Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 544555 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1440 Gepost op: 13 maart 2015, 19:28:38 »
Wandcontactdozen zul je in de loods niet vinden. Daar lag wel ongeveer de grens van detaillering.
Dank voor alle lovende woorden. (y)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1441 Gepost op: 15 maart 2015, 13:29:55 »
Deining in Dönsdorf   –   297


Parkeerergenis – 1

Het geluid van een naderende auto echoot tussen de ringloodsen door. Het is de taxi van Manovski. Bij de kantine probeert hij zijn Mercedes te parkeren, maar daar staan al twee bestelwagens.
‘Dan maar daar,’ bromt de chauffeur. Hij maakt een U-bocht en zet de taxi onder de bokkraan stil. Even later is hij in de kantine verdwenen.

Marks ziet het vanuit de Lokleitung op de eerste verdieping gebeuren. ‘Moet je kijken,’ zegt hij tegen Kottner jr. ‘Er wordt hier steeds slordiger geparkeerd. Zo kan er toch niemand meer bij?’
Junior kijkt naar buiten. ‘Leuk is dat. Straks komt Fischer van de Bahnmeisterei met een vrachtwagen om een machine te lossen, maar hij kan niet eens onder de bokkraan komen, want daar staat een taxi. Is die van Manovski?’
‘Ja, hij zet zijn auto altijd overal lukraak neer.’
‘Misschien moeten we toch maar eens een bordje aan de bokkraan hangen. Verboden te parkeren.’
‘Haha! Alsof die rare taxichauffeur zich daarvan iets aantrekt.’
‘We kunnen het proberen.’
‘Je kunt ook proberen de zon te vragen om voortaan in het westen op te komen. Dan heb je net zoveel kans op succes.’
Junior grinnikt.
‘Hoe laat komt Fischer?’ vraagt Marks.
Buiten zwelt geronk aan.
‘Als je over de duivel spreekt, trap je op zijn staart.’
Een Unimog van de Bahnmeisterei verschijnt met een rode Magirus in zijn kielzog. Tussen de kraan en de kantine komen ze tot stilstand. Fischer klimt uit de Unimog en wijst naar de taxi. Hij spreekt Horst Hausmann aan, die net uit de kleine loods komt. Marks en Junior zien de mannen wilde gebaren maken.



530   Drukte.

‘Ja, dat was te verwachten,’ lacht Junior. Hij ziet Horst met grote stappen naar de kantine lopen.
De telefoon begint te rinkelen. Marks neemt op. ‘Lokleitung… Ja, das stimmt,…’
Junior houdt de kantine in de gaten. Het duurt even, maar dan komen Horst en Manovski heftig pratend naar buiten. Junior kan hen niet verstaan, maar begrijpt vol leedvermaak wat er zo ongeveer gezegd wordt. Manovski stapt in zijn Mercedes en rijdt weg. Als ook de Unimog aan de kant is gereden, wordt de Magirus met enige moeite onder de bokkraan gemanoeuvreerd, zodat de machine afgeladen kan worden.



Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2015, 21:45:13 door Basilicum »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1442 Gepost op: 15 maart 2015, 13:44:28 »
Ah....het verhaal gaat verder. Dat smaakt naar meer.

Maar wat zie ik nu ? Wordt de bron van de eerder opgetreden besmetting uit Dönsdorf afgevoerd ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1443 Gepost op: 15 maart 2015, 19:34:02 »
Nee, dat is de Fuchs van de Bahnmeisterei. Die is gisteren weer teruggekomen van een klusje tussen Dönsdorf en Oberwankl. De andere Fuchs vult lorries bij de bekoling.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1444 Gepost op: 17 maart 2015, 20:36:58 »
Deining in Dönsdorf   –   298


Bezoek uit Lümmeln

Bij de kleine loods praat Heinz Koch met een bezoeker. Het is Herr Frick uit Lümmeln. Hij loopt met plannen rond om een eigen museumtrein samen te stellen. Heinz kan hem in zijn functie als voorzitter van de Dönsdorfse BSW-Gruppe für alte Fahrzeuge wel het een en ander vertellen.
‘Ik las in een tijdschrift,’ zegt Frick, ‘dat hier een Preußische P10 gestationeerd is.’
‘Ja, dat klopt. Die komt uit de boedel van LHB. We hebben deze loc in samenwerking met de collega’s uit Schwarzburg gerestaureerd en is op dit moment afgesteld in Oberwankl.’
‘Dienstvaardig?’
‘Ja, de ketelkeuring is nog een paar jaar geldig.’
‘Aha. Misschien is er een mogelijkheid om die loc in te zetten met mijn Pruisische rijtuigen.’
‘Daarover kan altijd gepraat worden. Uitwisseling van materieel heeft vaak interesse van het publiek.’
‘Waardoor inkomsten gegenereerd kunnen worden om de kas te kunnen spekken.’
‘Precies. Een andere loc uit onze verzameling staat op dit moment in deze loods.’
Ze gaan binnen kijken.



