Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door kar
Vandaag om 22:30:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: Nederlands seinstelsel  (gelezen 22253 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #30 Gepost op: 15 November 2010, 11:43:47 »
....Direkt na dit emplacement staan, nog voor de Fly-Over een enorme rij seinen voor zowel de sporen naar Amsterdam als naar Gouda/Woerden. ....
Dank je.
Ik heb ze "gezien" (op sporenplan.nl)
Voor deze situatie kan ik maar één reden verzinnen: ze kunnen zo een perronspoor vrijmaken, ook als de vrije baan nog niet vrij is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #31 Gepost op: 15 November 2010, 13:01:46 »
Zoiets.
Die in Utrecht naar Arnhem en Den Bosch (2x) zijn zelfs P-seinen, en als je weet dat die (in ieder geval in dit soort situaties) ook "opjutseinen" worden genoemd...
Je kunt daar vast vertrekken terwijl de voorgaande trein nog (net) niet over Utrecht Veemarkt Aansluiting heen is.
Da's niet alleen het perron vast vrijmaken (als het sein rood blijft, zal je staart nog aan het perron zijn) maar _jouw_ vertrek kan in ieder geval ook eerder plaatsvinden.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #32 Gepost op: 15 November 2010, 13:10:20 »
Rood zal het sein op die plek toch niet geven.
Misschien bij een losse loc, maar zeker niet bij een lange trein.
Ze zullen een trein niet stil zetten in de wisselstraat!
Maar op geel al het blok inrijden dat geloof ik wel.


dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #33 Gepost op: 15 November 2010, 13:33:22 »
Een P-sein dat geen rood kan tonen? Volgens mij bestaat dat niet.
Ik denk dat ze in die situatie wel degelijk een trein kunnen stilzetten op de wisselstraat, waarom staat dat sein er anders?
Op geel een blok inrijden, dat mag altijd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #34 Gepost op: 15 November 2010, 13:40:14 »
Ik ken wel een laaggeplaatst sein dat een P-sein is, maar geen P-sein dat geen rood kan tonen...
Vriendelijke groet, Servé.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #35 Gepost op: 15 November 2010, 13:52:55 »
Zoals Klaas al suggereerde. De seinen worden gebruikt om treinen eerder van het perron te laten vertrekken en ter beveiliging van de er achter gelegen samenkomst/splitsing van diverse sporen naar de 4 sporige verbinding naar Amsterdam.
Die seinen in de richting van 's Hertogenbosch beveiligen vandaag de dag de afslag naar spoor 18/19. Als de stopper naar Geldermalsen te vroeg is, komt de IC alvast vanaf het perron.
In de richting Arnhem kan ik niet afleidien.

Groeten,

Gerrad van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #36 Gepost op: 15 November 2010, 13:57:12 »
Gerard,
Zoek je een Cursus OBE EN OS-bladen lezen?
vr gr. Mark7758

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #37 Gepost op: 15 November 2010, 17:27:35 »
Die seinen in de richting van 's Hertogenbosch beveiligen vandaag de dag de afslag naar spoor 18/19. Als de stopper naar Geldermalsen te vroeg is, komt de IC alvast vanaf het perron.
In de richting Arnhem kan ik niet afleidien.
Waar dacht je dat "Utrecht Veemarkt Aansluiting" op sloeg?
En naar de sporen 16 t/m 19 kan ook een trein vanuit de richting Driebergen (spoor AC), dus dat wil je dan toch wel afdekken voor treinen via spoor AO, neem ik aan?  :P

Rood zal het sein op die plek toch niet geven.
Misschien bij een losse loc, maar zeker niet bij een lange trein.
Ze zullen een trein niet stil zetten in de wisselstraat!
Maar op geel al het blok inrijden dat geloof ik wel.
Prachtig, al die beterweterij  :P
Of dat sein rood blijft of uit de stand stop komt, hangt niet af van de lengte van de trein ervoor maar van m.n. bezetting erachter.
Zeker wel "zetten ze" een trein stil in de wisselstraat als dat even moet.
Is bij het hoge sein richting de fly-over toch "altijd" slechts een Sprinter naar Gouda.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #38 Gepost op: 15 November 2010, 17:57:37 »
Heeft niks met beterweterij te maken.

Ik denk niet dat ze in de spits in Utrecht een trein stil zetten in de wisselstraat voor een sein dat er 100 meter verder staat.
En dan bedoel ik een trein met +/- 10 bakken.
Maar als jij het weet geloof ik je graag.
Had van opjutseinen ook nog niet gehoord.

En de lengte van de trein ervoor heeft er inderdaad niks mee te maken. Verkeerd begrepen


Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #39 Gepost op: 15 November 2010, 18:18:44 »
Het zal niet bewust gebeuren, maar het kan wel voorkomen.
Als je naar sporenplan.nl kijkt, dan is sein 210 richting Arnhem zo'n sein.
Stel nu dat je een ice van spoor 9 en een ic van spoor 11 kort na elkaar richting Arnhem wilt sturen.
Het voordeel van sein 210 is dan dat zodra de ICE de wisselstraat voor sein 210 heeft verlaten, voor de ic van spoor 11 al een rijweg kan worden ingesteld. Tegen de tijd dat de ic daadwerkelijk vertrekt, is de ice sein 232 al gepasseerd en zal sein 210 al niet meer rood tonen. Je kunt dus een veel snellere treinopvolging realiseren. Het risico is dat de ice om wat voor reden ook voor sein 232 tot stilstand komt, dan zal de ic voor sein 210 moeten stoppen, midden op de wisselstraat.

