Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Multimaus Pro blijft in testmodus. door Ronald Koerts
Vandaag om 11:53:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door sjoerd74
Vandaag om 11:48:29
Ergensnergens in H0e door EricZmS
Vandaag om 11:47:31
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 11:34:11
Heen, En en Weer door NS264
Vandaag om 11:28:05
SPitfire & SPoor-1 door tuurtje
Vandaag om 10:59:16
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door 3dbuildr
Vandaag om 10:47:13
Spoorhumor door willem7853
Vandaag om 10:33:47
ESU Loksound5 AUX1 niet geactiveerd door bellejt
Vandaag om 10:15:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 10:00:17
Trix 16271, DCC met Sound, hoe kun je volume aanpassen? door Sjack
Vandaag om 09:41:30
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:17:34
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 03:30:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Martin Hornis
Vandaag om 01:40:35
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:25:00
Modelbouwwedstrijd op TV. door MOVisser
Vandaag om 00:20:05
EifelBurgenBahn door mwdb
28 november 2020, 23:49:54
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door mwdb
28 november 2020, 23:37:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 november 2020, 23:24:29
Itrain, wijzigen van verlichting van rijrichting? door Bert V
28 november 2020, 23:24:08
Wie kent het boek: die Laura, Nebenbahnen im Weimarer und Sömmerdaer Land? door Marco Staartjes
28 november 2020, 23:14:24
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
28 november 2020, 23:12:33
VERPLAATST: rijrichting verliching kan ik niet in itrain aan zetten van een lok? door Bert van Gelder
28 november 2020, 23:10:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Arjen-V
28 november 2020, 22:39:19
Mijn hobby even anders! door ca.gorter
28 november 2020, 22:27:55
Fleischmann rijtuig 8656, gezocht: eenzijdig geïsoleerde wielen. door Rinuswaardenburg
28 november 2020, 22:09:14
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
28 november 2020, 21:58:37
De fabriek - Spoor 0 door EricZmS
28 november 2020, 21:36:03
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
28 november 2020, 21:34:31
Het oude station Blaak in H0 1970 - 1993 door Marc tramt
28 november 2020, 21:22:29
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 453559 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12171
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1785 Gepost op: 12 februari 2020, 12:04:56 »
Dönsdorf is fictie. Maar toen ik van de week iets over Göppingen opzocht, ontdekte ik dat in werkelijkheid een plaatsje bestaat dat Donzdorf heet. Hier informatie daarover.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5093
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1786 Gepost op: 12 februari 2020, 14:58:50 »
@ Gerard: ik geef de tip door aan Heinz. ;)

@ Ruud: Leuk weetje.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 17:16:50 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5093
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1787 Gepost op: 12 februari 2020, 20:36:35 »
Deining in Dönsdorf   –   389


Kwijt – 4

Terwijl Heinz de volgende ochtend richting Betriebswerk fietst, denkt hij opeens te weten waar zijn zoekgeraakte notities zouden kunnen zijn gebleven. Hij trapt nog iets harder en vlot bereikt hij de poort van het Bw. Vluchtig zwaait hij naar de portier en rijdt rechtstreeks naar de kleine loods. Daar hielp hij de broertjes Pollock, kort voordat zijn aantekeningen zoekraakten. Hij zet zijn tweewieler tegen de gevel, gaat naar binnen en kijkt zoekend rond. Dat is snel afgerond, want veel ligt er niet. Ook zijn aantekeningen niet.
‘Wacht eens,’ mompelt Heinz. ‘Het papiertje was ik al kwijt, toen ik de Pollocks hielp. Dat was eergisteren, geloof ik. Ja, toen was ik het al zoek. Zucht.’

