Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
bask185
Vandaag
om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan
door
René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje
door
Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers
door
Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM
door
GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
Vorige
-
Volgende
-
1
...
43
44
[
45
]
46
47
...
66
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100 (gelezen 264661 keer)
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #660 Gepost op:
06 October 2015, 22:23:41 »
Bedankt! Zal eens kijken of ik een aantal stukjes u-profiel in de gewenste bocht kan buigen. Draadje door de schaarstang op de juiste plek en de stang kan heen en weer in de schaar. Hoeft allemaal niet, maar is wel aardig om te proberen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #661 Gepost op:
09 October 2015, 23:56:51 »
Goed, een begin met de schaar gemaakt. Eerst eens de boogstraal uitgezet en stukje bij beetje een u profiel in de juiste vorm gebogen. Is lastig want het u profiel wil best buigen, maar niet in de breedte. Toch lukt dat wel. Vervolgens de lengte van de schaarstangen bepaald en de plekken van de gaatjes aangetekend. Dus de plek waar de schaarstang in de schaar moet komen en daar nog weer achter het bevestigingspunt voor de instelling van de schaar.
Met het vastmaken van de schuifstangen en dan vooral de geleiding daarvan vond ik dat er teveel soldeer op een schuifdeksel was komen te zitten. Die is nu ook weer even losgemaakt.
Weinig tijd gehad afgelopen week en volgende week wordt het niet veel beter, dus voortgang zal langzaam zijn.
Ik heb nu wel op de tekening in het 1700 boek goed bekeken hoe nu de scharen in het midden zijn opgehangen. Er zit een steun die schuin naar beneden wegloopt en vervolgens op de balk/beugel zit, waar ook de leibanen van de kruiskop mee zijn bevestigd.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #662 Gepost op:
18 October 2015, 14:36:07 »
Deze week weinig tijd gehad om iets te doen. Gisteravond dan maar eens geprobeerd de scharen in elkaar te zetten en te kijken hoe die nu in het model terecht komen Met een stukje 0,6 * 1,0mm messing staf de bovenkant aan elkaar verbonden, zodanig dat de schaarstang met een dikte van 0,6mm daar nog tussen past en aan de onderkant een stukje eraan gesoldeerd waar de excentriek stang aan zou moeten komen. Dat gaat alleen niet vanwege de wormaandrijving op het voorste drijfwiel in model.
Ik ben redelijk tevreden, alleen zit het draaipunt van de scharen mogelijk een fractie te ver naar achteren. De ophanging van de scharen zit met een gietstuk waar aan beide kanten van de scharen een lagerbok op is gezet. Het gietstuk steekt schuin naar voren en rust daar op een dwarsbalk tussen het chassis, waar ook de bovenste leibanen van de kruiskoppen aan vast zit. Eens kijken of ik daar iets overtuigends van kan maken. Als ook de bovenste leibanen zijn geplaatst is het imitatie binnenliggend drijfwerk wat mij betreft klaar. De kruiskoppen en de onderste leibanen gaan het achterste wiel van de bogie raken in bogen, dus dat laat ik weg.
De schaarstangen staan nu in de neutrale positie, net als de hefbomen die de stand van het ganghendel overbrengen naar de schuifbeweging.
Foto's:
De bovenbouw past nu niet meer op het chassis. De ketelsteun hoort te bestaan uit 2 ketelsteunen, aan beide kanten van de schaarstangen een. Die zal ik eens gaan maken:
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
janw
Offline
Berichten: 2210
Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #663 Gepost op:
18 October 2015, 15:13:12 »
schandalig mooi Ivo, schaam je.
«
Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 15:17:33 door janw
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #664 Gepost op:
20 October 2015, 00:19:35 »
De ketelsteun heb ik toch maar eraf gesoldeerd en daarna heb ik de ruimte gemeten die nodig is voor de schaarstangen. Daarna heb ik de ketelsteun, nu als ketelsteunen teruggezet en aan de buitenzijde verbreed, zodat deze strak naast de chassisbalken komen te zitten. En nu past het geheel. Daarna heb ik de tekeningen nog maar eens goed bestudeerd en besloten de bovenste leibanen te maken en op te hangen aan een dwarsbalk. Van deze leibanen zie je straks vrijwel niets, waardoor ik met een gerust hart besloten heb geen kruiskoppen en dergelijke meer te maken. Maar ik heb de dwarsbalk van de leibanen nodig om de ophanging van de scharen te maken.
Maar eerst de leibanen met dwarsbalk:
Dit is van boven nog te zien, maar met de schuine inkijk straks nauwelijks. Daarna ben ik de steunen gaan maken voor de ophanging van de scharen. Dit zijn een soort gegoten profielen die schuin naar boven steken. Er zit er een in het midden tussen de scharen en aan beide zijkanten zit er ook een. Ik heb deze gemaakt door 3 stukjes messing in de juiste vorm te vijlen en vervolgens een strookje latoenkoper van 0,1mm (bedankt Ewout) erom heen te solderen. Daarna erboven op nog een buisje waar de as doorheen kan. Om de as moet eigenlijk een beugel die met 2 bouten wordt vastgezet, maar dat komt misschien later.
