Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:40:55
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
Vandaag om 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:52:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 21:48:39
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
Vandaag om 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
Vandaag om 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
Vandaag om 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 270017 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #690 Gepost op: 01 November 2015, 13:11:04 »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #691 Gepost op: 01 November 2015, 13:24:51 »
Moet er achter op het dak van het machinistenhuis ook niet nog zo'n opstaand stukje dak komen?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #692 Gepost op: 01 November 2015, 14:11:02 »
Nee, niet op deze in dit tijdperk. Dat opstaand stukje heb ik wel liggen als onderdeel, maar het is een modificatie die niet op elke lok op dezelfde tijd lijkt te zijn toegepast. In elk geval op de foto's van de 2103 die ik gebruik als referentie voor hoe de lok eruit zag in de jaren '30 zit dit stukje niet, maar wel de beugel tegen het aanraken der draden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #693 Gepost op: 01 November 2015, 14:13:22 »
Ohja, jaren dertig  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #694 Gepost op: 01 November 2015, 22:00:30 »
Voor de liefhebbers nog een andere discussie: in hoeverre klopt de tender van de Philotrain kit (de oude). Zoals eerder vermeld wordt dit de 2103 in de jaren '30. De serie 2100 is geleverd met 3 types tenders. Type 1 is geleverd achter de 2101 - 2105, type 2 is geleverd achter de 2116 - 2125 en type 3 is geleverd achter de 2106 - 2115 en 2126 - 2135. Type 3 is de scheepstender en types 1 en 2 zijn rechte tenders. Er is gedurende de levensduur van de serie 2100 nog wel eens wat gewisseld met ketels, maar ook met tenders. Zo lijkt er een type 2 achter de 2103 te hangen in 1939 - 1940.

Nadere beschouwing van de Philotrain tender lijkt nog een 4e type tender op te leveren  ;) ;D. Volgens mij is de opbouw van de rechte tender lager dan die op de scheepstender en is er een scheepstender opbouw geleverd bij de rechte. Kijk maar eens mee:




type 1




type 2




type 3




tender oude kit.


Als ik de plaatjes vergelijk is de opbouw op mijn kit toch echt te hoog voor type 2 en lijkt veel meer op een scheepstender opbouw type 3.

Ik denk dat ik daar toch wat aan ga proberen te doen. Ik ga eerst nog wel meten aan de tender adhv de tekeningen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #695 Gepost op: 01 November 2015, 22:07:03 »
Dat word weer grof zagen in een philo  (y)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #696 Gepost op: 02 November 2015, 01:18:47 »
Nee hoor, het randje staat op de tender, kan er redelijk makkelijk af worden gesoldeerd, afgevijld en teruggeplaatst.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #697 Gepost op: 06 November 2015, 00:56:18 »
Zo, vanavond eerst eens uitgebreid meten aan de tender aan de hand van de plaatjes in het 1700 boek. En tot mijn genoegen komen alle afmetingen (behalve die van de opbouw) van de Philotrain tender gewoon goed overeen met een type 2 tender. Het werd pas schrikken toen ik vaststelde hoeveel er wel af moest: 2,73mm. Dat is nog net niet halveren, maar het is fors. Vervolgens de rand en de gereedschapskist eraf gesoldeerd en de hoogte op de rand afgetekend. Eerst wilde ik er een stuk affrezen, maar ik heb er toch maar de figuurzaag in gezet. Dat ziet er dan zo uit:



Nu doorzetten en de rand weer terug in de tender:



En ik ben overtuigd. Dit is veel beter dan oorspronkelijk. Nu moet alleen de rand aan de voorkant nog worden verlengd met een mooie boog en ik moet de gereedschapskist nog doen.

