Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264639 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #630 Gepost op: 18 September 2015, 18:11:28 »
De twee remhandels zijn boven de treinrem  (zo te zien de Knorr variant van de Westinghouse No.4) en daar onder de locrem.

Het "Grote blok met wiel" ziet er uit als een mechanische smeerpers, het wieltje wordt zo te zien aangedreven met een stang die naar vore gaat en van daar waarschinlijk naar beneden gaat om de beweging van de koppelstang op te pakken.

Van de twee meters lijkt de meter met twee wijzers de duplexmeter voor de luchtrem te zijn, al is de stad niet normaal voor de Westinghouse variant (maar kan anders zijn voor Knorr, maar dat mag Paul je vertellen)

mvg,

Rick

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #631 Gepost op: 18 September 2015, 22:16:18 »
Gevonden; het apparaat waar Ivo naar vraagt is inderdaad een smeerpers, oftewel een Michalk smeerpomp; zie Labrijn afb. 296, en in het tekst-deeltje p. 185. De kooi die er bij de 2104 omheen zit, en op bovenstaande foto niet, staat ook op de afbeelding in Labrijn.
'De Michalk smeerpomp bestaat uit  enige aan elkaar gelijke kleploze smeerpompjes bevestigd aan een voetstuk, waarin het aandrijfmechaniek is aangebracht en waarop boven elk pompje een glazen oliereservoir C is geplaatst.' Die reservoirs zijn dus die dingen bovenop die op de 2104 in een soort kooi staan.
'Elk pompje bedient twee oliepersleidingen.'
De stang die van het zichtbare wieltje recht richting de voorzijde van de loc loopt, is een hefboom 'die door een der draaiende delen van de locomotief in een slingerende beweging wordt gebracht.' Het scharnierpunt is inderdaad te zien (toevallig liggen verbindingsstang en hefboom op de foto net in elkaars verlengde). De verbindingsstang loopt zo te zien via de voorkant van het machinistenhuis naar buiten. Sluit hij daar ergens op een stang naar het drijfwerk aan?
« Laatst bewerkt op: 18 September 2015, 22:29:20 door janw »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #632 Gepost op: 19 September 2015, 00:53:02 »
Ja, kijk maar in het 2100 boek. Zowel op de tekeningen als op de foto's waarop het rechter achterwiel is te zien, zie je een kleine excentriek zitten met een stang naar voren, die weer aansluit op een stang naar boven aan de voorkant van het machinistenhuis, voor zover te zien onder die smeerpers. Fijn ook te lezen dat elke pomp twee leidingen aanstuurt, dus daarmee hebben alle 6 naar voren lopende leidingen een voeding.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #633 Gepost op: 20 September 2015, 19:48:54 »
Ipv voortgang te boeken met de 2100 heb ik afgelopen 2 avonden me een ongeluk gepoetst aan messing deurbeslag. Dat had ik vermoedelijk al een behoorlijk aantal jaren (5 +) niet meer gedaan. Resultaat is dat ik het op de brievenbus ook niet meer goed krijg. De oxidatie aan de bovenrand is dusdanig diep dat je eigenlijk eerst een stuk erof zou moeten halen. Met poetsen ben je oneindig lang bezig.

Maar ik heb weer wat meer respect voor de messing poetsers van stoomloks en begrijp Paul nog beter dat je veiligheden niet wilt poetsen (begreep ik al).

Waarom dat poetsen? De voordeur is voor het eerst in 11 (!) jaar weer eens geschilderd en dus moest het beslag ook:





Nu weer verder met de 2100.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #634 Gepost op: 20 September 2015, 19:54:11 »
Beslag d'r af en ....... lappenschijf

en verder .........

"I saw a red door and I want it painted black"
 
;D
« Laatst bewerkt op: 20 September 2015, 19:58:09 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #635 Gepost op: 20 September 2015, 20:17:00 »
Heeft dat rood niet iets van de Galatea op de video link die je doorstuurde van een rit in Cumbria. Prachtige video trouwens, ik zou haast die loks eens in model gaan maken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #636 Gepost op: 24 September 2015, 15:46:00 »

Uitsnede 2100 tekening Harterink & Mook

Dit is alles wat ik (maar jij dus ook ;) ) heb

Verder: 2100 boek Henken, blz 29 bovenaan
« Laatst bewerkt op: 24 September 2015, 15:58:39 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #637 Gepost op: 24 September 2015, 19:30:42 »
Ja, inmiddels weer gevonden. Je ziet hier de zuiger, drijfstang en excentriekstang met vork en die vork zit aan de onderkant van de schaar. Schuiven staan er dus niet op en ook niet koppeling schuifstang, voorloopstang etc.

Bedankt voor het plaatje hier.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #638 Gepost op: 25 September 2015, 01:03:31 »
De tekening en het stuk waar het mij om gaat:



Overigens nog een interessante tekening gevonden:



Michalk's smeerpers. Dit apparaat zagen we dus op de foto's van het machinistenhuis rechts boven het ganghendel.

Verder het remwerk afgemaakt:



En daarna het geheel weer gestript om te beginnen met het chassis af te bouwen. Er zat me al langer iets niet helemaal lekker: ergens aan de voorkant zat er iets scheef:



Na veel puzzelwerk heb ik besloten toch de voorkant van het chassis uit elkaar te halen, want daar moet ergens de oplossing zitten. En die is gevonden. Er lopen 2 dikke messing verstevigingsplaten onder de voetplaat en die zat rechts aan de voorkant niet goed op elkaar gesoldeerd. Daardoor pastte de gebogen voorkant van de voetplaat niet goed meer op de chassisbalken eronder en moest de bufferbalk wel iets scheef worden gemonteerd. Dat ga ik morgen wel proberen te maken:




O ja, de bedoeling is dat ik de kale ruimte tussen de chassisplaten en de ketel wat invulling ga geven:




mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 25 September 2015, 15:53:23 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #639 Gepost op: 29 September 2015, 00:40:22 »
Het chassis staat sinds afgelopen vrijdagavond helemaal recht, maar nu ben ik vergeten daar foto's van te maken. Ik ben alweer verder met de volgende bouwgroep die ik volledig van scratch moet maken. Philotrain is de volledige binnenliggende schuifbeweging vergeten en daar zit toch echt straks anders een gapend gat. Werkend maken ga ik niet proberen, maar imitatie schuifbeweging moet toch lukken. Het begint al dat achter de voet van de rookkast de cylinders en schuiven nog uitsteken tussen de chassisplaten:



Is hier te zien op de NSM 2104. Je ziet ook de schuifdeksels aan de bovenkant zitten en de schuifstangen lopen in neutrale stand op de zelfde hoogte als de voetplaat.

Ik ben begonnen met de bovenbekleding van de schuiven. De maten zijn goed uit de tekeningen in het 1700 boek te halen:



Messing strookje in vorm buigen en tussen de opstaande randen van de voetplaat passen.



En het moet aansluiten tegen de rookkaststeun:



Op de middelste foto zie je ook de chassisplaten. Het chassis is smaller dan het in 1:87 zou moeten zijn, omdat de modelwielen eigenlijk te breed zijn. De balken zouden onder de voetplaat moeten zitten.

Vervolgens de voorkant van de cylinders en schuiven gemaakt:



en daar wel op schaal de schuifdeksels en de cylinderdeksels op gesoldeerd:



Deze plaat is te smal door te weinig ruimte van het chassis. Je ziet dat aan de cylinderdeksels die aan de zijkanten zijn afgevijld om passend te maken. Deze deksels waren in het midden ook niet rond vanwege de plaatsing van de cylinders. Hier zie je straks nauwelijks nog iets van. Ik vind dit wel prima.

Dan de gaten afgetekend voor de schuifstangen en de zuigerstangen en de gaten voor de bevestigingsbouten van de 4 deksels en vervolgens geboord:



Morgen verder met het plaatsen van de imitatie boutkoppen en dan de schuifstangen. De leibanen voor de kruiskop worden aan de onderkant niet door mij gemaakt, want die komen dan regelmatig in aanraking met de achterste bogiewielen.

Om het af te leren, dat je er straks toch nog iets van ziet:




mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 29 September 2015, 00:42:53 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #640 Gepost op: 30 September 2015, 01:23:26 »
Een foto van het rechtgezette chassis had ik eerder beloofd:



Vast nog wel iets scheefs te zien, maar ik heb het uitgebreid nagemeten en het zit nu voor mij goed genoeg.

Vanavond verder gegaan met het binnenliggend drijfwerk. Eerst de bouten op de schuif- en cylinderdeksels nagebootst door in de gaten 0,3mm en 0,5mm draad te solderen en vervolgens ver af te vijlen:



Hier alleen de schuifdeksels.

Dan de schuifstang die direct aan de schuif zit in de opening gezet. Dit is 0,6mm buis. Vervolgens een stukje eromheen gezet, waar de voorloophefboom aan vast wordt gezet en uit nieuwzilver strip heb ik de geleiding van de schuifstang gemaakt. Die zitten nog niet vast, maar voor het idee (en de onderste zijn hier ook nog niet te zien. In het echt is dit één onderdeel:







Daaromheen komt dan de voorloophefboom en bovenaan de schaarstang naar de schaar. Onderaan wordt de voorloophefboom via de verbindingsstang verbonden met de kruiskop, maar ik weet niet zeker of ik dat allemaal ga namaken, omdat dat ook in de weg gaat zitten voor de bogie. De bovenste leibaan met de 2 smeerpotjes ga ik er wel in zetten en waarschijnlijk de schaarstang ook. Nu alleen nog een aannemelijke stand van de linker en rechter schuifbeweging en aandrijving kiezen. Het geheel staat wel neutraal (zie de stand van de tuimelhefboom die aan het ganghendel vastzit).

mvg,
Ivo

Benamingen:

« Laatst bewerkt op: 30 September 2015, 16:53:49 door Ivo tB. Reden: terminolgie verbeterd en figuur toegeveoegd »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #641 Gepost op: 03 October 2015, 01:39:53 »
Een kleine update voor de trouwe lezers.

Vanavond verder gewerkt aan de schuifbeweging. Ik heb nu de schuifstang goed opgehangen en een gaatje geboord daar doorheen, zodat de voorloophefboom daaraan kan worden gezet. Die heb ik gemaakt van een stukje messing staf van 0,6 * 1,0mm en daartegen aan een paar dunne strips. De voorloophefboom zit namelijk om de schuifstang heen en zit beweegt in lengterichting gezien precies in dezelfde lijn als de schuif. Dat geldt ook voor de schaarstang, die boven de schuifstang aan de voorloopstang zit gemonteerd.

Paar plaatjes:



Hier zie je de schaarstangen vastzitten aan de voorloophefbomen. Ook de schaarstangen zitten met een vork om de voorloophefboom heen en die zit weer om de schuifstang.

Ik moet nu de ketelsteun in het midden nog wegfrezen, want dat is in model een steun, maar het zijn er twee aan de zijkanten. Tussen deze steun lopen de schaarstangen door en ik meen dat ook de scharen tussen deze steunen zitten.





Het aardige is dat dit allemaal kan bewegen. Alleen de schuifstang zit vast, maar de andere 2 zouden kunnen meebewegen.

Alleen wordt dat een probleem aan de onderkant, want daar zit de bogie in de weg, althans de wielen.

Van onderen:



Met de ketel erop zie je er nog steeds aardig wat van. De schaarstangen lopen nu schuin naar beneden, omdat ik nog een tussenruimte in de ketelsteun heb gefreesd.




mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #642 Gepost op: 03 October 2015, 21:26:20 »
Mooi hoor Ivo

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #643 Gepost op: 03 October 2015, 23:51:48 »
Mooi werk en inspirerend bovendien. Over een tijdje heb ik ook een kale 2100 in huis, er valt op diverse plekken nog een hoop te pimpen. Ik lees aandachtig mee!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #644 Gepost op: 05 October 2015, 00:14:44 »


Doen?  ;)

Denk het niet. Voorste drijfas wordt nu met een worm aangedreven. Dan moet ik een aandrijving in de tender maken om deze krukas in te passen. Misschien iets voor de nieuwe kit.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*