Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 74222 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #75 Gepost op: 15 August 2010, 12:46:42 »
Dank je! Er komt nog wel een afdekking van een kolenlading overheen.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #76 Gepost op: 15 August 2010, 23:58:13 »
Na nog een paar details ligt de oersik nu in de soda om al het vloeimiddel (fosforzuur) en harskern van het soldeerdraad te neutraliseren. Daarna wil ik het nog stralen en dan gaat het in de primer.

Welke details gingen er nog op:



Deze handwielen voor de rangeergangen heb ik gemaakt van 2 etsdelen van de set. Er is een wiel met de 4 spaken en er is een losse cirkel. Als je die erop soldeert ontstaat er al diepgang. Vervolgens heb ik de rand van het wiel op een grote spangtang gelegd en met een dun stukje staf op het midden gedrukt. Daarna heb ik dat nog eens gedaan op een van de ponsjes van een gaatjes tang en dan krijg je toch een handwiel met spaken naar achteren.



Zo zitten ze dan op het model. Ik ben er niet zeker van of de handgreep op het wiel dat nu naar rechtsachter zit er nu wel of niet op hoort. Ik denk het niet, maar het is er wel bewust aan geetst.

Volgende is een soort beschermplaat van de voetrem, die op de treeplank vastzit. Dit is een van de onbepaalde delen van de ets, maar deze past wel precies. De beschermplaat zit niet op elke oersik, maar wel op de 150, die het gaat worden.



Dan zitten er aan de voorkant tussen de voetplaat en de motorhuif nog twee hoekijzers, welke aan de motorhuif zijn geklonken. Dit zijn miniscule onderdelen in de ets, die je dan ook nog haaks moet omzetten. Er zijn nog kleinere dan deze en ik vermoed dat die achterop naast de zandkist moeten, maar die laat ik maar voor wat ze zijn.



Na het solderen van het dak, heb ik ook de zandkist vastgezet.



Ook heb ik de remschoenen nog aan het chassis gemonteerd. Dat is een uiterst precies karwijtje, omdat straks die remschoenen nooit de wielen mogen raken, want dat geeft geheid kortsluiting. De ruimte tussen schoenen, wielen en kap is miniem. Er moet ook nog de remstangen in worden gehangen, maar dat doe ik pas als de hele aandrijving met wielen definitief in elkaar zitten. Ik heb het al geprobeerd en dat blijft gewoon tussen de remschoenen geklemd zitten. Als ik dat nu vastsoldeer, kunnen de wielen niet meer uit het chassis. Dus dat wordt nu eerst gespoten.

De automatische koppelingen komen op de sierbufferplaat, die ik in gespoten toestand op het model ga lijmen  :-X

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #77 Gepost op: 16 August 2010, 02:43:57 »
Gaaf verslag van je Ivo
Ik zou gillend gek worden van dit ding  ;D

gr Jan

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #78 Gepost op: 16 August 2010, 09:27:54 »
Geweldig Ivo, wat kan jij toch priegelen!

Mvg, Mark

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #79 Gepost op: 17 August 2010, 19:55:21 »
Het echte priegelwerk moet nog komen. Dat is het afplakken tussen het groen en het zwart.

Maar na stralen nu eerst in de primer:



Dan zie je meestal nog enkele onvolkomenheden die kunnen worden gecorrigeerd. Ik moet ook nog de afgeronde hoeken in de treeplanken brengen.

Waarschijnlijk is de makkelijkste kleur eerst groen. Ik twijfel nog tussen het boonstoppelgroen of het gewone Philotrain lokgroen. Ik denk dat ik het laatste kies. Ook is niet echt duidelijk wat de kleur van het interieur moet zijn. Ik krijg de indruk dat er na buitendienststelling bij de NS veel fantasiekleuren zijn gebruikt hiervoor.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #80 Gepost op: 17 August 2010, 20:29:05 »
interieurkleur bij de NS was in principe lichtgrijs

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #81 Gepost op: 18 August 2010, 01:00:06 »
wow wat word dat mooi

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #82 Gepost op: 18 August 2010, 12:43:04 »
wow wat word dat mooi

Dat zijn inderdaad van die dingen waarvoor je een slabbetje naast de computer moet leggen.. Prachtig lokje!  :o

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #83 Gepost op: 19 August 2010, 03:49:15 »
Kleur van het interieur: zwart. Men dacht in die tijd bij NS nog aan stoomloccen en die waren vanbinnen ook zwart.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #84 Gepost op: 19 August 2010, 08:09:23 »
Inmiddels groen gespoten wat groen moet zijn:



Interieur zwart maken is het makkelijkst. En op de foto van de 150 lijkt dat ook zo.

