Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 19:50:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:49:50
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door frans51
Vandaag om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 19:09:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57

Auteur Topic: Wattenbach/baan van Noah - (Baanplan N )  (gelezen 42741 keer)

Anoniem

• Gast
Re: Baan van Noah
« Reactie #45 Gepost op: 19 February 2007, 21:38:14 »
Baanplan: lijkt vooralsnog een goede opzet, maar ben je van je rangeerterrein afgestapt? ;D Lokdepot zou ik niet zo ver van het station plaatsen, zeker niet aan een lokaallijn. Beter is op die plaats een (al dan niet kop-)stationnetje te plaatsen. Daar kan een beetje industrie bij, maar houd het landelijk. De Francofiel roept dan meteen 'graansilo' ;D, maar andere industrie kan natuurlijk ook. Zelfs containerterminals liggen wel eens aan kleine lijntjes een stukje buiten de hoofdlijn.

Schaduwstation: ziet er ingewikkeld uit, en dat wordt veroorzaakt door de twee keerlussen. Je kunt er ook voor kiezen om een deel van (of alle) sporen in twee rijrichtingen berijdbaar te maken, waarbij je je trein laat keren door kop te maken. Heeft twee voordelen: 1) niet je hele trein wordt gekeerd, maar het/de voorste rijtuig/wagen komt achterop, meer conform de werkelijkheid bij 'bonte' treinen, en 2) je hebt weer wat minder kortsluitproblematiek ;D. Sowieso houd ik er niet van om een schaduwstation puur als 'parkeerplaats' te beschouwen, er mogen samenstellingen veranderen...maar dat is gevoeglijk bekend ;D.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 19 February 2007, 22:35:47 »
Hallo Wesley, ik ben van het rangeer ( de vorige afgestapt ) aangezien ik een hele andere baanoppervlak krijg.

Betreft de  de lokdepot dichtbij het station, daar zit wel wat in, wat zou jij doen links van het station met  evt wat rangeersporen of aan de rechterkant ??????

Evt linkerkant van het station de bovenste oranjespoor naar lokdepot laten lopen ???

Linkerbeen tja een kopstation is een leuke optie, of een industrie, maar zal een industrie wel in contrast staan met de bergen die op het lange stuk moeten komen

pffffff wel moeilijk, ik kan het ook moeilijk voor me halen hoe het precies eruit moet gaan zien

groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Anoniem

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 20 February 2007, 10:24:26 »
Links vlakbij het station is wellicht een goede plaats voor een depot inderdaad. Wat betreft die industrie: het woord "industrie" klinkt natuurlijk wel als Botlek of Ruhrgebiet, maar er is ook kleinschalige industrie. Dat is eerder wat ik in gedachten had. Typische plattelandsindustrie is industrie die gebruik maakt van de grondstoffen op datzelfde platteland, denk aan graansilo's, melkcöperaties en houtzagerijen, of bijvoorbeeld aan linnenfabrieken of de beroemde suikerindustrie (bietencampagne per spoor!). Die hoeven niet groot te zijn en dus ook niet in contrast te staan met het lieflijke landschap. Dat komt overigens ook zat voor, een ondernemer zoekt een gunstige plaats voor zijn enorme chemieconcern en gaat zich niet druk maken over de vraag of dat gebouw dan mooi harmonieert met de omgeving ;D.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #48 Gepost op: 20 February 2007, 10:40:33 »
Dat stukje linksboven het station kan je inderdaad voor een lokverzorgingsgebied (mooi woord voor Bw) gebruiken. aan de voorkant van het station kan je ook nog 1 of 2 spoortjes aanleggen voor goederentreinen, en als er plaats over is kan je zelfs rangeren. Het lijkt misschien vreemd om 2 sporen alleen voor goederentreinen te hebben, maar ik werkelijkheid worden diezelfde treinen vaak ingehaald.