Ik kreeg deze week ook nog een interessante bestelling binnen uit de VS. Via een ander forum zag ik iemand die hele kleine zeskant moertjes had besteld. Als ze klein genoeg zijn, zijn die waarschijnlijk te gebruiken in de zandleidingen en de smeerleidingen daar waar de leidingen aan elkaar gekoppeld zijn:

zie hier


en hier:


En er kwamen 2 zakjes met zeskant moeren met een gat van 0,34mm en 0,46mm:





Ik denk wel dat ze bruikbaar zijn. Niet teveel kwijtraken  ;)

Voor de liefhebbers te bestellen bij RB Motion. http://www.rbmotion.com/index.php?route=product/category&path=76_98
Ik had ze binnen anderhalve week binnen. Oh ja, dit is dus gefreesd messing, maar ook te krijgen in aluminium.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 06 November 2015, 00:59:53 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #698 Gepost op: 07 November 2015, 23:38:30 »
Kleine update. Het verlagen van de opbouw alleen is niet voldoende. Ook de gereedschapskist moet lager en met het verlagen heeft de voorkant van de opbouw niet meer de juiste vorm. Het is daarvoor beter de bovenkant af te zagen, maar ik vond het risico dat dat niet goed recht gaat te groot en bovendien raak je dan de geperste rand kwijt. Maar dan moet je de voorkant herstellen.

Eerst de gereedschapskist (ook weer 2,7mm lager):



En dan de voorkant reconstrueren. Eerst de rand zelf goed strak vastgezet en soldeer in de hele rand laten vloeien. Dan een stuk 1mm messing draad in de juiste ronding gebogen en aan de bovenkant van de opbouw en de tendervoorwand gesoldeerd:



Vervolgens een plaatje messing in de juiste vorm gevijld, zodat die keurig het gat opvult:



De messing draad is nu de rand en die vijl je rechthoekig net als de rand bovenop (die mogelijk in het echt wel eens rond zou kunnen zijn)

De draad is al aan de andere kant ook gesoldeerd. Daar moet nog een plaatje messing op maat worden gevijld.


mvg,
Ivo

P.S., zit nu zelf naar de foto's te kijken (altijd veel groter op het scherm dan in het echt) en bedenk dat ik het mezelf veel makkelijker had kunnen maken door de voorkant van de bestaande opbouw recht af te knippen en bij te vijlen. Nu moet je 2 bogen vijlen in een messing plaatje en dan maar één.
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #699 Gepost op: 08 November 2015, 01:21:40 »
Supermooi Ivo, kunstig en kundig gemaakt (y)
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #700 Gepost op: 16 November 2015, 19:46:32 »
Ik denk steeds dat het bijna klaar is, maar dan komen er toch steeds weer nieuwe klusjes bovendrijven voordat het geheel naar de straalcabine en spuitcabine kan. Om een idee te geven:

  • remwerk tender maken: dwarsverbindingen remblokken en remstangen
  • tenderdeurtjes aan de lok solderen. Hoewel dit aan de tender moet, doe ik het toch maar aan de lok, anders weer die lelijke sleuven wegwerken
  • spuileiding ketelspuien maken
  • steuntje watertoevoer Knorr pomp op voetplaat
  • dubbele handrailhouders vervangen
  • rookkastdeur grendel weer erop zetten
  • frontlantaarns voorbereiden op verlichting cf idee Robbert-Jan
  • stroomafname tenderwielen, drijfwielen en bogie voorbereiden; ik maak rechts overal stroomafname en het chassis, zowel lok als tender hangt aan de linkerrail
  • luidsprekers bestellen
  • zandleidingen vastzetten en onder chassis maken
  • verbeterde asla maken
  • smeerpersverdeler opnieuw maken die door het tapijtmonster is verslonden
  • gaatjes boren in de overkapping van de cylinders voor smeerleidingen
  • houten vloer in machinistenhuis
  • en alle dingen die ik nu nog vergeet

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #701 Gepost op: 16 November 2015, 19:55:39 »
Ja, je bent kunstenaar uitstellen Ivo...  (y) ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #702 Gepost op: 17 November 2015, 00:24:17 »
Ach, voortgang:

