Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Edsko Hekman
Vandaag om 22:42:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 22:42:12
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 526939 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1245 Gepost op: 13 juli 2012, 09:01:37 »
Chris,

Mooi verslag. Aardig dat je even meldt bij het plaatsen van de ESU decoder dat je je garantie kwijt bent als je het stukje kunststof weghaalt. Dat geldt denk ik ook voor alle andere pimpwerkzaamheden: dus raamranden zwart maken en stukje styreen plakken voor de koppeling lijkt me ook niet gunstig voor de (omruil)garantie.

Maar dat terzijde, al deze akties ga ik ook doen en mijn stel rijdt, dus waarom zou ik het omruilen.

Ik ken de NS machinisten alleen van een Preiser set met een aantal NS medewerkers, waarvan een machinist. Zou er geen markt zijn voor een Preiser set met alleen machinisten? Die gebruik ik het meeste.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1246 Gepost op: 13 juli 2012, 09:09:44 »
Het is eerder al in deze draad ter sprake gekomen, maar nog nergens een antwoord gezien.
De cabine trapjes.
Deze zijn aan een zijde korter dan aan de andere, hoort dit zo?


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1247 Gepost op: 13 juli 2012, 09:18:07 »
Jos, nee dat hoort zeker niet zo.

Bij de echte Mat'64 stellen zit het trappetje aan de bak vast, waarbij de bovenste trede gelijk zit met de stelbalk (onderkant van de kap op je model) en de onderste trede ongeveer gelijk hangt met de bovenste helft van de aspot op het draaistel.

Om het model door de veel te krappe modelbaanbogen te kunnen laten rijden, heeft Roco de bovenste traptrede meegegoten aan de kap en de onderste helft aan het draaistel gezet. Hier hoort dus nog één trede te zitten ter hoogte van de bovenste helft van de aspot. De Bk van de 431 heeft dus een trede te veel. Het juiste trappetje zit op de ABDk.

Eens kijken of die los te bestellen zijn......

Jeroen  
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3745
  • de hondsrug baan
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1248 Gepost op: 13 juli 2012, 09:33:21 »
het verschil tussen fleischmann (links) en en roco welke trap is nu juist.


mvgr Evert
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 10:34:38 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat. »

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1249 Gepost op: 13 juli 2012, 10:02:21 »
Het trapje van het model Fleischmann komt dichter bij de werkelijkheid. Net als het trappetje op de ABDk van Roco. Dat laatste heeft Jeroen ook aangegeven.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1250 Gepost op: 13 juli 2012, 10:38:33 »
Chris,

Mooi verslag. Aardig dat je even meldt bij het plaatsen van de ESU decoder dat je je garantie kwijt bent als je het stukje kunststof weghaalt. Dat geldt denk ik ook voor alle andere pimpwerkzaamheden: dus raamranden zwart maken en stukje styreen plakken voor de koppeling lijkt me ook niet gunstig voor de (omruil)garantie.


Groeten,
Ivo

Ivo,

Een decoder plaatsen doen veel meer mensen, en denken er dan niet snel bij na, dat als men knipt, dat de garantie vervalt.
Bij pimpen is dat natuurlijk vanzelfsprekender maar dat doet niet iedereen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1251 Gepost op: 13 juli 2012, 10:42:02 »
Dat is niet helemaal waar, Jeroen. In werkelijkheid hebben de plan V's sinds de jaren '70 langere trapjes met in totaal drie treden gekregen. En de laatst gebouwde series hadden deze al vanaf fabriek:
Treinstel 930 met lange, drietredige trapjes in 1974
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151953
Treinstel 401 met tweetredige trapjes in 1966:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151897

Roco heeft dus beide soorten trapjes dus op één model gebruikt. De kans is heel klein dat dit -door bijvoorbeeld een bakwisseling- in de jaren '70 is voorgekomen, maar bij de 431 klopt dit dus niet. Die moet dus tweetredige trapjes hebben.

