Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Halling aandrijvingen door MOVisser
Vandaag om 16:45:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 213256 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #720 Gepost op: 13 February 2012, 22:01:15 »
Fijn, maar daar bestaat al een draadje over, dus zet het in vervolg gewoon daar neer. Minder validen is al aardig off-topic, maar geneuzel over vertraging is dat helemaal.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #721 Gepost op: 13 February 2012, 23:52:19 »
uurtje geleden is de DDZ/NID kort besproken bij NOS op 3 (terug te kijken op uitzendinggemist.nl)

directe link

Ze hadden bij de NOS vooral kritiek op de loungebank en de WC die behoorlijk wat ruimte in beslag neemt

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #722 Gepost op: 13 February 2012, 23:57:52 »
Sja, het is weer hetzelfde idiote toilet-concept als in ICMm ... veel te lomp, doorgang blokkerend en ruimte verslindend.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

tinus

  • Online Online
  • Berichten: 1540
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #723 Gepost op: 14 February 2012, 07:06:36 »
Je kunt er ook een zeikzak in hangen. :-\
Of gewoon helemaal niets.

Tinus.

wvdm

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #724 Gepost op: 14 February 2012, 07:50:14 »
Hallo,

De DDZ ziet er mooi uit. Met dezelfde kleuren van de IRM schept het duidelijkheid, dat het intercities/sneltreinen zijn.
Alleen is het jammer, dat de NS niet kijkt naar buitenlandse treinen.
Voor mensen, die met veel bagage reizen (zoals ik, als ik met verlof kom of als ik naar een schip ga) kan je alleen op de balkons zitten. Duitse wagons hebben een bagage rek bij de balkons, maar dat kost wel vier zitplaatsen.
Voor invaliden idem dito.
Ik heb 8 dubbeldek wagons van Hamburg naar Israel in een zeeschip vervoerd en daar was een wagon bij met invalide opritten naar de onderste verdieping en naar de bovenste verdieping. Ja, dat kost wel 30 of meer zitplaatsen, maar dan kan je als invalide rolstoelgebruiker teminste wel normaal samen reizen met andere passagiers. (y)
Die tweezits banken met een poot???? Ik ben benieuwd hoe die zich gaan houden op de duur. ???
Die grote toilet? Is die toegankelijk voor rolstoel gebruikers? Dat zou mooi zijn. Eindelijk!! ;D
Want alle andere toiletten in de NS treinen zijn niet toegankelijk voor rolstoel gebruikers met hun smalle deurtjes.
Je kan wel zeggen voor die paar mensen. Ja, daarvoor, want die betalen ook belasting en voor een treinreis.

Voor de rest vind ik die kop wel mooi. (y) ;D
Zijruitjes heeft de machinist niet meer nodig, omdat hij een signaal krijgt van de conducteur, dat hij/zij kan vertrekken.
Waarschijnlijk ook, omdat de aandacht van de machinst 100% op het spoor gericht is, omdat ze bij andere treinen de zijruitjes geschilderd hebben, maar dat is maar een gok van mij. 

Groetjes
Wil


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #725 Gepost op: 14 February 2012, 08:12:01 »
Voor mensen, die met veel bagage reizen (zoals ik, als ik met verlof kom of als ik naar een schip ga) kan je alleen op de balkons zitten. Duitse wagons hebben een bagage rek bij de balkons, maar dat kost wel vier zitplaatsen.

Maar laten we eerlijk zijn, treinen in Nederland zijn eigenlijk fors uitgevallen trams. De afstanden zijn te kort om echt 'op reis' te gaan.

Overigens onderschrijf ik het probleem met bagage helemaal, maar goed, ook wij (mensen met bagage) zijn een minderheid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #726 Gepost op: 14 February 2012, 08:17:43 »
maar daarom hoefd de minderheid niet genegeerd te worden ;)

gr

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #727 Gepost op: 14 February 2012, 08:32:21 »

Wat jou frustratie's betreft houdt ze lekker voor je.

Kom op zeg, sommige draadjes op dit forum kennen een hoop frustraties, dus waarom zou deze poster zijn (in mijn ogen terechte) frustratie) dan voor zich moeten houden?

