Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Had de NS4903 rangeerlicht? door odaoda
Vandaag om 09:28:59
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 08:51:08
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 08:34:12
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:15:18
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 272107 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #420 Gepost op: 19 September 2012, 09:42:11 »
Stephan,

Op pagina 1 van dit draadje in 2010:

Vanavond heb ik ook van GM&S de deze week bestelde wielen binnen. En inderdaad met lagers, krukken en krukafdekplaten:



Dat was nog eens 64 Euro

En de al eerder gekochte aandrijving van een Fleischmann Br24



Wordt weer een kostbaar grapje: NS 2100, 325 euro voor de kit, 64 euro voor de wielen en 125 euro voor de aandrijving. Dus voor 514 euro kunnen we beginnen met bouwen. Maar dan heb je ook iets. En deze kun je in het spoorwegmuseum nog bekijken.

mvg,
Ivo

Een nieuwe Flm aandrijving zal nu nog wel iets duurder zijn en Karst heeft laten zien dat een Roco Br24 aandrijving ook in de tender past. Misschien zelfs nog iets beter.

NS stoom is gewoon duur. Het goedkoopste is een DJH kit in elkaar zetten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11728
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #421 Gepost op: 19 September 2012, 10:04:05 »
NS stoom is gewoon duur. Het goedkoopste is een DJH kit in elkaar zetten.

Idd, dure hobby. Een Dido 8600 + Flm onderstel is volgens mij net wat goedkoper dan DJH..  ;)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #422 Gepost op: 04 April 2013, 20:52:42 »
Idd, dure hobby. Een Dido 8600 + Flm onderstel is volgens mij net wat goedkoper dan DJH..  ;)

Het kan natuurlijk wel iets goedkoper als je het meeste zelf maakt. ;)
Ik ben daarom van de week maar eens gestart met het maken van wat etstekeningen van de NS 2100 op basis van een tekening van de NVM. Het past wel niet helemaal in dit Philotrain draadje, maar ach.








Dat is nog lang niet alles, maar het begin is er.
De tekeningen van de NVM zijn wel aardig gedateerd en gaan zeker niet uit van het maken van etsdelen. Dankzij de foto's in dit draadje kan ik wat spieken hoe dat bij de Philo's zit.


Ik heb ook een vraag aan de Philo bouwers: Weet iemand wat de straal is van de spatborden boven de bogiewielen? Volgens de NVM tekening zouden deze een straal moeten hebben van 8mm, maar als ik daar een wiel van 10mm doorsnee in teken lijkt dat wel erg ruim te vallen.

Groet,
Gerrit

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #423 Gepost op: 04 April 2013, 21:23:28 »
Geen idee hoe nauwkeurig de NVM tekeningen zijn ,maar een Harterink en Mook zit ook een tekening van de 2100

DEUVM

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #424 Gepost op: 04 April 2013, 22:08:03 »
Je hebt boven de bogiewielen soms kappen en soms spatborden. De spatborden hebben bij NS loks meestal een ruim grotere straal dan het wiel, de kappen niet. Nu hebben de 2100en zonder, met spatborden én met kappen gereden. Hangt er dus vanaf welk nummer en welk tijdperk je de lok wilt inzetten. In het 2100 boek valt me op dat ook bij de 2100 de spatborden vrijwel hetzelfde middelpunt lijken te hebben als het wiel. Dus een veel grotere straal is onwaarschijnlijk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #425 Gepost op: 04 April 2013, 22:54:58 »
Ivo, ik snap niet echt wat het verschil is tussen kappen en spatborden. Bedoel je met spatborden de exemplaren met gesloten buitenzijde?
Waarschijnlijk kan ik niet een te kleine maat aanhouden i.v.m. het aanlopen bij wat krappere modelbaanbogen. Dat zijn zo de concessies die je moet doen bij een model dat niet alleen staat mooi staat te wezen in een vitrine.

