Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264692 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #675 Gepost op: 22 October 2015, 00:35:11 »
Vervang oel door ui en je hebt spuiwater. Maar dat is 'm. Met de sleutel er boven in, die er tijdens het rijden eigenlijk ook niet op hoort, maar opgeborgen is in het machinistenhuis. Behalve op de meeste foto's in het 2100 boek ;)  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #676 Gepost op: 22 October 2015, 17:20:14 »
Grrrrrr, moet ik nou weer op zoek naar dat plaatje van die stoomloc in Rotterdam die na '58 nog gebruikt werd om spoorgroeven van sneeuw / ijs te ontdoen .......   >:(

(was volgens mij ook geen 2100)

Paul,

Je hoeft niet te zoeken. De foto van die kolengestookte stoomreiniger staat op blz. 150 van "Sporen in de tijd" (NVBS, 1989). De foto is gemaakt op 23 januari 1958 in Rotterdam-Zuid.

En het was inderdaad geen 2100, maar loc 4329.

Grtz,
Ton

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11645
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #677 Gepost op: 22 October 2015, 17:34:05 »
Die foto staat ook op een van de laatste pagina's van "stoomtractie bij de NS, 1944-1958" als ik me niet vergis. Maar dit terzijde  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #678 Gepost op: 22 October 2015, 17:34:21 »
Vond de foto op pagina 95 van het 6500 en 8100 boek van de 8112 ook wel aardig in dit verband. Hier praten ze ook al van spuien in plaats van spoelen.  ;) ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #679 Gepost op: 23 October 2015, 01:13:55 »
Een van de laatste klussen is het ketelfront. Dat liet ik al eerder zien. Het gietdeel dat Philo bij de kit levert:



Het passen van de onderdelen liet zien dat deze allemaal iets te hoog zitten, dus eerst het boren van gaatjes eronder en nieuwe gaatjes voor nieuwe onderdelen:



Zoals al eerder vermeld is de regulateursleutel die erbij wordt geleverd niet van een 2100, maar van een 1700. Toch is een deel daarvan wel bruikbaar:



De regulateur zelf wordt net boven de aanslag eraf geknipt en ook de hendel links onder gaat eraf. Dan kan daarop later de regulateurstang worden gezet.

Vervolgens passen en meten. Links zit er bij een lok met voorwarmer meestal geen injecteur meer, maar een deksel dat het oorspronkelijke gat afdicht. In het midden net boven de vuurmond zit een hendel met 3 leidingen en rechtsonder naast het rechter peilglas zit ook zo'n hendel. Welke nu precies wat is is nog niet definitief vastgesteld, maar één heeft zeker te maken met de zandstrooiers en de andere is .... (ik denk nog wel eens aan stoomverwarming. Dan loopt er onder nog een leiding die met een kraan verbonden is met de dikke injecteur leiding. Het meegeleverde onderdeel voor de injecteur heeft 2 dikke leidingen naar beneden. In de museum 2104 zit er zo een, maar op alle foto's zie ik slechts injecteurs met één leiding. Dus er is er een af en dan ontstaat er weer wat ruimte.

Stand van zaken:



Deksel moet nog iets draaien en er komen ook nog meer leidingen op. De rembediening heb ik ook nog niet erop gezet, want die moet ook lager en lijkt ook niet van een correct model voor de 2100, maar kan er wel mee door. Dan maak ik nog van scratch een ganghendel (inspiratie van MK's 1300) en ik wil nog proberen iets van de 3 smeerpersen na te maken. Het meterpaneel rechtsboven heb ik van het ketelfront geknipt. Er zitten natuurlijk wel meters, maar niet daar. Ook heb ik de messing rand van het ketelfront proberen te poetsen. Ik ben er langzaam van overtuigd, kijkend naar de foto's dat die ketelrand blank messing was (net als bij de 1600 in het NSM).

Even snel met een provisorische regulateursleutel:



Is nog veel te dik en niet goed gebogen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #680 Gepost op: 27 October 2015, 00:43:29 »
Nog een paar dingen aan het ketelfront toegevoegd, de remhendels met leidingen geplaatst en een regulateursleutel gemaakt. De remhendels moesten lager dan het resultaat zou zijn geweest als ik het daarvoor gemaakte gat aan de zijkant van het ketelfront had gebruikt. De leidingen eronder zijn bijgeknipt, omdat die anders teveel op de wielkast zouden komen. De wielkast is te breed, maar dat komt door de modelwielen. Op de wielkasten komen nog stoeltjes en naast de remhendels komt nog een ganghendel. Dan nog meters bovenin tegen de brilplaat en nog een paar smeerpersen en dan is het wel klaar. Misschien probeer ik nog een dun vloertje als namaak hout neer te leggen, want deze metalen profiel plaat is het nooit geweest.





