Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 21:48:39
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 20:48:20
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 269964 keer)

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #750 Gepost op: 13 December 2015, 07:24:06 »
Hallo Ivo, deachterkant van de 2100 is groen , want alle staande delen zijn groen en de liggende delen zijn zwart. Ik zal nog eens nakijken of er wat aan te doen is om de ketel en de rookkast te veranderen om wat meer verschil te maken.

  Mvg. Ko

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #751 Gepost op: 13 December 2015, 16:39:08 »
Echt? De buitenkant van de achterkant machinistenhuis bij de 2104 is zwart.

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #752 Gepost op: 13 December 2015, 17:48:05 »


Zo Ivo hier de beloofde ombouw van de ketel hij is bijna gelijk aan de oude 2100


Mvg. Ko

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #753 Gepost op: 13 December 2015, 17:50:02 »


Nog even een ander plaatje.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #754 Gepost op: 13 December 2015, 21:29:17 »
Ziet er zonder meer beter uit.  Heb je nu de diameter van de ketel iets kleiner gemaakt?
Ik zie dat je ook een oude 2100 hebt? Ik zou nog proberen de namaak koperen schoorsteenkroon proberen weg te vijlen en ook de voet van de schoorsteen heeft bij de 2100 geen knik. Helaas is dit een 3700 schoorsteen die Philotrain bij de nieuwe kit heeft geleverd volgens mij.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #755 Gepost op: 14 December 2015, 09:31:47 »
Ik heb een naad van 1,5mm uit de ketel gefreesd en toen weer gesoldeerd  dat scheelde net genoeg om een beter aanzicht te krijgen. De diameter is 0,5 mm kleiner geworden en is net genoeg. Ik zal eens kijken of ik ook wat aan de schoorsteen kan veranderen misschien op de draaibank.

Mvg. Ko

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #756 Gepost op: 15 December 2015, 23:43:21 »
Afgelopen weken wel heel erg weinig tijd gehad om voortgang te boeken. Het spuitwerk is begonnen, maar is nog niet zover als ik wilde zijn. In eerste instantie lijkt inmiddels alles zwart:



Toch heeft dit hier en daar nog nabehandeling nodig (stukjes nog eens spuiten). Misschien heb ik onvoldoende licht bij de spuitcabine en wat zeker een rol speelt is hoe je de onderdelen kunt vasthouden en draaien zonder er met je hand voor te zitten dan wel met je vingers op je werkstuk. Paar voorbeeldjes:

Onder de tenderopbouw blijk ik een stuk te hebben gemist:



En bovenop het tenderchassis, waar de rode bufferbalk afgeplakt was moet er ook nog een nabewerking komen:



Komt allemaal zeker goed. Je kunt er gewoon overheen spuiten en daar zie je straks niks meer van, maar het kost zo wel meer tijd.

Nog even een what if? foto voordat hier het groen erover heen gaat:




wordt vervolgd,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #757 Gepost op: 16 December 2015, 00:02:32 »

Bijna klaar toch ??

Twee zwarte oren, onderstel in een rood badje en als je je wilt uitsloven: ketelbanden zilver maken en klaar is Ivo  (y)

Oh ja, wel nog even dynamo op de rookkast plaatsen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #758 Gepost op: 22 December 2015, 13:33:13 »
Enige voortgang. Hele avond afplakken en dan blijkt het dunne tape ineens lijm achter te laten. Het is misschien inmiddels te oud. Ik ga nog wel proberen met een wattenstaafje met wasbenzine de lijm weg te krijgen en maar hopen dat het de Phildie lak niet aantast. Ook moeten verschillende delen van de pompen nog groen.



Komende dagen weer weinig tijd. Het gaat wel 2016 worden voordat deze lok gereed is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7286
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #759 Gepost op: 22 December 2015, 18:38:11 »
*kwijl*
Mvh Steef

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #760 Gepost op: 23 December 2015, 08:31:53 »
Hoi Ivo,

Ziet er weer strak uit! Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat wasbenzine de lak aantast. Het kan wel zijn dat de wasbenzine de lijmresten niet weg krijgt. Als alternatief kun je dan denken aan een wattenstaafje met een beetje (uitgeknepen) thinner en hier voorzichtig mee over de lijmresten wrijven. De lak kan/zal er weilswaar wat door oplossen, maar met een naspuit-beurt zie je daar niets meer van. Zorg er voor dat je niet tot en met de grondverf wegveegt. Ik heb deze methode zelf toegepast bij soortgelijke problemen met mijn stoomverwarmingswagen; werkte goed en voorkwam dat de bak in de thinner moest.

Is er trouwens een reden waarom je eerst zwart hebt gespoten en dan pas het lichtere olijfgroen? Makkelijker afplakken wellicht? Ikzelf hou me doorgaans aan de ongeschreven wet dat je donker over licht moet spuiten.

Groetjes,

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #761 Gepost op: 23 December 2015, 18:17:02 »
Hallo Ivo, met wasbenziene gaat het uitstekend om de plak weg te poetsen heb dat zelf ook wel eens gehad en toen met wasbenziene schoongemaakt. Het beste is ook om Tamiya plakbant te gebruiken het is wel wat duurder maar je hebt nooit geen last van lijm resten en het is lekker dun zodat je het goed kan moduleren. Ben zelf nu met de tender bezig van de 505 en is best wel een hoop werk want hij is totaal anders als van de 2100, maar als hij inelkaar gesoldeerd is komt er wel een plaatje van en dan kan een ander er misschien ook wat mee.


Mvg.Ko

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #762 Gepost op: 23 December 2015, 18:41:49 »
Hans ,

NS locs zijn makkelijker eerst zwart en dan groen in verband met afplakken.
Zelfs de belijning plak ik mee af.
Voordeel ik vind dat het groen mooier word.

gr Jan

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #763 Gepost op: 24 December 2015, 09:16:46 »
Jan , hoe gaat het eigenlijk met jou 523 zit er al schot in ,want jou draadje stopt in februari al en ik kijk regelmatig of je er al verder mee gaat, ik zal blijven opletten of er nog wat komt of blijf je met je niews bij dit draadje. Nou mensen het is bijna kerst dus hierbij wens ik iedereen een fijne kerst.


Mvg. Ko

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #764 Gepost op: 24 December 2015, 09:46:50 »
Eerst zwart spuiten en dan afplakken voor groen is makkelijker dan andersom met stoomloks. Ik plak ook de biezen af, maar dat is nog steeds niet de beste methode. En helaas is er geen Tamiya tape van 0,5mm breed. Zelf snijden geeft een onvoldoende betrouwbaar resultaat. Qua breedte dan. Gisteravond nog met de pompen in de weer geweest. Die moeten deels groen, maar daar werkt het afplakken juist weer omgekeerd: je kunt beter de groene delen eerst spuiten en dan het groen afplakken. Maar het is voldoende gelukt. Nu moeten de bufferbalk nummers en het nummer op de tender erop en het geheel kan in de matlak. Daarna is het wachten met afwerken.
Het schoonpoetsen met wasbenzine is redelijk gelukt. In tegenstelling tot wat wordt beweerd lost bij mij ook Phildie lak deels in wasbenzine op, maar ik vertrouw erop dat de matlak dat straks onzichtbaar maakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*