Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 07:25:42
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:19:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:08:22
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 05:21:25
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07

Auteur Topic: Wattenbach/baan van Noah - (Baanplan N )  (gelezen 42689 keer)

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
Wattenbach/baan van Noah - (Baanplan N )
« Gepost op: 11 January 2007, 17:15:02 »
Aangezien ik geen naam weet te bedenken noem ik het maar de baan van Noah aangezien dat mijn kleine boeffie ( nu 5 1/2 jaar ) al helemaal weg is van treinen, ga dus ook vaak met de trein zomaar wat rijden, en zeurt nu al het hemd van mijn lijf wanneer de baan klaar is hahaha

======================================================

Bij deze alvast een jpg van mijn allereerste banenplan
Dit is het zichtbare gedeelte,  het verhaal dat erbij hoort moet ik hier en daar nog even aanpassen

kleine indicatie

Ga rijden met Spoor-N tijdperk IV duits materiaal

hoofdspoor vooraan (blauw ) ligt opwerkblad niveau
Station ( groot ) op +20 cm van werkblad
Rangeergedeelte ( groen ) op 17 cm van werkblad
Paradegedeelte ( oranje ) begint op 29 en loopt door naar 37 cm
kleine station ( oranje ) op 37 cm van werkblad niveau

Met vriendelijke groet Ferdinand

Ben benieuwd,

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/BanenplanFerdinandzichtbaregedeelte.jpg
« Laatst bewerkt op: 08 November 2007, 08:51:41 door Hans van de Burgt »
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Baan van Noah
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2007, 17:31:13 »
Hallo Ferdinand,

Een eerste indruk van mij : Erg vol.
Maar als dat je keus is waarom niet zou ik zeggen.
Probeer met wat minder rails en wissels een baan te plannen ,want een baan met veel rails en wissels wil niet automatisch veel rijplezier garanderen.
Welke Schaal is het,HO of N of ?
Je kunt genoeg ideetjes zoeken op deze pagina en collega-pagina´s.
Vraag de hulp van mede forum-genoten,ik weet zeker dat je tot een goede oplossing of nieuw idee komt.
Verder wens ik je veel succes met bouwen van jouw ´droombaan´ .

Groeten van Alexander

Dash 8

• The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2007, 17:31:59 »
Ziet er veelbelovend uit Ferdinand.
Wat voor rails gebruik je?

John

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2007, 17:56:37 »
Ferdinand, vanwaar het nieuwe topic, werd de oude te lang? Wat betreft het sporenplan, ook ik vind um wat aan de volle kant, persoonlijk zou ik zeggen laat alleen je station en het rangeer gedeelte en de orangje lijn in het zicht en laat de blauwe en paarse sporen achter het rangeer deel uit het zicht.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2007, 18:02:29 »
Ziet er leuk beetje vol uit om nog stations-loodsen e.d. neer te zetten maar je plattegrond is groot genoeg.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2007, 18:25:01 »
Goededag allemaal

Ik was er al bang voor dat jullie het te druk zou vinden

Maar wou een groot station en veel rangeer mogelijkheden

Als ik het plan in 3D bekijk dat valt het opzich wel mee

Oja Ik gebruik Peco code 55 Spoor-N

De rails liggen wel op diverse niveau's

wat zijn evt de sugestie's

met vriendelijke groet Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 January 2007, 18:29:56 »
Ferdinand, vanwaar het nieuwe topic, werd de oude te lang? Wat betreft het sporenplan, ook ik vind um wat aan de volle kant, persoonlijk zou ik zeggen laat alleen je station en het rangeer gedeelte en de orangje lijn in het zicht en laat de blauwe en paarse sporen achter het rangeer deel uit het zicht.

Groetjes Michiel

hallo ik vond de topic een beetje lang worden hahah

Even over wat jij zei,het blauwe spoor met daaraan gekoppeld de paarse spoor moet mijn groot station worden, daarvoor ligt het rangeer terrein wat een 3 cm lager ligt

De blauwe sporen vooraan liggen tenopzichte van de rangeerterrein weer een 17 cm lager

En dit wordt gemaakt in spoor-n peco code 55

mvg Ferdinand

Anoniem

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11 January 2007, 19:32:21 »
Een goede en evenwichtige basis. Ik vind het juist niet te vol, een beetje rangeerterrein heeft nu eenmaal wat ruimte nodig. Wel kun je overwegen het lange oranje paradebaanvak "om de hoek" te leggen, dus verticaal op de plattegrond (op de linkerpoot van de L), al dan niet met een klein stukje horizontaal om wat rijlengte te winnen. De groene wisselstraat ziet er redelijk natuurlijk uit, er liggen iets meer wissels dan strikt noodzakelijk (= een goede zaak) maar ook niet te veel (= ook een goede zaak ;D). Het is wel gebruikelijk om een spo(o)r(enbundel) aan te wijzen als aankomstspoor / -bundel. Welk(e) spoor / bundel zou dat worden? Ook is er geen omloopmogelijkheid in het rangeerterrein.