Citaat
Linkerbeen tja een kopstation is een leuke optie, of een industrie, maar zal een industrie wel in contrast staan met de bergen die op het lange stuk moeten komen
Ik heb wel een paar voorstellen. Cementfabriek, betonfabriek, ballastfabriek, mijn, kalk- of steengroeve. ;)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 20 February 2007, 11:00:26 »
Een fabriek in combinatie met een klein kopstation zou ook een leuke optie zijn, en de industrië die sander noemt bieden daarbij leuke mogelijkheden.

Groetjes Michiel

Ps; voor het reizigers gedeelte heb je maar 2 sporen nodig.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 20 February 2007, 21:40:55 »
Heb iets geprobeerd om bij het station te maken

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Banenplanaanbouw-lokdepot-rangeer.jpg

Denk dat ik nog wel het een en ander moet aanpassen, vind het moeilijk om zo'n terrein te maken, is gauw overdreven ??? :)

Groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 20 February 2007, 21:56:00 »
Ziet er goed uit ferdinand, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Anoniem

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 20 February 2007, 21:56:21 »
Je hebt inderdaad een wat uit de kluiten gewassen depot neergezet...half zo groot zal ongeveer in lijn zijn met de functie van het depot.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 20 February 2007, 22:27:42 »

Anoniem

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 20 February 2007, 22:48:38 »
Zo is-ie al veel rustiger idd :D. Alleen: waarom twee locloodsen? Daar moet een reden voor zijn. Twee gangbare oorzaken zijn:
1) De eerste loods is al zo groot dat hij niet meer uitgebreid kan worden (maar dat is hier niet aan de orde ;D)
2) Er zijn twee verschillende maatschappijen in het spel, die ook nog eens niet samen kunnen (verschillende bovenleidingsspanningen) of willen (heftige concurrentie) delen. In dat geval vind je ze meestal niet eens in hetzelfde areaal, maar liggen er twee depots.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 20 February 2007, 23:48:47 »
Wesley daar heb je wel een punt ja, maar goed dat kan ferdinand zo oplossen door alles iets te schuiven en dan naar één 4 sporige loods te gaan.

Groetjes Michiel

Anoniem

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 21 February 2007, 16:32:34 »
True, dat lijkt me ook de beste oplossing ;D.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 21 February 2007, 19:29:49 »
okkidokkie

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/Banenplanaanbouw-lokdepot-rangeer2a.jpg

weer iets veranderd, en laat het spoor naar rangeer/lokdepot stijgt een 2 cm  ( helling 2,03 % )

En heb links de wisselstraat aangepast en sporen verwijderd, rechts ook de wisselstraat aangepast, oogt de depot en wisselstraat(en) nu beter

Ik ben vast wat aan het zoeken voor de linkerbeen een kleine kopstation, ( misschien met 1 doorgaandespoor ???) en iets van een industrie maar is moeilijk te vinden wat leuk is en mogelijkheden bied :-[

groetjes Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 21 February 2007, 19:34:22 door Ferdinand Paternoster »

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 21 February 2007, 19:54:20 »
Ziet er goed uit zo, als je iets van industrie zoekt, dan moet je google earht eens proberen. Het voordeel van lucht foto's is ook dat je direct kan zien hoe de sporen liggen( als je ver genoeg in kan zoemen). Zoek het gebied tussen Hagen en Siegen of tussen Münster(westf.)-Neu Beckum-Lippstad-Warstein en evt. het hele Ruhrgebied maar eens af, dan vind je genoeg.

groetjes Michiel

Ps; je kunt ook andere gebieden die evt. beter aansluiten bij wat jij in gedachte hebt afzoeken.

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #59 Gepost op: 25 February 2007, 18:16:42 »
@Ferdinand: naar aanleiding van je vraag in een ander draadje over de fotoos op modelbaan.drail.nl.

Ik gebruik de ondertafel-aandrijvingen van Roco (10030) voor de wissels in het zichtbare deel. Ze zijn een beetje lomp, maar ze zijn erg betrouwbaar. Ze hebben bij mij nog nooit gefaald in elk geval. Ze zijn niet heel goedkoop, een euro of 20 per stuk geloof ik.

David.