Nu weer het groen afplakken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #85 Gepost op: 19 August 2010, 10:56:40 »
Fantastisch gedaan weer, Ivo. Toen je die lampen erop zette werd ineens duidelijk hoe klein dit hele ding is!
Hierbij wat fotos van bij de SGB afgelopen dinsdag (17-8):







revisie van de zuigers


opgeslagen as met tandwiel van de kettingaandrijving

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #86 Gepost op: 19 August 2010, 14:02:14 »
Ja, we maken grote sprongen in Goes...  :-X
Het machinistenhuis is op de 122 gezet vanwege de aanstaande restauratie van de SGB-werkplaats. Helaas zal de 122 voorlopig naar buiten verhuizen. De restauratie van de oersik wordt hiermee overigens niet stilgelegd, maar wel enigszins bemoeilijkt.
De zuigers die je gefotografeerd hebt, zijn niet van de oersik, maar van een motor van een sik serie 200, die op dit moment inderdaad in revisie is.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #87 Gepost op: 20 August 2010, 21:42:35 »
Mooie foto's Jan. Ook interessant om de tandwielen eens te zien op de assen.

Voor de echte kenners van de Oersik zoals Steef heb ik nog wel een paar vragen over o.a. de beschildering.

1. Philotrain maakt de de 2 verticale handrails naast het machinistenhuis en de handgrepen op de schuine delen van het chassis wit. Maar ik vind dat eigenlijk niet logisch in de tijd dat deze zijn gemaakt. In navolging van de stoomloks uit die tijd lijkt me blank staal veel waarschijnlijker.

2. Dan maakt Philotrain de handgrepen voor de automatische koppeling bediening (aan elkaar geschreven een leuk Scrabble woord) en de gashendel rood.

3. Op de 150 (en mijn Werps model) zie ik geen bedieningshendel onder het handwiel voor de verschillende rangeergangen. Philotrain heeft dit wel, maar ik zal deze maar weglaten.

Suggesties voor deze 3 punten?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #88 Gepost op: 20 August 2010, 23:20:07 »
Ivo, het interieur zou ik niet zwart maken. ik heb ooit een foto van internet gehaald van de 105, gemaakt in 1930. Op deze foto is duidelijk te zien dat de binnekant van het machinistenhuis een lichte kleur heeft, hoogstwaarschijnlijk lichtgrijs.

de antwoorden:

1. blank metaal lijkt mij ook veel logischer.
2. ik heb het idee dat die ook wel eens metaalkeurig zouden kunnen zijn.
3. op de foto van de 105 staat wel een bedieningshendel, misschien dat deze later zijn verwijdert?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #89 Gepost op: 21 August 2010, 00:47:16 »
Heren,
Mijn licht op de zaak dan maar.
De handgrepen waren inderdaad altijd blank staal in die tijd, dus er was geen verschil tussen machinistenhuis en frame. Bedieningshandels zie je op modellen vaker rood geschilderd, maar ik heb eigenlijk nooit een aanwijzing gevonden dat dat zo zou moeten zijn. Ik weet niet beter dan dat alle delen die aangepakt moeten worden, blank staal zijn. De volle 100% zekerheid kan ik je echter niet geven.
Over de bediening van de rangeergangen kan ik je wel duidelijkheid geven. Die bediening zat inderdaad slechts aan één kant, namelijk de linkerzijde. Locatie is zo ongeveer recht onder de schakelkast met het handwiel erop, met wat goede wil zichtbaar op de tweede foto van janw. Van het vervallen van die 'snelgang', zoals die ook wel genoemd is, is geen sprake geweest. Hoe handig die bediening aan slechts één zijde is, vraag ik me af, maar dat zal de praktijk wellicht nog eens uit gaan wijzen.
Leuk dat je zo op de details in wil gaan, Ivo!
Groeten,
Steef
« Laatst bewerkt op: 21 August 2010, 00:49:45 door Steef »