Deze macrofoto's laten wel meer zien dan ik met mijn vergrootglas normaal zie, dus misschien verander ik hier en daar nog wel wat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #681 Gepost op: 27 October 2015, 00:47:37 »
Misschien probeer ik nog een dun vloertje als namaak hout neer te leggen, want deze metalen profiel plaat is het nooit geweest.


Briljant idee Ivo (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #682 Gepost op: 28 October 2015, 01:02:22 »
Paar kleine dingen toegevoegd. Stoeltjes gemaakt van ronde messing plaatjes, op een stukje draad gesoldeerd en dat op de achterste wielkappen gezet. Ik heb de hoogte van de stoeltjes bepaald aan de hand van de foto's in dit draadje:





Ook heb ik de lat nog wat verder gefatsoeneerd.

Dan het ganghendel gemaakt van een 1,2mm boutje, daar een stukje draad op gesoldeerd, een uit karton gelaserd tandwiel van vectorcut en de regulateursleutel van de 1700 als ganghendel op het tandwiel gezet. Er moet nog een stripje messing onder het midden en er komen misschien nog hele kleine moertjes op. Dit geheel heb ik aan de leidingen van het remwerk gesoldeerd op de hoogte van de foto's. Maar dan blijkt een en ander toch aan de grote kant te zijn, zoals bijna alle appendages:





mvg.
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #683 Gepost op: 31 October 2015, 00:01:08 »
Nog een paar kleine dingen: 2 smeerpersen gemaakt. Eén aan de linkerkant van het ketelfront:



Beetje knutselen met messingbuisjes, draad en een stukje 0,2mm messing plaat uit afval van etsfrets. Het ding zit links van de afdekplaat. De smeerleiding gaat via een buis naar voren naar de Knorr pomp.
De stangen links van het ketelfront worden nog ingekort en daar komen nog handwielen op.

En één aan de rechterkant:



Deze is dan voor de smering van de luchtpomp.

Nu kan ik de Michalk's smeerpers nog maken daarachter en aan de zijkant van de ketel, maar ik denk dat ik het maar zo laat. Je ziet er straks volgens mij helemaal niets meer van, ook niet door het zijraam.
Dit geldt ook voor de meters tegen de brilplaat net onder het dak. Ik had wel al een goede methode gevonden om deze te maken, maar ook dit is straks alleen maar dat je het weet dat het er zit, maar nooit meer kunt zien. De methode kijk ik af van Bo Monroe die onvoorstelbare dingen doet op een ander forum. Voor zijn meters: http://forum.ww1aircraftmodels.com/index.php?topic=3778.msg115877#msg115877

Volgende stappen zijn de laatste details aanbrengen aan het dak van het machinistenhuis en dan in de soda voor de spuiterij kan beginnen.

Nog een ding dan: het lijkt erop dat mijn 2100, namelijk de 2103 in het tijdperk van ongeveer 1932 tot 1940 nog de oorspronkelijke tender had en dan moet er een andere tenderrand op, die bovendien gelijk loopt aan de zijwand. Ik weet het niet 100% zeker. Kort na 1940 stond er in elk geval een andere tender achter de 2103.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #684 Gepost op: 31 October 2015, 23:29:20 »
Het dak van de 2103 heeft in de jaren '30 aan de achterkant een verjonging gekregen. Ik vermoed dat het personeel hier regelmatig het hoofd tegen heeft gestoten, want deze modificatie is op alle loks toegepast. Hier een plaatje van het dak van de nieuwe kit, die de verjonging wel heeft en de oude. Ingenium verklaart mij voor gek en vindt het zonde van het dak, maar ja, dan zou dit toch echt niet kloppen:



Met het nieuwe dak is de inkeping afgetekend, daarna in de juiste vorm gevijld en vervolgens heb ik er nog een 0,3mm draad tegenaangesoldeerd als imitatie rand. Dan heb ik ook de bescherming geplaatst van het personeel tegen electrocutie als er met lang gereedschap werd uitgehaald. Deze hangt heel ver over bij de 2100, maar is ronder dan het onderdeel dat Philotrain levert, dus daarvoor heb ik een nieuw stuk draad gebogen.



Voor het plaatje:




mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #685 Gepost op: 31 October 2015, 23:39:35 »
je bent gek ;D
zo grof de zaag zetten in een philo, dat kan echt niet hoor. :-X

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #686 Gepost op: 01 November 2015, 02:50:12 »
Ingenium verklaart mij voor gek en vindt het zonde van het dak, maar ja, dan zou dit toch echt niet kloppen:

Ik praat niet meer met jou.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #687 Gepost op: 01 November 2015, 04:00:07 »
 ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #688 Gepost op: 01 November 2015, 12:42:06 »
Uiterst betrouwbaar - Ingenium - in zijn reacties  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #689 Gepost op: 01 November 2015, 12:43:54 »
Ivo,

Als "ze" echt niet meer met je willen praten, mag je altijd nog komen uithuilen of een bakkie komen doen bij Kniesoor ;)
« Laatst bewerkt op: 01 November 2015, 12:46:21 door guest7823 »