Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:41:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 15:05:43
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door NL-modelspoor
Vandaag om 15:00:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Roco 2400, h0 door Ben
Vandaag om 14:13:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 269640 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #660 Gepost op: 06 October 2015, 22:23:41 »
Bedankt! Zal eens kijken of ik een aantal stukjes u-profiel in de gewenste bocht kan buigen. Draadje door de schaarstang op de juiste plek en de stang kan heen en weer in de schaar. Hoeft allemaal niet, maar is wel aardig om te proberen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #661 Gepost op: 09 October 2015, 23:56:51 »
Goed, een begin met de schaar gemaakt. Eerst eens de boogstraal uitgezet en stukje bij beetje een u profiel in de juiste vorm gebogen. Is lastig want het u profiel wil best buigen, maar niet in de breedte. Toch lukt dat wel. Vervolgens de lengte van de schaarstangen bepaald en de plekken van de gaatjes aangetekend. Dus de plek waar de schaarstang in de schaar moet komen en daar nog weer achter het bevestigingspunt voor de instelling van de schaar.



Met het vastmaken van de schuifstangen en dan vooral de geleiding daarvan vond ik dat er teveel soldeer op een schuifdeksel was komen te zitten. Die is nu ook weer even losgemaakt.

Weinig tijd gehad afgelopen week en volgende week wordt het niet veel beter, dus voortgang zal langzaam zijn.

Ik heb nu wel op de tekening in het 1700 boek goed bekeken hoe nu de scharen in het midden zijn opgehangen. Er zit een steun die schuin naar beneden wegloopt en vervolgens op de balk/beugel zit, waar ook de leibanen van de kruiskop mee zijn bevestigd.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #662 Gepost op: 18 October 2015, 14:36:07 »
Deze week weinig tijd gehad om iets te doen. Gisteravond dan maar eens geprobeerd de scharen in elkaar te zetten en te kijken hoe die nu in het model terecht komen Met een stukje 0,6 * 1,0mm messing staf de bovenkant aan elkaar verbonden, zodanig dat de schaarstang met een dikte van 0,6mm daar nog tussen past en aan de onderkant een stukje eraan gesoldeerd waar de excentriek stang aan zou moeten komen. Dat gaat alleen niet vanwege de wormaandrijving op het voorste drijfwiel in model.

Ik ben redelijk tevreden, alleen zit het draaipunt van de scharen mogelijk een fractie te ver naar achteren. De ophanging van de scharen zit met een gietstuk waar aan beide kanten van de scharen een lagerbok op is gezet. Het gietstuk steekt schuin naar voren en rust daar op een dwarsbalk tussen het chassis, waar ook de bovenste leibanen van de kruiskoppen aan vast zit. Eens kijken of ik daar iets overtuigends van kan maken. Als ook de bovenste leibanen zijn geplaatst is het imitatie binnenliggend drijfwerk wat mij betreft klaar. De kruiskoppen en de onderste leibanen gaan het achterste wiel van de bogie raken in bogen, dus dat laat ik weg.

De schaarstangen staan nu in de neutrale positie, net als de hefbomen die de stand van het ganghendel overbrengen naar de schuifbeweging.

Foto's:





De bovenbouw past nu niet meer op het chassis. De ketelsteun hoort te bestaan uit 2 ketelsteunen, aan beide kanten van de schaarstangen een. Die zal ik eens gaan maken:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #663 Gepost op: 18 October 2015, 15:13:12 »
schandalig mooi Ivo, schaam je.  ;D
« Laatst bewerkt op: 18 October 2015, 15:17:33 door janw »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #664 Gepost op: 20 October 2015, 00:19:35 »
De ketelsteun heb ik toch maar eraf gesoldeerd en daarna heb ik de ruimte gemeten die nodig is voor de schaarstangen. Daarna heb ik de ketelsteun, nu als ketelsteunen teruggezet en aan de buitenzijde verbreed, zodat deze strak naast de chassisbalken komen te zitten. En nu past het geheel. Daarna heb ik de tekeningen nog maar eens goed bestudeerd en besloten de bovenste leibanen te maken en op te hangen aan een dwarsbalk. Van deze leibanen zie je straks vrijwel niets, waardoor ik met een gerust hart besloten heb geen kruiskoppen en dergelijke meer te maken. Maar ik heb de dwarsbalk van de leibanen nodig om de ophanging van de scharen te maken.

Maar eerst de leibanen met dwarsbalk:



Dit is van boven nog te zien, maar met de schuine inkijk straks nauwelijks. Daarna ben ik de steunen gaan maken voor de ophanging van de scharen. Dit zijn een soort gegoten profielen die schuin naar boven steken. Er zit er een in het midden tussen de scharen en aan beide zijkanten zit er ook een. Ik heb deze gemaakt door 3 stukjes messing in de juiste vorm te vijlen en vervolgens een strookje latoenkoper van 0,1mm (bedankt Ewout) erom heen te solderen. Daarna erboven op nog een buisje waar de as doorheen kan. Om de as moet eigenlijk een beugel die met 2 bouten wordt vastgezet, maar dat komt misschien later.