  • remwerk tender maken: dwarsverbindingen remblokken en remstangen
  • tenderdeurtjes aan de lok solderen. Hoewel dit aan de tender moet, doe ik het toch maar aan de lok, anders weer die lelijke sleuven wegwerken
  • spuileiding ketelspuien maken
  • steuntje watertoevoer Knorr pomp op voetplaat
  • dubbele handrailhouders vervangen
  • rookkastdeur grendel weer erop zetten
  • frontlantaarns voorbereiden op verlichting cf idee Robbert-Jan
  • stroomafname tenderwielen, drijfwielen en bogie voorbereiden; ik maak rechts overal stroomafname en het chassis, zowel lok als tender hangt aan de linkerrail
  • luidsprekers bestellen
  • zandleidingen vastzetten en onder chassis maken
  • verbeterde asla maken
  • smeerpersverdeler opnieuw maken die door het tapijtmonster is verslonden
  • gaatjes boren in de overkapping van de cylinders voor smeerleidingen
  • houten vloer in machinistenhuis
  • en alle dingen die ik nu nog vergeet

6 klusjes gedaan en nog 6 te gaan voordat het naar de spuitcabine gaat.

Paar aardigheidjes. Ik liet eerder de extreem kleine gefreesde moertjes zien met een gat van kleiner dan 0,3mm. Op de overkapping van de cylinders achter de rookkaststeun zitten nog 2 boutkoppen. Waarschijnlijk om die 2 boutkoppen vast te houden. Dus gaatjes boren met 0,3mm boortje, draadje van achter er doorheen prikken, moertje eroverheen doen, fixeren met een stukje tape en van binnenuit wat soldeer in laten lopen, draadje afknippen en afvijlen:





Vast een draadje als smeerleiding erin gestoken voor het idee. Gaat er weer uit voor het verdere werk.

Dan steuntje op de voetplaat gemaakt van messing plaat 0,4mm. 2 plaatjes op elkaar gesoldeerd en in vorm gevijld. Het is op alle foto's een vrij dikke steun, ik vermoed dat het een houten blokje is. Het ondersteunt een waterleiding die voor de voorste wielkap door de voetplaat komt, over de steun loopt en vervolgens onderin de knorr pomp uitkomt. De steun zelf staat bij de verschillende loks op een andere plek. Dit is de 2103 plek  ;)



Dan de tenderdeurtjes tegen mijn zin in de achterwand gesoldeerd. Deze zijn blijvend scharnierend opgehangen.




mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #703 Gepost op: 17 November 2015, 23:50:28 »
Weer 2 dingen gedaan die van de lijst af kunnen: de spuileiding met bedienhendel:



Klopt niet helemaal, want door de modelwielen is het chassis te smal, daardoor ligt de spuileiding te ver naar binnen en sluit het bedienhendel er boven op de voetplaat niet zuiver op aan. Hetzelfde probleem als met de zandleidingen. Lastig klusje, omdat de spuileiding open moest en buisjes zich slecht in een kleine straal laten buigen. De hendel hoort volgens Paul bewaard te worden in het machinistenhuis, want het is onhandig deze op de voetplaat te hebben, maar op de foto's die ik heb zit het ding altijd op deze plek.   :)

Ook de rookkastdeurgrendel zit er weer op.

  • remwerk tender maken: dwarsverbindingen remblokken en remstangen
  • tenderdeurtjes aan de lok solderen. Hoewel dit aan de tender moet, doe ik het toch maar aan de lok, anders weer die lelijke sleuven wegwerken
  • spuileiding ketelspuien maken
  • steuntje watertoevoer Knorr pomp op voetplaat
  • dubbele handrailhouders vervangen
  • rookkastdeur grendel weer erop zetten
  • frontlantaarns voorbereiden op verlichting cf idee Robbert-Jan
  • stroomafname tenderwielen, drijfwielen en bogie voorbereiden; ik maak rechts overal stroomafname en het chassis, zowel lok als tender hangt aan de linkerrail
  • luidsprekers bestellenen komende zaterdag ophalen bij MTE
  • zandleidingen vastzetten en onder chassis maken
  • verbeterde asla maken
  • smeerpersverdeler opnieuw maken die door het tapijtmonster is verslonden
  • gaatjes boren in de overkapping van de cylinders voor smeerleidingen
  • houten vloer in machinistenhuis
  • en alle dingen die ik nu nog vergeet

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 17 November 2015, 23:51:59 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #704 Gepost op: 18 November 2015, 01:00:42 »
Schiet mooi op Ivo (y)