De 3 steunen:
En in het binnenliggende drijfwerk op de dwarsbalk gesoldeerd. De hoogte is eenvoudig, omdat als de schaarstangen in het midden van de scharen zitten staat het schuifmechanisme neutraal en lopen de schaarstangen horizontaal, dus evenwijdig aan de leibanen:
Vervolgens kun je dit bouwonderdeel tussen de frameplaten schuiven en dan ziet het er als volgt uit:
Nu nog even puzzelen wat een geloofwaardige positie is van de scharen en de voorloophefbomen en dan is het wel af. Ik zie alleen aan de achterkant van de scharen nog een gaatje waar een stang naar beneden moet komen voor de bediening. Die hang ik er nog wel in.
Dan nu weer verder met de afbouw van het chassis: gaten dichtmaken in de voetplaat, trapjes weer aanbrengen en spatborden boven de bogie. Als laatste is dan het ketelfront aan de beurt en kan het eindelijk naar de spuiterij.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Tomasso
Offline
Berichten: 6049
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #665 Gepost op:
20 October 2015, 10:33:22 »
Tjonge, toch echt mooi hoor!
Gelogd
Spoor 0 adept
ronald1956
OHMB Team Mitropa
Offline
Berichten: 1677
Tram&Trein NL- H0
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #666 Gepost op:
20 October 2015, 11:06:07 »
Mooi hoor , (kan ik al 2 van die setjes bestellen ?
)
Gelogd
Met vriendelijke groet , Ronald -
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37208.0.html
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #667 Gepost op:
20 October 2015, 11:56:41 »
Tis weer ouderwets Philopimpen
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #668 Gepost op:
20 October 2015, 12:17:36 »
Gewoon scratchbuilding. Stukjes messing plaat van de randen van het etswerk van Gert van zijn DII, messing buis en staf van Albion, stripjes metaal van Bavaria en restjes 1mm u-profiel van goederenwagen kits en verder veel geduld. Hebben jullie allemaal. Het enige wat ik me kan bedenken is om er een gietdeel van te laten maken. Dat lijkt me wel gecompliceerd of je het gietdeel nog uit een mal krijgt. Ik ben zelf wel verrast over het resultaat: je ziet er veel meer van dan ik had verwacht en het is redelijk goed te doen. Terwijl je het maakt begrijp je de 1:1 constructie ook weer veel beter.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #669 Gepost op:
20 October 2015, 14:50:50 »
zet ff een tekening met maten op HAF
dagje vrij.
Ben nu bezig met een Werps CHA , die is ook erg leuk om te bouwen.
Zit iets meer diepgang in dan MK en Philo zeg maar
«
Laatst bewerkt op: 20 October 2015, 14:53:12 door roadster36
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #670 Gepost op:
21 October 2015, 14:15:52 »
Kleine update. Wel veel werk. De gaten in de voetplaat voor de krikken moesten nog dicht worden gezet. Een eerdere poging met soldeer was geen succes, daarvoor waren de gaten te groot. Nu maar een paar stoppen gemaakt, die precies in de gaten pasten en die erin gesoldeerd. Vervolgens een uur nabewerken: vijlen, snijden en het glasvezelpotlood, maar nu is het voldoende glad. Daarna de spatborden boven de bogie en de trappen weer terug gezet onder de voetplaat. De trappen krijgen allemaal nog een dwarssteun. Deze blijken op de 2104 in het NSM ook te zitten.
Zie de schuine steun zowel op de lok- als op de tendertrap
en de rechte op de trap in het midden.
Gaatjes plamuren:
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #671 Gepost op:
22 October 2015, 00:07:02 »
De trapjes een steun gegeven:
De achterste een schuine en de middelste een rechte
En de gaten in het chassis van binnen dichtgezet met een dun plaatje messing. Dit omdat er geen vrije doorkijk was, omdat hier tussen de frameplaten de vuurkist zat:
Nu nog ter hoogte van de klinknagel in het chassis een verticaal pijpje dat naar de zijkant open is als imitatie van de afvoerleiding voor spoelwater van de ketel.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
guest7823
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #672 Gepost op:
22 October 2015, 00:15:21 »
Spoelwater ??. Ik gok dat je de spuileiding bedoelt. Het is een stoomloc, geen afwasmachine
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #673 Gepost op:
22 October 2015, 00:21:46 »
Het is gewoon een stoomreiniger. Jullie gebruiken hem verkeerd.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
guest7823
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
«
Reactie #674 Gepost op:
22 October 2015, 00:24:33 »
Grrrrrr, moet ik nou weer op zoek naar dat plaatje van die stoomloc in Rotterdam die na '58 nog gebruikt werd om spoorgroeven van sneeuw / ijs te ontdoen .......
(was volgens mij ook geen 2100)
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
Vorige
-
Volgende
-
1
...
43
44
[
45
]
46
47
...
66
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100