Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: Nederlands seinstelsel  (gelezen 22262 keer)

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #45 Gepost op: 15 November 2010, 22:20:24 »
Hoi,

Dank voor zover!

Er komt inderdaad bovenleiding. Hoever vanaf de brug moet het sein +/- komen? (dan moet ik daar met de stopsectie ook rekening mee houden)

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #46 Gepost op: 15 November 2010, 22:47:26 »
Ga je de brug zonder bovenleiding uitvoeren?

Zo ja dan wordt het wat complexer:
Je hebt namelijk bruggen zonder bovenleiding waarbij je de stroomafnemer niet hoeft te laten zakken en bruggen waarbij dat wel moet.
Hoeft het niet, dan heb je alleen te maken met het uit- en inschakelen van de tractiestroom.
Een sein mag niet op minder dan 300 m voor het uitschakelbord staan.
Je kunt dus kiezen wat je het meest praktisch lijkt: de seinen verplaatsen en kijken of je blokken lang genoeg blijven of ze laten vervallen.
Of de brug toch met bovenleiding uitvoeren.

Afgezien van de werkelijkheid en seinplaatsing lijkt het me inderdaad wel relevant bij de stopsectie rekening te houden met mogelijke doorschieters.

Ik zie net in je bouwdraad een foto van een bovenleidingloze brug waarbij de stroomafnemer niet hoeft te zakken. Inclusief een sein ervoor. Niet te moeilijk doen en het sein op een vergelijkbare afstand zetten  :)

Groeten,
Aernoud
« Laatst bewerkt op: 15 November 2010, 23:04:51 door Aernoud. Reden: Informatie uit [de bouw van] toegevoegd »

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #47 Gepost op: 15 November 2010, 23:34:44 »
Hoi,

Welke bouw van welke brug?  :-\

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #48 Gepost op: 16 November 2010, 09:28:08 »
Een afstand die in model wel te realiseren valt is dat het sein bij voorkeur tussen de 9 tot 15 m voor de isolatielas staat (de las bevindt zich dus 9 tot 15 m na het sein), aangezien deze las voor de wisseltongen moet liggen, komt het sein ongeveer 10 cm voor de wisseltongen te staan.

Gelukkig ( ;)) zijn hierop ook weer veel uitzonderingen. Een las kan zelfs naast het sein liggen. Het kan dus wel de voorkeur zijn, praktijk is vaak heel anders.

Dan nog even on-topic: De voorseinen op de tekening kunnen volgens de afbeelding ook rood tonen, een voorsein heeft nooit rood.

Gr Treinhobbijist
Ook Engelse treinen zijn leuk

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #49 Gepost op: 16 November 2010, 14:49:02 »
Eventjes voor de duidelijkheid, het sein voor de brug zou in vele gevallen voorafgaan
aan een voorsein omdat je anders nooit op groen zou kunnen vertrekken
wanneer de brug geopend is, als de lengte het niet toelaat kan je het laten vervallen.

Het plaatsen van een voorsein heeft wel zo zijn redenen:

Omdat een brug over het algemeen hoger ligt dan het baanvak en je dan
dus met de trein, tegen de bult op voor de brug staat en dat wil je niet i.v.m het
weer weg kunnen komen bij bijvoorbeeld gladde sporen.

Ga je de optie gebruiken om geen voorsein te zetten dan zou ik persoonlijk een trein
niet laten vertrekken op geel, maar dat is omdat mijn achtergrond daarin meespeelt.
Wachten op groen en dan lekker op je gemakje vertrekken zonder problemen.

Voorbeeldje:
Vertrek van de shuttle uit Lw geschied ook zo, wachten op groen anders loopt je
het risico dat je voor het kanaal staat te kijken met je trein in de bocht, bultje op
en nog met de staart in de wissels.....

Uiteraard is dit alles afhankelijk van de treinen die er gaan rijden.

Succes!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #50 Gepost op: 16 November 2010, 22:09:23 »
Hoi Gerard,

Citaat
Welke bouw van welke brug?
Deze uit je eigen draadje, hij was als voorbeeld voor de kade  :D
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23743.msg434849.html#msg434849

Treinhobbijist,

Ik had niet de moeite genomen de originele tekst over te nemen, maar bij deze:
Citaat
normaal moet een minimum van 9 m worden aangehouden; hierdoor wordt voorkomen, dat de machinist het sein in de stand stop terug ziet komen. Om spoorlengte te winnen of vanwege de constructie van de bovenbouw, mag de afrijdlas worden teruggebracht tot aan de plaats van het sein;
Dus in dit geval stond het er al bij  8)

@Robbert Jan,
Heb je een voorbeeld waar voorseinen in de praktijk zo toegepast worden?
Ben wel benieuwd namelijk.
Of hebben we een misverstand over het woord "voorsein"? Dat je een normaal hoofdsein bedoelt en niet een sein wat alleen geel of groen kan tonen?

Dit is trouwens de tekst uit het voorschrift:
Citaat
Plaatsing ten opzichte van beweegbare brug zonder doorgaande bovenleiding
Seinen mogen niet worden geplaatst in het gebied tussen 300 m vóór het uitschakelbord (sein 306 SR) en het daarop volgende inschakelbord (sein 307 SR). Indien bogen en/of hellingen in dit gebied voorkomen, geldt een afstand van ten minste 500 m vóór het uitschakelbord.

Je ziet dat er rekening wordt gehouden met het feit dat je wel snelheid moet kunnen maken en helemaal als er nog sprake is van een helling.

