Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53

Auteur Topic: Bruggen-IG: Rijnspoorbrug van Oosterbeek in styreen  (gelezen 274971 keer)

Feiko

• Offline Offline
Re:Een bruggetje
« Reactie #240 Gepost op: 11 October 2010, 14:51:03 »
Overheen gelezen? :)
Ja, en daarom ook heel erg bedankt :)

Als ie klaar is, kom je maar een keer kijken in Ermehuizen. Nadeel is voorlopig alleen nog wel dat er straks een brug in een kale vlakte komt te liggen. Voorloipig ben ik nog lang niet toe aan het aankleden van de baan. Sterker nog, door die rotbrug, ligt het baanwerk momenteel helemaal stil....  :o :o :o ;D ;D ;D

Binnenkort staat er thuis een verbouwing aan te komen, waar ik veel tijd in zal moeten gaan steken. Als dat klaar is, hoop ik dat de brug ook een eind gevorderd is en kan ik weer verder met het schaduwstation. Daar moeten nog een zooi wissels aangesloten worden en daarna gaat het een tijdje testen worden. Pas als dat naar tevredenheid werkt, gaat er een complete verdieping op het schaduwstation komen en dat wordt pas het eerste stukje baan waar landschap in komt. Nog een niveau hoger komt de brug pas op zijn plek te liggen.....

Feiko,

De nieuwe brug van Zwolle is een hele andere constructie dan de brug die ik aan het bouwen ben. Deze nieuwe brug heeft een veel zwaardere en grovere constructie. Als je hem nog niet in huis hebt, zou ik voort die brug Railmagazine 277 eens aanschaffen. Daar staat een aardig artikel in.

Ik gebruik zoals Ronald al aangaf, styreen voor mijn brug. Maar styreenprofielen zijn er niet in grote maten zoals jij veel meer nodig zult hebben. Dan moet je die zaken gaan maken uit styreen platen en alles uit gaan snijden. Ik denk dat ik voor de nieuwe brug van Zwolle eerder zou kiezen voor hout, maar dat is maar net hoe goed je met dat materiaal overweg kunt. Ik ben er wel hgeel benieuwd naar, want op een moderne baan zal die brug ook zeker een blikvanger zijn!

Begin anders een eigen topic en ga die brug gewoon bouwen. Stel je vragen in dat topic en je zult zien dat je vanzelf tot een bevredigend resultaat komt!

Succes!

Jeroen
Jeroen,
ik ben niet zo goed met hout, want ik heb dat zeker wel overwogen. Ik ga eens op zoek naar styreenplaten en als ik begin met bouwen ga maak ik wel een eigen topic aan. Eerst moet ik de tekeningen af krijgen (drama op zich :P)
Dat railmagazine zal ik zeker opzoeken, bedankt voor de tip!
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #241 Gepost op: 17 October 2010, 20:25:33 »
De brug in de lappenmand

Het gaat een modelbouwer helaas niet altijd voor de wind en ook bij dit type mensen zit een ongelukje in een klein hoekje. Bij de bouw van een bruggetje in Ermehuizen sloeg gisteren het noodlot toe. Nadat de portalen 6 succesvol met 5 waren verbonden, werden de portalen 7 uitgelijnd en aan het brugdek gelast. Tja, en toen bleef ik ergens achter haken en knalde mijn arm op de punt van één van de portalen nr. 6. Omdat de lijmverbindingen nog sterker worden dan het styreen zelf, maar de inslag van mijn arm veel te hard aan kwam, scheurde het styreen op meerdere plaatsen door midden. Één van de staanders van portaal 6 brak door midden en de bovenste ligger van dit portaal werd volledig verbrijzeld. Ook scheurde één van de schoren die de verbinding naar portaal 5 vormde..............  :-[ :-[ :-[ :-\ :-\ :'( :'( :o :o

Dit zijn de brugdelen die niet meer te redden waren. Na deze foto konden de onderdelen dan ook de oud ijzerbak in.

De brug in de lappenmand. Aan één zijde raakte portaal 6 zwaar beschadigd. Omdat het portaal in het brugdek vastgelijmd zit, leek het mij geen goed plan om het hele portaal te verwijderen en te vervangen. De kans dat het brugdek hierdoor onherstelbaaar zou beschadigen was te groot. Daarom heb ik na bekomen te zijn van de schrik de gehavende delen van het portaal weggesneden en vervangen door nieuwe stukjes styreen. Omdat ook de schoren aan de bovenkant van portaal 5 naar 6 gebroken waren, moest ik deze zonder extra schade aan te brengen zien te verwijderen. Dit kon ik alleen bereiken door de bovenligger van portaal 5 ook op twee plaatsen door te snijden en deze delen te vervangen. Balkje voor balkje werd opnieuw vastgelijmd en met tape een dagdeel op zijn plaats gehouden. De lijmverbinding was nu sterk genoeg, zodat het volgende deel gelijmd kon worden. Op de foto zien we een stukje boogconstructie wat gered kon worden en opnieuw in de brug gelijmd is. Het tape zorgt er voor dat de lijmverbinding goed op zijn plaats blijft en daardoor goed kan uitharden en de verbinding weer stevig genoeg wordt. Om de schade weer helemaal te herstellen moet ik nu alleen nog de schoren bovenop de brug tussen de beschadigde portalen 5 en 6 op nieuw maken.

Gelukkig kon na verloop van tijd het 'verband' weeer van de brug af. Hier ligt het gevaarte op de straat (hopelijk autoloze zondag....) De boogvorm zit er al lekker in al zeg ik het zelf.

