Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:33:50
Kopen in de VS door RBlok
Vandaag om 11:30:35
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door FritsT
Vandaag om 11:23:54
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 11:22:36
Ombouw DB Donnerbüchse Befehlswagen Weinert 9258 door charp
Vandaag om 11:06:48
Relaisbesturing of toch Arduino? door jowi
Vandaag om 11:00:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 10:45:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door BrightonBelle
Vandaag om 10:43:39
Van Fleischmann spoor N, naar beginner Märklin spoor h0 digitaal door Vaper76
Vandaag om 10:24:53
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 10:20:25
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
Vandaag om 10:15:54
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Edsko Hekman
Vandaag om 10:04:48
Piko h0 NS 2200 door hmmglaser
Vandaag om 10:02:22
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Quinzeedied
Vandaag om 09:56:53
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Bart spruitje
Vandaag om 09:47:53
Fleischmann nostalgie film door zuylen
Vandaag om 09:44:26
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door henk
Vandaag om 09:33:27
Rocrail gebruikersgroep door AlbertG
Vandaag om 09:32:08
Roco Plan V geeft zichzelf andere adresnummers door v140
Vandaag om 09:08:09
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door erikkral
Vandaag om 08:57:37
DR4088 gesplitste aansluiting door VvKan
Vandaag om 08:50:33
Minimale lengte terugmeldsectie door VvKan
Vandaag om 08:37:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 08:15:53
RhB Ge6/6I Messingbouwverslag door Duikeend
Vandaag om 07:52:14
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 07:34:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:18:13
Hulp gevraagd. Koplampen GVB Geledenbus Mercedes Benz Schenk door Eric-Jan Hartstra
Vandaag om 00:10:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 oktober 2020, 22:35:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
29 oktober 2020, 21:54:42
Ontraxs 2021 GEANNULEERD, nieuwe datum n.n.b. door BartvD
29 oktober 2020, 21:33:23
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 352195 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5026
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1245 Gepost op: 13 juli 2012, 09:01:37 »
Chris,

Mooi verslag. Aardig dat je even meldt bij het plaatsen van de ESU decoder dat je je garantie kwijt bent als je het stukje kunststof weghaalt. Dat geldt denk ik ook voor alle andere pimpwerkzaamheden: dus raamranden zwart maken en stukje styreen plakken voor de koppeling lijkt me ook niet gunstig voor de (omruil)garantie.

Maar dat terzijde, al deze akties ga ik ook doen en mijn stel rijdt, dus waarom zou ik het omruilen.

Ik ken de NS machinisten alleen van een Preiser set met een aantal NS medewerkers, waarvan een machinist. Zou er geen markt zijn voor een Preiser set met alleen machinisten? Die gebruik ik het meeste.

Groeten,
Ivo
*

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5923
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1246 Gepost op: 13 juli 2012, 09:09:44 »
Het is eerder al in deze draad ter sprake gekomen, maar nog nergens een antwoord gezien.
De cabine trapjes.
Deze zijn aan een zijde korter dan aan de andere, hoort dit zo?


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4420
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1247 Gepost op: 13 juli 2012, 09:18:07 »
Jos, nee dat hoort zeker niet zo.

Bij de echte Mat'64 stellen zit het trappetje aan de bak vast, waarbij de bovenste trede gelijk zit met de stelbalk (onderkant van de kap op je model) en de onderste trede ongeveer gelijk hangt met de bovenste helft van de aspot op het draaistel.

Om het model door de veel te krappe modelbaanbogen te kunnen laten rijden, heeft Roco de bovenste traptrede meegegoten aan de kap en de onderste helft aan het draaistel gezet. Hier hoort dus nog één trede te zitten ter hoogte van de bovenste helft van de aspot. De Bk van de 431 heeft dus een trede te veel. Het juiste trappetje zit op de ABDk.

Eens kijken of die los te bestellen zijn......

Jeroen  
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
  • is met treintjes aan het spelen
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1248 Gepost op: 13 juli 2012, 09:33:21 »
het verschil tussen fleischmann (links) en en roco welke trap is nu juist.


mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 10:34:38 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat. »

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1339
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1249 Gepost op: 13 juli 2012, 10:02:21 »
Het trapje van het model Fleischmann komt dichter bij de werkelijkheid. Net als het trappetje op de ABDk van Roco. Dat laatste heeft Jeroen ook aangegeven.
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17932
  • 2021 !!! AAAAAAAAAAA!!!!!!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1250 Gepost op: 13 juli 2012, 10:38:33 »
Chris,

Mooi verslag. Aardig dat je even meldt bij het plaatsen van de ESU decoder dat je je garantie kwijt bent als je het stukje kunststof weghaalt. Dat geldt denk ik ook voor alle andere pimpwerkzaamheden: dus raamranden zwart maken en stukje styreen plakken voor de koppeling lijkt me ook niet gunstig voor de (omruil)garantie.