531   Ulmet staat veilig binnen.

‘Deze machine,’ vertelt Koch, ‘heeft jarenlang op een opstelspoor in Dönsdorf-Eckheim gestaan. Vlak voordat iemand op het idee kwam om de loc als oud roest te laten afvoeren, konden wij haar overnemen. De locomotief is in de kleuren van de Pfälzische Eisenbahn gestoken, hoewel het feitelijk een Bayerin is. Ze doet nu dienst voor de onze Beierse museumtrein.’
‘Waarom niet in Beiers groen?’
‘Dat komt eigenlijk door mijn ouders.’
‘Uw ouders?’
‘Ja, haha, dat is een heel verhaal. Zij vonden op een vlooienmarkt twee naamplaten…’



Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2015, 21:47:19 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1445 Gepost op: 17 maart 2015, 21:30:27 »
Wat een fraaie manier opnieuw om samenhang tussen allerlei verhalen en verhaaldraden aan te brengen (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1446 Gepost op: 17 maart 2015, 21:40:22 »
Heerlijk om zo via linkjes weer even je geheugen op te frissen
olgens mij heb je 3 duimen aan elke hand en een boek vol met karakters  (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1447 Gepost op: 24 maart 2015, 21:39:01 »
Deining in Dönsdorf   –   299


Vau Hundert – 1

De ontstoming lijkt in Dönsdorf een grote stap te hebben gemaakt. V- en E-locomotieven bevolken de ringloods. Alleen op spoor 6 staat nog een stoomloc. Het is maar schijn, want niet alle loc’s horen hier thuis en veel stoomlocomotieven zijn onderweg. Ze gebruiken dit depot als Wende-Bw. V100 1047, bijvoorbeeld, is een machine uit Schwarzburg en zal straks met een personentrein terugkeren.


532   Ringloods vol met modern materieel.

De machinist van de 1047 is geen onbekende. Koffie, kort lontje, kantine en klagen zijn steekwoorden voor hem. Inderdaad: het is Dieter Hellwig. In de kantine is hij bezig zijn koffiequotum naar een nieuw peil te brengen. Dat lukt matig, want het drankje is nog gloeiend heet. Barbara heeft hem vers gezette koffie voorgezet. Dieter kijkt op de klok. Het is tijd om naar zijn V100 terug te keren. Hij laat het laatste restje koffie door de mok cirkelen, blaast erin en giet het naar binnen.
‘Brrr, heet.’
Hij zet de mok op de toog en gaat naar buiten.



Met vriendelijke groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1448 Gepost op: 24 maart 2015, 21:45:18 »
Citaat
Koffie, kort lontje, kantine en klagen

Mooie alliteratie, Bas! Alleen 'lontje' valt wat uit de toon.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1449 Gepost op: 24 maart 2015, 21:49:14 »
Da kan toch nie, diesels in een ringloods. ;D
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1450 Gepost op: 24 maart 2015, 22:13:17 »
Mooie alliteratie, Bas! Alleen 'lontje' valt wat uit de toon.

Had waarschijnlijk moeten zijn: koffie, klontje......
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1451 Gepost op: 24 maart 2015, 22:22:14 »
Ja! Kantine, koffie, klontje en klagen.  :D

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1452 Gepost op: 25 maart 2015, 07:30:23 »
"Da kan toch nie, diesels in een ringloods" moet men die loods dan slopen omdat er geen stomers meer zijn in Donsdorf?
Groetjes
Johnny

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1453 Gepost op: 25 maart 2015, 08:05:59 »
Klontje! Goed gevonden.
De hikkende alliteratie doet me denken aan de Diesellokzug met een V160 en vier V200’en. De V160 was het lontje van deze trein. ;)

Veel ringloodsen werden en soms worden na de Duitse ontstoming in 1977 nog jaren gebruikt door diesels en elektrische locomotieven. Tegenwoordig zet men zulke machines liever in weer en wind. Dat schijnt kosten te besparen. Schijnt.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1454 Gepost op: 25 maart 2015, 19:44:23 »
Deining in Dönsdorf   –   300


Vau Hundert – 2

In de loods beklimt Dieter zijn V100 en ontdekt een andere machinist.
‘Tag! Ik ga zo meteen met deze machine weg. Het is maar dat je het weet.’
‘Oh ja? Waarheen?’
‘Personenzug nach Schwarzburg en dan verder naar Viernheim.’
‘Dat zal dan met een andere loc moeten, want deze is van mij.’
‘Van jou? En wie ben jij dan wel?’
‘Grummler. Bruno Grummler.’
‘Aha. Dieter Hellwig ist mein Nahme.’
‘Ik heb deze V100 toegewezen gekregen,’ zegt Bruno, ‘om de goederentrein naar Oberwankl te rijden.’
‘Weet je dat zeker? Dit is een Schwarzburger machine.’
‘Nou en? Ik rijd de 1075 vandaag. Wat jij rijdt, moet jij weten.’
‘V100 1047.’
‘Prima. Gute Fahrt.’
‘Dit is de 1047.’ Dieter wijst fijntjes naar het nummerplaatje in de cabine. ‘Kijk maar.’
‘Ach… Verd@mmt.’
‘Jouw 1075 staat hiernaast.’
Bruno kijkt naar buiten. ‘Hmmprrl…’ Hij pakt zijn spullen bij elkaar en verlaat de loc.
Na dit intervalletje pakt Dieter zijn tas uit en maakt een controlerend rondje om de loc. Hij hangt een remslang recht en trekt de aandacht van de draaischijfwachter. De schijf begint zijn kant op te draaien. Even later rolt de 1047 de loods uit om naar het uitrijspoor gedraaid te worden. 1075 steekt ook haar neus naar buiten en zal de 1047 volgen.



533   V100 1047 op de draaischijf.


Met vriendelijke groet,
Bas