Als ik de letters een beetje interpreteer, dan zie ik een dubbelsporige hoofdlijn die het traject A-A-B-B-A-A-enz. aflegt en waarop je dus rond kunt rijden. Bovendien is er een enkelsporige zijlijn die in het station aftakt en via C-C-C1-C1-C2-??? ergens naartoe rijdt. Wat is dat "ergens"? Tenslotte is er nog de mogelijkheid om via D-D danwel F-keerlus-F-E-E het rangeerterrein te bereiken. Die aansluiting is niet optimaal. Je kunt die hele verbinding F-keerlus-F-E-E weglaten, dan moeten de goederentreinen vanuit A gewoon kopmaken in / geduwd worden vanuit je station en wel via D-D. Dat maakt het plan rustiger en voorkomt dat je een goederentrein drie keer heen en weer ziet rijden voordat-ie is waar-ie moet zijn ;D. Bovendien heb je een extra spelelement in je station.

Wat dat station betreft: een plus voor de flauwe boog. Treinen richting zowel C als D kunnen echter slechts vanaf één en hetzelfde spoor vertrekken (de onderste paarse).  Het verdient aanbeveling om C en D aan te knopen aan het bóvenste paarse spoor, zodat je drie sporen kunt gebruiken voor de betreffende lijnen. En nu je E-F hebt geschrapt heb je wat ruimte om de groene kopsoortjes in je station van aankleding te voorzien ;D. Leuke optie om één hoofdspoor perronloos te laten en ééntje langs een perron, dat breekt de klinische symmetrie en komt ook in werkelijkheid veel voor. In de huidige opzet is het middelste van de drie blauwe sporen echter NIET geloofwaardig bruikbaar als inhaalspoor (het bovenste wel). Mocht dat wel de opzet zijn dan zul je de wisselstraat moeten aanpassen. Een doorgaand spoor loopt immers niet over afbuigende wissels als dat niet nodig is.

Het kruisingsstationnetje is lekker simpel met toch enige rangeermogelijkheden (kruisingen, kopspoortje). Je kunt er zelfs af en toe een trein vanuit het grote station laten keren. Ik zou het alleen (en nu val ik in herhaling ;D) dus om de hoek leggen om het geheel rustiger te doen overkomen.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 January 2007, 23:04:04 »
Hallo Wesley jeeeeeeeeeeeetttttttje das pas een verhaal onderbouwen hahha met genot van een bakkie koffie dat alles zitten lezen.

De traject AA naar BB is dus mijn hoofdtraject en kan dus rondjes rijden

Lokaal ( berg )Spoor C-C C1-C1 C2-C2 is een spoor dat naar mijn bergstation gaat dus via helling van 20 cm naar 37 cm

D - D komt van rangeer en kan zo via de andere kant het spoor op zodat ik toch in 2 richtingen kan rijden ( op evt hoofdtraject )

E - E  gaat dus in een lus onder het station door om buiten te komen ( andere richting naar buiten dan optie D - D )

F - F is lokaal spoor in mijn optiek was de keerlus de makkelijkste manier om de trein te laten keren ( deze verborgen keerlus heeft ongeveer 8 ä 9 mtr spoor )

De verborgen sporen

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/BanenplanFerdinand.jpg

Ik gebruik 2 spiralen linkerbeen onder is 1 spiraal met 1 aftakking eentje op 29 cm ( dit is het oranje spoor rechts van de linkerbeen is bijna niet te zien op tekening  )en eindigd op 37 cm ( dit is het spoor naar bergstation )

De helling is 2,24 % radius 400mm

1 Spiraal gebruik ik om naar het schaduw station te komen dus heb daar geen last van deze zit onder de tafel ;D

Ik heb gekozen om voor de verdere sporen alleen maar helingen te gebruiken met een percentage van tussen de 1,27 en 2,64%

De radius van de sporen zijn van 460mm, 500mm 700mm en 800mm

Aan de achterkant zul je wel denken wat een zooitje met rails maar in het echt komen deze boven elkaar te liggen
Heb een proef gemaakt van karton om te kijken of zoiets mogelijk was en is perfect te Realiseren