Overigens kon ik nog niet via mijn winkelier losse onderdelen bestellen. Ik wil namelijk ook wel die mooie koppelingen.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 10:43:59 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1252 Gepost op: 13 juli 2012, 10:52:01 »
Ik heb 133390 al besteld  ;D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1253 Gepost op: 13 juli 2012, 11:34:28 »
Dat is niet helemaal waar, Jeroen. In werkelijkheid hebben de plan V's sinds de jaren '70 langere trapjes met in totaal drie treden gekregen. En de laatst gebouwde series hadden deze al vanaf fabriek:
Treinstel 930 met lange, drietredige trapjes in 1974
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1970-1980/151953
Treinstel 401 met tweetredige trapjes in 1966:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/151897

Roco heeft dus beide soorten trapjes dus op één model gebruikt. De kans is heel klein dat dit -door bijvoorbeeld een bakwisseling- in de jaren '70 is voorgekomen, maar bij de 431 klopt dit dus niet. Die moet dus tweetredige trapjes hebben.

Overigens kon ik nog niet via mijn winkelier losse onderdelen bestellen. Ik wil namelijk ook wel die mooie koppelingen.

Maarten

Dat geef ik toch aan Maarten, het trappetje op de ABDk van de 431 is correct voor deze uitvoering. De bovenste trede zit op de stelbalk van de kap, de onderste aan het draaistel, maakt samen twee treden en geen drie zoals de Bk nu heeft. Het Roco model is de 431 van Werkspoor in de staat zoals deze door de fabriek aan NS is geleverd. Met tweedelige trappetjes dus.

@Evert: Jouw vergelijking tussen Fleischmann en Roco gaat dus niet op. Het treinstel van Fleischmann is van na de revisie in de jaren '80 en dus corrct met drie traptreden (daar zit de bovesnte ook op de stelbalk). Bij treisntel van Roco is het trappetje van de ABDk (dus met bagage-afdeling) correct.

@Chris,

Is 133390 het trappetje van de ABDk of is dit de automatische koppeling?

jeroen
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 11:36:34 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1254 Gepost op: 13 juli 2012, 12:01:32 »
Als ik je bericht lees, heb je inderdaad niet ongelijk, Jeroen. Mijn interpretatie van jouw tekst was niet helemaal juist ;). Ik las het alsof driedelige trapjes sowieso fout zijn.

Chris, waarom kan jij nu al wel bestellen? Zeker zelf winkelier?  8)

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1255 Gepost op: 13 juli 2012, 12:03:00 »
Heren,

Mooie verslagen! (y)
Nu wachten op een verslag wie een Fleischmann aan een Roco koppelt.
Als jullie het niet doen, ga ik het doen...
Eerst nog ff m`n vakantie afronden en daarna m`n Roco ophalen (over ruim 2 weken pas  :( )
Is er als een idee wanneer de gele plan T uitkomt?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1256 Gepost op: 13 juli 2012, 12:14:58 »
@Maarten :  ;D Ik maak gewoon een artikelnummer aan en ga bestellen  ;D

@Jeroen : De koppelingen, die trapjes geloof ik wel.  8)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1257 Gepost op: 13 juli 2012, 12:39:17 »
Heren,

Mooie verslagen! (y)
Nu wachten op een verslag wie een Fleischmann aan een Roco koppelt.
Als jullie het niet doen, ga ik het doen...


Die twee WIL je toch niet aan elkaar koppelen? Met alle respect voor het Fleischmann model en iedereen die met 1:100 materieel rijdt, maar om nu een 1:100 aan een 1:87 te koppelen......    ??? :o Dan staat een dubbele Fleischmann of een dubbele Roco toch veeeeeeeel mooier?

Is er als een idee wanneer de gele plan T uitkomt?

Ideeën genoeg, maar daar heb je niet zoveel aan zolang Roco zelf niet meldt wanneer het stel komt. Wat bekend is is week 43 2012 voor de groene met NS logo's en dat men volgend jaar een groene Plan V wil uitbrengen en een gele Plan T. Dus vooralsnog in antwoord op je vraag: ergens in 2013.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1258 Gepost op: 13 juli 2012, 14:00:23 »
Chris, waarom kan jij nu al wel bestellen? Zeker zelf winkelier?  8)
Zeker nog nooit gelezen waar Chris werkt  ;D
Zoek maar eens op een treinenwinkeltje  8) in Vlaardingen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1259 Gepost op: 13 juli 2012, 14:07:29 »
Hahahahahaha!!!!! En dat zal Maarten niet weten.....  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974