Groeten,
Aernoud

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #51 Gepost op: 16 November 2010, 22:54:14 »
Hoi Aernoud,

Dat is niet mijn brug, maar die van Hilverdaal ;D

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

SporenplanOnline

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #52 Gepost op: 17 November 2010, 11:23:10 »
Eventjes voor de duidelijkheid, het sein voor de brug zou in vele gevallen voorafgaan
aan een voorsein omdat je anders nooit op groen zou kunnen vertrekken
wanneer de brug geopend is, als de lengte het niet toelaat kan je het laten vervallen.
De afstand (in de beschreven modelbaan-situ) tussen voorsein en sein voor de brug is dan dermate kort dat je niet aan je remwegafstand gaat voldoen. Het sein voorafgaand aan het voorsein zal dan ook nooit groen tonen. Deze situatie komt dus ook niet voor in NL: voorseinen hebben alleen zin bij (zeer) lange blokken.
Het plaatsen van een voorsein heeft wel zo zijn redenen:
Omdat een brug over het algemeen hoger ligt dan het baanvak en je dan
dus met de trein, tegen de bult op voor de brug staat en dat wil je niet i.v.m het
weer weg kunnen komen bij bijvoorbeeld gladde sporen.
Of L / H seinen toepassen.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #53 Gepost op: 17 November 2010, 19:15:32 »
Ga je de brug zonder bovenleiding uitvoeren?

Zo ja dan wordt het wat complexer:
Je hebt namelijk bruggen zonder bovenleiding waarbij je de stroomafnemer niet hoeft te laten zakken en bruggen waarbij dat wel moet.
Dit wordt alleen gedaan waar buitenlandse elokken (Belgische reeks 11.8 en 25.5) rijden/hebben gereden, de Ringvaartbrug in de Schiphollijn en de Amstelbrug in de Zuidtak  bijvoorbeeld. Ik ken verder geen spoorbruggen in Nederland waar dit wordt voorkomt. Dit is ivm het ontbreken van de stuitbeveiliging in de stroomafnemer van de genoemde elokken, hierdoor zou de stroomafnemer boven de rijdraad uit kunnen komen, het gevolg hoef ik denk ik niet uit te leggen ;D. Nederlands elektrisch materieel heeft deze nokbeveiliging wel. Bij de elok BR189 (en 186 dacht ik ook) wordt deze stuitbeveiliging met het kiezen van het Nederlandse systeem automatisch in werking gesteld.

@ Gerard van Renkum
Als ik zo vrij mag sein, uuh ik bedoel zijn: Je zou de beide overslagsporen kunnen voorzien van één laag seintje, alleen dan moeten de toeleidende seinen vanuit Toekomst geel-knipper tonen voor die sporen, omdat je dan een niet centraal bediend gebied inrijdt. Je spaart hiermee wel weer een seintje uit (ben je wel heel realistisch bezig, dat doen ze in het eggie ook ;D), en je hebt iets meer ruimte op de sporen die je kan gebruiken voor laden/lossen.

Zie maar wat je ermee doet ;)

Groeten Erwin
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #54 Gepost op: 17 November 2010, 19:47:54 »
Bruggen met bovenleiding kan je vinden in de voormalige havenlijn en in de betuweroute het stuk in de europoort/botlek.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #55 Gepost op: 17 November 2010, 20:41:16 »
Bedankt voor de tip Erwin.

Grt,

Gerard van Rekum (zonder N)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #56 Gepost op: 20 November 2010, 13:06:22 »
Hoi Erwin,

Je zou de beide overslagsporen kunnen voorzien van één laag seintje, alleen dan moeten de toeleidende seinen vanuit Toekomst geel-knipper tonen voor die sporen, omdat je dan een niet centraal bediend gebied inrijdt.

Voor mijn eigen baanplan heb ik met een soortgelijke situatie te maken. De optie Geel-knipper had ik me gerealiseerd, maar ik was even vergeten dat ik daar ook een sein mee uit kan sparen.
Bij mij is dat gebied niet voorzien van bovenleiding.

Aangezien ik ook de juiste borden wil plaatsen is het dan voldoende om ter hoogte van het dwergsein van de overslagsporen bij het binnenrijden, het linkse bord te plaatsen en op "Toekomst" het rechtse bord?


Groeten,
Aernoud

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #57 Gepost op: 21 November 2010, 16:31:11 »
Aernoud,

Het baanplan is enigsinds gewijzigd, klopt onderstaande tekening m.b.t. de plaatsting van de seinen, of wordt het nu iets spannender bij de wisselstraat@ Tijdelijk/ Toekomst?

Vanaf de wissel bij de brug richting tijdelijk/toekomst wordt alleen het linker spoor bereden, vanaf tijdelijk/ toekomst alleen de rechter. Wel kunnen de treinen uiteraard naar beide sporen van het station.


Klikbaar


Thnks en grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #58 Gepost op: 23 November 2010, 14:47:35 »
Gerard,

Dit is inderdaad een mogelijke oplossing.

Ik dacht eerst dat je met deze oplossing in noodgevallen toch wel linkerspoor kan rijden vanaf de brug richting oude stad. Dat is echter inderdaad lastig, aangezien dan het sein voor de brug groen-knipper moet tonen vanwege het afbuigende wissel, maar dan moeten eerdere seinen hier al rekening mee houden. Afgezien van het feit of het wenselijk is om over een bovenleidingloze brug te rijden met gelijk daarachter een wissel met een snelheidsbeperking.

Groeten,
Aernoud

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #59 Gepost op: 23 November 2010, 14:53:15 »
Andersom is dan wel weer eenvoudig te realiseren en heeft ook zin... vanuit oude stad naar de brug via linkerspoor; het rechterspoor is dan beschikbaar voor uithalen tbv de overslag. Kost alleen een extra sein, vanuit oude stad gezien net voor het wissel bij de brug.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden