Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 20:38:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 20:34:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:06:47
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:59:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 577428 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1245 Gepost op: 13 July 2012, 09:01:37 »
Chris,

Mooi verslag. Aardig dat je even meldt bij het plaatsen van de ESU decoder dat je je garantie kwijt bent als je het stukje kunststof weghaalt. Dat geldt denk ik ook voor alle andere pimpwerkzaamheden: dus raamranden zwart maken en stukje styreen plakken voor de koppeling lijkt me ook niet gunstig voor de (omruil)garantie.

Maar dat terzijde, al deze akties ga ik ook doen en mijn stel rijdt, dus waarom zou ik het omruilen.

Ik ken de NS machinisten alleen van een Preiser set met een aantal NS medewerkers, waarvan een machinist. Zou er geen markt zijn voor een Preiser set met alleen machinisten? Die gebruik ik het meeste.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1246 Gepost op: 13 July 2012, 09:09:44 »
Het is eerder al in deze draad ter sprake gekomen, maar nog nergens een antwoord gezien.
De cabine trapjes.
Deze zijn aan een zijde korter dan aan de andere, hoort dit zo?


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1247 Gepost op: 13 July 2012, 09:18:07 »
Jos, nee dat hoort zeker niet zo.

Bij de echte Mat'64 stellen zit het trappetje aan de bak vast, waarbij de bovenste trede gelijk zit met de stelbalk (onderkant van de kap op je model) en de onderste trede ongeveer gelijk hangt met de bovenste helft van de aspot op het draaistel.

Om het model door de veel te krappe modelbaanbogen te kunnen laten rijden, heeft Roco de bovenste traptrede meegegoten aan de kap en de onderste helft aan het draaistel gezet. Hier hoort dus nog één trede te zitten ter hoogte van de bovenste helft van de aspot. De Bk van de 431 heeft dus een trede te veel. Het juiste trappetje zit op de ABDk.

Eens kijken of die los te bestellen zijn......

Jeroen  
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1248 Gepost op: 13 July 2012, 09:33:21 »
het verschil tussen fleischmann (links) en en roco welke trap is nu juist.


mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 13 July 2012, 10:34:38 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat. »

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1249 Gepost op: 13 July 2012, 10:02:21 »
Het trapje van het model Fleischmann komt dichter bij de werkelijkheid. Net als het trappetje op de ABDk van Roco. Dat laatste heeft Jeroen ook aangegeven.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1250 Gepost op: 13 July 2012, 10:38:33 »
Chris,

Mooi verslag. Aardig dat je even meldt bij het plaatsen van de ESU decoder dat je je garantie kwijt bent als je het stukje kunststof weghaalt. Dat geldt denk ik ook voor alle andere pimpwerkzaamheden: dus raamranden zwart maken en stukje styreen plakken voor de koppeling lijkt me ook niet gunstig voor de (omruil)garantie.


Groeten,
Ivo

Ivo,

Een decoder plaatsen doen veel meer mensen, en denken er dan niet snel bij na, dat als men knipt, dat de garantie vervalt.
Bij pimpen is dat natuurlijk vanzelfsprekender maar dat doet niet iedereen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1251 Gepost op: 13 July 2012, 10:42:02 »
Dat is niet helemaal waar, Jeroen. In werkelijkheid hebben de plan V's sinds de jaren '70 langere trapjes met in totaal drie treden gekregen. En de laatst gebouwde series hadden deze al vanaf fabriek:
Treinstel 930 met lange, drietredige trapjes in 1974
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151953
Treinstel 401 met tweetredige trapjes in 1966:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151897

Roco heeft dus beide soorten trapjes dus op één model gebruikt. De kans is heel klein dat dit -door bijvoorbeeld een bakwisseling- in de jaren '70 is voorgekomen, maar bij de 431 klopt dit dus niet. Die moet dus tweetredige trapjes hebben.

