Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 07:35:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 275123 keer)

M@rco

• Offline Offline
Re:Een bruggetje
« Reactie #225 Gepost op: 03 October 2010, 21:30:43 »
@Gerard,
Hier zetten we de mei-den op het hoogste punt en natuurlijk bier dr bij  (y)
Sjut in  ;D
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #226 Gepost op: 03 October 2010, 21:33:07 »
Wat een geweldig staaltje modelbouwkunde! ;D :) (y)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #227 Gepost op: 03 October 2010, 21:40:41 »
Respect!!!  (y)

Mooi hoor! Ben heel benieuwd, hoe het geheel er uit komt te zien, het ziet er nu al heel erg degelijk uit...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #228 Gepost op: 03 October 2010, 21:46:10 »
Ik ben onder de indruk, echt heel fraai!
RETROBAHN A.G.

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #229 Gepost op: 03 October 2010, 21:53:03 »
Ziet er al fantastisch uit hoor Jeroen!

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #230 Gepost op: 03 October 2010, 22:39:29 »

Citaat
Bedoel je niet gewoon schooren

Ik ben geen taalkundige maar moet het niet gewoon schoren zijn met 1 o

Overigen een zeer mooie brug, ziet er goed uit.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Martijn Joren

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 04 October 2010, 00:12:00 »
Jeroen,

Hoe is de stijfheid nu van het middelste deel? Dit was heel in het begin van het project nog een discusie.
Visueel is er echt niks mis mee, mooie schaduwwerking  (y).

Groeten,

Martijn

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #232 Gepost op: 04 October 2010, 07:53:46 »
Hoe is de stijfheid nu van het middelste deel? Dit was heel in het begin van het project nog een discusie.
Visueel is er echt niks mis mee, mooie schaduwwerking  (y).

Ik heb de brug nog niet daadwerkelijk getest op doorzakking door de brug op de uiteinden op blokken te zetten en twee zware locs in het midden te zetten, maar ik ben zeker niet bang (meer) dat de brug zal doorzakken. Het is verbazingwekkend hoe stijf de styreenconstructie wordt! Omdat de stevigheid nu alleen nog bovenin de brug zit en er nu nog relatief lange poten onder zitten, is het nog mogelijk om de brugopbouw met enige kracht in de lengterichting wat te laten bewegen. Maar dat zal zeker over zijn als de onderste boog verder naar beneden zakt en er bovenste boog uiteindelijk op de uiterste portalen aansluit. Dat de lijmverbindingen sterk zijn, werd wel bewezen toen ik de burg aan de bovenkant van het middelste portaal optilde. Dat was geen enkel probleem.

Overigens, even teruggrijpend op dezelfde brugconstructie die in de handel verkrijgbaar is: Op pagina 1 van dit draadje werd een link gepost naar de site van MCH in Hilversum. Zij hebben een brug in hun assortiment die ogenschijnlijk op mijn brug lijkt. Als je die foto er nu weer eens bijpakt....

en deze vergelijkt met mijn brug in aanbouw, dan valt de onrealistische look van de kant en klare brug nu toch wel heel erg op!  ;D ;D ;D

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 06 October 2010, 21:13:16 »
Hoi Jeroen,

Ik blijf genieten van de voortgang die je maakt, ik hoop de (model)brug eens in het echt te mogen aanschouwen.
Over de vakhandelbrug, tsja als je maar een week wilt bouwen is dat de oplossing en heb je een leuke brug in weinig tijd. Maar zoals de meeste hier willen wij een natuurgetrouw kopie, ja dan wordt het een halfjaar mierzoet tegen de vrouw zijn zodat de brug op het dressoir geparkeerd mag worden ;D ;D

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 08 October 2010, 22:54:30 »
hee jeroen, ik wil graag de nieuwe spoorbrug van Zwolle namaken. Ik vraag mij af hoe jij die super mooie brug maakt en van welk materiaal. Waar koop je dat en wat kost dat ongeveer?
Heel erg veel succes nog, want je brug word echt veel mooier dan dat kant en klare model!
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 09 October 2010, 09:03:29 »
Feiko, wat dacht je ervan om dit draadje even vanaf het begin door te lezen. In het eerste bericht lees je al welk materiaal, en al verder lezend en kijkend krijg je antwoord op je vragen.

Is wel zo aardig in plaats van Jeroen te vragen alles even opnieuw uit te leggen... is mijn mening.
Ik heb al een trein

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 09 October 2010, 10:53:32 »
nog een keer doorlezen?
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #237 Gepost op: 09 October 2010, 11:47:34 »
Yep,
Vanaf het begin  ;) Want in bericht 1 geeft Jeroen het volgende aan....
Mijn modelspoorbrug moet ongeveer 1,30 meter lang worden. Ik heb besloten om de brug uit styreen te gaan bouwen. Goed begin is het halve werk, dus eerst maar eens de tekening van de spoorbrug opgeduikeld. Nogmaals, ik ga de brug niet letterlijk nabouwen, maar gebruik de tekening als leidraad.
..................
Ik heb nu inmiddels 9 van de 21 portalen in styreen gebouwd en ben sinds afgelopen weekend net begonnen aan de bodem van de brug. Binnenkort zal ik wat foto’s gaan plaatsen. Omdat het niet de bedoeling is dat de brug volgende week klaar is, kan het soms enige tijd duren voordat ik weer met een update kom in dit draadje.

