Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door Mark D.
Vandaag om 20:42:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 19:37:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:08:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:58:41
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 07:56:30
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:32:09
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 490755 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #495 Gepost op: 27 August 2016, 13:35:24 »
Klopt, het is de 3812. Vanmorgen bedacht ik me opeens dat de foto me bekend voor kwam, en na even teruggescrold te hebben kwam ik deze tegen:



Hier had de maker wel een nummer opgeschreven. Zelfde loc, zelfde locatie, alleen hier met personeel. En ik blijf het zeggen, wat mij betreft is dit de ultieme 3700. Zonder al dat 19e eeuwse koper- en messingwerk, gewoon lekker basaal, vuil, afgeragd, austerity-tender er achter en karren maar.  (y)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 13:47:03 door NS8714 »

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #496 Gepost op: 27 August 2016, 13:57:22 »
En ik blijf het zeggen, wat mij betreft is dit de ultieme 3700.

Voor een zo verstandig en wijs mens kan je soms HEEEEEELE rare dingen zeggen  ;D

Desalniettemin wil Kniesoor deze scan graag in hoge resolutie hebben  ;)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #497 Gepost op: 27 August 2016, 14:19:56 »
Ultiem in de zin van "de allermooiste" of ultiem in de zin van "laatste uitvoering"?
Ik hou het bij de uitvoering van de heren Beyer en Peacock. Met die tender is een 3700 net zo uit het evenwicht als een BR 23.

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #498 Gepost op: 27 August 2016, 14:30:45 »
De allermooiste. Je ziet er een werkzaam leven aan af, ontdaan van alle poeha, een volwassen geworden locomotief. Maar goed, alle poezie ter zijde, ik ga weer verder scannen  :)

Eelco

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #499 Gepost op: 27 August 2016, 14:50:50 »
De 1201 is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Dordrecht. Bovenleidingsmasten kloppen exact met die op onderstaande foto van mij. Genomen op 310879 met 1122, Plan V en Plan U op een plaatje.

« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 15:04:14 door spoorzeven. Reden: Foto toegevoegd »
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #500 Gepost op: 27 August 2016, 14:53:08 »
Top, dat noteer ik direct  (y)

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #501 Gepost op: 27 August 2016, 15:06:32 »


De allermooiste. Je ziet er een werkzaam leven aan af, ontdaan van alle poeha, een volwassen geworden locomotief.

Misschien als ze het consequent hadden gedaan, messing sierbogen op de wielkasten er af, omkleding veiligheidskleppen d'r af, maar in deze vorm ...... geen vlees en geen vis (en een vegetariër kan d'r volgens mij ook niks van bakken)
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 15:08:06 door guest7823 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5663
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #502 Gepost op: 27 August 2016, 15:29:04 »
Die foto van de 1303 is trouwens bijzonder: die loc is maar een aantal maanden oud geworden. In dienst op 080852 en bij Weesp verongelukt op 190653. De plek waar de loc rijdt, met zo te zien een internationale trein, heb ik nog niet ontdekt.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #503 Gepost op: 27 August 2016, 15:34:06 »
Dat maakt de datering in elk geval makkelijk, toen ik zag dat het de 1303 was, herinnerde ik me die loc ook. Ik kon me alleen de bijbehorende data niet voor de geest halen. Ik zal de data bij de foto plaatsen  (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #504 Gepost op: 27 August 2016, 16:00:20 »
Rest me toch een vraagje over de foto die je hebt geplaatst met dit onderschrift:
NS 4730 Fijenoord 12 juli 1953
Rechts ervan zie je een volwiel voorloop soort,dus van een stomer,alleen zijn de NL stomers die ik zover zag allemaal met spaakwielen.
Hadden NL stomers ook dichte wielen,of is dat dan een buitenlandse loc,en wat deed die daar ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #505 Gepost op: 27 August 2016, 16:01:29 »
De 1201 is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Dordrecht.

Dat is station Dordrecht,100%
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #506 Gepost op: 27 August 2016, 16:13:43 »
Rest me toch een vraagje over de foto die je hebt geplaatst met dit onderschrift:
NS 4730 Fijenoord 12 juli 1953
Rechts ervan zie je een volwiel voorloop soort,dus van een stomer,alleen zijn de NL stomers die ik zover zag allemaal met spaakwielen.
Hadden NL stomers ook dichte wielen,of is dat dan een buitenlandse loc,en wat deed die daar ?
Dat is een NS 4300, een Engelse austeritylocomotief van het type 1'D dat de Britten aan het einde van de oorlog naar de bevrijdde gebieden op het continent verscheept hebben. De NS heeft deze locs op grote schaal in dienst gehad.

Dus het was een buitenlandse loc in die zin dat ze niet specifiek voor de NS of voorlopers is ontworpen, maar voor de War Department, maar in dit geval betreft het dus wel een loc in dienst van de NS.
***** ****

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8135
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #507 Gepost op: 27 August 2016, 16:46:39 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #508 Gepost op: 27 August 2016, 17:18:19 »
32 foto's gescand, lichtelijk bewerkt en toegevoegd aan www.flickr.com/spoorwegarchief

Lekker op stoom dus:



NS 3925 te Venlo op 18 april 1954

Dit is alles uit 1954, blijven een deel foto's uit 1953 over. Dat zal vermoedelijk volgend weekeinde worden. Dan kan ik nu in alle rust de reeds gemaakte scans gaan sorteren.

Eelco

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #509 Gepost op: 27 August 2016, 17:53:32 »
Mooie foto's, bedankt dat je ze toegankelijk maakt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)