Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 06:43:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 275057 keer)

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re:Een bruggetje
« Reactie #195 Gepost op: 29 August 2010, 20:04:38 »
Schitterend werk weer Jeroen!
Veel onderdelen maar het werk wel waard zo te zien.
Op naar de volgende 2 portalen.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #196 Gepost op: 01 September 2010, 08:10:04 »
Nou die beginnen ook al aardig op te schieten  :D

Hopelijk zijn die van het weekend klaar.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Een bruggetje
« Reactie #197 Gepost op: 01 September 2010, 10:20:32 »
Wordt een prachtig vakwerkje! Enne...laat je niet opjagen hoor ;D Zo'n brug mag best een jaar duren
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #198 Gepost op: 01 September 2010, 10:26:36 »
Een jaar? Nee hoor, dat duurt me veel te lang!  ;D

Bij de oudere bruggen, waarbij de staanders van de portalen e.d. opgebouwd zijn uit bijvoorbeeld vier losse hopekprofielen verbonden met stripjes in vakwerkmotief of kruisverbanden, kan ik me vorostellen dat een jaar bouwtijd wel nodig is.

Maar deze brug is wat jonger (bouwjaar 1952). Doordat de technieken in de loop der jaren veranderd (lees versimpeld) zijn, is deze brug beduidend eenvoudiger dan vooroorlogse spoorbruggen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Een bruggetje
« Reactie #199 Gepost op: 01 September 2010, 10:41:35 »
Neem gewoon de tijd, en als dat een jaar blijkt te zijn, of meer of minder, sja. Zo dwingend is een kalender niet.
Bij de oudere bruggen, waarbij de staanders van de portalen e.d. opgebouwd zijn uit bijvoorbeeld vier losse hopekprofielen verbonden met stripjes in vakwerkmotief of kruisverbanden, kan ik me vorostellen dat een jaar bouwtijd wel nodig is......
Sjonge, wie begint nou aan zóiets  ::)

........... eeehm, Bessel, veel succes!  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #200 Gepost op: 06 September 2010, 20:02:45 »
Zo, hoognodig tijd voor de 200e post in dit draadje en nog veel belangrijker: een update van de bouw!!!

Afgelopen week niet stilgezeten (of juist wel, 't is maar net hoe je het bekijkt....) De portalen 2a en 2b zijn nu afgebouwd en de portalen 3a en 3b staan ook op hun plek. Dit zijn de portalen met de liggers van de bovenleiding, dus hopelijk gaaan deze week de eerste rijdraden opgehangen worden.


Stand van zaken tot nu toe.


De brug in aanbouw in vogelvlucht.


NS E-loc 1309 met zijn stroomafnemer tegen de ophanging van de rijdraad. Nog even de bovenleiding eronder solderen en de loc kan echt onder de draaad gezet worden.


Loc 1309 met enkele rijtuigen van D1312 op de brug. Ondertussen doet poes Cleo zich tegoed aan een slokje water.....

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
    • MCKmodelbouw
Re:Een bruggetje
« Reactie #201 Gepost op: 06 September 2010, 20:29:50 »
WOOW
wat wordt dat mooi zeg,
en wat is hij groot! echt heel hoog.
dat kan je nu goed zien omdat die loc erop staat.
maar het is echt prachtig (y) (y)

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5770
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Een bruggetje
« Reactie #202 Gepost op: 06 September 2010, 20:48:16 »
Hallo Jeroen,

Het ziet er buiten gewoon goed uit!!!
Wat een staaltje vakwerk. (y)


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #203 Gepost op: 07 September 2010, 08:02:46 »
Dank u, dank u!

Maar, ik ben bang dat ik nu toch echt even de hulp van ervaringsdeskundigen nodig heb! Want ja, het kan natuurlijk niet altijd voor de wind gaan.....  ;D ;D

Gisteravond een poging gedaan om een bovenleiding aan de portalen te solderen. Had gelezen dat het een beetje onder spanning moet staan, want anders zwabbert de draad zo. Klink logisch. Nu moet ik een lengte van 39 cm overspannen, dus dat is niet abnormaal lang. Omdat ik nog geen ervaring heb met BVL in elkaar solderen en daar nu eigenlijk ook geen zin in heb, had ik een aantal BVL's van Sommerveldt gekocht met een lengte van 50cm. Een maat korter was net te kort..... Uiteinden een stuk ingekort, BVL grijs/groen geschilderd en de boel aan de portalen gesoldeerd. Gevolg is nu dat de rijdraad niet horizontaal hangt, maar bij de eerste de beste verbinding tussen hang en rijdraad omhoog getrokken wordt.