Groeten,
Ivo

Ivo,

Een decoder plaatsen doen veel meer mensen, en denken er dan niet snel bij na, dat als men knipt, dat de garantie vervalt.
Bij pimpen is dat natuurlijk vanzelfsprekender maar dat doet niet iedereen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2473
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1251 Gepost op: 13 juli 2012, 10:42:02 »
Dat is niet helemaal waar, Jeroen. In werkelijkheid hebben de plan V's sinds de jaren '70 langere trapjes met in totaal drie treden gekregen. En de laatst gebouwde series hadden deze al vanaf fabriek:
Treinstel 930 met lange, drietredige trapjes in 1974
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151953
Treinstel 401 met tweetredige trapjes in 1966:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151897

Roco heeft dus beide soorten trapjes dus op één model gebruikt. De kans is heel klein dat dit -door bijvoorbeeld een bakwisseling- in de jaren '70 is voorgekomen, maar bij de 431 klopt dit dus niet. Die moet dus tweetredige trapjes hebben.

Overigens kon ik nog niet via mijn winkelier losse onderdelen bestellen. Ik wil namelijk ook wel die mooie koppelingen.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 10:43:59 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17932
  • 2021 !!! AAAAAAAAAAA!!!!!!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1252 Gepost op: 13 juli 2012, 10:52:01 »
Ik heb 133390 al besteld  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4420
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1253 Gepost op: 13 juli 2012, 11:34:28 »
Dat is niet helemaal waar, Jeroen. In werkelijkheid hebben de plan V's sinds de jaren '70 langere trapjes met in totaal drie treden gekregen. En de laatst gebouwde series hadden deze al vanaf fabriek:
Treinstel 930 met lange, drietredige trapjes in 1974
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151953
Treinstel 401 met tweetredige trapjes in 1966:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151897

Roco heeft dus beide soorten trapjes dus op één model gebruikt. De kans is heel klein dat dit -door bijvoorbeeld een bakwisseling- in de jaren '70 is voorgekomen, maar bij de 431 klopt dit dus niet. Die moet dus tweetredige trapjes hebben.

Overigens kon ik nog niet via mijn winkelier losse onderdelen bestellen. Ik wil namelijk ook wel die mooie koppelingen.

Maarten

Dat geef ik toch aan Maarten, het trappetje op de ABDk van de 431 is correct voor deze uitvoering. De bovenste trede zit op de stelbalk van de kap, de onderste aan het draaistel, maakt samen twee treden en geen drie zoals de Bk nu heeft. Het Roco model is de 431 van Werkspoor in de staat zoals deze door de fabriek aan NS is geleverd. Met tweedelige trappetjes dus.

@Evert: Jouw vergelijking tussen Fleischmann en Roco gaat dus niet op. Het treinstel van Fleischmann is van na de revisie in de jaren '80 en dus corrct met drie traptreden (daar zit de bovesnte ook op de stelbalk). Bij treisntel van Roco is het trappetje van de ABDk (dus met bagage-afdeling) correct.

@Chris,

Is 133390 het trappetje van de ABDk of is dit de automatische koppeling?

jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 11:36:34 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2473
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1254 Gepost op: 13 juli 2012, 12:01:32 »
Als ik je bericht lees, heb je inderdaad niet ongelijk, Jeroen. Mijn interpretatie van jouw tekst was niet helemaal juist ;). Ik las het alsof driedelige trapjes sowieso fout zijn.

Chris, waarom kan jij nu al wel bestellen? Zeker zelf winkelier?  8)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4568
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1255 Gepost op: 13 juli 2012, 12:03:00 »
Heren,

Mooie verslagen! (y)
Nu wachten op een verslag wie een Fleischmann aan een Roco koppelt.
Als jullie het niet doen, ga ik het doen...
Eerst nog ff m`n vakantie afronden en daarna m`n Roco ophalen (over ruim 2 weken pas  :( )
Is er als een idee wanneer de gele plan T uitkomt?
Groeten Richard, nighttrain

2012-2020 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17932
  • 2021 !!! AAAAAAAAAAA!!!!!!
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1256 Gepost op: 13 juli 2012, 12:14:58 »
@Maarten :  ;D Ik maak gewoon een artikelnummer aan en ga bestellen  ;D

@Jeroen : De koppelingen, die trapjes geloof ik wel.  8)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4420
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1257 Gepost op: 13 juli 2012, 12:39:17 »
Heren,

Mooie verslagen! (y)
Nu wachten op een verslag wie een Fleischmann aan een Roco koppelt.
Als jullie het niet doen, ga ik het doen...


Die twee WIL je toch niet aan elkaar koppelen? Met alle respect voor het Fleischmann model en iedereen die met 1:100 materieel rijdt, maar om nu een 1:100 aan een 1:87 te koppelen......    ??? :o Dan staat een dubbele Fleischmann of een dubbele Roco toch veeeeeeeel mooier?

Is er als een idee wanneer de gele plan T uitkomt?

Ideeën genoeg, maar daar heb je niet zoveel aan zolang Roco zelf niet meldt wanneer het stel komt. Wat bekend is is week 43 2012 voor de groene met NS logo's en dat men volgend jaar een groene Plan V wil uitbrengen en een gele Plan T. Dus vooralsnog in antwoord op je vraag: ergens in 2013.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6714
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1258 Gepost op: 13 juli 2012, 14:00:23 »
Chris, waarom kan jij nu al wel bestellen? Zeker zelf winkelier?  8)
Zeker nog nooit gelezen waar Chris werkt  ;D
Zoek maar eens op een treinenwinkeltje  8) in Vlaardingen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4420
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1259 Gepost op: 13 juli 2012, 14:07:29 »
Hahahahahaha!!!!! En dat zal Maarten niet weten.....  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974