Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 07:18:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 06:46:28
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 210814 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #540 Gepost op: 01 October 2011, 09:55:17 »
Fraai is zeker het woord niet. Maar dingen die zo tot de basale functionaliteit zijn teruggebracht, kunnen wat mij betreft niet lelijk zijn. Beter dan die aanstellerige VIRM met als dieptepunt en ultiem symbool van nutteloos design die achterlijke bagagegevallen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dosto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #541 Gepost op: 01 October 2011, 10:40:11 »
Bij de VIRM is de knik van de zijwanden verschrikkelijk lelijk en onpraktisch (kun je niet lekker tegen het raam leunen, omdat de ruimte tussen de wand en de stoel te groot is). De DDZ ziet er fraaier uit. Alleen jammer dat er geen stoptreindubbeldekkers meer zijn. In een sprinter moet ik altijd staan.  :(

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #542 Gepost op: 01 October 2011, 11:13:15 »
Maar dingen die zo tot de basale functionaliteit zijn teruggebracht, kunnen wat mij betreft niet lelijk zijn. Beter dan die aanstellerige VIRM met als dieptepunt en ultiem symbool van nutteloos design die achterlijke bagagegevallen.

Basale functionaliteit... Gravita en Maxima loks zijn dus niet lelijk? :P

En inderdaad, bij diverse subseries V-IRM is het redelijk hopeloos. ICMm is er trouwens met de renovatie ook niet beter op geworden...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #543 Gepost op: 01 October 2011, 11:19:09 »
Jawel, want dat zijn geen dozen op wielen: die locs zijn zo ontworpen met al die gekke hoeken en schuine vlakken. Da's geen basale functionaliteit ;D.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #544 Gepost op: 01 October 2011, 12:56:10 »
Kijk, en ik vind die VIRM vormgeving juist weer geslaagd, of die bagagedingesen nou geschikt zijn voor alle uitpuilende roltassen of niet. Het idee om de zijkant te knikken om wat meer elleboogruimte te hebben op de verdieping (jouw interpretatie ervan) moge dan niet zo zijn uitgevallen, het treinstel als geheel is tot nog toe de eerste en meest geslaagde van de nieuwe generatie treinstellen. Met nieuwe generatie bedoel ik die rijtuigen en treinstellen die niet als lange-doos-met-een-kop-of-kont-eraan zijn vormgegeven.

Wat dat betreft is de DDZ nog ééntje van de oude generatie a la muizenneus ('36), hondekop enzo. Niks mis mee, maar we hebben toch wel een beetje ontwikkeling meegemaakt sinds de vlak-vooroorlogse jaren?.

De DDZ is en blijft een log lomp en vierkant ding. Als de beschildering het geheel moet opleuken dan weet je dat het een verloren strijd is en dat kijk naar de foto's; dat blijkt.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #545 Gepost op: 01 October 2011, 13:31:53 »
Nou qua rijgedrag vind ik de DD-AR / DDZ toch beter dan de VIRM.
Die dingen staan veel stabieler op hun pootjes vind ik.
De VIRM waggeld als een eend op wisselstraten, daar heeft de DD-AR niet zo heel veel last van.

En qua vormgeving, zou ik zeggen de Neus van de VIRM op de DDZ, maar dan wel die rare knik in de zijkant er uit.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #546 Gepost op: 01 October 2011, 13:52:28 »
Gert wil jij ICM dan onder de 'oude generatie' scharen met de doorloopkop? Ik vond dat nou juist het begin van de nieuwe tijd en een geweldig geslaagd stukje design (wat door de reclamestellen 4011 en 4012 in KLM en MartinAir outfit nog versterkt werd)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #547 Gepost op: 01 October 2011, 13:58:42 »
Basale functionaliteit... Gravita en Maxima loks zijn dus niet lelijk? :P

En inderdaad, bij diverse subseries V-IRM is het redelijk hopeloos. ICMm is er trouwens met de renovatie ook niet beter op geworden...

Die vind ik al even aanstellerig.
Basaal is een 1300, ook niet lelijk.
ICM is een geslaagde integratie van vormgeving en functie. En rijdt nog lekker ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #548 Gepost op: 01 October 2011, 15:25:00 »
Kijk, en ik vind die VIRM vormgeving juist weer geslaagd, of die bagagedingesen nou geschikt zijn voor alle uitpuilende roltassen of niet. Het idee om de zijkant te knikken om wat meer elleboogruimte te hebben op de verdieping (jouw interpretatie ervan) moge dan niet zo zijn uitgevallen, het treinstel als geheel is tot nog toe de eerste en meest geslaagde van de nieuwe generatie treinstellen. Met nieuwe generatie bedoel ik die rijtuigen en treinstellen die niet als lange-doos-met-een-kop-of-kont-eraan zijn vormgegeven.