De 3 steunen:



En in het binnenliggende drijfwerk op de dwarsbalk gesoldeerd. De hoogte is eenvoudig, omdat als de schaarstangen in het midden van de scharen zitten staat het schuifmechanisme neutraal en lopen de schaarstangen horizontaal, dus evenwijdig aan de leibanen:



Vervolgens kun je dit bouwonderdeel tussen de frameplaten schuiven en dan ziet het er als volgt uit:









Nu nog even puzzelen wat een geloofwaardige positie is van de scharen en de voorloophefbomen en dan is het wel af. Ik zie alleen aan de achterkant van de scharen nog een gaatje waar een stang naar beneden moet komen voor de bediening. Die hang ik er nog wel in.

Dan nu weer verder met de afbouw van het chassis: gaten dichtmaken in de voetplaat, trapjes weer aanbrengen en spatborden boven de bogie. Als laatste is dan het ketelfront aan de beurt en kan het eindelijk naar de spuiterij.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #665 Gepost op: 20 October 2015, 10:33:22 »
Tjonge, toch echt mooi hoor! (y)
Spoor 0 adept

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #666 Gepost op: 20 October 2015, 11:06:07 »
Mooi hoor , (kan ik al 2 van die setjes bestellen ?  ;D)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #667 Gepost op: 20 October 2015, 11:56:41 »
Tis weer ouderwets Philopimpen  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #668 Gepost op: 20 October 2015, 12:17:36 »
Gewoon scratchbuilding. Stukjes messing plaat van de randen van het etswerk van Gert van zijn DII, messing buis en staf van Albion, stripjes metaal van Bavaria en restjes 1mm u-profiel van goederenwagen kits en verder veel geduld. Hebben jullie allemaal. Het enige wat ik me kan bedenken is om er een gietdeel van te laten maken. Dat lijkt me wel gecompliceerd of je het gietdeel nog uit een mal krijgt. Ik ben zelf wel verrast over het resultaat: je ziet er veel meer van dan ik had verwacht en het is redelijk goed te doen. Terwijl je het maakt begrijp je de 1:1 constructie ook weer veel beter.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #669 Gepost op: 20 October 2015, 14:50:50 »
zet ff een tekening met maten op HAF ;D

dagje vrij.
Ben nu bezig met een Werps CHA , die is ook erg leuk om te bouwen.
Zit iets meer diepgang in dan MK en Philo zeg maar ;D
« Laatst bewerkt op: 20 October 2015, 14:53:12 door roadster36 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #670 Gepost op: 21 October 2015, 14:15:52 »
Kleine update. Wel veel werk. De gaten in de voetplaat voor de krikken moesten nog dicht worden gezet. Een eerdere poging met soldeer was geen succes, daarvoor waren de gaten te groot. Nu maar een paar stoppen gemaakt, die precies in de gaten pasten en die erin gesoldeerd. Vervolgens een uur nabewerken: vijlen, snijden en het glasvezelpotlood, maar nu is het voldoende glad. Daarna de spatborden boven de bogie en de trappen weer terug gezet onder de voetplaat. De trappen krijgen allemaal nog een dwarssteun. Deze blijken op de 2104 in het NSM ook te zitten.



Zie de schuine steun zowel op de lok- als op de tendertrap



en de rechte op de trap in het midden.

Gaatjes plamuren:





mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #671 Gepost op: 22 October 2015, 00:07:02 »
De trapjes een steun gegeven:



De achterste een schuine en de middelste een rechte

En de gaten in het chassis van binnen dichtgezet met een dun plaatje messing. Dit omdat er geen vrije doorkijk was, omdat hier tussen de frameplaten de vuurkist zat:



Nu nog ter hoogte van de klinknagel in het chassis een verticaal pijpje dat naar de zijkant open is als imitatie van de afvoerleiding voor spoelwater van de ketel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #672 Gepost op: 22 October 2015, 00:15:21 »
Spoelwater ??. Ik gok dat je de spuileiding bedoelt. Het is een stoomloc, geen afwasmachine  :D

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #673 Gepost op: 22 October 2015, 00:21:46 »
Het is gewoon een stoomreiniger. Jullie gebruiken hem verkeerd. ::)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #674 Gepost op: 22 October 2015, 00:24:33 »
Grrrrrr, moet ik nou weer op zoek naar dat plaatje van die stoomloc in Rotterdam die na '58 nog gebruikt werd om spoorgroeven van sneeuw / ijs te ontdoen .......   >:(

(was volgens mij ook geen 2100)