Van zoeken komt de rest van de ochtend weinig terecht. Verschillende locomotieven met acute problemen vragen dringend om zijn aandacht en slurpen zeeën van tijd. Als hij tegen half twaalf naar zijn kamer drentelt, komt hij langs de Lokleitung.
‘Hee, Heinz!’ roept Marks. ‘Kom eens kijken!’
‘Wat is er? Heb je mijn notities gevonden?’
‘Ben je ze nog steeds kwijt?’
‘Ja, helaas wel.’
‘Ik heb ze nog niet gezien. Maar kijk eens naar buiten, daar voor de korte loods.’
Heinz loopt naar het raam. ‘Ik zie een 38er, verder niets bijzonders.’
‘Die komt uit Lindau en is hier om onze defecte Wendezuglok te vervangen.’



632   DB 38 432 aus Lindau.

‘Interessante Maschine,’ vindt Heinz. ‘Vierzylinder aus Bayern, nicht wahr?’
‘Ja, dat zal wel. Elke grotere, een beetje zichzelf respecterende, Beierse loc heeft vier cilinders.’
‘Maareuhh… nu de vijftig markvraag: is deze machine wendezugfähig?’
‘Huhh…? Wat zeg je? Waarom niet?’
‘Ik heb nog niet veel Beierse locomotieven als Wendezuglok gezien. Om eerlijk te zijn: deze zou de eerste zijn.’
Bij het woord “zou” begint Marks nattigheid te voelen. Hij kijkt aandachtig naar de 38.4, maar ontdekt geen extra kabels aan de bufferbalk. Tegen zijn gewoonte in vloekt hij er wat op los. ‘$%Φ#@!’ Hij trekt een map uit de kast, bladert erin en haalt even later het bewuste aanvraagformulier eruit. Hij neemt het vluchtig door en geeft het papier aan Heinz.
Heinz leest het aandachtiger door.
‘Zeg, Marks. Een vraagje… Hier staat van alles, maar… waar staat dat nou over Wendezugfähigkeit en zo?’
‘Dat staat er toch bij? Onderaan bij opmerkingen?’
‘Ik zie niets staan.’
‘Wat? Wil jij zeggen, dat ik dat niet genoteerd heb?’
‘Wel dat je een 65, 78 of 38er wenst, maar niets over trek-duwtreinen.’
‘Geef eens terug.’
Marks leest het door hem zelf ingevulde formulier zorgvuldig door, draait hem om, ziet een lege achterkant en vindt, dat hij nu voldoende redenen tot vloeken heeft verzameld. ‘Wel om de gloeiende, gloeiende §Ֆ&£Ҩ! Het staat er helemaal niet op!’
Heinz onderdrukt een lach en onderneemt in stilte een ernstige poging om opkomend leedvermaak te onderdrukken. Troostend klopt hij op de schouder van zijn collega. ‘Rustig maar, rustig. Straks even de Bundesbahndirektion bellen, dan komt het wel goed.’



Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2020, 21:12:24 door Basilicum »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1788 Gepost op: 12 februari 2020, 21:08:37 »
Ik ga intussen wel een beetje twijfelen aan de geestelijke gesteldheid van ons Heinz!  ;D ;D ;D

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1789 Gepost op: 12 februari 2020, 23:08:58 »
 ;D (y)

Grt. Ric

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7250
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1790 Gepost op: 13 februari 2020, 07:31:33 »
Gisteren noteerde Heinz Koch wat korte notities op een kladblaadje. Aan het einde van de dag voegde hij er nog wat krabbels aan toe en legde het op zijn bureau. Tenminste… Zo heeft hij het onthouden.

