Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:35:19
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door frans51
Vandaag om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 19:09:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57

Auteur Topic: Wattenbach/baan van Noah - (Baanplan N )  (gelezen 42720 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: Baan van Noah
« Reactie #30 Gepost op: 28 January 2007, 12:49:04 »
@ferdinand ik snap dat je zo even geen mogelijkheid ziet voor een tweede verbindingsspoor tussen de schaduwstations. Dit komt volgensmij omdat je een foutje hebt gemaakt met de eerste. want jou spoor takt boven en onder aan in de uitrij richting. Een trein zal dus als die van A naar B wilt eerst links rijden naar beneden moeten, het zelfde geld als je anders om rijd.

Oplossing; één verbindingsspoor dat op de tekening verticaal van B naar A loopt, op de plek van het huidige spoor maar dan rechts aftakt van het doorrijspoor van B en niet zoals nu links aantakt op dat spoor.
Dan nog een spoor dat aan de onderkant van A aftakt, een 180% bocht naar rechts maakt en zo weer aan de linker kant op het doorijspoor van B aantakt. Dat is dan dus op de zelfde plek waar je huidige verbinding dat doet.

Ik hoop dat je het kan volgen groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 January 2007, 23:14:06 »
Hallo Michiel, ik ben bang dat ik vandaag iets te blond ben ??? ;D

Ik heb je verhaal een paar keer doorgelezen, maar als ik het zo begrijp kom ik telkens op het verkeerde spoor uit, als ik de spoor doortrek wat ik in gedachte had dan zat ik bij spiraal goed ( stijgende spoor ) maar bij spiraal B kwam ik ook op het stijgende spoor terecht

Denk niet dat je me snap wat ik bedoel maar ga nog verder puzzelen

alvast bedankt groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 28 January 2007, 23:17:19 »
Zal het proberen :D , als ik het goed begrijp heeft jouw schaduwstation 1 niveau (30 cm onder werkblad) , als je nu rechts , waar die 2 bochten liggen welke weer terug gaan naar beide spiralen, dit gewoon door laat lopen dan kun je rechts ook nog opstelsporen leggen, zo heb je dus boven opstelsporen liggen, deze laat je allemaal doorlopen rechts de bocht door , dan naar beneden, en dan weer naar links naar het andere spiraal.
Oftewel waarom 2 aparte schaduwstations als je het met 1 mooie grote af kunt

Qua maatvoering wordt mijn baan ongeveer gelijk aan die van jou, en ik wil het op bovenstaande manier doen, puur om zo lang mogelijke opstelsporen te krijgen

zoiets

Hallo Biem, wat jij voorstel gaat wel ( althans zoals ik het nu in gedachten heb  ;D), alleen krijg ik 2 omloopsporen die over de gehele tafel  rond loopt

Ik ga er morgen aan beginnen en zal het plaatsten

groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 28 January 2007, 23:20:44 »
Hallo Michiel, ik ben bang dat ik vandaag iets te blond ben ??? ;D

Maakt nie uit ik mail je wel even, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 29 January 2007, 20:37:01 »
Bedannkt Michiel, heb je voorbeeld gezien, alleen kom ik zo in het spiraal op de binnenste spoor terecht voor stijgen is dat geen belemmering, had een paar ker gelezen om de de buitenste spoor te gebruiken als stijgspoor

mvrgr Ferdinand

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 29 January 2007, 21:18:15 »
Maakt dat uit dan ??? ???, ja daar heb ik geen ervaring mee.

Groetjes Michiel

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 29 January 2007, 22:12:25 »
Hallo Michiel, ik weet alleen dat je de kleinste hellingspercentage moet houden voor je stijgende spoor ( heb ik ook alleen van lezen )

hier dan de aanpassing, de groene sporen zorgt ervoor dat ik tussen de spiralen kan kiezen, waarvan een spoor wel een aardig eindje moet afleggen.

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Schaduwstation2Ferdinand.jpg

Alleen schiet me het volgende binnnen, dat ik nu dus altijd uit kom op de buitenste spoor, is dat kwalijk ivm de rijrichtingen of denk ik weer te zwaar

met vriendelijke groet Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 29 January 2007, 23:50:07 door Ferdinand Paternoster »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 29 January 2007, 22:40:08 »
Ik wil van de week een testbaantje maken om het digi gebeuren met koploper te doorgronden

Ik heb nu een testbaan met een inhaalspoor ( blauwe spoor ) en 2 opstelsporen ( met een omloop -> oranje spoor )

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Testbaan.jpg
Dat laatste wil ik proberen ivm verborgen schaduwstation om de lok te laten afkoppelen, dan laten omlopen en dan weer koppelen om zo weer weg te rijden (na een tip van wesley voor mijn bergtraject )

Is dit genoeg om het te leren of moet ik nog meer bij maken

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 29 January 2007, 23:14:13 »
Alleen schiet me het volgende binnnen, ik nu dus altijd uit op de buitenste spoor, is dat kwalijk ivm de rijrichtingen of denk ik weer te zwaar
Hoeft geen probleem te zijn mits je een flyover inbouwd om de sporen te laten wisselen, en dat dus de sporen pas in het zicht komen als je weer netjes rechts rijd. Een andere optie is om een enkelspoor eiland aan te leggen tussen de oprit en het punt waar je dan op de baan weer 2 sporen wilt hebben. Alleen moet je dan iets meer verkeersleider spelen.

Groetjes Michiel

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 31 January 2007, 16:43:49 »
Hoeft geen probleem te zijn mits je een flyover inbouwd om de sporen te laten wisselen, en dat dus de sporen pas in het zicht komen als je weer netjes rechts rijd. Een andere optie is om een enkelspoor eiland aan te leggen tussen de oprit en het punt waar je dan op de baan weer 2 sporen wilt hebben. Alleen moet je dan iets meer verkeersleider spelen.

Groetjes Michiel

Dank je Michiel das een mooie optie die fly-over

[offtopic]

Heb hier een link van iemand uit Duitsland die dus een privebaa heeft, echt mega indrukwekkend

Vooral de Faller-Car systeem, begint rond  12e minuut

Duur van de film is 45 minuten,

http://www.bahntv-online.de/btvo/site/index.php?s=4300&ids=140300

Veel kijkplezier
[/offtopic]

mvr groet Ferdinand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 04 February 2007, 10:29:32 »
Een goedemorgen deze morgen ;D,

Ik ben dus weer opnieuw begonnen en wil vast een begin laten zien

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Banenplanaanbouwniveau0.jpg

Een uitleg,

Groot station

Oranje spoor -> Hoofdspoor
Paasre spoor -> Lokaalspoor
Groene spoor -> rangeerspoor

Perron 1 is 190 cm lang ( hoofdspoor )
Perron 1 lengte perron voor de kopspoor is 90 cm

Perron 2 is 170 cm lang ( hoofdspoor / lokaalspoor )
Perron 3 is 135 cm lang ( lokaalspoor )

Nu een paar vraagjes

Wil eerst het hoofdtraject compleet maken echter hoe kan ik het beste de paradebanen aansluiten op het station zodat ik maximale rijtijd kan creeren

Ik loop ook elke keer vast op de wisselstraat links van het station, de reden, ik wil vanaf rageerplaats de meeste sporen in het station
bereiken om hier de rijruigen klaar te zetten ( had dat op een film, gezien mooie speelmogelijkheden )

Ik wil van mijn lokale spoor vanaf perron 2 en 3 onderlangs weg kunnen rijden maar ook bovenlangs aangezeen ik 2 route's wil lsten lopen ( dus boven en onder de hoofdspoor, voor de kopspoor geld eigenlijk hetzelfde , dus bovenlangs en onderlangs laten weg rijden

Als ik iets probeer krijg ik telkens een wisselstraat waar de meeste zijn bedenkingen zullen neerzetten

oja de rangeersporen wat is hiervan de minimale lengte om treinstellen te maken en klaar te zetten in het station ???

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met sugestie's aangezien ik telkens in dezelfde fout terug val

Met vriendeljke groet Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 04 February 2007, 11:37:29 door Ferdinand Paternoster »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 05 February 2007, 13:19:12 »
Ik denk dat de rangeersporen lang genoeg moeten zijn om de treinen die jij wilt samenstellen/stallen in z'n geheel daar neer te zetten.

Wat betreft jou wissel straat, die zal vrij ingewikkelt zijn denk ik. Je zal als het op een krappe ruimte moet wel op wat engelse en evt. kruiswissels uitkomen. Ik denk dat je in ieder geval vanaf de hoofdsporen in alle richtingen 1 of 2 zij sporen wilt kunnen bereiken. Dan kan daar een regio trein binnen komen en kan een doorgaande trein er voorbij via een hoofdspoor. Wat je nu aan zijlijnen gaat doen is met even niet helemaal duidelijk maar ik zou proberen minimaal vanaf 2 sporen richting een zijlijn te kunnen vertrekken.

Groetjes Michiel

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 12 February 2007, 11:07:17 »
Ben ik weer met een vraagje, heb het station (groot) al op alle plekken van de baan gepland, maar steeds met slechte resultaat

Wil mijn station in een boog leggen en dan de ligging diagonaal

Echter wat is in N-spoor een mooi radius zodat het niet al te onnatuurlijk gaat lijken, deze vraag stel ik omdat ik zit te denken om  het station op de onderste been te plaatsten waardoor ik de lange been( 5 mtr lang heb ) om mooie senerey te maken, mijn bergen en dergeljke met mooie paradebanen

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 12 February 2007, 16:11:47 »
Tja Ferdinand ik weet nie of het past maar een boogstraal van 2 a 2,5m zou het wel goed doen. Dit heb ik geschat aan de hand van een bochtje die ik heb lang m'n perron die ongeveer die boogstraal heeft.

Groetjes Michiel

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 19 February 2007, 21:10:52 »
Oke, heb nu mijn definitieve plaatst gevonden voor het station ( althans dit lijkt me de beste plaats )

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/banenplannieuweopzet.jpg

Heb er nog wat tekst bijgezet, met wat ik eventueel in gedachte had met deze opzet, wat denken jullie, of moet ik iets anders als thema plaatsen

Gerolf van het andere forum kwam met een optie voor het schaduwstation, en ik dacht alleen maar wauw ja dat is hem

http://www.meb.gerolf.be/msm/ferd/0.jpg

de zwarte spoor even weg denken

Ben benieuwd naar jullie reactie's en aanvullingen,
[offtopic]
Ps. van de week komt de aannemer langs om het een en ander te bespreken voor de te bouwen hobbyruimte boven de aanbouw

Zodra deze gaat beginnen wil ik hiervan een draadje openen ( hopelijk krijg ik dan geen problemen met teveel foto's plaatsen :))
[/offtopic]