Maar dingen die zo tot de basale functionaliteit zijn teruggebracht, kunnen wat mij betreft niet lelijk zijn. Beter dan die aanstellerige VIRM met als dieptepunt en ultiem symbool van nutteloos design die achterlijke bagagegevallen.
Basale functionaliteit... Gravita en Maxima loks zijn dus niet lelijk? En inderdaad, bij diverse subseries V-IRM is het redelijk hopeloos. ICMm is er trouwens met de renovatie ook niet beter op geworden...
Kijk, en ik vind die VIRM vormgeving juist weer geslaagd, of die bagagedingesen nou geschikt zijn voor alle uitpuilende roltassen of niet. Het idee om de zijkant te knikken om wat meer elleboogruimte te hebben op de verdieping (jouw interpretatie ervan) moge dan niet zo zijn uitgevallen, het treinstel als geheel is tot nog toe de eerste en meest geslaagde van de nieuwe generatie treinstellen. Met nieuwe generatie bedoel ik die rijtuigen en treinstellen die niet als lange-doos-met-een-kop-of-kont-eraan zijn vormgegeven.Wat dat betreft is de DDZ nog ééntje van de oude generatie a la muizenneus ('36), hondekop enzo. Niks mis mee, maar we hebben toch wel een beetje ontwikkeling meegemaakt sinds de vlak-vooroorlogse jaren?.
Als die ontwikkeling er toe leidt dat het doel op zich wordt om per se niet een "lange doos met een kop en een kont eraan" te willen ontwerpen, desnoods ten koste van de functie, dan is VIRM daarvan inderdaad een prima voorbeeld.
Gert wil jij ICM dan onder de 'oude generatie' scharen met de doorloopkop? Ik vond dat nou juist het begin van de nieuwe tijd en een geweldig geslaagd stukje design (wat door de reclamestellen 4011 en 4012 in KLM en MartinAir outfit nog versterkt werd)