Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 73790 keer)

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #45 Gepost op: 10 August 2010, 12:01:48 »
Is het nou 800mm voor de straal of voor de diameter?
Voor zover ik het me goed herinner, gaat het hier toch om de straal, en dan is ongeveer 800 mm inderdaad veel, maar dat is wel degelijk terug te vinden op tekeningen.
In de komende tijd zal ik het allemaal nog wel eens narekenen, omdat er dan voorbereidingen getroffen moeten worden om het machinistenhuis voor de echte 122 te reconstrueren.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #46 Gepost op: 10 August 2010, 12:10:18 »
800 mm op hoeveel?

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #47 Gepost op: 10 August 2010, 12:34:54 »
De straal van het dak van de 103-130 is zo'n 4200 mm, die van de 133-152 ongeveer 3400 mm. Het zijn geen exacte berekeningen, vandaar enige slag om de arm.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #48 Gepost op: 10 August 2010, 13:26:03 »
Ik zal het vanavond eens proberen te meten in het model. Ik denk niet dat het met de afwatering te maken heeft, maar wel met de kans dat de machinist/rangeerder nog enigzins droog op de treeplank kon staan. Als de hoogte en breedte van het machinistenhuis gelijk is gebleven (en dat is die op het oog) dan is het dak van de latere serie met de kleinere boogstraal lager aan de zijkanten en biedt misschien iets meer beschutting.

Nog een vraag: de zandkist/gereedschapskist achterop. Staat deze los of tegen de achterwand aan? Die van Philotrain staat los en die van Werps kan los of vast worden gezet. Op foto's en plaatjes lijkt deze vast te staan, maar echt goed zicht erop heb ik niet.

mvg,
Ivo

P.S.
@Lennert: zien! welke wagen is het? Een CHD of een GTU
mvg,
Ivo

*

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #49 Gepost op: 10 August 2010, 15:57:46 »
Over de bak achterop kan ik kort zijn: die staat vast aan de achterwand, kijk maar naar deze foto van de 137 in Blerick. Overigens is het de accubak en dus geen gereedschapskist. Een zandkist hadden de oersikken niet, een gereedschapskist stond binnen in het machinistenhuis boven de kastjes tegen de achterwand.

Je aannames voor wat betreft het dak kloppen verder: totale hoogte van het dak is gelijk en de breedte ook. Enige verschil is inderdaad dat de uiteinden van het dak bij de 133-152 lager hangen door de kleinere boogstraal.
Groet,
Steef
« Laatst bewerkt op: 10 August 2010, 17:24:05 door Steef »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #50 Gepost op: 10 August 2010, 16:39:23 »


NS 103 met metertjes! ???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #51 Gepost op: 10 August 2010, 16:42:45 »
Hoi Sobat, het lijkt er wel op dat je deze er zelf opgezet hebt voor de foto. Het is duidelik aftermarket aan de beugels te zien ;D ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #52 Gepost op: 10 August 2010, 19:25:28 »
@Sobat,

Die metertjes mogen er niet in. Alleen een multifunctionele schakelaar met startknop. Zo'n metertjes paneel kan natuurlijk wel mee op de treeplank als schroot  ;D

Er werd flink gesleuteld zo te zien. Zowel aan de DE-1 als aan de 103. En de 3737 staat er ook vast niet voor niets.

@Overlord,

Ik wist niet dat er een markt was voor pimponderdelen voor echt spoorwegmaterieel.  ;)

@Steef,

Accubak is helemaal duidelijk. En natuurlijk het hoekijzertje ernaast (zit volgens mij ook in de Werps kit)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #53 Gepost op: 10 August 2010, 22:03:04 »
Ivo,

Erg fraai.
Ik hoop binnenkort mijn kit compleet te hebben.
Het begint nu wel te kriebelen.

Gaat het nog lukken om een nem schacht te verwerken in het model?


Grtn,
Dennis

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #54 Gepost op: 10 August 2010, 23:14:03 »
Ivo, ik ook niet ik zag het pas nadat ik ingezoomd had op de foto van Sobat ;D ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #55 Gepost op: 10 August 2010, 23:46:23 »
Gaat het nog lukken om een nem schacht te verwerken in het model?
Alles kan, maar een NEM schacht betekent dat je een gat moet gaan maken in de bufferbalk. Kijk maar hoe Roco dat heeft opgelost met de gewone SIK en Mesu models met zijn NS 600/2000. Daarnaast zal je dan iets moeten verzinnen hoe je de schachten erin zet als je het chassis erin hebt zitten. Het kan dus wel volgens mij, maar je zult het model moeten aanpassen.

