Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: Nederlands seinstelsel  (gelezen 22279 keer)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #60 Gepost op: 23 November 2010, 19:43:24 »
Hoi Erwin,

Voor mijn eigen baanplan heb ik met een soortgelijke situatie te maken. De optie Geel-knipper had ik me gerealiseerd, maar ik was even vergeten dat ik daar ook een sein mee uit kan sparen.
Bij mij is dat gebied niet voorzien van bovenleiding.

Aangezien ik ook de juiste borden wil plaatsen is het dan voldoende om ter hoogte van het dwergsein van de overslagsporen bij het binnenrijden, het linkse bord te plaatsen en op "Toekomst" het rechtse bord?


Groeten,
Aernoud


Als je het onbediende gebied inrijdt, zal ter hoogte van het tegensein het linkerbord staan (einde centraal bediend gebied). Het rechtse bord zou ik dan plaatsen bij het of net voor wissel naar de overslagsporen, met een bord eronder met bijvoorbeeld de tekst "Bij rechtsleidend wissel".

Groeten Erwin ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #61 Gepost op: 23 November 2010, 20:31:13 »
@ JAB:

Dat is inderdaad nog wel een goed idee, je bedoelt van gewoon voor de brug op het linkerspoor een sein, zelfde afstand tot de brug als het rechterspoor.

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #62 Gepost op: 23 November 2010, 20:36:51 »
Inderdaad; creeer je nog meer leuke rij-mogelijkheden mee.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #63 Gepost op: 23 November 2010, 22:00:01 »
Als je het onbediende gebied inrijdt, zal ter hoogte van het tegensein het linkerbord staan (einde centraal bediend gebied). Het rechtse bord zou ik dan plaatsen bij het of net voor wissel naar de overslagsporen, met een bord eronder met bijvoorbeeld de tekst "Bij rechtsleidend wissel".

Groeten Erwin ;)
Volgens mij bestaan de borden 'einde beveiliging' niet met een onderbord met 'links (of rechts) leidend'

Immers zit dat wissel wel in de bediening en beveiliging zitten, aangezien het in rechtleidende stand wel beveiligd is.

Volgens mij zou in zo'n geval het bord ná het wissel staan, of het wissel wordt voorzien van grendels en eventueel een stopontspoorblok erna.

 

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #64 Gepost op: 23 November 2010, 23:26:31 »
Voordat we misverstanden gaan krijgen:
Het linkse bord is einde beveiliging en kent geen onderbord (schreef Erwin ook niet).

Het rechtse bord is einde bovenleiding en heeft geen onderbord nodig aangezien het ">"-teken aan de bovenkant deze functie heeft. Dit bord komt uiteraard voor het wissel te staan, anders ben je te laat en sta ja al stroomloos.
Het bord heb ik uit het regeling spoorverkeer bijlage 4, dus als dat in de praktijk met onderbord geregeld wordt, is dat een ander verhaal natuurlijk.
Tekst uit de bijlage:
Citaat
Voorbijrijden met opgezette stroomafnemers niet toegestaan.
Indien een bovenbord is aangebracht is voorbijrijden met opgezette stroomafnemers niet toegestaan in de richting waarnaar de pijl wijst.

Verder bevestigd Erwin mijn plan, bedankt.

Groeten,
Aernoud

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #65 Gepost op: 24 November 2010, 16:05:29 »
Ik zie inderdaad dat ik ene leesfoutje heb gemaakt, mijn excuus heren  ;)

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #66 Gepost op: 24 November 2010, 19:01:35 »
Hoi,

Bij moderne stad, maakt daar het type normaal sein nog uit? Links of rechts? Of gewoon normale rechtse?

Bij het linker spoor komt het sein dus links van de baan te staan...

Grt,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 24 November 2010, 19:35:56 door Gerard van Rekum »
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #67 Gepost op: 24 November 2010, 20:29:40 »
Hoi Gerard,

Ze horen rechts te staan, maar er worden al uitzonderingen genoemd:
• de uitrijseinen van op vrije baan gelijkende situaties;
• seinen op kleine emplacementen met het aanzien van een vrije baan.

Ik heb nog even op sporenplan gekeken, maar zie niet snel goede voorbeelden.

Heb je de ruimte, plaats ze rechts. Zo niet, plaats je de linkse links van het spoor ;)

Groeten,
Aernoud

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #68 Gepost op: 25 November 2010, 09:14:45 »
Heb je de ruimte, plaats ze rechts. Zo niet, plaats je de linkse links van het spoor ;)

Het is nog simpeler:
Plaats sein rechts, geen ruimte dan links (ongeacht of het het linker of rechter spoor is.
Op de vrije baan is zelden ruimte tussen de sporen, dus daar staan de seinen voor het linkerspoor aan de linker kant.
(Als je goed kijkt, dan hangen ze op seinbruggen aan de rechterkant.)

Groeten,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #69 Gepost op: 28 November 2010, 19:16:18 »
Hoi,

Hoe en waar staan vertrekseinen?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #70 Gepost op: 28 November 2010, 19:18:31 »
Op het perron ;D
Vriendelijke groet, Servé.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #71 Gepost op: 28 November 2010, 19:24:38 »
joh ;D

Aan het begin, aan het einde? (van een kopspoor uitgaand) hoeveel, etc :)

Grt,
Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

AdrieE

  • Gast
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #72 Gepost op: 28 November 2010, 20:44:09 »
Hallo Gerard,

Op station Elst (GLD) staan op perron 1 totaal 2 seinen, 1 halverwege en de 2de op het einde van het perron.  Op perron 2 staat alleen een hoofdsein welke deze functie heeft dit mede omdat ook de overgang direct achter het sein is. het zal dus per station en ruimte verschillen.

Groeten Adrie

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #73 Gepost op: 29 November 2010, 19:49:46 »
@ Aernoud; weet jij het antwoord op mijn vraag?

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Nederlands seinstelsel
« Reactie #74 Gepost op: 29 November 2010, 20:09:09 »
Hoi Gerard,

Ik heb even gezocht:
Één of meer vertreklichten moet toegepast worden indien het hoofdsein onvoldoende zichtbaar is.
Normaal hoort het licht van het vertreksein in dezelfde richting uit te stralen als het hoofdsein.
Alleen op een kopspoor mag een dubbelzijdige uitvoering toegepast worden.

Dus je hebt nu verschillende mogelijkheden:
Geen omdat je het hoofdsein kunt zien.
Of als je het leuk of noodzakelijk acht, bijvoorbeeld halverwege een enkele of dubbele uitvoering omdat je het hoofdsein vanaf daar slechter kunt zien.

Kun je daar wat mee?

Groeten,
Aernoud