Eelco

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #728 Gepost op: 14 February 2012, 08:34:50 »
Omdat de moderatoren dat gezegd hebben. :)

Het is off-topic en er bestaat al een draadje voor. Dus frustraties over de invloed van het weer op de treinenloop mogen daar geplaatst worden, maar frustraties over andermans frustraties, nee, daar gaan we niet aan beginnen.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 14 February 2012, 08:36:26 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #729 Gepost op: 14 February 2012, 08:37:33 »
Mijn reactie betreft Mcn1986 die vindt dat een gehandicapte OV-gebruiker niet zijn frustratie mag uiten over het gemoderniseerde DDZ materieel dat rolstoelonvriendelijk is. Dat lijkt me in dit draadje toch erg on topic.

Het betreft hier dus geen frustratie als gevolg van andermans frustratie, laat staan een weersgerelateerde frustratie.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2012, 08:44:37 door NS8714 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #730 Gepost op: 14 February 2012, 08:52:57 »
....maar goed, ook wij (mensen met bagage) zijn een minderheid.
Dan kunnen we station Schiphol beter sluiten...  :-\ Volgens mij zijn in Duitsland niet alleen de langeafstandstreinen van rekken voorzien. Inderdaad een gemis, ondanks de korte afstanden. Als ik naar Schiphol is het meestal een hoop gehannis met koffers op het balkon van een VIRM..  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #731 Gepost op: 14 February 2012, 09:01:01 »
Je kunt er ook een zeikzak in hangen. :-\
Of gewoon helemaal niets.

Ik ben niet tegen toiletten , maar de oude toiletten voldeden ook prima en blokkeerden niet het halve gangpad. Nu valt het bij DDZ mee, maar als je in ICMm de deur van het toilet open wilt doen schuift deze door vrijwel de gehele gang. Bij een drukke trein kom je dus gewoon het toilet amper meer in...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5383
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #732 Gepost op: 14 February 2012, 09:19:35 »
ja, dat is nu eenmaal het gevolg van het zelfstandig moeten kunnen reizen van mindervaliden. Bij treinen waarbij een invalidentoegankelijk toilet er al vanaf het begin in zit (IRM) zie je dat het veel beter gesitueerd zit, dan dat men het in bestaand materieel moet inbouwen. ICMm heeft nu eenmaal kleine balkons en NSR wil logischerwijs zoveel mogelijk zitplaatsen behouden. Wel vraag ik me bij dat materieel af of een invalidentoilet niet op de plek van de oude keuken had gekund, maar dat is waarschijnlijk te krap.....

T.a.v. het dichtschilderen van de zijruitjes waar Wil het over heeft, dit gaat om iets heel anders. Bij mat'64 en Plan U zijn de bolle zijruitjes vervangen voor kunststof exemplaren. Dat is gedaan, omdat deze ruitjes bijdroegen aan een snikhete cabine in de zomer. Ander materieel zoals SGMm, DM'90 en de BDs hebben nog wel gewoon hun zijruiten. Persoonlijk vind ik het oerlelijk dat deze ruiten bij de NID (zo gaat DDZ genoemd worden) verwidjerd zijn. Een modern vormgegeven zijruit a la DM'90 had ik mooier gevonden.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #733 Gepost op: 14 February 2012, 09:19:57 »
We klagen nog even verder.  ;D
Wie heeft er verzonnen dat de bovenverdiepingen altijd stiltecoupé's zijn? Ik snap dat het duidelijkheid schept, maar minder handig als je met kinderen op stap gaat. Ik hou ze met genoegen rustig, maar helemaal stil is overdreven en boven zitten is nu eenmaal deel van de spoorlol voor die kinderen.

Zo, hebben we alles gehad?

NSR hebben overigens een beroerde trackrecord waar het rolstoelvervoer betreft. Ook toen DD-AR werd aangeschaft, waren er al dubbeldekkers ontworpen waarbij de benedenverdieping zonder meer toegankelijk was voor rolstoelers en dat is natuurlijk genoeg. Het gaat ook niet alleen om rolstoelers maar om alles en iedereen die niet zo gemakkelijk naar boven klimt. Hoe zat dat ook alweer met vergrijzing en vooruitzien enzo?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #734 Gepost op: 14 February 2012, 09:21:48 »
Wie heeft uberhaupt dat concept 'stiltecoupe' bedacht...

Maar goed, on topic blijvend moet ik zeggen dat de verbouwing uiterlijk wel mooi heeft uitgepakt. De boel is een beetje 'ge-update'. En dan over 15 jaar weer een clubje oprichten dat gaat proberen zo'n geval weer in oorspronkelijke staat te herstellen...  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 February 2012, 09:26:35 door NS8714 »