Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 407526 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #495 Gepost op: 27 augustus 2016, 13:35:24 »
Klopt, het is de 3812. Vanmorgen bedacht ik me opeens dat de foto me bekend voor kwam, en na even teruggescrold te hebben kwam ik deze tegen:



Hier had de maker wel een nummer opgeschreven. Zelfde loc, zelfde locatie, alleen hier met personeel. En ik blijf het zeggen, wat mij betreft is dit de ultieme 3700. Zonder al dat 19e eeuwse koper- en messingwerk, gewoon lekker basaal, vuil, afgeragd, austerity-tender er achter en karren maar.  (y)

Eelco
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016, 13:47:03 door NS8714 »

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #496 Gepost op: 27 augustus 2016, 13:57:22 »
En ik blijf het zeggen, wat mij betreft is dit de ultieme 3700.

Voor een zo verstandig en wijs mens kan je soms HEEEEEELE rare dingen zeggen  ;D

Desalniettemin wil Kniesoor deze scan graag in hoge resolutie hebben  ;)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #497 Gepost op: 27 augustus 2016, 14:19:56 »
Ultiem in de zin van "de allermooiste" of ultiem in de zin van "laatste uitvoering"?
Ik hou het bij de uitvoering van de heren Beyer en Peacock. Met die tender is een 3700 net zo uit het evenwicht als een BR 23.

Dirk

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #498 Gepost op: 27 augustus 2016, 14:30:45 »
De allermooiste. Je ziet er een werkzaam leven aan af, ontdaan van alle poeha, een volwassen geworden locomotief. Maar goed, alle poezie ter zijde, ik ga weer verder scannen  :)

Eelco

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #499 Gepost op: 27 augustus 2016, 14:50:50 »
De 1201 is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Dordrecht. Bovenleidingsmasten kloppen exact met die op onderstaande foto van mij. Genomen op 310879 met 1122, Plan V en Plan U op een plaatje.

« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016, 15:04:14 door spoorzeven. Reden: Foto toegevoegd »
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #500 Gepost op: 27 augustus 2016, 14:53:08 »
Top, dat noteer ik direct  (y)

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #501 Gepost op: 27 augustus 2016, 15:06:32 »


De allermooiste. Je ziet er een werkzaam leven aan af, ontdaan van alle poeha, een volwassen geworden locomotief.

Misschien als ze het consequent hadden gedaan, messing sierbogen op de wielkasten er af, omkleding veiligheidskleppen d'r af, maar in deze vorm ...... geen vlees en geen vis (en een vegetariër kan d'r volgens mij ook niks van bakken)
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016, 15:08:06 door guest7823 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #502 Gepost op: 27 augustus 2016, 15:29:04 »
Die foto van de 1303 is trouwens bijzonder: die loc is maar een aantal maanden oud geworden. In dienst op 080852 en bij Weesp verongelukt op 190653. De plek waar de loc rijdt, met zo te zien een internationale trein, heb ik nog niet ontdekt.
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #503 Gepost op: 27 augustus 2016, 15:34:06 »
Dat maakt de datering in elk geval makkelijk, toen ik zag dat het de 1303 was, herinnerde ik me die loc ook. Ik kon me alleen de bijbehorende data niet voor de geest halen. Ik zal de data bij de foto plaatsen  (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #504 Gepost op: 27 augustus 2016, 16:00:20 »
Rest me toch een vraagje over de foto die je hebt geplaatst met dit onderschrift:
NS 4730 Fijenoord 12 juli 1953
Rechts ervan zie je een volwiel voorloop soort,dus van een stomer,alleen zijn de NL stomers die ik zover zag allemaal met spaakwielen.
Hadden NL stomers ook dichte wielen,of is dat dan een buitenlandse loc,en wat deed die daar ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #505 Gepost op: 27 augustus 2016, 16:01:29 »
De 1201 is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Dordrecht.

Dat is station Dordrecht,100%
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
    • Treinenwereld.eu
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #506 Gepost op: 27 augustus 2016, 16:13:43 »
Rest me toch een vraagje over de foto die je hebt geplaatst met dit onderschrift:
NS 4730 Fijenoord 12 juli 1953
Rechts ervan zie je een volwiel voorloop soort,dus van een stomer,alleen zijn de NL stomers die ik zover zag allemaal met spaakwielen.
Hadden NL stomers ook dichte wielen,of is dat dan een buitenlandse loc,en wat deed die daar ?
Dat is een NS 4300, een Engelse austeritylocomotief van het type 1'D dat de Britten aan het einde van de oorlog naar de bevrijdde gebieden op het continent verscheept hebben. De NS heeft deze locs op grote schaal in dienst gehad.

Dus het was een buitenlandse loc in die zin dat ze niet specifiek voor de NS of voorlopers is ontworpen, maar voor de War Department, maar in dit geval betreft het dus wel een loc in dienst van de NS.
***** ****

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #507 Gepost op: 27 augustus 2016, 16:46:39 »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #508 Gepost op: 27 augustus 2016, 17:18:19 »
32 foto's gescand, lichtelijk bewerkt en toegevoegd aan www.flickr.com/spoorwegarchief

Lekker op stoom dus:



NS 3925 te Venlo op 18 april 1954

Dit is alles uit 1954, blijven een deel foto's uit 1953 over. Dat zal vermoedelijk volgend weekeinde worden. Dan kan ik nu in alle rust de reeds gemaakte scans gaan sorteren.

Eelco

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #509 Gepost op: 27 augustus 2016, 17:53:32 »
Mooie foto's, bedankt dat je ze toegankelijk maakt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)