Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Tip: zelf bouwen van een PC interface voor Roco lokmuis  (gelezen 51606 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Tip: zelf bouwen van een PC interface voor Roco lokmuis
« Reactie #120 Gepost op: 06 March 2008, 21:24:30 »
Ik ga trouwens door voor het ombouwen van mijn oude centrale tot booster. Dan verwijder ik de Master en Slave aansluitingen en maak een extra Booster In aansluiting er bij (dat is allemaal al voorbereid op de print).

Felix

Daarvoor kun je ook de Booster Out aansluiting gebruiken. Busje staat toch parallel. Stukkie tape over de Master en Slave busjes om fouten te voorkomen en klaar ben je.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Felix

• Offline Offline
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
« Reactie #121 Gepost op: 06 March 2008, 21:26:00 »
Daar was ik ondertussen ook achter. Maar zo kan ik hem wel doorlussen met een andere booster. Maar of dat ooit zal gaan gebeuren is nog maar de vraag ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 06 March 2008, 21:27:07 »
Zeker, maar dat kun je dan altijd nog doen.
Tenzij dat ombouwen tot een 'echte' 10765 nu eenmaal bij je hobby hoort.  ;)

Felix

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 06 March 2008, 21:28:44 »
Nee, zo ver komt het niet :P Dan heb ik sowieso een ander kastje nodig. Maar zullen we dit topic zo schoon mogelijk houden? ;)

FHJ Seller

• Offline Offline
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
« Reactie #124 Gepost op: 06 March 2008, 23:20:29 »
Hallo,

Als reactie op mijn eerdere melding,

gebruik koploper instelling zoals aangegeven bij GenLi.

Werkt met MultiMaus en of de lm2

Handmatig rijden mogelijk

Gebruik voor het ic 485 de aangegeven vervanger.

Zal zelf deze interface gebruiken om per Pc en de Roco Mukltimaus/ 10761 centrale decoders te programmeren.

Mvg
F .Seller
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

FHJ Seller

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 06 March 2008, 23:37:06 »
hallo,

Nog even een paar vragen van mij.

Ik weet dat Koploper niet de intentie heeft om de roco centrale te gaan ondersteunen, niet via GenLi en ook niet via de Lenz interface.

Als rede geeft de heer Haagsma hiervoor aan het niet  beschikbaar zijn van de beschrijving van het het roco protocol.

Ik weet uit eigen ervaring dat de lenz interface niet goed samen werkt met de ROCO centrale.

Ook met deze interface ontbreekt nog steeds een terugmeld mogelijkheid .

Of heb ik de afgelopen maanden iets gemist.

Ja ik weet Paco heeft ook een RS2PC interface ontworpen.
Ik zie nog geen mogenlijkheid om deze twee te combineren.

Is het niet handige om dan de roco PC interface te kopen welke geleverd wordt inclusief software.

Ik gebruik zelf een lenz systeem.

mvg
F Seller

Mvg Frans
TCM modelbaan.

henk

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 07 March 2008, 10:15:30 »
Je haalt een paar dingen door elkaar.
Paul Haagsma bedoelt dat hij niet van plan is om Koploper aan te passen aan de Rocomotion interface, omdat daar het protocol niet van wordt vrijgegeven.
De Lenz interface en ook de GenLi worden aangesloten via de Xpressnetbus van de Mausen en zouden dus moeten werken. Aanpassing van Koploper is daarvoor niet nodig, omdat het Lenz-protocol al lang in Koploper zit verwerkt.
Dan heb je inderdaad nog geen terugmelding en daarvoor zou je de HiSpeed S88 interface van LDT kunnen gebruiken. Die sluit je direct aan op de computer en wordt door Koploper ondersteund.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #127 Gepost op: 07 March 2008, 10:30:09 »
Hallo allemaal,

Begrijp ik het goed als ik zeg dat je op deze manier een lokmaus kunt gebruiken als booster icm. koploper EN je kortsluitbeveiliging hebt EN de muis kunt gebruiken als handregelaar?

Dat is dan wel een hele mooie oplossing! ;D

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

FHJ Seller

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 07 March 2008, 11:25:39 »
Ik denk niet dat ik een paar zaken door elkaar haal.

In 2000 ben ik weer begonnen met modelspoor en gestart met de roco digitale startset 10761 de voor loper van de huidige.
Door het zeer lang op zich laten wachtenop de interface met terugmeld bus van roco (10785).
Ben ik een tijd zeer intensief bezig geweest met de lenz interface en de Roco LM2 / Centrale en de 10761
Ja het is mogelijk via koploper en de lenz interface een trein en wissels aan te sturen.
Echter op en gegeven moment gaat het fout de communicatie tussen de lenz interface en de LM2/Centrale 10761 stopt.
In die tijd hierover ook een aantal keren gesproken met dhr Haagsma.
Doordat Roco niet bereid is het protocol van de LM2 en de MultiMaus vrij te geven.

