepost op: 13 juli 2012, 12:39:17 »
Heren,

Mooie verslagen! (y)
Nu wachten op een verslag wie een Fleischmann aan een Roco koppelt.
Als jullie het niet doen, ga ik het doen...


Die twee WIL je toch niet aan elkaar koppelen? Met alle respect voor het Fleischmann model en iedereen die met 1:100 materieel rijdt, maar om nu een 1:100 aan een 1:87 te koppelen......    ??? :o Dan staat een dubbele Fleischmann of een dubbele Roco toch veeeeeeeel mooier?

Is er als een idee wanneer de gele plan T uitkomt?

Ideeën genoeg, maar daar heb je niet zoveel aan zolang Roco zelf niet meldt wanneer het stel komt. Wat bekend is is week 43 2012 voor de groene met NS logo's en dat men volgend jaar een groene Plan V wil uitbrengen en een gele Plan T. Dus vooralsnog in antwoord op je vraag: ergens in 2013.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6937
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1258 Gepost op: 13 juli 2012, 14:00:23 »
Chris, waarom kan jij nu al wel bestellen? Zeker zelf winkelier?  8)
Zeker nog nooit gelezen waar Chris werkt  ;D
Zoek maar eens op een treinenwinkeltje  8) in Vlaardingen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4513
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1259 Gepost op: 13 juli 2012, 14:07:29 »
Hahahahahaha!!!!! En dat zal Maarten niet weten.....  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974