Overigens kon ik nog niet via mijn winkelier losse onderdelen bestellen. Ik wil namelijk ook wel die mooie koppelingen.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 13 July 2012, 10:43:59 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1252 Gepost op: 13 July 2012, 10:52:01 »
Ik heb 133390 al besteld  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1253 Gepost op: 13 July 2012, 11:34:28 »
Dat is niet helemaal waar, Jeroen. In werkelijkheid hebben de plan V's sinds de jaren '70 langere trapjes met in totaal drie treden gekregen. En de laatst gebouwde series hadden deze al vanaf fabriek:
Treinstel 930 met lange, drietredige trapjes in 1974
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151953
Treinstel 401 met tweetredige trapjes in 1966:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151897

Roco heeft dus beide soorten trapjes dus op één model gebruikt. De kans is heel klein dat dit -door bijvoorbeeld een bakwisseling- in de jaren '70 is voorgekomen, maar bij de 431 klopt dit dus niet. Die moet dus tweetredige trapjes hebben.

Overigens kon ik nog niet via mijn winkelier losse onderdelen bestellen. Ik wil namelijk ook wel die mooie koppelingen.

Maarten

Dat geef ik toch aan Maarten, het trappetje op de ABDk van de 431 is correct voor deze uitvoering. De bovenste trede zit op de stelbalk van de kap, de onderste aan het draaistel, maakt samen twee treden en geen drie zoals de Bk nu heeft. Het Roco model is de 431 van Werkspoor in de staat zoals deze door de fabriek aan NS is geleverd. Met tweedelige trappetjes dus.

@Evert: Jouw vergelijking tussen Fleischmann en Roco gaat dus niet op. Het treinstel van Fleischmann is van na de revisie in de jaren '80 en dus corrct met drie traptreden (daar zit de bovesnte ook op de stelbalk). Bij treisntel van Roco is het trappetje van de ABDk (dus met bagage-afdeling) correct.

@Chris,

Is 133390 het trappetje van de ABDk of is dit de automatische koppeling?

jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 July 2012, 11:36:34 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1254 Gepost op: 13 July 2012, 12:01:32 »
Als ik je bericht lees, heb je inderdaad niet ongelijk, Jeroen. Mijn interpretatie van jouw tekst was niet helemaal juist ;). Ik las het alsof driedelige trapjes sowieso fout zijn.

Chris, waarom kan jij nu al wel bestellen? Zeker zelf winkelier?  8)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1255 Gepost op: 13 July 2012, 12:03:00 »
Heren,

Mooie verslagen! (y)
Nu wachten op een verslag wie een Fleischmann aan een Roco koppelt.
Als jullie het niet doen, ga ik het doen...
Eerst nog ff m`n vakantie afronden en daarna m`n Roco ophalen (over ruim 2 weken pas  :( )
Is er als een idee wanneer de gele plan T uitkomt?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1256 Gepost op: 13 July 2012, 12:14:58 »
@Maarten :  ;D Ik maak gewoon een artikelnummer aan en ga bestellen  ;D

@Jeroen : De koppelingen, die trapjes geloof ik wel.  8)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1257 Gepost op: 13 July 2012, 12:39:17 »
Heren,

Mooie verslagen! (y)
Nu wachten op een verslag wie een Fleischmann aan een Roco koppelt.
Als jullie het niet doen, ga ik het doen...


Die twee WIL je toch niet aan elkaar koppelen? Met alle respect voor het Fleischmann model en iedereen die met 1:100 materieel rijdt, maar om nu een 1:100 aan een 1:87 te koppelen......    ??? :o Dan staat een dubbele Fleischmann of een dubbele Roco toch veeeeeeeel mooier?

Is er als een idee wanneer de gele plan T uitkomt?

Ideeën genoeg, maar daar heb je niet zoveel aan zolang Roco zelf niet meldt wanneer het stel komt. Wat bekend is is week 43 2012 voor de groene met NS logo's en dat men volgend jaar een groene Plan V wil uitbrengen en een gele Plan T. Dus vooralsnog in antwoord op je vraag: ergens in 2013.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8105
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1258 Gepost op: 13 July 2012, 14:00:23 »
Chris, waarom kan jij nu al wel bestellen? Zeker zelf winkelier?  8)
Zeker nog nooit gelezen waar Chris werkt  ;D
Zoek maar eens op een treinenwinkeltje  8) in Vlaardingen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1259 Gepost op: 13 July 2012, 14:07:29 »
Hahahahahaha!!!!! En dat zal Maarten niet weten.....  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974