In de banenplan die je nu ziet heb ik het zo moeten doen omdat als de rails opelkaar lag dat ik te vaak naar mijn zin met de rails die daar onder lag bezig was

Met vriendelijke groet Ferdinand

ps, De bruine sporen gaan via lange helling ( 1,81 % ) naar beneden naar de spiraal richting schaduwstation
het schaduw station komt vooran te liggen met een 10 tot 12 sporen dus kan ik bij komen
« Laatst bewerkt op: 11 January 2007, 23:12:53 door Ferdinand Paternoster »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 January 2007, 23:52:28 »
Heb nog een vraagje, hoe kom ik op 2 manieren bij mijn schaduw station

De eerste rail gaat via de linkerbeen naar rechts tegen de achterwand waar het spoor al een 9 cm daalt om vervolgens via de spiraal de laatste 21 cm te dalen

heeft iemand nog een sugestie het zou leuk zijn om het hoofdspoor via 2 richtingen te kunnen benaderen en te verlaten

mvg Ferdinand ;D

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 January 2007, 08:20:40 »
Ziet er veelbelovend uit Ferdinand.
Wat voor rails gebruik je?

John

Dankje Dash-8 ik wil N-spoor gaan rijden met peco code 55 rails

mvg ferdinand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 January 2007, 08:23:29 »
Hallo Ferdinand,

Een eerste indruk van mij : Erg vol.
Maar als dat je keus is waarom niet zou ik zeggen.
Probeer met wat minder rails en wissels een baan te plannen ,want een baan met veel rails en wissels wil niet automatisch veel rijplezier garanderen.
Welke Schaal is het,HO of N of ?
Je kunt genoeg ideetjes zoeken op deze pagina en collega-pagina´s.
Vraag de hulp van mede forum-genoten,ik weet zeker dat je tot een goede oplossing of nieuw idee komt.
Verder wens ik je veel succes met bouwen van jouw ´droombaan´ .

Groeten van Alexander

Hallo Alexander, dat drukke gebeurt automatsch ( zal wel liggen aan dat ik een beginner bent ) dan knal je op papier wat ik in mijn hoofd heb hahahaha
Ik ga Schaal N rijden en de railskeuze wordt peco code 55 ivm de geometrie en de wissels heb er een gekocht om te kijken hoe dat zat met de wisselaandrijvingen plaatsen en moet zeggen een hemelsspoortje om te zien

Met vriendeljike groet Ferdiand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 January 2007, 10:21:21 »
Beste mede spoorders, als jullie eventuele veranderingen zien schiet ze af ik hoor het graag, dit is nog maar de eerste opzet maar denk dat het nog veel mooier kan als ik jullie zo hoor

Hopelijk kunnen we samen een mooie banplan creeren

MvG ferdinand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 January 2007, 22:47:42 »
En hier is mijn ontwerp betreft Schaduw station

Kom via 2 spiralen binnen en kan kiezen via welke spiraal ik weer naar buiten ga

Als als evt vol staat kan de trein via omloopspoor wer naar buiten ongeacht vanaf welke spiraal hij komt

Evt aanpassingen hoor ik graag

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/SchaduwstationFerdinand-1.jpg

Met vriendelijke groet Ferdinand ;D
« Laatst bewerkt op: 14 January 2007, 22:53:12 door Ferdinand Paternoster »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 January 2007, 08:16:36 »
Hallo daar zijn we weer

Ik heb een paar aanpassingen doorgevoerd ( met grote dank aan Wesley  ;D )

- Keerlus rechts van staion ( F-F) verwijderd

- Paradebaan verlegd, stuk in het midden wordt een galerij, het bergstation naar beneden verplaatst en er is een klein schaduw station gekomen met omloop voor lokaalspoor ( rechtsonder )

- Spoor naar rangeerterrein (E - E) verwijderd, kan nu alleen via ( D - D ) naar rangeerterrein toe.

- Heb rangeerterrein stuk uitgebreid met diverse  soptelsporen, omhaalsporen en omloopsporen  ( rangeerterrein is groter geworden dan wat Wesley had voorgesteld )

Maar leek me mooi om een groot rangeer terrein te hebben

http://i128.photobucket.com/albums/p194/ferdinand2503/BanenplanFerdigrootrangeer.jpg

Graag Uw kennis en mening of dit beter is of bv de rangeerterrein overdone is ;D

Vriendelijke groet Ferdinand

« Laatst bewerkt op: 17 January 2007, 08:22:38 door Ferdinand Paternoster »