Huub

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #40 Gepost op: 15 November 2010, 19:32:51 »
Hoi Gerard,

Het draadje begint een beetje te ontsporen.
Het doel van die 200 m was alleen maar om aan te geven over wat voor afstanden we spreken.
Ander voorbeeld dan: de afstand tussen opvolgende seinen moet tenminste 400 m zijn, uitgezonderd bij perrons. (Er zullen vast in de praktijk meer uitzonderingen voorkomen...)
Een minimale bloklengte van 4 m op een H0-baan zal vaak al moeilijk zijn.

Een afstand die in model wel te realiseren valt is dat het sein bij voorkeur tussen de 9 tot 15 m voor de isolatielas staat (de las bevindt zich dus 9 tot 15 m na het sein), aangezien deze las voor de wisseltongen moet liggen, komt het sein ongeveer 10 cm voor de wisseltongen te staan.

Terug naar je vragen:
"Toekomst", doorgaand spoor, ik neem even aan dat je 40 km/h wissels gebruikt, dan heb je alleen een sein met een cijferbak nodig aan de kant van de ophaalbrug in de richting van "Toekomst". Die zou dan Geel "4" moeten kunnen tonen. Die wordt alleen gebruikt als je over het afbuigende wissel richting "Toekomst" gaat.
Andere kant van de ophaalbrug, richting "Modern Dorp" heeft geen cijferbak nodig als je gebruik maakt van vaste snelheidsborden.
Het inrijsein van "Toekomst" heeft geen cijferbak nodig als je maar 40 km/h over het wissel mag.

Vertrekseinen heb je inderdaad nodig op de perrons. Die schakelen mee met de uitrijseinen.
Ik weet niet of je nog snelheidsborden wilt plaatsen? Dat is nu nog niet compleet.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over eventuele extra borden op seinen e.d., hoe ver wil je gaan  ;)

Als we verder zijn, moeten we maar even een samenvattend lijstje maken of een tekening.

Groeten,
Aernoud

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #41 Gepost op: 15 November 2010, 20:01:16 »
Ik ben even bezig geweest met de mogelijkheden:



Voor het vertrek uit de stations en het rangeerterrein, lage seinen.
Voor vertrek van de perrons ook vertrekseinen.

Voor de brug, het brugsein, met daarvoor een voorsein.

Ik heb meerdere opties in het plan verwerkt.
Waarbij ik geen rekening heb gehouden met de maatvoering van de ruimte en de plaatsing van
de seinen omgerekend uit 1:1

Mogelijkheid 1:

Vertrek op een laag geplaatst sein, voor de brug een voorsein en het hoofdsein (brugsein) met cijfer
en de inrijder van het andere station.

Mogelijkheid 2:

Vertrek op een laag geplaatst sein, voor de brug een voorsein en het hoofdsein (brugsein) zonder cijfer,
Voorsein met cijfer en dan de inrijder van het andere station.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #42 Gepost op: 15 November 2010, 20:11:01 »
Hoi Aernoud,

Het komt dus hierop neer:


Klikbaar

Ik heb geen rekening gehouden met de plaats van de seinen... (links of rechts v/d baan)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #43 Gepost op: 15 November 2010, 22:02:29 »
Hoi Gerard,

Exact.
Borden geloof je verder wel?

@Robbert Jan:
Je voorseinen zijn in dit geval overbodig aangezien de hoofdseinen tevens voorsein zijn.
Alleen als de blokken te lang zijn wordt er een los voorsein geplaatst, wat bij een enkelsporig baanvak wel vaker zal voor komen. Als ik uitga van de verhoudingen op de tekening, zou ik daar niet voor kiezen, de blokken zijn daar veel te kort voor.

Sterker nog, gezien de bloklengtes zou je zelfs kunnen overwegen om de seinen bij de brug weg te laten waardoor de uitrijseinen van "Modern dorp" en "Toekomst" ook gelijk de brug afdekken. Ik zou dit niet doen.

Lage seinen bij "Modern dorp" kan. Maar afhankelijk van de inrichting van het station kunnen toch hoge seinen voor komen in verband met zichtbaarheid.
Het legt trouwens wel een onnodige vertraging op bij het uitrijden met het wissel in de rechtuit stand. Je moet dan langer onder de 40 blijven, maar komt vaak voor.
Een laag uitrijsein op "Toekomst" bij rechtuit kan niet omdat de toegestane snelheid meer dan 40 km/h zal zijn.
Een laag uitrijsein op "Toekomst" bij afbuigend kan inderdaad, maar ook hier zal regelmatig om verwarring te voorkomen en eenheid te krijgen een hoog sein geplaatst worden.
Op http://www.sporenplan.nl/ zie je al die combinaties terugkomen. Een hoog sein plaatsen waar een laag kan, is dus voor deze baan dus een kwestie van smaak.

Groeten,
Aernoud

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #44 Gepost op: 15 November 2010, 22:10:52 »
Gerard,

We hebben het niet gehad over bovenleiding of niet.
Als de lijn namelijk bovenleiding heeft maar de brug niet, dan mogen de seinen niet direct bij de brug staan. In werkelijkheid zou de trein bij het optrekken anders op de brug tot stilstand komen. Dat is een beetje slordig  ;)

Groeten,
Aernoud