Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Dick55
Vandaag om 20:13:12
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 19:46:55
Schroefkoppeling voor H0. door Kees-Jan
Vandaag om 19:44:23
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 19:43:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:28:13
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:26:38
Märklin 2025 door Mark D.
Vandaag om 19:26:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:22:16
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:22:03
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door hervé
Vandaag om 19:21:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:17:34
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:14:22
Rheinburg, TP V/VI door gdh
Vandaag om 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
Vandaag om 18:46:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:35:58
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
  

Auteur Topic: Roco NS plan V  (gelezen 601688 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1020 Gepost op: 05 July 2012, 12:14:40 »
Ik durf de stelling wel aan dat er meer mensen zonder, dan met bovenleiding rijden
Ik ook... maar de reden is meestal niet dat ze een diesel- of stoomlijn uitbeelden maar dat ze bovenleiding te lastig, te duur of beide vinden.
No dress rehearsel, this is our life.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1021 Gepost op: 05 July 2012, 12:21:40 »
Ze gaan over een jaar of wat (...) eerst met een NS 1200 komen. Ik denk dat die plan U nog wel even op zich zal laten wachten.

Had je maar voor de helft zekerheid ???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1022 Gepost op: 05 July 2012, 12:49:07 »
dat ze bovenleiding te lastig, te duur of beide vinden.

of te lelijk...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1023 Gepost op: 05 July 2012, 12:52:27 »
Nah, dat telt niet.
No dress rehearsel, this is our life.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7645
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1024 Gepost op: 05 July 2012, 13:30:14 »
Waarom niet? Een H0 bovenleidingdraad is zo dik als een steigerpijp  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1025 Gepost op: 05 July 2012, 13:35:02 »
We dwalen wel af... maar om het af te ronden; als je met elektrische treinstellen of trams rijdt (en dan bedoel ik waarvan het origineel elektrisch is  :P) moet er ook bovenleiding zijn. Ik hou niet zo van imaginaire bovenledingen....
No dress rehearsel, this is our life.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1026 Gepost op: 05 July 2012, 13:45:37 »
Nee, jij vindt dat er dan ook bovenleiding moet zijn :)
Groetjes, Bart

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1027 Gepost op: 05 July 2012, 13:48:01 »
Ik hou niet zo van imaginaire bovenledingen....
Staat er dan ook.....  ;)

Dus kom maar op met foto's van de Roco plan V met panto tegen de draad.  ;D
« Laatst bewerkt op: 05 July 2012, 13:54:53 door Marc tramt. Reden: Zinliepniet »
No dress rehearsel, this is our life.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1028 Gepost op: 05 July 2012, 13:58:05 »
Gaat bij mij niet lukken, de rails liggen te dicht naast elkaar  ;D
Groetjes, Bart

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1029 Gepost op: 05 July 2012, 14:49:10 »
Ik sluit zeker niet uit dat de koffie-versie t.z.t. gaat komen, want als fabrikant ga je natuurlijk zo'n model 'uitmelken'. De 431 zoals Roco nu uitgebracht heeft is m.i. niet echt een vreemde eend in de bijt want er zijn stellen, zoals Mispoes al heeft aangetoond ergens terug in deze draad, die begin 1982 nog zo reden. Ga er maar van uit dat de 431-438 tot in ieder geval ver in de jaren 70 in deze uitvoering kunnen worden ingezet.

Als Plan V leek even een vraag nav bovenstaande.
Wat zou er gewijzigd moeten worden aan de Roco Plan V om hem in zeg maar de jaren '90 te laten rijden ?

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1030 Gepost op: 05 July 2012, 15:02:07 »
-1e klasse streep vervangen door blokbaan
-deuren krijgen kleinere cabineramen
-passagiersramen vervangen door sprinterramen
-opschriften verplaatsen (w.o. treinstelnummer en vignetten)
-lettertype bakaanduiding vervangen door moderner type (Univers?)
-verplaatsen koersrollen
-grote zwarte 2'en aanbrengen als klasseaanduiding

Dan kan je treinstel mee tot ca. 1995.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2012, 15:09:09 door Mispoes. Reden: dit ook nog »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1031 Gepost op: 05 July 2012, 15:10:42 »
In aanvulling op Frank:

- Koersrollen inderdaad verplaatsen en kleiner (in hoogte) van Bk naar ABDk
- 2e klas aanduidingen aanbrengen
- Ventilatiesleuven van de zwenk zwaaideuren halen
- Sticker op glas bagage-deuren vervangen door pictogrammen boven d deuren
- Rolstoelpictogram aanbrengen
- 1e klas banken rood-grijs
- 2e klas banken rood

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1032 Gepost op: 05 July 2012, 15:13:23 »
En wil je na 1995 gaan zitten, dan moet oo kde bagage-afdeling verbouwd worden tot compartiment met klapzittingen. Bagage-deuren worden dan vervangen door aan de ene zijde twee ramen en aan de andere zijde één raam, bij de meeste stellen overigens door glas met het driedelig schuifraam, dus geen Sprinterramen in dit gedeelte!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1033 Gepost op: 05 July 2012, 15:15:22 »
Deuren kun je best laten zitten,
Banken moeten blauw/paars.
Voor de modernste versie

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Roco plan V NS
« Reactie #1034 Gepost op: 05 July 2012, 15:22:03 »
Voor de modernste versie kun je de bagage-deuren niet laten zitten Viktor. Rond 1995 zijn bij alle 38 V1-V3 treinstellen de bagage-deuren verwijderd.

Jij bent in de war met treinstellen uit de 800-900 serie. Een deel van dat materieelpark heeft haar POSTafdeling verloren en daarmee ook de schuifdeuren. Bij een ander deel hebben ze die deuren alleen afgesloten, maar niet verwijderd. De 800-900 is qua bakopbopuw echter toaal anders dan de door Roco uitgebrachte lage 400 serie.

Je zou voor dat vergelijk eigenlij keen Fleischmann Plan V (942 of 888) naast de Roco moeten houden (431) om de bakindeling te vergelijken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974