Discussie is toch al vergaan door allerlei vage uitspraken van mensen zonder verstand ervan
Heeft u er dan wel verstand van, geef dan een goede oplossing om een mDDM met 6 rijtuigen vlot te laten rijden, bij verminderde adhesie, ik ben benieuwd, zelfs NSR weet het op het moment niet.....Zandstrooien is zo ie zo al niet toegestaan in grote hoeveelheden ivm de veiligheid, wat gebeurd als bv alle mDDM's een zandstooi installatie zouden krijgen.
Dat zou best een goed plan kunnen zijn.De viertjes met zon motorwagen.En de zesjes met een 17/1800 lok.Kunnen ze gelijk alle DDM-1 rijtuigen erbij pakken.En hebben de 17/1800 loks weer dienst voor de komende 20/25 jaar.Zon lok kan toch nog ruim 20/25 jaar mee ? (na renovatie natuurlijk)
Het grote probleem bij de mDDM is niet zozeer de trekkracht, als wel de veel geringe adhesie op de wielen, doordat het een zesasser is. Ga er maar eens inzitten als passagier bij vochtig weer (hoeven nog geen eens hefstblaadjes te zijn) en je weet genoeg....... Hij wil wel, maar niet genoeg grip op de rails.Oplossing: flink zwaarder maken.... (net als vroeger bv bij de 1100 en 2400)
Hij kan nog wel 300 jaar mee. Het onderhoud wordt alleen steeds duurder en duurder, en op een gegeven moment loont dat niet meer. Dat is waarschijnlijk over een jaar of 5 à 10 het geval...
En dan val je terug op de al-oude discussie dat NSR nu eenmaal een commercieel bedrijf is wat geen treinen zal moderniseren die ze echt niet nodig hebben...