Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door V200-G2000
Vandaag om 22:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 21:59:23
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Rob Bennis
Vandaag om 21:55:02
info gezocht over ETS aandrijfunits door FritsT
Vandaag om 21:49:14
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
Vandaag om 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
  

Auteur Topic: Nederlands seinstelsel  (gelezen 22852 keer)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #60 Gepost op: 23 November 2010, 19:43:24 »
Hoi Erwin,

Voor mijn eigen baanplan heb ik met een soortgelijke situatie te maken. De optie Geel-knipper had ik me gerealiseerd, maar ik was even vergeten dat ik daar ook een sein mee uit kan sparen.
Bij mij is dat gebied niet voorzien van bovenleiding.

Aangezien ik ook de juiste borden wil plaatsen is het dan voldoende om ter hoogte van het dwergsein van de overslagsporen bij het binnenrijden, het linkse bord te plaatsen en op "Toekomst" het rechtse bord?


Groeten,
Aernoud


Als je het onbediende gebied inrijdt, zal ter hoogte van het tegensein het linkerbord staan (einde centraal bediend gebied). Het rechtse bord zou ik dan plaatsen bij het of net voor wissel naar de overslagsporen, met een bord eronder met bijvoorbeeld de tekst "Bij rechtsleidend wissel".

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #61 Gepost op: 23 November 2010, 20:31:13 »
@ JAB:

Dat is inderdaad nog wel een goed idee, je bedoelt van gewoon voor de brug op het linkerspoor een sein, zelfde afstand tot de brug als het rechterspoor.

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #62 Gepost op: 23 November 2010, 20:36:51 »
Inderdaad; creeer je nog meer leuke rij-mogelijkheden mee.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #63 Gepost op: 23 November 2010, 22:00:01 »
Als je het onbediende gebied inrijdt, zal ter hoogte van het tegensein het linkerbord staan (einde centraal bediend gebied). Het rechtse bord zou ik dan plaatsen bij het of net voor wissel naar de overslagsporen, met een bord eronder met bijvoorbeeld de tekst "Bij rechtsleidend wissel".

Groeten Erwin ;)
Volgens mij bestaan de borden 'einde beveiliging' niet met een onderbord met 'links (of rechts) leidend'

Immers zit dat wissel wel in de bediening en beveiliging zitten, aangezien het in rechtleidende stand wel beveiligd is.

Volgens mij zou in zo'n geval het bord ná het wissel staan, of het wissel wordt voorzien van grendels en eventueel een stopontspoorblok erna.

 

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #64 Gepost op: 23 November 2010, 23:26:31 »
Voordat we misverstanden gaan krijgen:
Het linkse bord is einde beveiliging en kent geen onderbord (schreef Erwin ook niet).

Het rechtse bord is einde bovenleiding en heeft geen onderbord nodig aangezien het ">"-teken aan de bovenkant deze functie heeft. Dit bord komt uiteraard voor het wissel te staan, anders ben je te laat en sta ja al stroomloos.
Het bord heb ik uit het regeling spoorverkeer bijlage 4, dus als dat in de praktijk met onderbord geregeld wordt, is dat een ander verhaal natuurlijk.
Tekst uit de bijlage:
Citaat
Voorbijrijden met opgezette stroomafnemers niet toegestaan.
Indien een bovenbord is aangebracht is voorbijrijden met opgezette stroomafnemers niet toegestaan in de richting waarnaar de pijl wijst.

Verder bevestigd Erwin mijn plan, bedankt.

Groeten,
Aernoud

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #65 Gepost op: 24 November 2010, 16:05:29 »
Ik zie inderdaad dat ik ene leesfoutje heb gemaakt, mijn excuus heren  ;)

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #66 Gepost op: 24 November 2010, 19:01:35 »
Hoi,

Bij moderne stad, maakt daar het type normaal sein nog uit? Links of rechts? Of gewoon normale rechtse?

Bij het linker spoor komt het sein dus links van de baan te staan...

Grt,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 24 November 2010, 19:35:56 door Gerard van Rekum »
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #67 Gepost op: 24 November 2010, 20:29:40 »
Hoi Gerard,

Ze horen rechts te staan, maar er worden al uitzonderingen genoemd:
• de uitrijseinen van op vrije baan gelijkende situaties;
• seinen op kleine emplacementen met het aanzien van een vrije baan.

Ik heb nog even op sporenplan gekeken, maar zie niet snel goede voorbeelden.

Heb je de ruimte, plaats ze rechts. Zo niet, plaats je de linkse links van het spoor ;)

Groeten,
Aernoud

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #68 Gepost op: 25 November 2010, 09:14:45 »
Heb je de ruimte, plaats ze rechts. Zo niet, plaats je de linkse links van het spoor ;)

Het is nog simpeler:
Plaats sein rechts, geen ruimte dan links (ongeacht of het het linker of rechter spoor is.
Op de vrije baan is zelden ruimte tussen de sporen, dus daar staan de seinen voor het linkerspoor aan de linker kant.
(Als je goed kijkt, dan hangen ze op seinbruggen aan de rechterkant.)

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #69 Gepost op: 28 November 2010, 19:16:18 »
Hoi,

Hoe en waar staan vertrekseinen?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #70 Gepost op: 28 November 2010, 19:18:31 »
Op het perron ;D
Vriendelijke groet, Servé.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #71 Gepost op: 28 November 2010, 19:24:38 »
joh ;D

Aan het begin, aan het einde? (van een kopspoor uitgaand) hoeveel, etc :)

Grt,
Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

AdrieE

  • Gast
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #72 Gepost op: 28 November 2010, 20:44:09 »
Hallo Gerard,

Op station Elst (GLD) staan op perron 1 totaal 2 seinen, 1 halverwege en de 2de op het einde van het perron.  Op perron 2 staat alleen een hoofdsein welke deze functie heeft dit mede omdat ook de overgang direct achter het sein is. het zal dus per station en ruimte verschillen.

Groeten Adrie

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #73 Gepost op: 29 November 2010, 19:49:46 »
@ Aernoud; weet jij het antwoord op mijn vraag?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #74 Gepost op: 29 November 2010, 20:09:09 »
Hoi Gerard,

Ik heb even gezocht:
Één of meer vertreklichten moet toegepast worden indien het hoofdsein onvoldoende zichtbaar is.
Normaal hoort het licht van het vertreksein in dezelfde richting uit te stralen als het hoofdsein.
Alleen op een kopspoor mag een dubbelzijdige uitvoering toegepast worden.

Dus je hebt nu verschillende mogelijkheden:
Geen omdat je het hoofdsein kunt zien.
Of als je het leuk of noodzakelijk acht, bijvoorbeeld halverwege een enkele of dubbele uitvoering omdat je het hoofdsein vanaf daar slechter kunt zien.

Kun je daar wat mee?

Groeten,
Aernoud