Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: xTreme keerlus  (gelezen 21504 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
xTreme keerlus
« Gepost op: 24 November 2010, 23:16:30 »
Beste mensen,

Op dit moment ben ik bezig de beide keerlussen die mijn baan kent in te delen in blokken om zo de xtreme keerlusmodule kunnen aansluiten.
Op zich in de toelichting van Rosoft duidelijk: http://people.zeelandnet.nl/rosoft/xTremeKeerlus.html

Het gaat me om de lengte van de secties A, B, D en E.
Deze secties mogen erg kort zijn volgens de toelichting.

Mijn vraag is echter wat een handige indeling is om de keerlus ook als baanvak (blok) te kunnen gebruiken.
In deel mijn baanvakken in in drie secties (tbv twee richtingen verkeer), waarbij de stopsecties 2 raillengtes zijn (ongeveer 40cm).

Als ik dit nu ook zo wil toepassen bij de keerlus zijn dan de secties A en E de stopsecties?
Dat zou dan betekenen dat de secties A en E ongeveer 40cm moeten worden en dat de secties B en D korter kunnen zijn (bijv. een raillengte).

Klopt mijn redenering?
« Laatst bewerkt op: 02 December 2010, 23:36:36 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
Herintreder sinds 2010

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • N spoor dat spoort
Re:xtreme keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2010, 00:40:37 »
Hoi Maarten ,
 mail even Wim dan krijg je rechtsteeks een antwoord .

mvg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:xtreme keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2010, 07:43:51 »
A en E zijn idd de in en uitrij sectie, je redenatie klopt. C wordt overigens ook gedetecteerd.

Groet,

Jeroen

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:xtreme keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2010, 08:41:07 »
Volgens mij hoeft C niet persé gedetecteerd te worden. Gebruik zelf de Ultieme Keerlusprint waar ook drie bezetpunten aan kunnen en gebruik hier maar twee van.
(in en uitrij sectie)
« Laatst bewerkt op: 25 November 2010, 21:44:40 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te quoten »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:xtreme keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2010, 09:37:51 »
Klopt, C is optioneel.

Jeroen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:xtreme keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2010, 12:59:22 »
A+B (net als D+E voor de andere richting) samen vormen de stopsectie. A (net als E) wordt niet geschakeld, terwijl B (net als D) wel geschakeld wordt. Ik zou uit veiligheids overwegingen liever B (andere kant D) gebruiken als stopsectie. Gebeurt er iets staaat de trein in iedergeval in zijn geheel op het baangedeelte dat omgepoold kan worden.
Als je met secties van 40 cm werkt, zou ik A (en E) zo'n 5 cm kiezen en B (en C) de rest. Je sein komt wel achter A (en E) te staan.

Groeten,

Gerard van der sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xtreme keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2010, 13:15:43 »
Citaat
zou ik A (en E) zo'n 5 cm kiezen en B (en C) de rest. Je sein komt wel achter A (en E) te staan.

Mag ik ook beide secties ieder 30cm maken? Of is dat te lang?
Ik heb hiervoor in principe genoeg rails voor om de hele sectie ongeveer 3 meter te maken.
3 - (4*30) = 1.80 = lengte voor C = lang genoeg voor de langste trein.
Herintreder sinds 2010

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xtreme keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2010, 16:04:57 »
Hoi,

als bedenker van dit edele stukje hardware, kan ik je vertellen dat de secties B en D 'electrisch' bij sectie C horen ( worden mede omgepoold met C ) .

Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in  B+C passen als er naar D gereden wordt. Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken. Dit omdat de C sektie ( en dus ook B en D ) omgepoold word, als B of D bereikt worden.

Grtzz,

Karst

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xtreme keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2010, 16:25:20 »
Citaat
Dus B en D kun je inderdaad als stopmelder gebruiken

ok, dus niet A en E.
Dan ga ik A en E één raillengte maken (20cm) en B en D ieder 2 raillengtes (40cm).
Herintreder sinds 2010

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xtreme keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2010, 17:03:43 »
Hoi,

In theorie kunnen A+B en D+E ook wel hoor, ant ze geven de zelfde melding als B en D. Alleen vind ik het een prettig gevoel, dat een trein niet over/op de omschakelscheiding stil komt te staan ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xtreme keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2010, 19:18:03 »
BELANGRIJKE AANVULLING !

....Het enige waar je op moet letten, is dat in C + D de hele trein moet passen als er naar B wordt gereden. Omgekeerd moet de trein in  B+C passen als er naar D gereden wordt....

Bovenstaande geld alleen ! als je geen gedetecteerde wagens/stroomverbruikers aan het einde van de trein hebt !!

Worden A/B en D/E tegelijk bezet, zal het relais gaan staan oscilleren !! ( ratelen dus ).

Heb je dus wel volledige detectie, zal je trein in z'n geheel in C moeten passen.


Grtzz,

Karst

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:xtreme keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2010, 23:34:06 »
Omdat het onderwerp enigszins vaag is zie ik dit zelf niet als topic hijacking dus ook een vraag over de extreme keerlus van mij:

Ik zit te overwegen dit in te bouwen, maar is het nu zo dat de trein in de keerlus tot stilstand moet komen, waarna hij omgepoold wordt en dan door kan rijden (dus dat hij ook decodertechnisch de andere kant op gaat) ??

Het is mij niet helemaal duidelijk :), maar de keerlus komt op een helling te zitten...

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:xtreme keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2010, 23:35:14 »
Richey,

de trein zal gewoon ongestoort verder rijden. Helling of geen helling, jij ziet niet eens dat de boel omschakelt ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:xTreme keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2010, 23:38:40 »
Klopt wat Sander zegt.

De digitale spanning wordt in enkele milliseconden omgepoold. Da's zo snel, dat je waarschijnlijk niet eens de lampjes ziet knipperen ;) Voor de decoder maakt het niet uit. Die 'weet' welke kant 'vooruit' en 'achteruit' van de loc is en zal in die richting door gaan, waarin er gereden werd voor het ompolen.

Grtzz,

Karst

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:xTreme keerlus en tergmelder
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2010, 21:19:15 »
Beste mensen,

Ik heb inmiddels met succes de extreme keerlus aangesloten. Werkt prima!
Ik heb de xtreme keerlusmodule aangesloten op een S88SD16-n bezet/terugmelder. Helaas werkt de terugmelding niet. De andere secties aangesloten op de bezet/terugmelder worden netjes gesignaleerd. Alleen de drie van de keerlus niet.

Wat doe ik niet goed?

In de handleiding van de xtreme keerlus staat iets gemeld over: Bij een common-ground systeem zoals de Intellibox, of het Twin-Center wordt de GND aansluiting verbonden met de Massa aansluiting .
Ik gebruik een ECOS 2: die valt hier toch niet onder?



De zevende aansluiting van links heb ik dus niet aangesloten. Is dat goed?

Maarten

Herintreder sinds 2010