Ik denk dat ik de oorzaak wel weet, want die stomme Sommerveldt BVL blijkt voor Duitse BVL te zijn. Hierdoor is de afstand van de hang en de rijdraad kleiner dan bij NL BVL. Na de laatste verbinding tussen hang en rijdraad, moest ik de hangdraad dan ook een behoorlijke knik meegeven om op de juiste plek aan het portaal vastgezet te kunnen worden. Waarschijnlijk is deze knik te groot in combinatie met de spanning die ik in de draad heb zitten en het dunne materiaal, waardoor de hangdraad naar beneden getrokken wordt (zoals het hoort), maar de rijdraad een stuk naar boven getrokken wordt.  :( :( :( :(

Klopt het dat Sommerveldt BVL totaal ongeschikt is voor NL toepassingen of doe ik iets nu helemaal verkeerd? Vanavond maar eens kijken of ik die BVL weer netjes los kan solderen, zodat deze een noodlanding kan gaan maken in de kliko......

Is zelfbouw de enige optie voor goede NL BVL, of zijn er andere oplossingen?

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 07 September 2010, 08:05:16 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Een bruggetje
« Reactie #204 Gepost op: 07 September 2010, 08:35:32 »
De 'truc' bij Sommerfeldt is de echte rijdraad onder lichte spanning monteren en de bovenste versterkingsdraad vrijwel los te laten hangen.Maar het zou inderdaad kunnen doordat je de lengte hebt aangepast dat de verhoudingen wat verstoord zijn waardoor het gaat vervormen.

Zelfbouw is in dit geval misschien inderdaad een betere optie, heb je alles in de juiste verhoudingen (kun je de hangdraden ook op een mooiere afstand van elkaar bevestigen want ik gok dat bij 39 cm de uiteinden vrij kort zijn na laatste hangdraad?)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #205 Gepost op: 07 September 2010, 09:06:30 »
Aha, dan zit daar waarschijnlijk al de oorzaak. Ik heb de hangdraad ook onder spanning opgehangen. De ruimte tussen portaal en eerste verbindingdraadje tussen hang- en rijdraad is ongeveer een cm of 6. Ik zit er aan te denken om dat eerste verbindingsdraadje weg te halen en er een iets langer draadje voor terug te zetten, zodat de hangdraad wat gelijkmatiger omhoog gaat lopen, zeg maar.

In ieder geval super bedankt voor de tip, zal kijken of dit beter gaat werken.

Andere ideeën natuurlijk nog altijd van harte welkom!


Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Een bruggetje
« Reactie #206 Gepost op: 07 September 2010, 09:22:37 »
Zo heb ik het ook gedan met de hangdraad van de NBM-bovenleiding; de rijdraad zelf is zo strak mogelijk gespannen, de uiteinden van de hangdraad steken losjes over de bovenleidingmasten heen en zijn daarna haaks omgezet en afgeknipt, zodat het niet opvalt.

Mooi resultaat Jeroen, vooral zorgen dat de boog ook werkelijk grafisch een mooie boog blijft en je niet per ongeluk een paar mm te laag uitkomt. Maar dat zal wel goed gaan als je strak van tekening werkt.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2010, 09:25:27 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Een bruggetje
« Reactie #207 Gepost op: 07 September 2010, 09:27:06 »
Maar krijg je die rijdraad dan wel strak genoeg, want met een beetje kracht begint het bevestigingsarmpje van het bovenlediingsportaal (waar de rijdraad dus aan gesoldeerd wordt, al mee te buigen. Nu buigt die waarschijnlijk wel weer terug als de volgende rijdraad daaraan gesoldeerd wordt, maar het is nu dus wel wat aanrommelen, en dat doe ik liever niet op de brug......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Een bruggetje
« Reactie #208 Gepost op: 07 September 2010, 10:56:57 »
je kunt ook de laatste verbinding tussen rijdraad en hangdraad losknippen en dan een Y-stuk erin zetten ter hoogte van het portaal. Dat zul je wel zelf moeten maken...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Een bruggetje
« Reactie #209 Gepost op: 07 September 2010, 11:26:41 »
Maar krijg je die rijdraad dan wel strak genoeg, ...
Bij mij is de rijdraad van 2 x 0,3 mm staaldraad, de verbindingen van 0,2 koper en de hangdraad weer van 0,3 mm staaldraad, maar dan in de juiste doorhangvorm gebogen. Die rechte staaldraadjes van 0,3 hebben uit zichzelf de neiging om recht te willen blijven, dus strak trekken is eigenlijk alleen; de buiging door de hangdraad erboven eruit halen.
Bij jou betekent dat waarschinlijk; de hangdraad voorbuigen zodat de rijdraad zo graag mogelijk recht blijft. Verder zou ik niet al te bang zijn voor een meebuigende uithouder.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.