Groet,
Gerrit

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #426 Gepost op: 04 April 2013, 22:57:32 »
Bogiewielen moeten 11mm zijn, geen 10. Dat heeft Philo gedaan om het ding door de boog te krijgen... zie draadje hoe ik dat opgelost heb ;)

En dan is het verschil al een stuk minder :D

Grtzz,

Karst, die binnenkort de 2100 gaat afmaken.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #427 Gepost op: 04 April 2013, 23:04:23 »
dit ziijn spatborden (overigens hier op een 3500)

met kappen bedoelt Ivo rechte strips die boven de wielen zitten.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2013, 23:06:35 door roadster36 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #428 Gepost op: 04 April 2013, 23:38:10 »
Klopt, dat bedoel ik met kappen. Lees het 2100 boek van Paul Henken. Ik zou dat sowieso naast de NVM tekeningen willen hebben om een en ander goed te interpreteren.

mvg,
Ivo

P.S., op dit moment staat mijn 2100 voor augustus in de planning om in elkaar te zetten.
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #429 Gepost op: 04 April 2013, 23:39:26 »
Oeh.... dan moet ik opschieten ;) :P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #430 Gepost op: 04 April 2013, 23:56:01 »
Hangt ervan af of je de 2100 op Ontraxs 2014 of 2015 wilt inzetten. Op dit moment heb je een hele forse voorsprong. Ik moet nog eens nadenken hoe de Roco aandrijving in elkaar moet en hoe ik die mooie koppelstang kapjes maak voor in de voetplaat boven de voorste as. En ik voel een aandrang om enigzins iets van het binnenliggende drijfwerk erin te maken. Anders lijkt het wel erg kaal. Kortom, jij hebt tijd zat  ;D

mvg,
Ivo

P.S., daarbij moedigt Gert me aan om een aantal andere projecten eens af te ronden  :P
mvg,
Ivo

*

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #431 Gepost op: 04 April 2013, 23:59:19 »
Voor de kapjes mag je altijd een keer langskomen. Of je moet er een draaibankje voor willen aanschaffen :P :D

Roco aandrijving is echt een eitje, supersimpel kan eigenlijk niet fout ;)

Grtzz,

Karst

[Edit]

Drijfwerk is goed te doen. Plenty ruimte en in de etsen zijn de cylinders en schuiven al aangeduid. Ik heb ze gebruikt om de vering van de bogie in aan te brengen. Niet meer dan een illusie, maar beter dan een lege ruimte.

[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 05 April 2013, 00:01:20 door Karst Drenth »

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #432 Gepost op: 05 April 2013, 00:33:19 »
Klopt, dat bedoel ik met kappen. Lees het 2100 boek van Paul Henken. Ik zou dat sowieso naast de NVM tekeningen willen hebben om een en ander goed te interpreteren.

Helaas heb ik dat boek niet en is ook niet meer te koop. :'(
Zal het dus moeten doen met de foto's die ik op het internet vind en misschien een bezoekje aan het spoorwegmuseum.

Groet,
Gerrit

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #433 Gepost op: 05 April 2013, 00:36:57 »
ach kom op.
googel ff en je hebt hem ;D
of bij Molekamp in Houten

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #434 Gepost op: 29 July 2013, 22:14:03 »
P.S., op dit moment staat mijn 2100 voor augustus in de planning om in elkaar te zetten.
Het lijkt echt te gaan gebeuren. Misschien heeft er iemand nog tips voor het volgende:

Ik zit nu net als Karst eerder in dit draadje aan te kijken tegen de gaten in het ketelfront. Daar hoort in het midden de regulateur, die bij mij overigens als etsdeel aanwezig is.
In de andere 2 moet een Gresham and Graven Combination injecteur. Weet iemand of daar ooit een messing gietdeel van is gemaakt? Daarnaast zoek ik nog een remkraan met leidingen. Die had Philotrain vroeger wel als gietdeel. En natuurlijk het ganghendel. Dat zit er ook niet bij, maar daar is wel wat van te maken met een boutje en wat messing stripjes.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik dat graag.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*