Wat dat betreft is de DDZ nog ééntje van de oude generatie a la muizenneus ('36), hondekop enzo. Niks mis mee, maar we hebben toch wel een beetje ontwikkeling meegemaakt sinds de vlak-vooroorlogse jaren?.

Als die ontwikkeling er toe leidt dat het doel op zich wordt om per se niet een "lange doos met een kop en een kont eraan" te willen ontwerpen, desnoods ten koste van de functie, dan is VIRM daarvan inderdaad een prima voorbeeld.

Persoonlijk heb ik veel meer met die Deens IC3. Dat zo'n ontwerper denkt, een trein is nu eenmaal een lange doos met een kop en een kont, dus laat ik dat een flink gaan benadrukken.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2011, 15:34:17 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #549 Gepost op: 01 October 2011, 15:42:22 »
Ach, nog even dan hoeven wij alleen maar om onszelf te bekommeren hoe wij er zelf uitzien (om afgekraakt te worden door anderen) want,

Het Vliegend Tapijt komt naderbij

;D
Jeroen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #550 Gepost op: 01 October 2011, 16:39:26 »
Als die ontwikkeling er toe leidt dat het doel op zich wordt om per se niet een "lange doos met een kop en een kont eraan" te willen ontwerpen, desnoods ten koste van de functie, dan is VIRM daarvan inderdaad een prima voorbeeld.
Zover ik altijd heb begrepen, zijn bij IRM de grenzen van het omgrenzingsprofiel opgezocht, waar bij ICM een begin mee is gemaakt. Vandaar de knik in de zijwand in beide materieelsoorten. Ook hier volgde het ontwerp de functie.
Van het Nederlandse materieel vind ik IRM tot de meer geslaagde ontwerpen behoren, maar misschien zegt dat meer over de rest.   ;)
Maar goed, alles wat niet een lok met wagens of rijtuigen erachter is, is voor mij geen trein, dus waar praten we verder over op een treinensite...  ;D

Huub

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #551 Gepost op: 01 October 2011, 16:59:34 »
Gert wil jij ICM dan onder de 'oude generatie' scharen met de doorloopkop? Ik vond dat nou juist het begin van de nieuwe tijd en een geweldig geslaagd stukje design (wat door de reclamestellen 4011 en 4012 in KLM en MartinAir outfit nog versterkt werd)
Nee nee, ICM is ook nieuwe generatie! En helemaal eens met die luchtvaart-outfit. Ik stond werkelijk versteld toen ik zo'n ding voor het eerst zag.

En ik zou me als vormgever niet neer willen leggen bij 'is nou eenmaal zo' , en alleen de uiteinden vormgeven. En ik zie niet dat dat ten koste gegaan is van de functie, als ik me het balkon van een hondekop voorstel had daar nooit een trap ingepast én een lift. Dus de randen van het omgrenzingsprofiel zijn opgezocht om meer mogelijk te maken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #552 Gepost op: 01 October 2011, 17:18:21 »
Maar in (V)IRM passen die lift plus trappen ook niet echt hè. De combinatie was sowieso geen goed idee, daar kunnen de ontwerpers niets aan doen, maar gelukt is het ook in (V)IRM niet.

DDM/DDZ is Spartaans, maar functioneert voor de passagiers als een normale stoptrein. Je kunt normaal instappen, normaal zitten, normaal je jas ophangen, normaal een tas kwijt en je wordt niet heen- en weer geschud. Bij (V)IRM hebben de ontwerpers kans gezien dat allemaal te verslechteren. Dat is toch knap, gezien het feit dat het spul als comfortabele RandstadIC was bedoeld. Voor Schiphol of langere routes met wat meer bagage zijn ze eigenlijk sowieso ongeschikt.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2011, 17:22:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #553 Gepost op: 01 October 2011, 17:28:05 »
Hmm, ik heb toch het idee dat jij in andere DDM hebt gezeten dan ik...  ;)

Waarmee niet gezegd dat ik IRM plezierig vind. Maar het is een beetje het lot van een dubbeldekker, met twee lagen op elkaar wordt het allemaal te krap om nog plezierig te kunnen reizen. En de enige normale plekken in dit soort treinen zitten vrijwel onbeschut bij de deuren, waardoor ze ook niet echt een alternatief zijn. De dubbeldektreinreiziger valt niet te benijden...  ;D

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #554 Gepost op: 01 October 2011, 19:04:21 »
Och bij V-IRM valt die gelijkvloerse coupe naast het balkon best mee en zit behoorlijk comfortabel.

En Gert : een 1300 werd pas basaal toen het ding grijs-geel werd; de originele turkooise uitvoering heeft best wel wat met de fraaie sierstrips, nummerschilden ed. Paul Arzens was best een genie ...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden