Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 18:19:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 459399 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #495 Gepost op: 27 August 2016, 13:35:24 »
Klopt, het is de 3812. Vanmorgen bedacht ik me opeens dat de foto me bekend voor kwam, en na even teruggescrold te hebben kwam ik deze tegen:



Hier had de maker wel een nummer opgeschreven. Zelfde loc, zelfde locatie, alleen hier met personeel. En ik blijf het zeggen, wat mij betreft is dit de ultieme 3700. Zonder al dat 19e eeuwse koper- en messingwerk, gewoon lekker basaal, vuil, afgeragd, austerity-tender er achter en karren maar.  (y)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 13:47:03 door NS8714 »

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #496 Gepost op: 27 August 2016, 13:57:22 »
En ik blijf het zeggen, wat mij betreft is dit de ultieme 3700.

Voor een zo verstandig en wijs mens kan je soms HEEEEEELE rare dingen zeggen  ;D

Desalniettemin wil Kniesoor deze scan graag in hoge resolutie hebben  ;)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #497 Gepost op: 27 August 2016, 14:19:56 »
Ultiem in de zin van "de allermooiste" of ultiem in de zin van "laatste uitvoering"?
Ik hou het bij de uitvoering van de heren Beyer en Peacock. Met die tender is een 3700 net zo uit het evenwicht als een BR 23.

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #498 Gepost op: 27 August 2016, 14:30:45 »
De allermooiste. Je ziet er een werkzaam leven aan af, ontdaan van alle poeha, een volwassen geworden locomotief. Maar goed, alle poezie ter zijde, ik ga weer verder scannen  :)

Eelco

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #499 Gepost op: 27 August 2016, 14:50:50 »
De 1201 is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Dordrecht. Bovenleidingsmasten kloppen exact met die op onderstaande foto van mij. Genomen op 310879 met 1122, Plan V en Plan U op een plaatje.

« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 15:04:14 door spoorzeven. Reden: Foto toegevoegd »
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #500 Gepost op: 27 August 2016, 14:53:08 »
Top, dat noteer ik direct  (y)

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #501 Gepost op: 27 August 2016, 15:06:32 »


De allermooiste. Je ziet er een werkzaam leven aan af, ontdaan van alle poeha, een volwassen geworden locomotief.

Misschien als ze het consequent hadden gedaan, messing sierbogen op de wielkasten er af, omkleding veiligheidskleppen d'r af, maar in deze vorm ...... geen vlees en geen vis (en een vegetariër kan d'r volgens mij ook niks van bakken)
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 15:08:06 door guest7823 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #502 Gepost op: 27 August 2016, 15:29:04 »
Die foto van de 1303 is trouwens bijzonder: die loc is maar een aantal maanden oud geworden. In dienst op 080852 en bij Weesp verongelukt op 190653. De plek waar de loc rijdt, met zo te zien een internationale trein, heb ik nog niet ontdekt.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #503 Gepost op: 27 August 2016, 15:34:06 »
Dat maakt de datering in elk geval makkelijk, toen ik zag dat het de 1303 was, herinnerde ik me die loc ook. Ik kon me alleen de bijbehorende data niet voor de geest halen. Ik zal de data bij de foto plaatsen  (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #504 Gepost op: 27 August 2016, 16:00:20 »
Rest me toch een vraagje over de foto die je hebt geplaatst met dit onderschrift:
NS 4730 Fijenoord 12 juli 1953
Rechts ervan zie je een volwiel voorloop soort,dus van een stomer,alleen zijn de NL stomers die ik zover zag allemaal met spaakwielen.
Hadden NL stomers ook dichte wielen,of is dat dan een buitenlandse loc,en wat deed die daar ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #505 Gepost op: 27 August 2016, 16:01:29 »
De 1201 is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Dordrecht.

Dat is station Dordrecht,100%
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #506 Gepost op: 27 August 2016, 16:13:43 »
Rest me toch een vraagje over de foto die je hebt geplaatst met dit onderschrift:
NS 4730 Fijenoord 12 juli 1953
Rechts ervan zie je een volwiel voorloop soort,dus van een stomer,alleen zijn de NL stomers die ik zover zag allemaal met spaakwielen.
Hadden NL stomers ook dichte wielen,of is dat dan een buitenlandse loc,en wat deed die daar ?
Dat is een NS 4300, een Engelse austeritylocomotief van het type 1'D dat de Britten aan het einde van de oorlog naar de bevrijdde gebieden op het continent verscheept hebben. De NS heeft deze locs op grote schaal in dienst gehad.

Dus het was een buitenlandse loc in die zin dat ze niet specifiek voor de NS of voorlopers is ontworpen, maar voor de War Department, maar in dit geval betreft het dus wel een loc in dienst van de NS.
***** ****

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #507 Gepost op: 27 August 2016, 16:46:39 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #508 Gepost op: 27 August 2016, 17:18:19 »
32 foto's gescand, lichtelijk bewerkt en toegevoegd aan www.flickr.com/spoorwegarchief

Lekker op stoom dus:



NS 3925 te Venlo op 18 april 1954

Dit is alles uit 1954, blijven een deel foto's uit 1953 over. Dat zal vermoedelijk volgend weekeinde worden. Dan kan ik nu in alle rust de reeds gemaakte scans gaan sorteren.

Eelco

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #509 Gepost op: 27 August 2016, 17:53:32 »
Mooie foto's, bedankt dat je ze toegankelijk maakt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)