Ik wordt nu ook wel nieuwsgierig naar wat er op het bewuste briefje staat. Cliff is lekker bezig  (y)

Groet,
Michel

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12171
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1791 Gepost op: 13 februari 2020, 11:24:27 »
Ik vind deze 38 een bijzonder fraaie lok.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5712
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1792 Gepost op: 13 februari 2020, 17:32:23 »
Heel mooie lok inderdaad. Robuust.
Maar ik rook gelijk nattigheid toen ik het fraaie beestje zag: dat was niet zo'n standaard P8 waarvan er een paar Wendezugfähig waren...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1793 Gepost op: 13 februari 2020, 18:01:17 »
Misschien een vraagje tussendoor; de 38 432, is dat niet de vroegere 6432 geweest die uit België wegens menigsverschillen tussen '40-'45 naar Duitsland is verhuisd? Kwam van depot Muizen via Köln Bbf naar Rahden voor zover ik heb kunnen achterhalen. Geen idee of ze ooit is teruggekeerd. Eens verder zoeken.
Mvg Bas (ze was in ieder geval niet Wendezugfähig).

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12171
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1794 Gepost op: 13 februari 2020, 19:54:54 »
Hier vind je informatie over deze Beierse loc. Op eBay wordt deze loc van Brawa nog wel aangeboden, overigens voor fikse prijzen.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1795 Gepost op: 13 februari 2020, 20:21:30 »
Dank u, de Belgische machines zijn een stuk ouder; Saksische XII h2 en KPEV P8.
Merci voor de link!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5093
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1796 Gepost op: 13 februari 2020, 21:20:29 »
De vraag over de Belgische reeks 64 lijkt me voldoende beantwoord.  :)

Mijn 38.4 is van Brawa, zoals Ruud al herkende. Ze is sinds enkele jaren gestationeerd in Dönsdorf, maar kwam nog niet eerder in beeld. Zoals we van het merk gewend zijn, is het model aangedreven op de drijfwielen van de loc, rijdt soepel en heeft de mogelijkheid om ook aaan de loc een koppeling te monteren. Hiermee voldoet het model aan de Dönsdorfse standaard.
De Köf II, die in Deining 386 in beeld komt, is ook van Brawa. Deze heeft een probleem met de koppelingen. Ze kwamen beide gebroken uit de NEM-schachten. Wat er precies aan de hand is, is me nog onduidelijk. Ik leg het modelletje binnenkort ondersteboven op mijn bureau om dat te onderzoeken.

Groet,
Bas

ArjanB

  • Online Online
  • Berichten: 795
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1797 Gepost op: 13 februari 2020, 23:31:05 »
Ik ga intussen wel een beetje twijfelen aan de geestelijke gesteldheid van ons Heinz!  ;D ;D ;D

Ik wordt nu ook wel nieuwsgierig naar wat er op het bewuste briefje staat.


Het schijnt dat de vrouw van Heinz een nieuw kapsel heeft en wellicht nu is de beste man nu opnieuw verliefd..........en een beetje van slag....is het ook nog eens Valentijnsdag.......en stonden er op dat briefje misschien wat notities om zijn ega te verrassen...................

We wachten af hoe het verhaal zich ontwikkeld.


Arjan


NL baan in Canada

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5093
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1798 Gepost op: 14 februari 2020, 14:52:03 »
Deining in Dönsdorf   –   390


Kwijt – 5

Nieuwsgierig lopen Heinz en Kottner jr. langs de 38 432 uit Lindau. De fabrieksplaat vertelt trots, dat het de 5277e loc uit de fabriek van J.A. Maffei in München is en in 1921 werd geleverd.


633   Heinz en Junior drentelen om de Peeh Drei-Fünftel Haah heen.

‘Dit is een P 3/5 H van de Königlich Bayerische Staatseisenbahnen – maar die waren toen niet meer zo koninklijk – en is de opvolger van de P 3/5 N,’ vertelt junior. ‘Dat las ik in een boek.’
‘Oh, hoeveel zijn ervan geweest?’
‘80 stuks. Allemaal na de eerste wereldoorlog gebouwd, want van de oorspronkelijke 36 stuks van de serie P 3/5 N waren veel loc’s verdwenen of afgestaan aan overwinnaars. Zo’n loc kostte destijds een slordige anderhalf miljoen Mark. Ze schijnen spaarzaam in het gebruik te zijn. Als ik het goed begrepen heb, is dit de laatste dienstvaardige 38.4.’
‘Oh, dan moeten we er zuinig op zijn,’ vindt Heinz.
Maar helaas zal van deze serie geen locomotief bewaard blijven, net als van de Baureihen 18.1, 59, 77 en 96, om enkele te noemen.