De brug in vogelvlucht. Dit is de zijde die geen schade heeft opgelopen.

Hier zien we dat bij portaal 7 de onderste dwarsbalk al op dezelfde hoogte ligt als het eindportaal nr. 10. Bij de nog te plaatsen portalen 8 en 9 is dit uiteraard ook het geval.

Hee baasje, waar blijft die trein nou? Ik wacht al zoooooooooooooooooooooooooooo lang..............

Enfin, nu maar snel de laatste reparaties uitvoeren aan de beschadigde verbinding en daarna gaan we weer vrolijk verder met het afbouwen van de brug, de portalen 7 moetren aan 6 bevestigd worden.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 October 2010, 20:30:01 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

kevinhhw

• Gast
« Reactie #242 Gepost op: 17 October 2010, 20:28:38 »
veel succes,je hebt al een mooie 1/2 brug gebouwd (y)

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #243 Gepost op: 17 October 2010, 20:32:57 »
Héhé, ik zat er al op te wachten dat er wat mis zou gaan ;D. Heeft nog lang geduurd :P.

Balen man. Nu maar hopen dat het verder goed gaat. Er moet binnenkort een ketelwagen overheen ;).

Ernst-Jan

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #244 Gepost op: 17 October 2010, 20:37:12 »
Hahahahahahahahahahahaha eikel! Ja, ik vond het modelbouwen ook al zo makkelijk gaan..,...... Overigens, die ketel komt niet op mijn brug. dat barrel is niet voor mij weet je nog?  :P

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 October 2010, 20:50:56 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #245 Gepost op: 17 October 2010, 20:45:00 »
Moedig dat je het zo snel hersteld hebt, en hoe!  (y)
Met wat (galgen)humor en zelfspot kom je er wel!
Ik ben ook - vergeleken met jouw bruggetje - een joekel van een brug (  ;D ) aan het bouwen,

bij mij is er hooguit weleens een spijltje losgesprongen, maar ik vrees ook steeds een dergelijk ongeluk...
Deze blijf ik volgen, erg imposant!
Ik heb al een trein

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #246 Gepost op: 17 October 2010, 21:00:55 »
Gaaf ding Huub, hoe groot is deze brug? Kijk maar uit met Sophia, met zo'[n kap op hun kop lopen ze overal tegen aan......

Jeroen

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #247 Gepost op: 17 October 2010, 21:22:49 »
succes met de reparaties, maar het einde is in zicht. Nog even Jeroen en de treinen denderen ongemoeid over die brug :)
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #248 Gepost op: 17 October 2010, 22:16:54 »
Slechts een bescheiden 37 cm lengte... :) Hoogte 4.5 cm.
Groot genoeg, werk zat!  ;D
Ik heb al een trein

Martijn Joren

• Offline Offline
« Reactie #249 Gepost op: 18 October 2010, 11:44:50 »
Wauw Jeroen,

Je ging inderdaad wat te voortvarend, dat is de goden verzoeken  ;).
Veel succes met het emotionele herstelproces!

Het wordt mooier dan ik me voor kon stellen toen je begon.
Echt geweldig!

Groeten,

Martijn

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #250 Gepost op: 18 October 2010, 12:24:10 »
Oke, je krijgt nog 6 weken.
Is het niet klaar ben ik 50 € armer.
Wedden op het forum mag niet, maar onder spoorvrienden wel.
Dus doe je best.
Matheus.

Verdorie, dan moet ik de brug vrijdag a.s. klaar hebben....... Nou sorry Matheus, dat ga ik toch echt niet redden hoor, dat wordt de knip trekken! Het zou wel erg sportief van de winnaar van de weddenschap zijn, als ie de helft naar mij overmaakt. Ik heb niet voor niets die brug in elkaar geslagen om maar tijd te rekken.....  ;D ;D ;D ;D

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 October 2010, 12:56:23 door Jeroen Water »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #251 Gepost op: 18 October 2010, 13:02:12 »
Je moet er ook niet op slaan als 't ff niet naar je zin gaat..... ;D

Overigens is de vraag of de boog wel sterk genoeg wordt, nu d.m.v. een echte crash-test (3 sterren) wel beantwoord. Hoe beroerd het ook voelt om een stukje overnieuw te moeten bouwen, er is nu wel vertrouwen in de draagkracht van het geheel want de schade bleef beperkt tot een paar segmenten.
Succes met de herstelwerken.....

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #252 Gepost op: 18 October 2010, 13:11:36 »
Ja, maar die overtuiging had ik ook al voor het ongeluk hoor. Dus daar had ik die crashtest niet echt voor nodig....  ;D ;D ;D

Wat hoe dan ook wel een feit is, is dat het styreen brosser wordt rondom de verlijming. Niet erg, het spul is sterk zat, maar wel één voor in het achterhoofd.....

Jeroen

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #253 Gepost op: 18 October 2010, 13:18:25 »
Lijkt dus dat de oplosmiddelen uit de lijm bij verdamping het omliggende styreen verzwakken, dus voor alle styreenbouwers een leermomentje (y)
RETROBAHN A.G.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #254 Gepost op: 18 October 2010, 13:43:09 »
Citaat van: Besselspoor
...oplosmiddelen uit de lijm bij verdamping het omliggende styreen verzwakken...

Reeds lange tijd bekend ;) Treedt vooral op bij 'solvent-only' spul als MEK en Bison verdunner.

Grtzz,

Karst