@Steef: de boogstraal van de daken heb ik opgemeten. Beide zijn anders dan jouw opgaven. Omgerekend heeft de Philotrain een boogstraal van 5500 en die van Werps 3100mm. Dus Werps komt in de buurt, maar de Philotrain lijkt toch een te grote boogstraal te hebben voor het dak.

Vanavond een teleurstelling met de automatische koppeling, na eerst een paar onderdelen er nog op te hebben gezet:





Hier zitten de lantaarns en de handgrepen op de treeplanken erop en ook alle hijsogen op de huif. Het metaal begint er behoorlijk smerig uit te zien na al het gebruik van vloeimiddel. Maar dat komt allemaal goed na een sodabad en een behandelijk met zandstralen.



De vloer in het machinistenhuis is nu ook klaar. De schakelwalsbediening van de verschillende rangeerstanden moet nog worden gemaakt.

Hieronder zijn nu ook de bedieningsstangen van de automatische koppeling geplaats. Dit is fijn nieuwzilver etswerk en lijkt wel erg teer. Dat wordt oppassen met spuiten en vooral het afplakken.



Daarna begonnen met de koppeling. Daar hoort nog een toelichting bij. Deze wordt niet standaard door Werps meegeleverd in de kit, maar op verzoek heb ik wel een etsplaatje ontvangen met de meeste onderdelen. Hoe het in elkaar moet heb ik uit de handleiding van de gewone Sik, waar de koppeling wel standaard bij zit. Uit die kit heb ik ook verschillende onderdelen moeten gebruiken om het compleet te maken.

Nu is er wel verschil tussen de koppeling van de Sik en de oersik, maar de gelijkenis is groot. Zichtbaar verschil is dat de bedieningsstang onder de koppeling bij de oersik recht is en bij de normale gebogen.

Aan de slag:



Hier zitten onder al 3 onderdelen aan elkaar volgens de bouwbeschrijving



Zo zou deze in elkaar moeten zitten (Maarten wees gerust: het gaat zeker lukken de koppeling functionerend te maken. Het is vooral voorzichtig solderen, zodat niet alles meteen vastzit).

Er zit in bovenstaande foto een zaak fout en dat is dat de onderste bedieningsstang niet onderin moet zitten maar bovenin het deel waar deze nu in zit. Foutje in de bouwbeschrijving, maar makkelijk te herstellen. Maar er ontbreekt een onderdeel. De vrij grote verticale plaat zit volgens de beschrijving vast in de koppelhaak, maar dat klopt niet. Er moet nog een deel boven de koppelhaak zitten waar dit verticale deel in komt. De koppeling ziet er dan ook compacter uit. Het is een beetje lastig vertellen, maar op de onderste foto op pag 8 van Diesellokomotieven in NL zie je meteen hoe het wel moet. De handleiding is hier fout en het lijkt dat het onderdeel ook niet op de ets zit. Ik zal daar met Erwin wel over overleggen en geheid vinden we een oplossing.

De Philotrain koppeling is wel goed:



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #56 Gepost op: 10 August 2010, 23:53:23 »
en dan die koppeling chemisch zwarten, als je dr verf op mikt had je m net zo goed meteen helemaal vast kunnen solderen...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #57 Gepost op: 11 August 2010, 00:17:56 »
Potjes van GM&S staan al klaar. Een voor nieuwzilver voor de koppeling en een voor messing voor de buffers. Maar deze koppeling moet eerst weer deels uit elkaar.

Chemisch zwarten heb ik ook gedaan met de koppelingen van MK voor de grindlossers.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #58 Gepost op: 11 August 2010, 08:48:12 »
Ivo, de lantaarns worden natuurlijk ook wel echt verlicht?

Het valt mij trouwens op dat de lantaarnijzers van een te modern type zijn. Kijk maar eens goed naar de foto van de echte 150 (eventueel op de site van het Utrechts Archief): Het zouden vierkante houders moeten zijn i.p.v. de platte, modernere die je nu hebt geplaatst.

Toch wordt het wel een heel mooi model. Een flink verschil met de locomotor die ik als 14-jarige in elkaar gebakken heb:


Maarten
« Laatst bewerkt op: 11 August 2010, 09:12:32 door Overlast »
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 171
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #59 Gepost op: 11 August 2010, 11:33:34 »
Zeer fraai.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat (en naar de daaropvolgende projecten in jouw werkplaats).


Erwin