Zitten toch wat verschillen in roco > lenz .
Ook gezien de huidige kleine onvolkomenheden van De MultiMaus als deze is aangesloten als slave op een  lenz Centrale en wordt omgeplugd van een plug naar een andere plug op de modulebaan, wat zeer vaak resulteerd in een reset van de lenz centrale

Is het zeer lastig om dit door hem te integeren in koploper.
En heeft aangegeven hieraan niet via de moeilijk weg van uit pluizen te willen beginnen.

Dat is een van de reden dat ik zelf de overstaf gemaakt heb naar lenz.
naast het op dat moment moeizaam te verkrijgen Roco componenten.

IK ben dus zeer geinteresseerd in de oplossing met de GenLi interface.
Welke zich dus niet meld met een indificatie string.

KLopt koploper ziet hem met de juiste instellingen en zoals al eerder aangegeven het is mogelijk hiermee een trein handmatig aan te sturen.
Ook reageert koploper op een noodstop van af de LM

De door Roco geleverde combinatie van Rocomotion en Pc interface zou ook niet mijn keuze zijn alleen al door het feit dat zover het mij bekend is gen andere software wil samenwerken met deze interface.

Zoals al aangegeven is op de site van de Genli  ook een RS2PC interface te vinden die het mogenlijk maakt om nu ook RS terugmeld units te gaan gebruiken.

Even terug komend op de Genli Interface deze werkt direct na het opbouwen met strandaard componenten op een eigen ontworpen print.

Problemen gaf echtrer het programmeren van de Pic 628A welke bij verifieeren steeds een fout melding gaf. Zoals in een eerder bericht al gegeven lukte het direct met de daar op gesomde software en interface.

Even terug komend op de Roco interface.
Enige maanden geleden deze interface van mijn huis levaerancier te leen gehad. Deze bestudeerd en uit geprobeerd. zoals ik er op dit moment na kijk zal ik hem niemand aanraden, omdanks dat het een goed product is.
Ben tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk niet meer is dan een Genli interface met een RS2PC /S88  terugmeld bus echter met de beperking dat deze combinatie alleengoed werkt met ROCOMOTION software.

Blijft voor mij nog steeds de vraag wie heeft er een baan automatische betuurd met de GenLi interface en een trugmeld bus RS2PC of S88 en maakt gebruik van de koploper software om deze aan te sturen.
Zou het persoonlijk toe juichen als deze kobinatie goed zou werken.

Ik heb persoonlijk deze interface alleen maar gebouwd om dat ik wilde weten of het zou werken.

Mvg
F. Seller

Mvg Frans
TCM modelbaan.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 07 March 2008, 13:14:54 »
Ook gezien de huidige kleine onvolkomenheden van De MultiMaus als deze is aangesloten als slave op een  lenz Centrale en wordt omgeplugd van een plug naar een andere plug op de modulebaan, wat zeer vaak resulteerd in een reset van de lenz centrale

Welke versie praat je over?? Ik heb een Lenz centrale (versie 3.5) te leen gehad bij de ontwikkeling van mijn zelfbouw centrale, en hebt dit probleem niet gehad tijdens uren en uren rijden en testen, ook met wisselen / inpluggen van slave LM2's. Ook bij mijn zelfbouw centrale is dit geen probleem.

Zoals al aangegeven is op de site van de Genli  ook een RS2PC interface te vinden die het mogenlijk maakt om nu ook RS terugmeld units te gaan gebruiken.

Ik weet niet in hoeverre de RS2PC interface gebruikt kan worden met o.a. Koploper. Zelf maak ik momenteel gebruik van een (zelfbouw) HSI-88, tevens is S88 in m'n zelfbouw centrale opgenomen. Hiermee is het dan mogelijk om terugmelding over XpressNet te laten plaatsvinden. Volgens mij is dat (helaas) niet opgenomen in b.v. het zelfbouw projekt NanoX van Paco. Dus dan heb je de (prima) keuze om een HSI-88 te gebruiken voor terugmelding, of te kijken of RS2PC werkt i.c.m. Koploper indien je al RS modules hebt.

Blijft voor mij nog steeds de vraag wie heeft er een baan automatische betuurd met de GenLi interface en een trugmeld bus RS2PC of S88 en maakt gebruik van de koploper software om deze aan te sturen.
Zou het persoonlijk toe juichen als deze kobinatie goed zou werken.