Als Heinz een half uurtje later terug is in zijn kamer, zoekt hij opnieuw in de stapel met papier, die al veel te lang op zijn bureau ligt. De notities blijven zoek. Ik snap er helemaal niets van, denkt hij en gaat piekerend op zijn bureaustoel zitten. Waar heb ik dat papier toch gelaten?
Met veel bombarie komt een stoomtrein voorbij. Het is 65 018, die met een Eilzug aan de haak terugkeert naar Schwarzburg.
Plotseling komt Petro Leum de kamer binnen en vuurt wat vragen af.
Heinz kijkt verward op. ‘Dat weet ik nu even niet, hoor.’
‘Nu niet, maar straks wel?’
‘Als ik mijn blaadje met aantekeningen teruggevonden heb wel, want daarop staat een deel van de antwoorden.’
‘Van collega’s hoor ik dat je daarvoor al het hele Betriebswerk hebt omgekeerd.’
‘Ach, ik kan het gewoon niet uitstaan, dat ik zoiets als mijn eigen notities kwijtraak. Toch ben ik er vrij zeker van, dat ik ze goed in het zicht heb weggelegd.’
‘Ik hoorde uit welingelichte kringen, dat Peter R. al onderweg is om je te helpen.’
‘Peter wie?’
‘Peter Ruhtnicht. Niet bekend? Hij is speurneus in hart en nieren, en rust niet, voordat hij alles boven water heeft gehaald.’
‘Oh. Kan hij niet beter iets zinvollers gaan zoeken, dan mijn notities? De hele wereld vraagt zich, bijvoorbeeld, al eeuwen- en eeuwenlang af waar het gemummificeerde lichaam van Alexander de Grote gebleven is. Laat hem daarnaar zoeken.’
Petro prevelt iets wat lijkt op “genau”. ‘Maareuh… Hoe ziet jouw papiertje er eigenlijk uit?’
‘Ik maakte wat notities op de achterkant van een oud Bremszettel.’
‘Ligt niet op jouw bureau?’
‘Nee, al gekeken.’
‘In een la?’
Heinz schudt zijn hoofd.
‘Jaszak? Broekzak?’
‘Ook niet.’
‘Gearchiveerd in de prullenbak?’
‘Heb ik al omgekeerd.’
‘Misschien mee naar huis genomen?’
‘Volgens mij niet. Daar heb ik de laatste twee avonden al gezocht.’
‘Tja…’ Petro kijkt wat om zich heen en… ‘Heeft iemand er een gat ingeprikt?’
‘Een gat? Waarom? Hoezo?’
‘Om met een punaise op dat prikbord te hangen misschien?’
Heinz kijkt omhoog. ‘Krijg nou het heen en weer! Nou zoek ik dat stuk papier al twee hele dagen, hangt het de hele tijd hier boven mijn hoofd!’
‘Je hebt het daar waarschijnlijk zelf opgehangen.’
‘Dat klopt, ja, zodat het goed in het oog hangt en vooral niet zoek kan raken.’
‘Hahaha! Volgende keer maar gewoon uit het zicht in een bureaulade leggen,’ lacht Petro, ‘dan vind je zoiets sneller terug.’


En daarmee, geachte lezers, laat ik Dönsdorf over aan de verpozen, die een spoorwegbedrijf pleegt te bieden, totdat nieuwe avonturen zich aandienen, die het vertellen waard zijn.

Met vriendelijke groet,
Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1799 Gepost op: 15 februari 2020, 18:22:05 »
Ja, hoe simpel kan het zijn! ;D

Grt. Ric