Jeroen

Overheen gelezen? :)

@Jeroen: Je maakt al behoorlijke vorderingen. Ziet er erg goed uit... beter dan de "kant en klare"... Ik doe het je niet na :)

Groeten Ronald.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 11 October 2010, 09:00:00 »
Hoi Jeroen,

Ik blijf genieten van de voortgang die je maakt, ik hoop de (model)brug eens in het echt te mogen aanschouwen.

Als ie klaar is, kom je maar een keer kijken in Ermehuizen. Nadeel is voorlopig alleen nog wel dat er straks een brug in een kale vlakte komt te liggen. Voorloipig ben ik nog lang niet toe aan het aankleden van de baan. Sterker nog, door die rotbrug, ligt het baanwerk momenteel helemaal stil....  :o :o :o ;D ;D ;D

Binnenkort staat er thuis een verbouwing aan te komen, waar ik veel tijd in zal moeten gaan steken. Als dat klaar is, hoop ik dat de brug ook een eind gevorderd is en kan ik weer verder met het schaduwstation. Daar moeten nog een zooi wissels aangesloten worden en daarna gaat het een tijdje testen worden. Pas als dat naar tevredenheid werkt, gaat er een complete verdieping op het schaduwstation komen en dat wordt pas het eerste stukje baan waar landschap in komt. Nog een niveau hoger komt de brug pas op zijn plek te liggen.....

hee jeroen, ik wil graag de nieuwe spoorbrug van Zwolle namaken. Ik vraag mij af hoe jij die super mooie brug maakt en van welk materiaal. Waar koop je dat en wat kost dat ongeveer?
Heel erg veel succes nog, want je brug word echt veel mooier dan dat kant en klare model!

Feiko,

De nieuwe brug van Zwolle is een hele andere constructie dan de brug die ik aan het bouwen ben. Deze nieuwe brug heeft een veel zwaardere en grovere constructie. Als je hem nog niet in huis hebt, zou ik voort die brug Railmagazine 277 eens aanschaffen. Daar staat een aardig artikel in.

Ik gebruik zoals Ronald al aangaf, styreen voor mijn brug. Maar styreenprofielen zijn er niet in grote maten zoals jij veel meer nodig zult hebben. Dan moet je die zaken gaan maken uit styreen platen en alles uit gaan snijden. Ik denk dat ik voor de nieuwe brug van Zwolle eerder zou kiezen voor hout, maar dat is maar net hoe goed je met dat materiaal overweg kunt. Ik ben er wel hgeel benieuwd naar, want op een moderne baan zal die brug ook zeker een blikvanger zijn!

Begin anders een eigen topic en ga die brug gewoon bouwen. Stel je vragen in dat topic en je zult zien dat je vanzelf tot een bevredigend resultaat komt!

Succes!

Jeroen

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 11 October 2010, 09:09:18 »
@Jeroen: Je maakt al behoorlijke vorderingen. Ziet er erg goed uit... beter dan de "kant en klare"... Ik doe het je niet na :)

Groeten Ronald.

Jawel !!!!!!!!!!! Ik wilde juist met deze draad laten zien dat iedereen dit kan. Mits je maar geduld hebt en een klein beetje zorgvuldig kunt werken. Vergeet niet dat deze brug voior mij ook het tweede knutselproject(je) van styreen is! Hiervoor heb ik met styreen alleen maar een afdakje aan mijn station gemaakt en that's all. Verder dan enkele standaard bouwpakketten in elkaar lijmen was ik ook nog niet gekomen en zat ik ook alleen maar te kwijlen bij de meest mooie creaties van andere bouwers. Zet die knop om, hou op met kwijlen en ga gewoon beginnen! Dat hoeft natuurlijk niet een brug te zijn, je kunt van alles maken van styreen of andere materialen. Maar begin gewoon, dat levert zo veel genoegdoening en plezier op, dat je er vanzelf ook steeds handiger mee wordt. De Plan U's van Karst, vind ik zo'n mooi voorbeeld. De eerste U was al Fleischmann kwaliteit gelijk, maar degene die hij nu aan het bouwen is, overtreft Philotrain!!!

Als je zo'n brug wilt bouwen, kies dan een brug uit die je aanspreekt en ga informatie verzamelen. De constructie hoe zo'n brug in elkaar zit, gaat dan vanzelf leven en dan krijg je ook vanzelf ideeën hoe je zo'n ding na kunt maken. Dat je niet alles letterlijk na hoeft te maken, heb ik laten zien bij de bouw van het frame van mijn brug. Die lijkt totaal niet op de echte, maar dat hoeft van mij ook niet. Het is maar net hoe kritisch je wilt zijn. Ik probeer een Nederlands ogende brug na te maken, maar dat hoeft niet persé een 1:87 verschaling van de echte brug te zijn.

Enfin, Afgelopen weekend flink zitten bouwen aan de brug. Inderdaad alleen nog geen foto's gemaakt.....  :o :o :( :( Bij de vorige update was ik bijna klaar met het verbinden van portalen 4 aan 3. Nu is dat helemaal klaar en ook de portalen 5 aan 4 zijn compleet af. Portalen 6 aan 5 zijn zo’n beetje voor de helft af. Dat betekent dat ik daarna nog 3 portalen (elk portaal wel 2x natuurlijk) en vier (x2) verbindingen moet maken en dan hebben we het hele styreenwerk achter de rug! Ik heb besloten om de bovenleidingsdraden verder nog even niet aan te leggen, omdat er nog veel spuitwerk aan de brug zit en die draden dan alleen maar in de weg hangen. Het netjes afplakken van het gespoten brugdek zal nog een uitdaging op zich gaan worden vrees ik........

Hopelijk snel weer foto's!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 11 October 2010, 09:15:34 door Jeroen Water »