Ik gebruikte dus een soortgelijke combinatie met Koploper. Echter gaat het hier niet om een GenLi interface maar een volledig LI101F compatible (zelfbouw) interface met een 10761 en 3x de LM2. Naderhand is de 10761 tijdelijk vervangen met een Lenz centrale (3.5 versie). Toen eenmaal ook mijn zelfbouw centrale zover klaar was, is de Lenz centrale weer vervangen met mijn zelfbouw centrale.

Terugmelding is altijd middels S88 geweest, in 1e instantie met een zelfbouw HSI-88 interface. Later ook S88 op de centrale toegevoegd i.c.m. terugmelding via XpressNet.

Met alle gebruikte combinaties totaal geen problemen gehad m.u.v. een paar eigen gemaakte fouten in de software van de zelfbouw interface en centrale. Echter zijn deze kinderziektes er inmiddels ook uit en rij ik al enige tijd met m'n zelfbouw interface en centrale (en uiteraard Koploper). Ook bij gebruik van de combinatie zelfbouw interface <-> 10761 <-> 3x LM2 totaal geen problemen gehad.

Even terugkomend op een eerder gemaakte opmerking in je reactie:
Als de GenLi volledig volgens de XpressNet specificaties functioneerd, zou je ook hierbij mogen verwachten dat dit geen fouten in de communicatie opleverd aangezien ik deze ook niet heb gehad met mijn zelfbouw interface.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

FHJ Seller

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 07 March 2008, 14:29:34 »
Hallo, dave

Lenz centrale versie 3.0 3.2  3.5 maakt geen verschil en spreek hier over de MultiMaus met versie 1.0 1.01 .1.02  software versie , al dan niet voorzien van een vast geprogrammmeerd xpressnet adres het maakt geen verschil. en dus niet over de LM2 welke wij nooit in club verband gebruikt hebben.

Ben niet helemaal bekent met de S88 bus
Ga er even van uit dat je bedoeld dat de S88 bus via en eigen bus struktuur al dan niet via de zelfde interface naar je PC en dan via de interface terug communiceert naar je centrale.
De software doet de daadwerkelijke afhandeling koploper

Net zoals bij lenz de Rs bus van lenz dit doet via een eigen bus naar de centrale en via de interface naar bv koploper en terug via de interface naar je centrale.

Ik heb gebruik gemaakt van de LI101f interface en de Roco 10761 en LM2
om een aantal zaken te testen en te laten samen werk met koploper.
in eerste instantie zonder terug melding. en ben afgehaakt en over gestopt op lenz.

Ben zeker geinteresseerd in je zelfbouw projecten en zeker in je PC interface.

Mvg
F. Seller
Mvg Frans
TCM modelbaan.

Sik204

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 07 March 2008, 14:30:36 »
Ik weet niet in hoeverre de RS2PC interface gebruikt kan worden met o.a. Koploper. Zelf maak ik momenteel gebruik van een (zelfbouw) HSI-88, tevens is S88 in m'n zelfbouw centrale opgenomen. Hiermee is het dan mogelijk om terugmelding over XpressNet te laten plaatsvinden. Volgens mij is dat (helaas) niet opgenomen in b.v. het zelfbouw projekt NanoX van Paco. Dus dan heb je de (prima) keuze om een HSI-88 te gebruiken voor terugmelding, of te kijken of RS2PC werkt i.c.m. Koploper indien je al RS modules hebt.

Paco heeft recent de NanoX uitgebreid met S88 (NanoX-S88). Ik heb er nog niet mee gespeeld (eerst nog wat onderdelen bestellen) maar het lijkt me dat je met NanoX-S88 geen HSI-88 meer nodig hebt en de terugmeldingen via XpressNet/GenLi kunnen. Of werkt dat niet met Koploper?

- Eddy

Felix

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 08 March 2008, 00:58:23 »
@F. Seller,

Die eigen ontworpen print, daar heb ik wel oren naar. Zou je hier een pdfje of iets dergelijks kunnen posten met het ontwerp? Wie weet hebben we er nog wat aan.

Felix

FHJ Seller

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 08 March 2008, 13:12:15 »
Hallo,

Zie geen mogelijkheid om een zip bestand te uploaden.

Wil  mij aangeven hoe te werk te gaan.

Mvg
F. Seller
Mvg Frans
TCM modelbaan.

Felix

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 08 March 2008, 13:29:28 »
Je zou het kunnen uploaden bij een gratis upload site zoals rapidshare, hier ik heb ik alleen een hekel aan omdat je dan bij elke download 1 minuut moet wachten voordat je kan downloaden.

Dus ik stel voor om hem naar mij te emailen, dan zorg ik wel dat hij online komt;)

Je zou hem ook op de webruimte kunnen zetten die je van je internet provider krijgt.

Felix