Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Al mijn goede ideeën... door Dirk
24 april 2024, 23:28:28
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Deining in Dönsdorf  (gelezen 546304 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1725 Gepost op: 28 september 2017, 08:46:57 »
En met opvoedkundige waarde! Ook ondergetekende heeft wel eens een corrigerend kuchje gehoord betreffende zijn gebruik van de terminologie :) "Machnist Claus reed met zijn baureihe 23 over het viaduct en ..." enzo.

Ik ga deze maar eens bookmarken, mocht er bij iemand anders eens een corrigerend kuchje nodig zijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

a.moonen

  • Knutselaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1726 Gepost op: 30 november 2017, 13:25:51 »
 (y) heerlijk zulke kuchjes

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1727 Gepost op: 20 december 2017, 12:44:54 »
Deining in Dönsdorf   –   377


Wijnnachtsman?

Tijdens een bijeenkomst van Bundesbahner van Bw Dönsdorf in de periode van wijn-, oogst- en oktoberfeesten zorgde Hans Dickmann voor hilariteit, door als Weihnachtsmann te verschijnen. Horst Hausmann was hiervan al eerder op de hoogte gesteld en had gezorgd voor een camera met zelfontspanner en statief. Op de drukkerij trok men een blik creativiteit open en maakte er een kerstkaart van.


622   Iedereen prettige feestdagen en een succesvol, gelukkig en bovendien gezond 2018 gewenst!


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 20 december 2017, 12:52:08 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1728 Gepost op: 01 april 2018, 08:49:36 »
Deining in Dönsdorf   –   378


Lekker luieren

Kantineprinzessin Barbara geniet van een vrije dag. Ze is alleen thuis en luiert op de bank.
‘Het is toch 1 april vandaag?’ vraagt ze aan de dikke kater, die op de vensterbank zit en de straat in de gaten houdt.



390 (herhaling)   De kantine van Bw Dönsdorf.

‘Ja, 1 april. In het Bw zal wel weer een grap uitgehaald worden, hihi!’
Herinneringen komen op. Zoals van die keer dat collega's probeerden Steffen Werkstätter voor de gek te houden (Deining 251). Of toen mopperpot Dieter Hellwig slachtoffer werd (Deining 193, 194, 195 en 196). Horst Hausmann probeerde eens op een eerste april iemand een hak te zetten, maar dat viel nog niet mee (Deining 373).
‘Hahaha!’ lacht Barbara, als ze denkt aan het moment, dat Manovski ontdekte, dat zijn taxi in hogere sferen was geraakt (Deining 297, 302, 303 en 304).
Zelf was ze ook eens het middelpunt van spot. Haar kantine was leeggehaald. Dat was trouwens ook op een zondag, net als vandaag (Deining 113).
Mijmerend en glimlachend valt ze in slaap.



Met vriendelijke groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1729 Gepost op: 01 april 2018, 21:07:16 »
Ik heb ook weer genoten van een paar gouwe ouwe verhaaltjes voor het slapengaan  (y)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1730 Gepost op: 02 april 2018, 09:26:27 »
Dank je, Reinout. :)

Groet,
Bas

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1731 Gepost op: 12 juni 2018, 22:46:56 »
En de grote vraag blijft... Is die 2400 nou door de knieën gegaan of bromt die nog vrolijk rondt... ;D
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2018, 16:55:33 door Reinout van Rees. Reden: 2400 van een link voorzien »
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1732 Gepost op: 22 juni 2018, 22:50:22 »
Euhh... Dat is me niet zo helemaal precies bekend. Ik ben net terug van een reisje, dat bijna internet-, computer- en televisievrij was (dat kan ik meer mensen aanbevelen :P ). Ik zal eens proberen navraag te doen omtrent de 2400.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1733 Gepost op: 12 juli 2018, 20:57:44 »
Deining in Dönsdorf   –   379


Bruine diesel

In het seinhuis bij Bw Dönsdorf rinkelt een telefoon.
Rrring!! Rrring!!
‘Stellwerk Dönsdorf Betriebswerk. Webermann am Apparat.’
‘…’
’18 316 für Bw. Jawohl.’
‘…’
‘Alles klar.’
Webermann legt de hoorn neer, stelt een rijweg in, zet een sein op veilig en vult het logboek aan.
Verderop komt de Badische locomotief sissend in beweging en rijdt naar een verzorgingsspoor. Daar wordt ontslakt, de rookkast leeggeschept, water en steenkool geladen, zand bijgevuld en meer van dat soort ‘huishoudelijke’ klussen uitgevoerd.



623   18 316 krijgt verse voorraden.

Een goed half uur later staat de loc op een opstelspoor. De machinist en stoker gaan zich melden in de Lokleitstelle.
‘Tag, Marks! Wir sind wieder da.’
‘Ah, daar zijn de mannen vom Versuchsanstalt weer! Hoe gaat het?’
‘Best, hoor,’ zegt Peter Kohlengräber, stoker van de IVh, 18 316. ‘Franz Eigl en ik gaan met onze machine weer een spiksplinternieuwe locomotief aan de tand voelen.’
‘Wat voor eentje?’
‘Een diesel van Henschel. Welke precies is ons niet verteld.’
‘Oh.’ Marks wil zijn pen pakken, maar die ontsnapt en valt op de grond. ‘Waar hebben jullie de IVh neergezet?’
‘Naast de zandoven.’
De Lokleiter bukt om de pen bij de lurven te grijpen. ‘Zeg, wat ik me al een tijdje afvraag…’ Hij noteert wat cijfers in zijn notities, maar de pen weigert iets leesbaars op het papier achter te laten. Zuchtend maakt Marks fikse, ronde lijnen op een kladblok, totdat er weer inkt uit het tegenstribbelde schrijfijzer komt. Dan kan hij de aantekeningen maken. ‘Wat ik me al een tijdje afvraag: hoe is het eigenlijk afgelopen met de testritten van die loc uit Nederland?’
‘Nederlandse locomotief, euhh…’ Peter kijkt om. ‘Weet jij dat nog, Franz?’
‘Was dat niet een diesel? Zo ’n bruine?’ vraagt de machinist.
Marks knikt. ‘Dat klopt, een 2400.’
‘Dat weet ik nog wel, ja. Dat is al een jaar of twee geleden, als ik het me goed herinner. We reden toen in het Zwarte Woud helling op, helling af en maakten het leven van de diesel zuur. Dat ging goed, totdat er dikke, zwarte rook uit de motor tevoorschijn kwam.’
‘Oh ja!’ Bij Peter komen herinneringen boven. ‘De Nederlandse techneuten, die erbij waren, probeerden toen de loc op te lappen, maar dat lukte niet.’
‘Precies,’ zegt Franz. ‘De test werd afgebroken en de locomotief ging terug naar Nederland. Naar Tilburg, geloof ik. Later zouden meer testritten met een andere 2400 gemaakt worden, maar daarvan is het niet meer gekomen. Waarschijnlijk hebben de NS dat zelf uitgevoerd op een hellingrijk traject in Limburg.’
‘Limburg an der Lahn?’ vraagt Marks.
‘Nee, in het zuiden van een Nederlandse provincie, die ook Limburg heet.’
‘Ach so. De testritten verliepen dus niet helemaal naar wens.’
‘Oh, toch wel, hoor. Wij hebben aangetoond waar de grenzen van het vermogen van die machine liggen. Jammer, dat de loc defect raakte, maar dat hoort er soms bij.’
‘Ja, dat is zo.’
Een knorrende waarschuwing rommelt door de kamer.
‘Ik heb trek,’ zegt Peter, over zijn maag wrijvend. ‘Wij gaan eens kijken wat Barbara op het menu heeft staan.’
‘Doe dat. Er zijn twee bedden in onze Übernachtung voor jullie beschikbaar.’
‘Danke! Wir sehen uns noch.’



Met vriendelijke groet,
Bas

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1734 Gepost op: 12 juli 2018, 21:22:56 »
Altijd leuk zo'n verhaaltje, gaat het echt van leven.
met vriendelijke groet,

Martijn

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1735 Gepost op: 12 juli 2018, 23:30:22 »
MACHTIG!!!!! ;D ;D (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf
« Reactie #1736 Gepost op: 13 juli 2018, 09:33:07 »
Dank! :)

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1737 Gepost op: 12 januari 2019, 20:20:33 »
Deining in Dönsdorf   –   380


Hoe klinkt de fluit van de Baureihe 10?

Als spoorweghobbyist kun je je afvragen hoe een bepaalde stoomlocomotief klonk. Bijvoorbeeld de exhaust van een hardwerkende, Beierse Gt 2x4/4, Baureihe 96, die een zware goederentrein over de hellingen van het Frankenland duwt. Of het geluid van een voorbijrazende, Württembergische C, Baureihe 181. Soms lijkt het antwoord voor de hand te liggen. Zo is een van mijn veronderstellingen, dat de fluit een loc van de Baureihe 10 niet anders klonk, dan die van een 0110. Dat blijkt ook zo te zijn, maar 10 001 en 10 002 hadden in de beginjaren een fluit met een andere toon. Hiervan ontdekte ik via het forum van Drehscheibe-online een geluidsfragment op Youtube, waarin de fluit van 10 001 is gemonteerd op 41 018.


526 (herhaling)   De complete Baureihe 10 in Dönsdorf.

Op het genoemde forum is een interessante toevoeging te lezen:

Citaat
Letztlich gab es aber bei der BR 10 zwischen den beteiligten Lokfabriken und der DB fast die ausgiebigsten Diskussionen über die äußere Erscheinung der neuen Type, welche von vornherein mit einer Teilverkleidung geplant war. Aus all den gemachten Lackierungsvarianten wurde dann die traditionelle Version, rotes Trieb- und Laufwerk und schwarze Aufbauten gewählt. Lediglich die schön geformten Zierlinien wurden in blankem Metall ausgeführt. Auch der neu konstruierte Tender der Bauart 2'2'T40 in seiner langgestreckten Form trug einen maßgeblichen Teil zum Äußeren der Lok bei. Die akustische Krone wurde den eleganten Lokomotiven mit einer 3-Klangpfeife nach US-Vorbild aufgesetzt. Diese wurden allerdings bald gegen Pfeifen der Einheitsbauart ausgetauscht, da eine Ausrüstung von nur 2 Lokomotiven der DB mit diesem Ausnahmesound als Gefährdung für die Sicherheit, da untypisch, angesehen wurde.


Met vriendelijke groet,
Bas

NB.   Is Duits niet je sterkste kant? Translate helpt je graag een stukje op weg.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1738 Gepost op: 12 januari 2019, 21:18:02 »
 ;D ;D

Eindelijk weer eens en bericht hier!! (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Deining in Dönsdorf
« Reactie #1739 Gepost op: 12 januari 2019, 22:17:54 »
Hij bevalt nog steeds goed zie ik...

MvG Peter,