Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk  (gelezen 17957 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2010, 19:08:47 »
Het lijkt me inderdaad logisch om eerst een sporenplan vast te stellen. Tegelijkertijd moet je bedenken welke treinbewegingen je wil zien. Die twee dingen kun je eigenlijk niet van elkaar loskoppelen.
De besturing is iets wat later volgt. Wat jij wil kan digitaal, maar analoog, d.m.v. zelf gebouwde schakelingen, is eigenlijk veel leuker.

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #16 Gepost op: 25 juli 2010, 19:14:34 »
ok. het volgende wil ik:
*NS spoor doorlopend over heel de baan.
*Een pendel lijntje
*3 of 4 verschillende industien die iets met elkaar gemeen kunnen hebben waardoor goederen transport ook mogelijk is.
*rangeer terrein met opstelsporen
*klein musem achtie oplossing om stiekum ook met ander materiaal te kunnen rijden... :)

Ik zie dat de museum truuc hier al heel veel wordt toegepast en vond het een leuk idee.

Het baanplan is dus eigenlijk mijn grootste probleem. Op dit moment zit ik het topic van Bassilicum door te spitten wat idd een geweldig leuk project is.
Zijn probleem in het begin van wel moeten bouwen maar nog niet kunnen rijden wil ik tekkelen door te beginnen met een parade baan te bouwen en het schaduwstation... Maar hoe ik dan de rest moet gaan doen weet ik nog niet...
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2010, 09:25:45 door Peter van der Leek »
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #17 Gepost op: 25 juli 2010, 20:06:10 »
Het is maar een idee hoor.

Bekijk al die punten afzonderlijk en ontwerp die ook afzonderlijk.
Vervolgens ga je alles in proberen te passen in een dubbelsporig traject langs de wanden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

N. Kerkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #18 Gepost op: 25 juli 2010, 21:05:12 »
Wat eeen goed idee. Wel moeilijk bij het bouwen want het is precies andersom dan het ontwerpen maar het geeft wel een natuurlijker verloop van de hoofdbaan...
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2010, 09:25:53 door Peter van der Leek »
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #19 Gepost op: 25 juli 2010, 21:18:43 »
Je geeft aan dat je analoog wilt gaan rijden.
Klaar. Doen. Alles wat je wilt doen is analoog mogelijk, en daar hoort de elektronica voor automatisch rijden ook bij, zoals relais-schakelingen.
Je kunt analoog pendelen, treinen langzaam op laten trekken, afremmen en laten kruipen, aan de knoppen draaien.

Wat ik niet begrijp is dat mensen dan beginnen over dat je toch maar digitaal moest gaan rijden. Maar goed, als je je laat overhalen kan het wel iets langer duren voordat je zo digitaal rijdt, zoals je nu van plan bent analoog te gaan rijden.

En verder zou ik niet te snel willen rijden, zonder dat je het baanplan en scenery in gedachten en op papier een beetje op elkaar afgestemd hebt.

@ Remco, heb je weleens een boek, roman gelezen? Je kunt toch wel een stukje tekst lezen zonder in de war te raken als niet elke nieuwe zin op een nieuwe regel begint?
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2010, 21:21:27 door HuubvG »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #20 Gepost op: 25 juli 2010, 21:25:00 »
Huub, ik wel, maar er zijn ook gebruikers hier die bijv. dislectisch zijn, daar hou ik dan even rekening mee ;)

Gr. Remco.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #21 Gepost op: 25 juli 2010, 21:31:42 »
Oké Remco, dat is nobel (y) , zal er in het vervolg ook aan denken!  :)

Anne W

  • Gast
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #22 Gepost op: 25 juli 2010, 23:48:45 »
Beste Nocki,

In mijn vorige woning bouwde ik aan een analoge treinbaan die reedt op gelijkstroom, maar de snelheid werd geregeld middels impulsbreedband modulatie, geeft goede langzaamrijd eigenschappen omdat de pulsen op volle spanning zijn.

De baan was ingedeeld in blokken, elk blok had zijn eigen snelheidsreglaar en had een melder, die melders waren weer aangesloten op logische poorten die op hun beurt weer de snelheidsregelaar van het blok aanstuurden middels transistors.

Dit kwam allemaal uit een combinatie van boeken, waarbij het boek over de logische poorten eindigde met de tekst: u rijdt nu met een "gesoldeerde" computer, het kan net zo goed met een echte computer, maar dan heb je wel een programmeur nodig.

Ik heb het nu over een 22-23 jaar geleden, het hobbyblad voor de electronica hobbyist Elektuur begon toen met de beschrijving van een zelfbouw "Märklin" digitale centrale, na de verhuizing heb ik de prinplaat en de Eprom bij Elektuur gekocht, de centrale gebouwd, één van de eerste computerprogramma's gekocht en tot volle tevredenheid gereden.

Echter het computerprogramma werkte alleen op DOS, de centrale begon "ouderwets" te worden en na rijp beraad, onderzoek en de vaststelling dat ik eigenlijk niet geïnteresseerd ben in mooie plaatjes op de computer, rijdt ik nu met een gecombineerde digitale centrale/treindienstleider, doet het zelfde als mijn oude computerprogramma, maar met alleen zeer essentiële dsiplay mogelijkheden.

Boodschap: er zit altijd ontwikkeling in je eigen denkwerk, iets waar je rekening mee moet houden.

Groet, Anne W
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2010, 09:26:08 door Peter van der Leek »

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #23 Gepost op: 26 juli 2010, 00:03:55 »
Ach je moet natuulijk gewoon doen wat je zelf wilt... maar ik vindt zo een modern digitaal ding fantastisch neemt je zoveel dom gedoe met draadjes en relais uit handen... 1 keer een leuke schakeling met relais verzinnen is best wel spannend maar voor zo en grote baan als jij wilt wordt het een hele bak vol met die dingen en honderden meters snoer overal naar toe.... saai toch? Om het maar niet te hebben over de vele storingen iedere keer weer als je even wilt rijden...Het verzinnen van iets nieuws is grappig. als je al het standaard gedoe gewoon oplost met zo een digitaal systeem heb je daar dan juist alle tijd voor... Nog afgezien van het feit dat een digitaal aangestuurde trein echt veel beter rijdt... mijn stoomlokje van meer dan 50 jaar oud heeft echt nog nooit zo gereden als nu met zo een esu decoder ding erin...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #24 Gepost op: 26 juli 2010, 00:14:22 »
Om het maar niet te hebben over de vele storingen iedere keer weer als je even wilt rijden...
Storingen kun je vermijden door zorgvuldig te installeren.
Om beveiligd te rijden moet je er bij digitaal toch een PC met besturingsprogramma tegenaan zetten. Dat moet je ook maar willen.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #25 Gepost op: 26 juli 2010, 09:10:14 »
Nou Klaas, als ik dan toch de keuze heb, zou ik voor alles kiezen behalve relais. Toch altijd weer fijn als die dingen weer blijven plakken na een tijdje niet gereden te hebben.

Ik heb ik mijn werkzame leven genoeg gewerkt met relais om daar een mening over te hebben en daar heeft netjes installeren volgens mij niet zo veel mee te maken. Het blijft mechanisch spul en dus onderhoudsgevoelig en behoorlijk onbetrouwbaar.

Okee, hoe installeer je zorgvuldig een relais zodat die "nooit" blijft hangen of plakken. Op mijn digitale baan is nog nooit iets blijven hangen/plakken, of wel. Ja toch,  wisselaandrijvingen, waren die niet grotendeels mechanish?
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #26 Gepost op: 26 juli 2010, 09:42:20 »
Hallo Nocki

Er is al veel gezegd en onderling commentaar geleverd wel of geen digitaal of wel of geen annaloog.
Het belangrijkste is dat jij je happy vindt in jouw baan en jou keuze dus ga er voor
Je schrijft ergens het volgende.
ok. het volgende wil ik:

*Een pendel lijntje
*3 of 4 verschillende industien die iets met elkaar gemeen kunnen hebben waardoor goederen transport ook mogelijk is.
*rangeer terrein met opstelsporen

Heb je wel eens gedacht aan het logistieke proces van kolen en staal.
Hierin heb je legio mogelijk heden aan industrie die je juist op zo'n baan als jij wil kan verwezelijken.
Denk hierbij aan kolen en ijzer erts overslag, hoogovens met alles er bij kan je net zo uitgebreid maken als je zelf wil, machiene fabrieken misschien een klein haventje
Ik denk dat je 5 à 7 jaar verder bent als je hier een deel van heb staan.

Het is maar een idee.
Veel succes met je opzet
Ik hoop dat je de bouw van je baan op deze site laat zien
Met vriendelijke groeten,

Herwim Frank


« Laatst bewerkt op: 26 juli 2010, 09:44:43 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #27 Gepost op: 26 juli 2010, 09:49:44 »
@Rob,
Ik heb in mijn werkzame leven ook heel wat relais gezien. Dat waren weliswaar relais die het honderdvoudige kosten van wat je bij Conrad betaalt, maar die bleven nooit plakken. Daar waren typen bij die door de fabrikant gegarandeerd werden voor 100 miljoen keer foutloos schakelen, en sommigen haalden tien keer dat aantal.
Maar ook in de hobby, en met name  op onze analoge clubbaan, werken we veel met relais. Niet van die dure, maar die blijven ook niet plakken. We hebben tenminste zelden problemen door weigerende relais. Ik vind het daarom niet terecht om relais als onbetrouwbaar af te schilderen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #28 Gepost op: 26 juli 2010, 09:59:42 »
Ter aanvulling van het voorstel van Herwim heb ik een linkje:
Die Phoenix Hüttenbahn.

Groet,
Basilicum



Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Modelspoorbaan met meerdere treinen tegelijk
« Reactie #29 Gepost op: 26 juli 2010, 10:05:36 »
Ook de LS relais waarmee ik heb gewerkt (schakelden 1300 Ampere/440 Volt) werkten altijd feilloos en ook de door ons gebruikte HS vacuum relais 60Ampere/6600 Volt, werkten naar tevredenheid maar ik heb diverse analoge modelbanen en ook bij clubs gezien die ook analoog werden gestuurd met o.a. reed relais e.v.a. relais en toch kreeg ik heel vaak te horen "sorry dat het allemaal niet zo loopt als zou moeten maar dat komt door onwillige relais". En dan werd er even een flinke tik op de "treintafel" gegeven om het spul weer in het juiste spoor te krijgen maar ja "alles" stond inmiddels wel verkeerd. Het zal wel een discussiepunt blijven. Daar laat ik het maar bij, het heeft ook weinig meer te maken met de oorspronkelijke vraag.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2010, 10:39:55 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden